panik i trailer {{forumTopicSubject}}
Jeg søger erfaring med ”trailer træning” nærmer bestemt træning med bum og rampe.
Jeg har en ung hest, som desværre er blevet bange for det der sker/kommer bagfra.
Hesten har været udsat for menneskers dumhed, da den var i tilridning. B.la at dækkenet er blevet kaste på bagfra, med det resultat at den satte sig på bagdelen og sprang de kæder den stod bundet i. (har ikke selv overværet episoden, men har fået det fortalt) efterfølgende er hesten panikket i traileren da den blev lukket, så vi valgt at trække hesten hjem. Jeg har i det seneste 1,5 år, trænet en del trailertræning med hesten, det hele stille og roligt på hestens præmisser uden nogen former for tvangs redskaber. Nu går den stille op, kan står der lidt og bakker stille ud. Men forsøger jeg at holde den inde, f.eks. ved at holde en kort snor stram som var det en bom, panikker den når den vil bakke ud og opdager modstanden. Jeg bruger den korte snor da den hurtig kan fjernes og der derved ikke sker skader på hest eller andet. Mit spørgsmål til jer er, er der nogle gode råd/ trænings metoder som kan lære den ikke at panikke når den ikke kan komme ud. Om den står selv eller har selvskab af anden hest, gør ingen forskel. Eller jo den virker mere tryk i traileren ved selvskabet, men panikker stadig når den ikke kan bakke ud uden modstand.
Håber der er en enkelt eller 2 som har haft lignede problem og som kan hjælpe mig.
jun 2011
Følger: 98 Følgere: 79 Heste: 6 Emner: 31 Svar: 149
Men da jeg fortalte at ved noget hjælper det hvis døren åbnes foran så de ikke kommer ind i et fuldstændig lukket rum efter 3 forsøg gik den op i traileren. Jeg har ikke selv erfaring med trailer træning.. Men det er hvertfald en god ting at bruge
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 23 Heste: 5 Emner: 4 Svar: 51
sep 2007
Følger: 67 Følgere: 71 Heste: 8 Emner: 42 Svar: 1.058
maj 2007
hesten er meget atypisk, har prøvet at longere den med 2 liner, for der har den jo et tov bag røven, det var den total ligeglad med.
nov 2010
Følger: 26 Følgere: 24 Heste: 4 Emner: 30 Svar: 444
https://www.youtube.com/watch?v=KbVieePCQOY
sep 2007
Følger: 67 Følgere: 71 Heste: 8 Emner: 42 Svar: 1.058
jeg har set en trailer hvor der var en plade bag ved hesten, måske det er en mulighed, eller måske den kan køres i en trailer hvor de står på tværs.
maj 2007
feb 2009
Følger: 551 Følgere: 595 Heste: 9 Emner: 81 Svar: 1.589
Men 1,5 år er rigtig længe at træne uden at være kommet længere, jeg synes du burde overveje at få noget hjælp til det. Hvis der ikke er kontinuerlig fremgang bør man skifte sin strategi, og måske er der bare nogle redskaber som du mangler til at du på få træningssesioner har en hest du kan sende op og lukke bag.
feb 2009
Men jeg kan kun fraråde at smide noget tov bag hesten for at lære den at acceptere pres, det giver bagslag og tager meget længere tid end at træne fordi stressniveau stiger og indlæringen nedsættes.
maj 2007
jeg spørg da jeg er i vildrede, mange har sagt at den bare skal tvinges til at blive, noget jeg så absolut ikke vil høre tale om, den skulle jo gerne stille og roligt finde ud af at der ikke sker noget ved at man ikke kan komme ud.
maj 2007
vil sige har heller ikke trænet uafbrudt de sidste 1,5 år. har haft lange pauser. vil ønske jeg kunne forklare hesten at der ikke sker den noget ved at den ikke kan komme ud.
feb 2009
Og hvis ikke hesten kan stå i traileren og reagere frem for pres er det alt for tidligt at begynde at tænke på træning af bagbom
dec 2010
Følger: 8 Følgere: 13 Emner: 2 Svar: 133
det blev sådan at ville han have hans aftensmad forgik det i treileren og med tiden kunne jeg også fint lukke bagbommen bag ham uden problemer, jeg ventede så til han var færdig med at spise og gik en skridt tilbage i bommen så han mærkede der var lukket, så fik han ros og et æble eller en gulerød og så blev der lukket op
jeg har ingen problemer haft siden
han går lige op og kan stå flere timer i treilen uden problemer bare der er hø.
maj 2007
Hvad vil du anbefal mig at gøre, for at lære ham ikke at regere på pres bagfra ved at panikke.
mar 2009
Følger: 43 Følgere: 40 Heste: 8 Emner: 37 Svar: 1.141
feb 2009
Hvis den suser ud så snart den hører noget med bagbommen, ville jeg have en person til at stå og lave bagbomslyde uafbrudt mens hesten går ind, bakker ud, går ind og bakker ud. Når hesten så kan gå op i traileren og er ligeglad med lyden fra bagbommen (hvis den ikke er det i forvejen) ville jeg sætte bagbommen på og lade hesten mærke den er der.
