669 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

Køb af sadle, valg at træffe inden? Køb af sadle, valg at træffe inden?

Heej HG

Jeg er nået til den beslutning at jeg i løbet af de næste par måneder (alt efter hvor hurtig pengene kommer ind til det)
At jeg vil have købt en eller to ny(e) sadler til santos, situationen er den at jeg lige nu har en kombi sadle som jeg har lånt af min moster, men den trænger virkelig til en udskiftning, men jeg kan ikke helt bestemme mig hvilken sadle det skal være, og hvor det er bedst at købe den.
Så tænkte at nogen her inde kunne hjælpe, til at finde det bedste valg for mig og min hest.

Første valg omhandler dressur sadle, jeg vil have købt en disideret dressur sadle, men jeg kan ikke beslutte mig for om det skal være af læder eller "stof" og hvis det skal være læder, skal det så være sort eller brun ?
Derudover skal det være en sadle som både passer mig og min "lille" numse (jeg er ca 160 og forholdsvis tynd) men den skal også kunne rumme min kærestes noget større bagdel, da han også vil komme til at ride rundt på ham, og det derfor skal være optimalt for både ham og hesten. (han er ca 185 høj og normal bygget)
problem stillingen her opstår jo bare i at sadlen ikke rigtig kan passe os begge, og det mest optimale er jo at den skal passe mig og santos, men hvis han så sidder i den, vil den jo komme til at trykke steder der ikke er sundt for santos ryg.

men har overvejet om det så måske var en mulighed at købe en bomløs sadle (tror jeg det hedder)

Udover dressur sadlen, overvejer jeg at anskaffe mig en spring sadle (hvis alt går efter planen vil vi, santos og jeg, komme til at springe ca 1 gang i ugen, for at få lidt afveksling. men kan ikke blive enig med mig selv om det er for mange penge at bruge på en sadle som ikke vil blive brugt så ofte..

en lille samling på problemstillingerne

-> valg af læder eller stof til dressur sadle
-> hvis læder sadle, skal den så være sort eller brun?
-> bør jeg anskaffe mig en bomløs sadle til kæresten, eller har du andre løsninger på situationen med at han også rider nogen gange?
-> kan det betale sig at anskaffe sig en spring sadle hvis planen er at der skal springes en gang i ugen ?

derudover vil jeg rigtig gerne have jeres anbefaling omkring hvor man bør købe sadlen. er det bedst at købe den helt ny? eller er brugt bedre?
kender du en dygtig (og forholdsvis billig) sadlemager omkring viborg/midt jylland.

Håber der sidder nogen kloge sadle mennesker der ude som kan komme med deres erfaringer, og jeg vil rigtig gerne hære både positiv OG negative ting omkring de forskellige sadler (læder/stof, Sort/brun, bomløs?)

Mvh

Billede er af kæresten og en meget våd Santos smiley
Santos er selv ca 160 +/-

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Køb af sadle, valg at træffe inden?
  • #1   18. maj 2015
    Hiv fat i en sadelmager og beskriv dine dilemmaer :o)
    Om end jeg tror, at det nok vil blive svært at få en din kæreste også kan være i - da hesten ser ud til at være ret kort. En bomløs skal nemlig stadig passe i anlægsfladen og personens bagdel skal stadig ikke fylde det hele i en bomløs.

Hvis du bare skal springe en gang om ugen og ikke over 1 meter, så havde jeg nok ikke købt en springsadel - medmindre du føler, der er god plads i budgettet til den.

• #2   18. maj 2015 Spring er en ting der enlig bare skal bruges til at afveksle, men tror på sigt at det bliver mere da han viser meget gå på mod og gerne vil springe højere end 60 cm smiley

Hvis ikke bomløs er en løsning, hvad tænker du så kunne være en ide? smiley
    Det skal være noget med stigebøjler, da han ikke rigtig kan blive siddende på uden at have støtten fra stigebøjlerne smiley

• #4   18. maj 2015 Yasmin hvorfor ikke stof ? (jeg kan sagtens følge dig, men syntes også gerne jeg vil have begrundelse smiley )
    Kan det ikke give problemer hvis han trykker helt forkert på sadlens "ryg støtte"? Tænker at det så kan trykke ned i ryggen på ham smiley

• #5   18. maj 2015
    Yasmin - Det er altså noget af en generalisering ;o). En bomsadel kan så men gøre lige så meget skade. Der er ikke lavet nogen undersøgelser der duer på bom vs. bomløs. Ligesom bomløse er vidt forskellige og ikke bare er en pap sadel til 500 kr.

Trådstarter - som nævnt tror jeg det kan blive svært og få en sadel, din kæreste kan have bagdelen i, som matcher hestens anlægsflade. Så jeg ville som nævnt give tankerne videre til en sadelmager.

