Hjælp til respekt? {{forumTopicSubject}}
Hvordan får jeg min part til at respektere mig noget mere?
Det er ikke sådan at hun direkte hader mig eller noget.
Men hun har ingen respekt for mig og for min 'privat svære'. hun er ikke bange for at forsøge at vælte mig omkuld for en godbid eller stå og skubbe hårdt til mig for at forsøge at tigge en.
Jeg ved ikke om hun bare er lidt opmærksomheds krævende eller om hun er ikke respektere mig nok.
Men det er begyndt at irretere mig.
Hvad synes i jeg kan eller burde gøre?
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Måske du indbyder, måske du ikke har sat grænser. Og ja nogle heste er mere søgende end andre, nogle kræver mere træning end andre.
Og hvilken træning, ja der vil jeg sige underviser på, da det er dit kropssprog som skal arbejdes med, og det mega svært at kommentere på, når man ikke er ude med dig og hest.
dec 2015
Følger: 7 Følgere: 3 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 28
Jeg har lige overtaget part på hende og forsøger nemlig nu at lære hende de her ting men jeg synes hun er lidt stædig nogen gange...
Men tak for svaret så skal det nok komme på et tidspunkt
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
ts: hesten mangler opdragelse, og lærer at det som overskrider dine grænser er forkert. Det tager tid at lærer hesten at sådanne ting er forkert, og hvis hesten er ny for dig, så skal i først lærer hinanden at kende, og du skal lærer hvordan hesten trænes bedst.
dec 2015
Jeg synes det er en svær balancegang med hvornår man skal give et dask eller ej.
Men jeg finder jo ud af det med tiden
maj 2007
dec 2015
maj 2007
maj 2007
maj 2007
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 1.739
For nogen heste virker det faktisk at man, når de så endelig holder op med at tigge, stikker dem en guf. På den måde bliver hesten mildt straffet (idet den ikke får nogen godbid) for tiggeriet, men til gengæld belønnet for at være passiv.
Om det passer til din part ved jeg ikke, nogen heste kan blive forvirrede over det, men det har virket ret godt hos os.
Ellers er der muligheden helt at cutte godbidder ud af træningen på alle tidspunkter indtil hesten ikke længere tigger (det tager tid, men det virker bedst).
Og husk kun at give godbidder når hesten kigger lige ud/på ingen måde tigger
dec 2015
Jeg vil helt sikkert prøve det med at bakke, og det med ikke at give noget når der bliver tigget gør jeg i forvejen så det skal nok gå fremad. Og hun er heldigvis rigtig nem at bakke så det må vi lige prøve!
maj 2007
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Som du siger hvis en hest sidder i armen på dig, eller løber dig ned, er i vi ude i noget helt andet, hvor man som part slet ikke skal stå med et ansvar.
Det ejer som må på banen eller betale for en prof hjælper.
Men husk alt kommunikation er svær, og når det en ny part, skal både du og hun jo lærer hvordan i kommunikere. Og er hun nu vant til der falder godbidder af, så må du jo bare stille op roligt, men med gentagelser vise tom hånd. man får intet når man tigger.
Men samtidig så husk at rose belønne så snart hesten ikke tigger og står pænt.
Der kan man hurtigt falde i med ah endelig ro på.
Nej når hesten endelig står perfekt så ros og vis at det er denne adfærd du ønsker mere af
Men ja lær hinanden at kende. og evt. observer ejers omgang med ponyen. så vil du helt sikkert kunne få nogle gode ideer.
Jeg kan sagtens svinge rebet om mig når vi går, det reelt jo bare som en hest der svinger med sin hale, men den viser lidt mit personlige rum.
Nu kender jeg min hest gennem en del år, så ja vi sjusker:-)
Men reelt set træk ud til siden lidt bag dig. så hopper den til siden eller frem er det ikke dig som den rammer.
Godbidder evt. små stykker gulerod er altid godt at træne med. og så snart du har sat træktorv i og går gennem ledet så træning og kommunikation i gang.
Alt du fortager dig, bør være læs hesten og hjælp den til at forstå hvad det er som du gerne vil have den til.
nov 2008
Følger: 266 Følgere: 1264 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.449
Min unghest fx, var ikke verdens bedste til at forstå, at hun altså ikke skulle gå mig ned, løbe af med mig og sådan noget, og hun er en stor madamme. Jeg har én gang lappet hende en i røven, men det har aldrig været på grund af at hun har gået mig ned eller noget. Det var fordi hun lossede mig en over låret, og derfor fandt jeg det retfærdigt at hun fik en lige i det sekund hun selv sparkede mig. Ellers, så har det altid virket bare at lægge en hånd på bringen af hende, sige "bak" og så har der ikke været mere der. Nu holder hun en pæn afstand, hun løber ikke, møver ikke eller noget som helst. Helt uden dask/slag :b.
nov 2008
Følger: 266 Følgere: 1264 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.449
Jeg har ikke sagt der er noget galt i, at du har den mening du har. Jeg argumenterer bare mod dem med min personlige holdning :b. Vi er trods alt i et debatforum c:.
dec 2015
Hjælp til respekt?