{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.509 visninger | Oprettet:

Emilie T
Emilie T
Følger: 12 Emner: 2 Svar: 4

Løber hjem på tur {{forumTopicSubject}}

Hej HG
Jeg købte i sommers en super sød hoppe, udelukkende købt til hygge-brug. Hun faldt lynhurtigt til, og vi har redet mange super hyggelige ture, uden der har været noget som helst. Der har aldrig været problemer, hverken når vi red ud med andre eller alene. Indtil for en måneds tid siden hvor jeg og en anden fra stalden ville skridte en tur uden sadel. Turen går helt fint indtil vi er cirka 300 m fra stalden på tilbagevejen, hvor hun pludselig løber afsted i fuld galop. Jeg bliver siddende, og kæmper alt hvad jeg kan for at stoppe hende, men hun ignorerer mig fuldstændig og stopper først da vi er tilbage i stalden. Der er så intet de efterfølgende par gange, og tænker hun nok bare var blevet forskrækket over noget. Et par uger efter rider jeg og en anden fra stalden så ud, og da vi når 3-4 km væk nægter hun at gå fremad og er helt umulig. Jeg hopper af og trækker et stykke, og hopper så op igen, men så snart jeg er oppe vender hun sig og løber afsted, og den anden hest følger naturligvis med. Efter 1-2 km får jeg hende endelig stoppet, fordi der kommer et skarpt sving, men jeg tør slet ikke tænke på hvad der var sket, hvis der var kommet en bil eller lign! Vi skridter så resten af vejen tilbage, men jeg er virkelig nødt til at holde fast i hende, for at hun ikke løber afsted igen. Da jeg så forsøgte at ride ud alene i går nægtede hun at gå mere end 10 meter ud af indkørslen, jeg kunne absolut intet gøre, så jeg endte med at måtte trække en tur med hende i stedet!
Det er virkelig frustrerende når vi intet ridehus har, og kun en lille smattet ridebane... Har i nogen forslag til, hvad der skyldes at hun gøre dette, og hvad jeg kan gøre ved det? smiley

Det blev godt nok lidt længere end jeg havde regnet med!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Løber hjem på tur
  • #1   5. dec 2015 Nu ved jeg selvfølgelig ikke noget om hende ud over hvad du skriver. Men hvad med et stærkere bid, bare de næste 2 uger, så du har en bedre chance for at stoppe. Også når hun stopper det, så gå tilbage til det gamle?
    Eller gør hende fast som håndhest til en anden, stabil og sikker hest. Altså så hun hænger fast i den når hun vil vende om og løbe hjem, bare sørg for at hun er fastgjort på en måde så hun kan frigøres, hvis der skulle ske noget. Tror umiddelbart bare det er en dårlig vane, som hun er ved at lære hun kan slippe af sted med.
    Det kan selvfølgelig altid være noget andet, er hun dyrlæge tjekket?

M.v.h. Melanie smiley

• #2   5. dec 2015 Seprationsangst?

• #3   5. dec 2015 Tror ikke det er seperationsangst, så ville det jo være startet noget før? smiley

• #4   5. dec 2015 Når hun løber, hvad gør du så? Forsøger du hele tiden at stoppe hende, eller lader du hende løbe? Har du prøvet at dreje hende til den ene side, i stedet for at påføre pres fra begge tøjler på en gang?

Har hun kun gjort det de 3 gange indtil nu?

• #5   5. dec 2015 Min hest havde en lille periode hvor han en bestemt stykke på hjemvejen fra tur stressede op og nogle få gange hvor han endda "løb" - ikke langt, da han sådan set er super nem at stoppe, men det var stadig virkelig ubehageligt for mig, og jeg begyndte også at blive nervøs lige på det stykke på vej hjem fra tur. Det jeg gjorde var at jeg gik en masse ture med ham på det stykke, både lange ture ud i skoven, men også bare ned til enden af der hvor han stressede op og så tilbage igen. Han var lige så stresset fra jorden på det stykke, men så lavede jeg bare lidt basis-jordøvelser med ham indtil han faldt ned igen, og det gjorde jeg hver gang han stressede lidt op igen, hvilket sagtens kunne være flere gange på de 4-500 meter. Det var kortere og kortere stykker han stressede op på, og stressniveauet blev også lavere meget hurtigt. Jeg lagde så generelt meget vægt på at han skulle blive et pænt stykke bag mig, og slappe af. Til sidst stressede han slet ikke mere på det stykke, hvilket han så heller ikke gjorde når jeg red ham. smiley

Men der er mange måder man kan vænne hesten af med det på, men dette virkede super fint for min hest i hvert fald smiley

