1.212 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Tilridning i rebgrime. Tilridning i rebgrime.

Dette er en blanding at et glædes indlæg og ellers bare ren nysgerrighed smiley

Jeg er startet på at tilride min hoppe. Det foregår i rebgrime, ingen saddel eller andet forstyrrende. Kun rebgrime. Og vi fortsætter med kun at bruge den i lang tid endnu. Hun tager det så flot. Nu var jeg selv den første der fik æren af at sidde på hende, dem følelse er helt vidunderlig. Hun stod ligeså pænt og accepterede jeg sad deroppe.

Næste skridt er nu at hun lære signalet gå og stop. Hun bliver western redet:-)

Hvordan synes i om denne metode? Har i selv tilredet jeres egen? Hvordan gjorde i? Kunne i selv tænke jer at tilride jeres egen en dag?

Nu har jeg læst lidt om tilridning på denne måde, selv er jeg stor fan af det og det fungere virkelig for min hest og jeg. Men oplever også at mange synes det helt modsatte? smiley

Her er en lille billede fra forleden. Det er taget ud af en video Jeg selv optog. Derfor lidt dårlig. Man kan ikke se hendes hoved da hun snuser til min fod på den anden side smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Kitchen clogged 750 kr.
  • Flyt tørretumbler 450 kr.
  • Reparation af kabelfejl på robotplæneklipper 1.300 kr.
  • Furniture Assembly 2.200 kr.
  • Hente to døre i bauhaus Roskilde Montere døre og dørhåndtag i Jyllinge 2.100 kr.
  • rep. af hul i vandrør 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tilridning i rebgrime.
  • #1   6. okt 2014 Synes det lyder som en lækker måde at gøre det på! Men ville ikke lade snoren hænge, det ligner at hun kan vade i den.
    Min part er tilredet med sadel og hackamore og det fungerer så godt! Det er som om panikken bliver mindre

• #4   6. okt 2014 Man kan godt ride let ridning uden sadel. Det kræver selvfølgelig bare lidt mere end med sadlen(-:

• #6   6. okt 2014 Min er også tilredet i rebgrime og uden sadel. :o) Af mig selv. I skoven.
    Jeg synes, det er en god måde at gøre det på - og min pony virkede nu også tilfreds.

• #7   6. okt 2014 Jeg tilred en pony (Angel på min profil). I rebgrime og uden sadel.
    Du får et hurtigere godt indtryk fra hesten . Og et bedre forhold til alt.
    Jeg tilred hende en efterår/vinter overgang. Og da vi skulle ligge lidt mere dressur og 'pres' på hende skiftede jeg til hackamore og sadel . Som hun accepteret rigtig hurtigt:).

• #8   6. okt 2014 Har også selv tilredet flere i rebgrime - dog med sadel. Ved ikke om jeg synes, det er bedre, end at starte med en trense, men selve idéen om jordtræningen, som jeg har brugt som forberedelse, synes jeg langt bedre om end den evige longering, som mange andre gør brug af smiley

• #9   6. okt 2014 Min vallak skal jeg også igang med at tilride her nu, og det bliver bare i sadel og grime det første lange stykke tid.

• #10   6. okt 2014 Jeg har selv tilredet min Sun Dance i cordeo - jeg har nu en hest med sindssyg fine signaler, vil ikke gøre det anderledes og når det er min Caspian's tur, bliver tilredet på samme måde smiley

• #11   6. okt 2014 Rebet tabte jeg da jeg ville ae hende på halsen, er klar over snuble faren og sørger altid for at have rebet væk fra jorden og hendes ben. smiley

Nu er hun blevet trænet i rebgrimen fast siden januar måde, så hun er helt dus med signaler i den fra jorden og stopper fint fra ryggen. Når vi skal gå mere seriøst til værk kommer sadlen på hende. Den kan hun have på uden problemer.

Her longere vi slet ikke, vi har kun gjort brug at jordtræning på alle mulige måder som forberedelse. Og det ser ud til at fungere.

