{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.400 visninger | Oprettet:

Stædig hest nægter og gå fremad {{forumTopicSubject}}

Hej hg smiley

jeg har et lille problem, når jeg skal op og have undervisning på min rideskole, så rider jeg på min hest archibald, vi rider ca. i en halv time derop.

Her de seneste uger har han bare stået stille på turen og nægtet at gå derop, så gik jeg af ham, og trak ham lidt. i starten troede jeg bare han var bange for et eller andet.

men nu er det blevet meget værre, hver onsdag, der ved han godt at det er den dag på ugen han skal derop, så nu nægter han og gå efter jeg har redet ham ca 100 meter. Så står han bare stille, og hvis jeg bruger pisk, benene og stemmen så bakker han bare bagud, hvis jeg bliver for sur på ham, og bruger pisken ekstra meget, så kan han godt finde på og bukke lidt.

Jeg troede bare at det var fordi, han ikke gad og ride undervisning, men nu idag da jeg var ude og ride tur i en skov så gjorde han det igen efter de 100 meter. Så gik jeg bare af ham, og trak ham lidt i 5 min, så satte jeg mig op på ham igen, og så gik han fint fremad igen indtil jeg nåede skoven, så gjorde han det igen, så bakkede han ind i træer og alt muligt.

Jeg blev rigtig sur på ham, og til sidst efter 15 min gik han fremad igen. Han prøver hele tiden på at vende hjem, og når jeg hver gang har fået undervisning på rideskolen, så går han helt fint og roligt den samme vej hjemad uden nogen problemer.

Når jeg trækker ham, så er der ingen problemer, og han plejer aldrig at være så dum på rideture. Når jeg rider på rideskolens ridebane, så går han rigtig fint, og der er ingen problemer.

Håber i kan hjælpe mig smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stædig hest nægter og gå fremad
  • #1   20. sep 2015 Har du overvejet tanken, om den måske har ondt i ryggen? Altså at sadlen ikke passer?
    Ved ikke om det kunne være en mulighed smiley

• #2   20. sep 2015 Ja lidt, men jeg forstår ikke helt på ridebanen går han rigtig fint, og når vi rider hjemad på ture går han også fint.

• #3   20. sep 2015 Kan det være, at den har mistet lysten til sandkassen? Og at den bare tænker "ej, skal jeg nu det igen? Det gider jeg da ikke"... smiley

• #4   20. sep 2015 Ja det kan godt være, men han gør det også når jeg rider tur og ikke er på ridebanen

• #6   20. sep 2015 Ja jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre ved det, han er ikke min egen men en slags låne/part smiley

• #8   20. sep 2015 Er der noget jeg kan gøre ved det, sådan at han ikke gør det mere?

• #10   20. sep 2015 Okay, tak det vil jeg prøve smiley

• #12   20. sep 2015 Altså bare fordi hesten ikke gider at gå er ikke ensbetydende med at den har ondt !! min pony hun er også nogen gange stædig og NÆGTER at gå
    jeg får hende frem og giver ikke op men det er ikke fordi hun har ondt det er bare fordi den dag var hun lidt stædig
    Så jeg tror bare på tur at du skal være Obs på den og fortælle den
    Hør her fister du skal gå JEG bedstemmer og sådan er det!

Hilsen Caroline;)

• #13   20. sep 2015 Heste er hverken stædige eller dovne. Når de viser sådan en adfærd, er der en eller anden grund til det. Nogle gange er det ikke noget alvorligt, andre gange er det.

Jeg tænker, at din hest må have forbundet turene med, at I skal til undervisning. Min første tanke i forbindelse med det er, at når du rider undervisning, så rider du på en anden måde, end du gør normalt (det gør man som regel, fordi man bliver rettet på og man rider lidt mere 'seriøst' og koncentreret. Det kan måske gøre, at den får ondt, bliver øm, eller at noget trykker/generer, fordi du rider lidt anderledes. Ridningen vil vel også være noget længere, end den plejer at være, fordi du både skal frem og tilbage, og det tager 30 minutter hver vej. Måske er der noget ubehag i forbindelse med det.

Det forklarer også, hvorfor der ikke er en reaktion når I ellers er på banen - fordi du der ikke ride på en måde, der generer hesten, eller fordi længden af ridningen ikke er ubehagelig for den.

Uanset hvad, så tror jeg ikke på, at den bare er blevet stædig. Der er noget i forbindelse med undervisningen, som den vil undgå. Eller også er der sket noget på en anden skovtur I har været på, som den forbinder med noget dårligt, og nu vil den så ikke ud fra banen.

• #14   20. sep 2015 En ting er sikker, at blive sur og frustreret hjælper hverken hest eller dig. Men lyder godt nok mærkeligt, at det kommer og går. Min har haft det med visse ting. Hvortil tolmodighed af træk, og ja så må vi ride ride frem og tilbage. Nu siger du stiger du af går det fint, sådan har min det også med ting han er bange usikker på, så skal jeg lige gå først.

For så at sikre det ikke blir en mærkelig vane, men derimod en træning så af træk forbi kik på tingene så op og gentag intil der intet problem er.
    Det de færreste ting, min bruger tid på at kikke på, da han ikke gidder alt det ekstra arb, jeg mener vi så må tage på os, for at sikre det ikke i fremtiden blir et problem. Tolmodighed er mit bedste råd, hop af træk hop op rid tilbage og rid frem igen, af igen hvis nødvendigt, hvis der det mindste tvivl om sadel tryk, eller andet så få det tjekket. Og blot lille detalje, indtil du har ændret indstillingen omkring du vinder ikke at tage det som en kamp med hesten, ved at klaske den bagi med piskem, så lad denne blive hjemme. Og medbring istedet nogle godbidder.
    God tur smiley

Kommentér på:
Stædig hest nægter og gå fremad

Annonce