{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.505 visninger | Oprettet:

Ponyer stopper midt i ridning - hjælp og ideer søges! {{forumTopicSubject}}

Ja, som overskriften siger har jeg denne skønne pony som aldrig plejer at lave ballade eller være umulig. Hun er altid frisk og meget fremad gående, stopper aldrig, bukker og stejler ikke osv. Er meget energisk og frisk at ride! Men nu er hun begyndt at stoppe det er efter ca. 20 minutters ridning. Det er lige meget om vi rider i skoven, på stubmark, på travbanen, på ridebanen. Det er lige meget om det er med eller uden sadel og det er lige meget om det er skridt, trav eller galop så tager hun stille farten af og så stopper hun og vil ikke gå frem..

Det er virkelig underligt, hun har aldrig gjort det før og plejer aldrig at gøre noget andet end at gå meget frisk frem under ridning.. Men nu stopper hun!?

Er der nogle der har nogle gode ideer til hvad vi kan gøre? Eller nærmere hvad der kan være galt? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ponyer stopper midt i ridning - hjælp og ideer søges!
  • #2   28. sep 2012 Hvad gør du når hun stopper? smiley

• #3   28. sep 2012 det kan være optræk til nyreslag, ondt i ryggen eller nakke er mit bedste bud...
    Men kan den slet ikka gå frem af? og hvad gør du når den så stopper? smiley

• #4   28. sep 2012 Vi har haft prof massør på op til flere gange og det har intet ændret. Når jeg tjekker hendes ryg viser hun ingen tegn på smerter - det sagde massøren også!
    Dårlig opdragelse tvivler jeg på det er da hun aldrig har gjort noget lignende før, når hun "viser tegn på" dårlige opdragelse er det bare ved at være over frisk og ikke ville stoppe. Så at hun stopper er fordi hun vil fortælle et eller andet, jeg kan bare ikke greje hvad det er!
    Hun er helle ikke halt eller urent gående.
    Når hun stopper har vi prøvet lid af hvert - ingen vold eller andet - men har prøvet den med at få hende ud af balance ved at dreje hende, hoppe af og trække hende lidt, en har trukket hende frem med rytter på men efter kort tid stopper hun igen! De eneste der har hjulpet er at man har en kort pisk med som man klapper sig selv på låret eller støvlen med, så kan man godt få hende frem!
    Hun er en meget ærlig pony og jeg tror at lige meget hvor meget der er galt vil du altid kunne presse hende frem. Lige da jeg havde fået hende for fire år siden havde gamle ejer ikke fortalt hun havde ondt i ryggen så jeg red hende, hun blev mere og mere hidsig at ride, men da hun er en dame med temperament red jeg bare videre og øvede hende i at slappe af - det viste sig så at hun havde det sygt dårligt men hun arbejdede stadig for mig! Men hun er tjekket for smerter og dem skulle der ikke være nogen af nu! Men noget er der galt smiley

• #5   28. sep 2012 Og som sagt har vi prøvet at træne hende på alverdens måder, hun plejer at elske at være i skoven eller på stubmark og selv der stoppede hun.. Vi red i skoven i tirsdags og på vej til skoven stoppede hun fire gange, vi red så videre og fik hende frem og hun stoppede også en gang inde i skoven - men ellers var hun frisk nok men gik og pustede.. Åh min lille stakkels hypse smiley vil så gerne finde ud af hvad der er galt så jeg kan løse det for hende!

• #6   28. sep 2012 Hm. Ondt i benene måske?
    ville nok lade en dyrlæge kigge på det en dag, når du alligevel har ham ude for og tjekke noget smiley

• #7   28. sep 2012 Dyrlægen har kigget på hende flere gange og kan heller ikke greje hvad der sker.. Hun var til kåring sidste fredag og blev kåret som sølvhoppe - vi snakkede med dommeren om det som synes det var yderst besynderligt fordi der intet var at se på hende.. Men jeg må lede videre og vi nøjes med at træne i skridt til jeg ved hvad det er! Hun bliver redet af en pige på 40 kg så det er heller ikke fordi hun bærer for meget vægt smiley

• #8   28. sep 2012 Hun går med montésadel eller ponypude eller redet uden sadel og ingen af delene fejler noget smiley

