{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
984 visninger | Oprettet:

Pasning og tilridning af unghest {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg håber, at nogen kan svare på mine følgende spørgsmål, og jeg derved kan blive klogere på ungheste og alt der medfølger.

Jeg har siden, jeg var lille altid redet (sammenlagt 8 år, hvor 5 af årenes foregik på egen pony), men har holdt en lang pause på 5 år pga. Uddannelse og andre interesser. Dette betød, at jeg valgte at sælge min pony til en lille pige, som kunne få lige så meget glæde af den, som jeg selv havde.

Min interesse for heste er begyndt at blomster igen, og jeg er derfor begyndt at lege med tanken om at købe en unghest i stedet for en alm. Hest. Jeg er klar over, at en unghest kræver erfaring, tålmodighed og viden, og selvom det er nogle år siden, at jeg sidst havde en hest mellem hænderne hver dag, mener jeg ikke, at min viden samt erfaring er blevet mindre - jeg ved stadig hvordan man håndtere, passer og ridder en hest i både dressur, spring og til stævner.
En unghest er et stort ansvar, og jeg vil derfor ikke kaste mig ud i det helt på egen hånd. Mit gamle ridecenter har nogle rigtig dygtige ryttere, som jeg helt sikkert vil benytte mig af, da de pga. Deres alder, har mere erfaring end jeg.

Mit sprøgsmål er nu: er min tanke helt hen i vejret? Er det helt utænkeligt og synd for hesten, at jeg forsøger mig med pasning, plejning, tilridning og alt der medfølger?

Mit sidste spørgsmål: jeg vil gerne udvidede min viden om ungheste og hvordan man håndtere en unghest. Kender i nogle gode, brugbare bøger?

På forhånd tak.

Hilsen Sara R.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pasning og tilridning af unghest
  • #1   18. nov 2015 Jeg syntes ikke din ide om at anskaffe dig en unghest er dum, men pga din manglende erfaring ville jeg dog anbefale dig at vælge en der som det mindste er rytter vandt det er klart nemmest at starte med smiley en unghest er jo også mange ting jeg har både haft en 4 årig hingst der tog lang tid at få helt rideklar og sikker og nu har jeg en 3 års hoppe jeg kan jorde rundt på i skoven uden problemer. Men alt i alt vil jeg sige det kommer mere an på hesten end din erfaring, den helt rigtige unghest er super sjov at arbejde med og der er en masse grupper herinde som vil kunne hjælpe dig meget med at finde informationer smiley

• #2   18. nov 2015 Hvis man synes det er spændende at arbejde ned ungheste - at fokus ligger på et andet sted end ridning, så er jo et udemærket valg at få en unghest.

Jeg synes i bund og grund, at det er spændende at lærer et ungt dyr at give hove/ben, at få sadel på, at blive longeret, at gå i trailer, at blive trukket til/fra fold ect. MEN jeg elsker at ride, så for mig har det været bedst at kombinerer unghest og ridehest, således at unghesten ikke er blevet overtrænet, fordi jeg jo hele tiden havde min gamle ridehest at ride på.

Til mine ungheste har jeg haft stor fornøjelse af at tage dem med til kursus hos Tristan Tucker/Will Smith . Tilridning har jeg betalt mig fra, da jeg aldrig har redet ungheste før. Og så har jeg brugt rigtig mange penge på GOD undervisning lige fra start af. Det vigtigste er nemlig at ligge den rigtige grundridning ind i de unge, og det er det de færreste kan finde ud af selv.

Da min berider er uddannet ved hasse hofmann, så har jeg haft stor glæde af hans bog Dressur med hjerte og forstand, da den jo ligger op af den måde min berider tænker og underviser på.
    Jeg har sat mig ind i læringsteorier, og været til forskellige kursus, fx ARR, BBH og så det jeg fik mest ud af Tristan T/Will Smith. Jeg søger en del oplysning på nettet, og husker at tænke kritisk... Og ser jeg nogle gøre noget som jeg synes er smart, så snakker jeg med folk om det - det er fedt at lærer nyt på den måde.

Mvh Charlotte

• #3   19. nov 2015 Der er stor forskel på ungheste, man kan jo sagtens finde en der har været i hænder fra føl og derfor er nemmere at gå til end dem der har gået på fold til de fyldte 3 og så skal de lære ALT derfra. smiley Sådan en købte jeg i februar og først nu er vi ved at være enige om at gå i snor osv smiley Han har været ret hingstet smiley men du kan sagtens finde en unghest der passer til dit niveau og hvis du så som du selv siger har lidt hjælp med på sidelinjen så kan jeg ikke se noget problem. smiley Men tag evt en med på råd når du skal ud og kigge for det er ofte lettere for en anden at se de lidt evt negative sider end den der står og er helt forblændet smiley
    Håber du finder hvad du søger smiley

• #4   19. nov 2015 Når du er et erfarent hestemenneske og har lyst og mod på at prøve kræfter med en unghest, synes jeg bare du skal springe ud i det. Det er en skøn oplevelse at forme en hest fra bunden. Nogen prøver at gøre ungheste og tilridning til en videnskab, det synes jeg bestemt ikke det er, men man skal være indstillet på at processen er målet i sig selv, og ikke bare halse derudaf og tro at man kan starte stævner til næste år eller ride med på tur i næste måned. En unghest er et projekt, og ikke bare en hest der lige skal tilrides.

Jeg har haft stor glæde af denne bog:
    https://www.saxo.com/dk/ungheste_ingrid-andersson_indbundet_9788721013578

Generelt kan man også få gode ideer til at forme sin unghest i mange af de horsemanship-bøger, der findes. Jeg har især været glad for "I harmoni med hesten" af Ute Lehmann. Jeg har lavet en anmeldelse af bogen på min blog
    http://hobbyheste.dk/traening/arbejde-fra-jorden/

Kommentér på:
Pasning og tilridning af unghest

Annonce