Hvor er det dejligt at læse om mange af jeres succes historier. Man kommer så langt med tålmodighed og forståelse. Og så synes jeg denne metode er med at styrke vores bånd til hesten smiley

• #12   6. okt 2014 Fancy er delvist rilredet i rebgrime og på tur, jeg syns det er lettere og hesten er mere tryg da den jo er vant til signalerne fra jorden af.

Dressur træning var dog med trense og sadel da vi skulle til championat. Her er det jo ikke tilladt at ride i Grime smiley

• #15   6. okt 2014 Synes ikke at rebgrime er det ideelle at tilride i, da man ikke rigtig kan give drejesignaler og støtte op om det med tøjlen.

• #16   6. okt 2014 Må erklære mig enig med nogle af de andre. Selvom jeg også tilred uden sadel. Havde jeg vidst bedre, havde jeg købt sadel på daværende tidspunkt. Husk at passe på hestens ryg - den skal jo bruge sin ryg gennem hele livet. :o)

• #17   7. okt 2014 Måske jeg har været for utydelig her. Jeg har sadel til hende, en lækker bomløs som passer hende rigtig fint. Nu har jeg indtil videre kun siddet på hende. ca 10 gange måske. op på hene, for hende til at slappe af og så ned. Er ikke ude på at belaste hende, for er godt klar over faren når hun er så ung. Men jeg sidder der ikke længe, og så længe jeg sidder der uden saddel bliver det kort tid af gangen, jeg sidder jo ikke på hende i 30 min og forlanger meget af hende. Det er ikke hele tilridnings forløbet der kommer til at foregå uden saddel, bare rolig;-)

Min underviser hjælper mig igennem og han har tilredet alle sine heste sådan, uden de idag har problemer. smiley
    Er selvfølgelig glad for i nævner konsekvenser det kan have, vi alle vil jo vores dyr det bedste!

Grimen bliver smidt på når vi skal gå mere seriøst til værks. Hun er så lydhør i den, så er sikker på hun godt kan lære at dreje i den, fra ryggen. Jeg har fuld tillid til hende, hun er noget så lærenem og så rolig - og så elsker hun at lave noget smiley

• #18   9. okt 2014 Jeg tror, der er nogen, der har misforstået principperne lidt, når det gælder tilridning i rebgrime.
    Det går jo ikke ud på, at man skal sidde og hive og slide i tovene, for at hesten skal dreje. Det er i ligeså høj grad et tillidsspørgsmål, hvor man med rebgrimen tilgår hesten på en anden måde fra starten, som bl.a. er med til at lette omgangen med hesten fra jorden.
    Både i arbejdet fra jorden - og senere fra ryggen, når man kommer dertil - går arbejdet jo kort fortalt ud på, at man skal overføre signalerne, hesten har lært fra jorden, til signaler fra ryggen. De signaler er dybest set ens, bortset fra, at man fra jorden har sin krop som et ekstra pres. Det betyder også, at når jeg skal lære mine heste signaler fra jorden, er det f.eks. at vige for schenklerne, ved at ligge et pres, hvor schenklerne vil være placeret. Det betyder så, at når jeg sidder på ryggen af hesten, forstår den, at den skal vige fra den schenkel, jeg ligger pres med - og så drejer hesten for schenklens pres smiley

Men igen, der er både fordele og ulemper ved tilridning i rebgrime kontra "almindelig" tilridning. Når jeg har tilredet i rebgrime har jeg f.eks. ikke longeret mine heste overhovedet. Det har udelukkende bestået af jordarbejde. Det har jo så også betydet, at jeg i jordarbejdet alene ikke har kunne opbygge de samme muskler, som man kan ved longering. Dog finder jeg longering som en hård måde at opstarte en unghest - jeg mener, det mere hører sig til de stærkere heste, som allerede har opbygget en god muskelmasse. I stedet har jeg f.eks. måttet trave ture op og ned at bakker, løbe ture med hestene og træne bomme med dem fra jorden. Men jeg bilder mig også ind, at jeg binder mig til hestene på en anden måde, og opbygger et bredere tillidsbånd i det arbejde, jeg så ligger i hesten.

Kommentér på:
Tilridning i rebgrime.

Annonce