• #9   28. sep 2012 Får den nok energi i sit foder? Det kan også skyldes pelsskiftet, de fleste heste mangler lidt energi om efteråret. Det er derfor vi klipper vores + giver dem lidt mere energi i foderet smiley

• #10   28. sep 2012 Hun skulle få den energi hun har brug for, for hun er frisk nok når hun vil gå - det virker ikke som om hun går død eller bliver træt - hun viser mere at det her kan hun ikke lide.. Dyrlægen mente også at det gode hun får burde at passe!
    Hvis hun sætter meget vinterpels plejer vi at klippe hende og smide dækken på, men hun hader at have dækken på hun bliver virkeligt irriteret på det og begynder at klø selvom vi strigler hende hver dag og hun får det af om natten - så vil helst undgå at klippe hun har også super flot pels lige nu helt skinnende og glat og kort. Hun plejer heller ikke at opføre sig sådan bare fordi hun har pelsskifte.. Men er der noget tilskud man evt kan give dem til det? Som måske vil hjælpe? smiley

• #11   28. sep 2012 Jamen har jo spurgt om hjælp og ideer så skal man jo også tage i og det folk skriver og har man prøvet det der bliver sagt må man jo forklare lidt smiley vil helst ikke virke afvisende smiley

• #12   28. sep 2012 prøv at rid i kortere tid, og stop hende før hun selv gør det.så er det dig der har kontrollen over ridningen. eventuelt prøve at strække hendes ben ud, bøje nakken, prikke hende på maven, løfte hendes hale og prøve at se om hun reagere. hvis hun gør kan du jo bare tage det op med dyrelægen hvis ikke må du prøve at tage lidt hårdere fat i hende, så hun kan se at det er dig der bestemmer hvornår i skal gå frem ad.
    held go lykke med dig pony!!:)

• #13   28. sep 2012 Jeg tror altså ikke det er dårlig opdragelse for det er ikke sådan "jeg ville ikke de du beder om" det er mere "åh det her kan jeg ikke lide" hun ser lidt bange ud når hun stopper.. Eller bange er ikke ordet men det er lidt samme udtryk. Det er ved at være lidt tid siden hun er tjekket for orm, kunne være vi lige skulle gøre det smiley tak for tippet!

• #14   28. sep 2012 Er der en bestemt b-vitamin der er god? Altså et mærke eller noget? smiley

• #15   28. sep 2012 Mener du kan få taget en "prøve" af dyrelægen som viser hvilke vitaminer m.m. hun mangler.
    Min manglede jern og andet. Vi troede de fik alt det de behøvede, da vores få mange forskellige vitaminer.
    Det koster vist 500 kr. at få lavet smiley

• #16   28. sep 2012 Har prøvet at mærke og trække hende alle mulige steder og hun reagere ikke - skal stække hendes ryg ud hver anden dag da hun har mild karpelænd men det har intet med det at gøre heller smiley det hjælper ikke at tage hårdere fat så går hun helt i baglås smiley men ved at ligge en pisk på hendes rumpe kan man godt få hende frem af - jeg vil bare helst ikke gøre det for hun skulle gerne gå af egen fri vilje og ikke fordi hun bliver "presset" til det. Da hun er en meget ærlig hest og gør sæt hvad jeg beder om lige meget om hun har ondt eller andet så vil jeg ikke presse hende når hun ikke virker til at hun er på toppen - så vil jeg finde en årsag til at hun gør som hun gør for der er en årsag og det er ikke bare pony nykker det er jeg 100% på smiley

• #17   28. sep 2012 I sommerferien fik hun underlige knopper og der blev hun undersøgt for en masse gennem hendes blod og der manglede ikk noget! Men b vitamin testede de ikke så måske det skal prøves - det skader jo ikke smiley
    Vil snakke med min mor om at prøve en b vitamin kur smiley

• #18   28. sep 2012 hvad med når du går en tur med hende? stopper hun så også?

hvor gammel er den?

har du overvejet gigt/spat? har dyrlægen taget røngten for det o.l.?

ville give den en b-vitaminkur, give et tilskud af hyben og så evt. få en kiro/ostopat til at gennemgå hesten smiley

godt at du lytter til din hest smiley

• #19   28. sep 2012 Hun har ikke stoppet mens jeg har gået med hende smiley
    Gigt/spat har ikke været indover men vil sætte mig med det samme og læse en masse om det og hvis det lyder som noget vil jeg med de samme kontakte dyrlægen smiley
    Vi har massør der gennemgår hende jævnligt pga karpelænd - så det er der styr på smiley de der kure tror jeg vi vil prøve smiley