Den største fejl folk laver er at blive nervøse når der skal lukkes og åbne når hesten panikker, det smitter af på hesten og gør det kun værre. Så stå oppe hos hesten, få en til at lukke og klik og giv godbid for det. Hvis hesten bakker på er det helt ok pg det får den også bare klik og godbid for. Hvis hesten panikker er det vigtigt at man ikke åbner bagbommen, for hvis du forestiller dig at hesten ligesom sætter rettegn i hvilken adfærd der kan betale sig for den, vil den sætte rettegn ved panikadfærd for at få bagbommen åben, og derfor gøre det igen og igen. Hesten skal lære at den åbner ved rolig adfærd, så når den falder lidt ned kan man åbne og bakke ud.
feb 2007
Følger: 67 Følgere: 69 Heste: 9 Emner: 31 Svar: 515
Jeg havde en krybbe med lækker mash (hendes favorit) til at hænge inde ved forbommen.
Når hun stod derinde og gnaskede, gik jeg langsomt ned til bagenden, imens jeg roste hende og kløede hende så hun vidste hvor jeg var.
Jeg satte stille og roligt bommen på. I starten stod jeg ved bagbommen, hvis hun skulle gå i panik. Efterhånden blev hun helt fortrolig med at jeg kunne gå ind og ud af traileren. Og stå udenfor imens hun spiste.
Sidste skridt var at lukke bagklappen. I starten kan du stå inde ved din hest. Det er dig den stoler på. Også lade andre lukke den i og op med det samme. Til sidst burde du selv kunne forsvinde kort og komme tilbage igen.
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.420
Jeg har selv en hest som er panisk for bagbommen, og vi har snart forsøgt alt.
Jeg kan træne hesten til at den selv går ind og spiser, og jeg kan også skramle med bagbommen uden problemer. Men så snart jeg har haft bommen på, og hesten har mærket den ikke kan komme ud, ja så starter vi forfra.
Har prøvet at lade bommen være på for at se om hesten falder til ro, men det gør hun ikke. Hun bliver ved med at bakke hårdt tilbage i bommen for at se om hun kan komme ud.
Lige nu er løsningen, hvis vi skal ud og køre, at jeg trækker hende helt frem i traileren, og en anden så sætter bommen på. Det kan godt lade sig gøre, men hun stresser og tester bommen med hele sin vægt. Det har så kostet et skillerum
Håber du får mere held med din træning end jeg har haft. Og hvis du finder gudetricket, må du endelig skrive.
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
feb 2009
feb 2009
maj 2007
Tror i har ret i at der skal mere træning til.
Den forsøger at komme unden, første gang og enest gang den rigtig gik i panik, kom den ud under bummen, den nærmest slog en kolbøtte. Ikke noget kønt syn, der skete heldigvis ikke andet end en stor hudafskrabning på ryggen og en bøjet bom. Efter følgende har jeg bare forsøgt at gøre ham tryg ved traileren, traileren skulle jo gerne være et ok sted at være. Har kunne gå fra ham ned og skramle med bommen, tilbage igen og rose, men ture ikke sætte bommen på.
Fik så det råd af en med mange års erfaring at jeg skulle lukke, men ikke med bom men en kort snor for at se hvad der skete.
Fejlen var nok den at jeg var selv med hesten, men den virkede bare så rolig at jeg tænkte det skal nok gå. Så det er ikke mange chancer den har haft for at lære at panik skaber udgang.
Har forsøgt det med mad, er der mad nærmest løber han op, men vil så os nu når han har spist. Syntes at det med mad kun fjernes hesten fokus, det gør den ikke tryg.
Tro det bedste er at blive ved med at træne, især det med at et let pres i grimen skal få ham frem, for som det er nu, er det meget svært at få ham til at gå frem når først han har fået den ide at han nu vil ud.
Så fortsætter træningen og vil venter med bommen, til den ikke længere selv bare vil ud.
Træner den os i at det er ok, at jeg går. Så den ved den ikke bliver efterladt.
feb 2007
Følger: 67 Følgere: 69 Heste: 9 Emner: 31 Svar: 515
nov 2010
Følger: 26 Følgere: 24 Heste: 4 Emner: 30 Svar: 444
panik i trailer