{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
754 visninger | Oprettet:

Trailertræning i hestens tempo {{forumTopicSubject}}

Hej kære hg'ere.

Sagen er den at jeg har en hest der desværre har haft nogle øv-oplevelser i traileren, og hun tør derfor ikke være alene i traileren - hun tør faktisk ikke gå derop selv, medmindre der kommer en anden hest i hælene på hende.

Hun står altid pænt under kørsel, og er god til at stå i trailer - så længe der er en anden hest. Men hun har ikke kørt alene i 2 år - men det skal ændre sig nu - for det har hun jo sagtens kunne inden jeg købte hende...

Vi har lige fået vores første egen trailer hjem i mandag - og i næste uge kommer den bil der skal trække.. Der vil jeg selvfølgelig starte med at gøre hende tryg ved traileren.
Jeg havde hende lige med hjemme i indkørslen i går og lod hende snuse frivilligt til traileren, jeg stod 2 m fra hende med hende i et longetorv.. Hun gik på hele den ene side og snuste og undersøgte - det er jo en god start ! smiley

Men hvordan vil I skride videre? Hun er primært bange for rampen.. For så snart hun er deroppe, og der er lukket plejer der ikke at være noget - men jeg vil selvfølgelig ikke skride for hurtigt frem.. Hvor meget træning er nok? Hvor mange dage om ugen?

Jeg vil gerne høre jeres erfaringer og meninger mht. til trailertræningen smiley


Hun har kørt med andre heste 5 gange nu ca - og der er hun gået lige op alle gange, før den anden hest, uden min hjælp.

Vi har trailertrænet hende alene i december hvor hun gik op efter 45 min, og vi lod hende stå 1 min og bakkede hende ud - med masser af ros selvfølgelig! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Trailertræning i hestens tempo
  • #1   25. feb 2015 Hvis det er rampen den ikke kan lide, ville jeg tage en spand mad og få den til at stå med forbenene på rampen og spise (evt. aftensmad eller frokost) og så ville jeg bare se om jeg kunne få den længere og længere op for hverdag smiley

  • #2   25. feb 2015 God ide Jessica! smiley Så må jeg se om jeg kan snyde hende lidt... Hun plejer bare at være så stresset indeni at hun ikke rigtig gider spise noget når vi trailertræner, men jeg forstår hvad du mener! smiley

  • #3   25. feb 2015 Og husk at der helst ikke skal være andre end nogen der kender hesten, det kan stresse den smiley
    Det bedste vil helt klart være at det bare var dig og hesten, tag evt. en børste med og lad som om traileren er jeres stald gang smiley
    Det hjalp på en hest min far og jeg trailer trænede smiley


  • #4   25. feb 2015 Det er nogle super gode bud! Har aldrig tænkt sådan over det. smiley Jeg har også tænkt mig det bare bliver mig og hende, trailer og bil på folden og så bare en afslappet og uforpligtende træning uden nogen tvang smiley Men et let press og en masse ros og snus smiley

  • #5   25. feb 2015 Jeg har altid lært at når man træner med heste, så er det en meget dårlig idé at bruge mad som motivation. Det er nemt for hesten at miste fokus på træningen og kun fokusere på hvornår næste godbid kommer ...

    Hvis det er rampen der er problemet, så ville jeg simpelthen træne efter et hvis mål hver dag. Min egen hest er heller ikke über meget glad for rampen, da jeg trænede med hende, var det efter at hun skulle stå med f.eks. 4 ben på rampen og så ned igen. Hendes problem lå nemlig når bagbenene skulle op. Når alle fire ben var oppe, så fik hun en pause på 5-10 min. hvor hun kunne græsse og så alt efter hvor klar hun var mentalt, gjorde vi det 1-3 gange smiley
    Når hesten så er tryg ved rampen, så kan man jo begynde at stille højere og højere krav smiley


  • #6   25. feb 2015 Præcis sådan er min hest også! Hun hader at skulle have bagbenene op - men så snart de er oppe så går hun faktisk op.. Og ja, måske skulle man droppe maden og smide den i bunden af planen..
    Men hvad er et realisitsk mål at træne op til på daglig basis (hvis du altså trænede så tit) :D?


  • #7   25. feb 2015 Jeg startede med at få en hesteadfærdstræner ud, så jeg var sikker på at jeg brugte de rigtige metoder i forhold til hvad min hest kunne kapere smiley . Så fik jeg også samtidig en profil af min hest som jeg kan bruge i forhold til videre træning af andre ting også - bl.a. hvornår den udtrykker angst (hun er virkelig god til at skjule det. Når hun er angst kan det kun ses på hendes øjne!) og hvornår hun er klar til næste skridt smiley
    Min hest går nemlig også lige op, så snart der er en anden hest på vej ind i traileren, eller allerede står deroppe. Hun er eksemplarisk at køre med, både alene og med andre - problemet kommer når hun skal læsses alene! -.-' .

    Jeg plejede at sætte det mål der hed x antal ben (oftest fire), op 3 gange pr. træning eller indtil hun var helt afslappet og blev stående på rampen uden at gå ned uden at have fået lov. Men det handler ikke så meget om at det skal være et bestemt antal gange, det handler om at hesten skal kunne kapere det i hovedet og føle sig godt tilpas med det nye smiley
    Derfra kunne jeg jo så lægge mere og mere på, havde jeg haft muligheden for at træne flere gange om ugen, så er jeg rimelig sikker på jeg havde stået med en hest der var gået lige i trailer den dag i dag smiley


  • #8   25. feb 2015 Aldrig, aldrig, aldrig en spand til trailertræning, hesten skal ikke lokkes op i traileren, den skal trænes. Mange bruger en spand, men får indlært noget uhensigtsmæssig adfærd, nemlig at hesten følger med op, tager en mundfuld og står udenfor traileren og spiser - Den bliver altså belønnet for at gå stresset op, skynde sig og tage en mundfuld og gå hurtigt ud igen. Aldrig lok hesten, det giver bagslag!

    Mad er dog helt okay, og en god ide. Mad er en sor motivationsfaktor, og det dopamin det udløser, går kemisk ind og lægger en dæmper på adrenalinen. Det bliver et problem at arbejde med mad hvis man lokker eller ikke har styr på sin timing. Netop derfor bruger jeg 9.9 ud af 10 gange altid klikkertræning til trailerheste. Timingen er altafgørende, og især ved trailertræning, så klikkertræning sikre hurtig og smertefri indlæring.

    Af helt ny træning tager hesten ca 3 x 15 minutter med om ugen. Jeg vil fraråde at træne hver dag, ligeså vel som os kan hesten blive træt af at terpe noget. Om du træner hver dag i 30 min eller 3-4 gange om ugen i 20 minutter giver samme resultat, og med moderat træning vil hesten og synes det er sjovere.

    Det er ikke vigtigt hvor langt oppe i traileren hesten står, det er vigtigt hvordan den har det, der hvor den står. Flere heste jeg er ude ved kan gå helt op til forbommen, men der stopper jeg den længe før og får ro på der. Derudover ville jeg træne med en masse forskellige underlag, lære hesten at gå op på og over tæpper, træplader osv. Mange heste har problemer med lige at få taget skridtene op på rampen med bagbenene, mangler lidt forbindelser derned til, det
    Kan man hjælpe med træning.


Kommentér på:
Trailertræning i hestens tempo

Annonce