• #6   18. maj 2015 DD kender du en eller flere sadlemager som du har haft rigtig god erfaring med ? smiley

• #7   18. maj 2015
    Charlotte Von Knigge, kommer så vidt jeg ved i Jylland :o)

• #8   18. maj 2015 Sadelmager skal der til for at få det som tjener hesten bedst
    Om den bliver sort eller brun er sådan set lige meget der skal kun en trense i en anden farve for at få et sæt
    Jeg vil ikke have en bomløs, men det er de jo masser af andre som vil have
    Så gang i en sadelmager
    Nogen her inde må give dig et nummer du kan ringe på i dit område
    VH
    Annette

• #9   18. maj 2015 At vælge brun eller sort læder vil ikke have nogen betydning stævne mæssigt ? smiley

Må se om jeg kan finde en sadlemager med "god" omtale, men kom gerne med de sadlemager i mener er dygtige ? smiley

• #10   18. maj 2015 nej det har det ikke
    Vi bruger Jytte fra Gredstedbro rideudstyr men hun bor jo her nede i Syd jylland

• #11   18. maj 2015 sadlemager kender som regel andre sadlemager smiley
    Det er mere for at finde nogen som har et "godt" ry og komme uden om dem der måske ikke gør et helt så godt arbejde smiley

• #12   18. maj 2015 kender ikke andre

• #13   18. maj 2015 Jeg ville vælge en læder dressur sadel i din str. Til dig og Santos.
    Så til spring ville jeg faktisk købe en kombi imod springsiden som din kæreste kan passe. Jeg tænker at din kæreste nok kan være i en 17 " og så kan du bruge den når du springer smiley om den skal være i læder må du gøre op med dig selv om. Jeg må bare sige at hold Jer væk fra wintec spring for har selv haft en og den var hård ret flad og med dårlig støtte.. smiley
    Mht sadelmager så er Charlotte Knigge fantastisk men skrap ved første møde for at pointere at hesten kommer først. Tag din kæreste med da hun også vil kigge på hans røv mht sadel str. smiley

Mvh TT

• #14   18. maj 2015 Jeg synes du skal lade være med at sætte dig alt for fast på noget uden at have haft sadelmager ude smiley Jeg gav kun 600 kr hos Charlotte fra saddlefitter.dk for en vurdering der kom hele vejen rundt. Hun målte hesten på kryds og tværs, og kom herefter med nogle sadler der kan ligge. Det er jo ikke alle sadler der kan du til alle heste, det er indviklet videnskab det med sadler smiley Jeg har så lige købt 4 sprit nye sadler (2 dressur og 2 spring) og Charlotte tilpassede dem så de ligger helt perfekt smiley Jeg havde store forventninger om hvad jeg skulle have. Viste sig så at jeg kunne vælge mellem 1 sadel til min den store, fordi han er så speciel smiley Det er ikke en sadel jeg nogensinde havde forestillet mig jeg skulle have, men hoooooold nu op den er lækker altså smiley Hans springsadel af samme mærke er lige nu ved at blive lavet i England, og hold op hvor jeg glæder mig til at få den hjem smiley

Jeg var også meget i tvivl om hans springsadel skulle være brun eller sort, men valgte sort da jeg synes brun tit mister sin farve smiley

• #15   18. maj 2015 Jeg synes nu ikke Charlotte (Knigge) var skrap smiley Vi har haft det rigtig skægt begge gange hun har været her, og ja for hende kommer hesten først, men den mening deler vi smiley Hun har god humor og er såå god til at forklare, og jeg har fordoblet min viden x 10 efter jeg har mødt hende smiley

• #16   18. maj 2015 Le Coeur - hun var også utrolig sød anden og tredje gang hos mig smiley men første gang syntes jeg at hun var lidt for skrap som om hun troede jeg ville sætte hesten i anden række, noget jeg ALDRIG kunne finde på smiley kan høre du skal have en Jeremy Rudge? smiley

Mvh TT

• #17   18. maj 2015 Hun er desværre fra København s og tager 4,- pr km der køres der fra og hjem, så jeg ville gerne hvis jeg kunne finde en tættere på, men hun lyder super dygtig smiley bare FOR langt væk smiley eftersom jeg bor midt i Jylland,

• #18   18. maj 2015
    Santos - hun tager kørsel, men når man er flere undervejs/på ruten så dels de folk jo så ;o)

• #19   18. maj 2015 Jeg betaler 250 kr for kørsel og jeg bor på Sydfyn smiley så tror ikke hun tager ret meget mere i kørsel over hos jer hvis hun overhovedet kører der ovre smiley

Mvh TT

• #20   18. maj 2015 Nope jeg er endt ud med 2 x Kentaur, en Santa Cruz og en Kent & Masters smiley Kan allerede mærke en positiv effekt efter det gode arbejde hun har lavet smiley

• #21   18. maj 2015 Le Coeur - hvilken Santa Cruz? smiley

• #22   18. maj 2015 Arthur De Luxe smiley

• #23   19. maj 2015 Ej..seriøst.. Den og Roxette er de to dressur sadler Tindur kan passe.. smiley din heldige elefant smiley det er nemlig den jeg kunne tænke mig hvis jeg en dag skulle have en dressur sadel..
    Så spørger jeg igen.. smiley
    Bom str og tommer? smiley

Mvh TT

• #24   19. maj 2015 16" x wide bom smiley Og jeg kan sagtens være i den med min str 38 mås! Maggie kan maks gå med 40 cm - lidt problematisk smiley

• #25   19. maj 2015 Tindur bruger x-wide i bom smiley jeg bruger dog en 17" til min røv selv om jeg er str 36 i bukser smiley Charlotte syntes jeg skulle have 17 i min Jaba.. smiley heldigt at du kan med en 16" smiley

Mvh TT

• #26   19. maj 2015 Maggie er viiiildt kort så hun kan ikke gå med andet en 16", så må jeg tabe mig hvis det skal være sådan smiley Men jeg ville klart også befinde med bedre i en 16,5/17, men jeg kan fint være i den 16" smiley Charlotte anbefalede 17 til min den store hest, så det har jeg købt smiley

Kommentér på:
Køb af sadle, valg at træffe inden?

Annonce