• Emilie T
    Emilie T Tilmeldt:
    dec 2015

#6   5. dec 2015 Tusinde tak for jeres bud!
    Jeg er ret sikker på det ikke er seperationsangst, da hun jo gør det selvom der ikke er andre heste med, og der er intet når jeg går ved siden af hende. Hun stresser ikke eller noget, så jeg er næsten sikker på det bare er fordi hun har fundet ud af hun slipper af sted med det.
    Jeg har forsøgt at dreje hende ind på volter, men jeg er simpelthen bange for vi styrter, fordi hun overhovedet ikke sætter farten ned... Når hun løber så forsøger jeg hele tiden at stoppe hende, ved at lave halve parader, altså jeg tager og giver. Jeg sidder ikke med et hårdt tag i hånden, men jeg sidder og giver og slipper så snart hun sætter farten bare en lille smule ned, men så snart jeg slipper en lille smule, løber hun afsted igen.
    Det kunne godt ske jeg skulle forsøge mig med et hårdere bid, for rider med meget blidt gummi-bid lige nu. Men tror bare ikke der er noget at gøre når hun først er stukket af.

• #7   5. dec 2015 I foråret løb Tindur et par gange med mig med bid. Han var alligevel ikke glad for biddet og viste tydeligt konflikt adfærd ved at få biddet i. Jeg havde prøvet flere af slagsen. Så jeg bestemte efter to meget farlige situationer at købe en soft Hackamore efter at have prøvet min underviser sin på. Han har forsøgt at løbe et par gange med Soft Hackamore. Men jeg når med denne at stoppe ham således at han finder ud af at det ikke nytter. smiley så jeg er nu utrolig glad for denne løsning da jeg virkelig føler mig tryg igen smiley

Mvh TT

• #8   5. dec 2015 Altså det lyder hårdt, og der er sikkert mange der er uenige med mig. Men hvis hun bare løber, så ville jeg save hende. For det er skide farligt, og hun skal stoppe. For hvad hvis der kommer en bil rundt i det sving næste gang hun gør det. Men jeg ville prøve med et stærkere bid først.

M.v.h. Melanie smiley

• #9   5. dec 2015 De 2 gange jeg er kørt løbsk, har jeg simpelthen valgt at slippe fortil og drive på hesten i stedet en tid. Når jeg så fornemmer at hesten "er tilbage" tages den stille op i trav 250-300 meter og sættes så gerne i galop igen for at få en kontrolleret galop som det sidste.

Og de par gange hestene er rendt med mig på ryggen, har jeg enten brugt samme metode, eller brugt den med at dreje hovedet rundt på dem. Men de heste jeg rider er også vant til pludselige retningsskift og er sikre på fødderne, så jeg frygter ikke at styrte på dem.

Hvor stor en volte laver du normalt? Hun burde jo snildt kunne lave både en 20 meters volte og en 10 meters uden at falde over sig selv, også selvom hun er nået godt op i fart.

• Emilie T
    Emilie T Tilmeldt:
    dec 2015

#10   5. dec 2015 Tusinde tak for rådet! Det skal jeg have i hovedet! smiley

Og selvom jeg laver en pænt stor vælte, gætter på 20/30-meters volte, så føler jeg bare vi kæmper i 2 vidt forskellige retninger, og at hun simpelthen ikke kan holde styr på sine ben smiley

• #12   6. dec 2015 Sværke - mener at huske din historie... Kan det passe? Det er et par tre år siden ikke? smiley

Mvh TT

• #13   6. dec 2015 Hej Emilie. smiley
    Nu ved jeg ikke hvordan du træner din hest, og selvom tur ofte er noget hestene nyder, så er det stadig arbejde for dem.

at være væk fra stalden betyder arbejde, at komme hjem betyder du hopper af, trense og gjord løsnes og hesten får hvile og måske mad.
    Derfor er der mange heste der slentrer på vej ud på turen, og sætter tempoet gevaldigt op på vej hjem, og det kan blive farligt når din hest gør som nu.

Jeg ville tage en pause med tur ridningen som du kender den, træk din hest væk fra stalden nogle gange, ex 10 gange, giv den noget foder når den er længst væk fra stalden, (alt fra 200 m. til 2 km ex.). Når i kommer hjem rider du den "hårdt" på den smattede bane i 20-30 min.

Så begynder i på rideturene, sammen med andre i første omgang og sidenhen alene, rid væk fra stalden, en halv og senere en hel km væk fra stalden stopper du og giver hesten noget mad, løsner gjorden og trækker hjem, hjemme strammer du igen gjorden (forsigtigt selvfølgelig) og rider din hest på banen 20-30 min.

Det er vigtigt når du stopper på turen og gir din hest foder at den har hovedet VÆK fra stalden.

Når du har lavet denne træning et par mnd, så begynd at ride ture som du plejer, MEN:
    - Stop altid 2-3 steder på turen og giv din hest noget mad, eller lad den græsse.
    - Stop altid hesten inden i når helt hjem, evt en halv km før, vend hovedet væk fra staldens retning, hop af, løsn gjorden og træk hjem.
    - Gør det, at du efter turen, ca hver/hveranden gang rider din hest på banen 20-30 min. når i kommer hjem. (og når du er færdig på banen hopper du af på banens fjerneste hjørne fra stalden, løsner gjord her.)