Self. Gør jeg det! Hun gør det jo ikke for at genere mig smiley

• #20   28. sep 2012 fint med massør - men vil nu altså påpege at hvis det kun er en uddannet massør uden kiro udd. eller andet, så ville jeg prøve en med flere alternative metoder bag sig smiley nu ved jeg ikke hvor du kommer fra, men kan varmt anbefale lene jakobsen - hun kører i jylland og til tider på fyn smiley

• #21   28. sep 2012 Er fra Jylland - massøren har 7 uddannelser inden for det også en med kiro ind over! Så hun er dygtig nok smiley

• #22   28. sep 2012 Vi har en 4års pony, som også er begyndt på det. og det er rent ud sagt, nykker i den grad. men er blevet tjekket i hoved og røv. haft massør, tilpasset sadel.
    men man kan fornemme når den vil gøre det, den begynder på det, når rytteren begynder at sove lidt (-:

• #23   28. sep 2012 TS: nåh okay, så ingen bekymring smiley

håber du finder ud af hvorfor hesten gør det smiley

• #24   28. sep 2012 giv den en pause fra alt ridning, mens du får den giver ormekur, og diverse tilskud... og start så op igen... hvis det er efter 20 minutter, så nøjes med at ride 15... og derefter 16 også videre...

• #26   28. sep 2012 De har intet med nykker at gøre det er udelukket! smiley helt udelukket!
    Skifter ikke vores massør ud med en kiropraktor - vores dyrlæge havde i samarbejde med en kiropraktor sagt at min anden pony aldrig ville komme til at du, vi kunne ikke avle på hende, træne eller andet den kunne kun gå på fold A vi gav ikke op men gav hende ro og massør 3 gange i ugen i næsten to år og nu har jeg jordens bedste pony som kan holde til ALT smiley så vi nøjes med massøren smiley
    Hun har Hart pause på 1 mdr ca. da jeg tænkte det var det der skulle til hvor hun kun blev nusset om og striglet - men det hjalp ikke smiley

• #27   28. sep 2012 Hvis det ikke er smerter (og du er 110% sikker på det!), er det en dårlig vane hun har fået indlært på én eller anden måde.
    Det skal trænes væk. smiley
    Negativ forstærkning og positiv forstærkning er nødvendigt i den situation.

• #28   28. sep 2012 En massør kan ikke mærke i skelettet på hesten, om der skulle være nogle problemer dér. Det kan en kiropraktor.

• #29   28. sep 2012 Mange tak for svar alle sammen smiley jeg vil søge videre på hvad det kan være!

• #31   28. sep 2012 Min forklaring er blevet misforstået eller jeg har været for dårlig til at forklare - selve skelettet er tjekket, det er ikke kun muskulaturen der er iorden! Alt sidder som det skal smiley

• #32   28. sep 2012 du kan jo også sagtens fortsætte med massøren, men stadig få en kiro til at tjekke hesten igennem. det kan jo være det kun er 1-3 behandlinger der er brug for, og så kan massage være forebyggende derefter? smiley

• #34   28. sep 2012 Hun har haft kiroprakter på eller kunne jeg jo ikke sige hun var tjekket? smiley
    Jeg ved udemærket godt hvordan systemet i uddannelsen fungere! Har både en dyrlæge og en massør i familien smiley

• #35   28. sep 2012 Det lyder som om du har fået den hest gennemtjekket.

Hvis du tilsidst står i den situation at i har givet op, kan du gøre noget, som jeg personligt selv synes er noget pjat, men som på samme tid fasinere mig. Få en telepat ud og få hende til at spørge hesten, hvad der er galt!

Jeg har ikke slev prøvet det, men mødte Ditte Young www.ditteyoung.com/ på Store Hestedag og blev meget betaget af
    1) Hvordan de var muligt for hende at ydnytte hestemennekser så groft
    eller
    2) Hendes evner.
    Jeg finder nok først ud af om det er 1 eller 2, når jeg en dag selv står i en situation, hvor jeg har givet op.

Held og lykke med at finde ud hvad din hest tænker smiley

Kommentér på:
Ponyer stopper midt i ridning - hjælp og ideer søges!

Annonce