Denne fremgangsmåder kræver noget af dig, du kan ikke bare sætte dig ombord og hoppe af når turen er slut, men det er den grundigste måde at ændre hestens mindset omkring at skulle afsted på tur.
    smiley

Derudover ville jeg det første år, finde en bedre nødbremse, evt et andet bid ell lign. til hvis hun beslutter sig for at løbe med dig.
    Men giv det her en chance, for din og hestens skyld smiley

• Emilie T
    Emilie T Tilmeldt:
    dec 2015

#15   6. dec 2015 Tusinde tusinde tak fordi du tog dig tid til at hjælpe Mia B! Det er helt klart det jeg vil prøve nu, jeg kan klart se logikken i det! Mange tak!! smiley

• #16   6. dec 2015 Velbekomme Emilie, jeg havde stod selv med en meget utilregnelig hest for år tilbages, som løb med mig på hveranden tur, div indspændingstøjler, bid og andre "tvangs" remedier hjalp ikke noget.
    Gjorde i stedet som jeg har beskrevet, og ca 10 mnd. efter kunne jeg trykt ride afsted bidløs og uden sadel.
    Held og lykke og pas på dig selv smiley

• #19   7. dec 2015 Der er nogle ting jeg førhen har haft problemer med at huske i situationen, når hesten vil løbe løbsk, fordi jeg bla. er blevet forskrækket over at kunne mærke man pludseligt mister kontrollen over den.

Husk at det er dig som sætter tempoet, hvis den traver en smule hurtigere end du har den bedt om, reager i stedet for at lade den gøre det.

Husk at læne dig tilbage, og gøre som når du vil lave parade normalt. Jeg har før kommet til at læne mig lidt frem, fordi jeg mister ballancen og samtidig bliver bange, når jeg kan mærke at nu vil hesten tage styringen. Man har desværre bare ingen kontrol så.

Pas på med at spænde helt op. Man kan blive bange, og komme til at blive helt spændt i kroppen. Hvilket hesten kan mærke. Også i dens mund, da man kan klamre sig til tøjlen, og lave et hårdt konstant tryk i tøjlen, hvilket samtidig vil få hesten til at vil væk fra trykket, og blive 'hård i munden'.

Min metode er nok lidt som nogle af de andres, hvis de normale signaler ikke virker, men dog alligevel nok noget anderledes. Man kan desværre ikke vinde over hesten rent styrkemæssigt.
    Jeg prøver at være så irriterende som muligt når stopsignal et ikke virker: trække irriterende i tøjlen\ lave små ryk, og sidde meget uroligt, så hesten lidt mister balancen. Når hesten så sagtner farten, fordi den ikke forstår hvad jeg har gang i, så let trykket, sid stille og husk ros. Hvis den så lægger an til sprint igen, så vær den irriterende rytter igen, så det bliver ubehageligt for den når den sætter tempoet op, og igen sid stille og ros når den sagtner farten. Så vil den helst vælge den behagelige vej, ifølge min erfaring som nok også er logisk nok smiley

For øvrigt en fin opdagelse du har fundet Mia! Desværre har jeg i mange år ikke haft andre muligheder end tur ridning, og derfor ikke haft helt så mange muligheder når det kommer til din metode.
    Flere gange har jeg heller ikke haft muligheder for at dreje hesten på en volte når den løber, fordi der er hegn eller andet på begge sider af vejen smiley

• #21   7. dec 2015 Jeg kan sagtens se, det er en noget anden situation, hvis det er fordi hesten er utryg. Det bygger min metode ikke på. Den bygger kun på den situation hvis hesten pludseligt finder ud af at det kan betale sig at stikke af med en, fordi den slipper afsted med det, da den sætter spørgsmålstegn ved, hvem som egentligt er lederen af den og rytteren. En utryg hest skal selvfølgeligt ikke håndteres sådan. Bare så jeg ikke bliver misforstået smiley

• #22   7. dec 2015 Lock horses. Jeg synes det er en rigtig god beskrivelse, af håndteringen af den hest jeg har på prøve nu. Han er nemlig ikke så selvsikker, og prøver på ingen måde at trodse mig. Den eneste grund til han kan finde på at løbe er netop fordi han er utryg, og ikke helt har den fulde tillid til hverken mig eller sig selv endnu. Han har derfor ekstra meget brug for man er rolig og 'venlig bestemt'. Så med hensyn til ham vil jeg ikke på nogen måde bruge den metode, jeg tidligere har beskrevet, fordi han er utryg og ikke trodsig smiley

Kommentér på:
Løber hjem på tur

Annonce