Tilridning - Ingen fremaddrift i trav {{forumTopicSubject}}
Jeg er i gang med at tilride min hoppe på 3½ og hun har været i gang ca 1½ måned, med ridning 2-3 gange om ugen, hovedsageligt i skridt. Hun rides i rebgrime, hvilket jeg ikke tillægger mine problemer.
I skridt er hun rolig, afslappet og tilfreds. Hun skridter godt frem og er styrbar, og reagere fint for stemme og schenkler, samt tøjlehjælp til styring/stop.
Men lige så snart jeg sætter hende i trav, begynder hun at spænde op. Hun vil kun trave den vej hun selv har lyst(efter andre heste). Kan ikke holde hende på hovslaget, og hun bliver sur på mig, hvis man kan sige det på den måde. Hun ryster på hovedet, sparker i jorden og for en uge siden ca rejste hun sig i fuld højde, simpelthen bare fordi jeg ikke lod hende stoppe ved en anden pony.
Jeg tog hende efterfølgende i skridt og der var intet bagefter, men jeg mangler stadig den her fremaddrift i stedet for irritation når hun traves. Hvad pokker kan jeg gøre for at afhjælpe det? Mener jo ikke hun konstant skal have lov til at gå i rumpen på en anden, selvom hun startede op på den måde, men vil jo heller ikke have uheld fordi hun ikke kan finde ud af at trave uden støttepædagog.
dec 2006
Følger: 74 Følgere: 84 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.254
og så vil jeg fuldstændig droppe den støtte pædagog.. altså helt uden andre, for ellers lærer hun det jo aldrig..
jan 2007
Følger: 88 Følgere: 82 Heste: 5 Emner: 139 Svar: 1.445
jan 2007
feb 2007
Følger: 147 Følgere: 182 Heste: 17 Emner: 42 Svar: 1.690
Men når nu problemet er opstået, så er hun jo ikke den første unghest, der undervejs skal finde ud af, hvornår du bestemmer og hvornår hun bestemmer.
Første spørgsmål, er hun vant til at blive longeret? Så kan det bruges til at få hende frem i dit tempo.
Andet spørgsmål, rider du letridning eller nedsidning?
Tredje spørgsmål, hvordan reagerer du, når hun ikke vil det, du har planlagt?
jan 2007
Rider letridning. Jamen hvis hun drejer, så tager jeg den modsatte vej, ligger benet frem mod skulden for at holde hende inde, og så stopper jeg hende hvis hun slet ikke drejer tilbage i min retning.
jan 2007
feb 2007
Jeg vil mene, I skal have styr på jeres longe-arbejde, så I får en indbyrdes forståelse, først og fremmest skal hun selvfølgelig gå regelmæssigt rundt i longen, derefter skal hun lære at øge tempoet.
Under rytter, vil jeg sige, forsæt letridningen, drop at ændre retning. I stedet beslutter du, at først skal hun frem, skidt med hvorhen, så længe hun bevæger sig selvstændigt. Så begynd stille og roligt at udnytte hendes drejen, lav volte lidt før, du forventer hun selv ville, eller lav volten lidt større end hun ville.
På en unghest gavner det ikke at dreje modsat, da den jo er i indlæring, så helere udnytte de ting, den giver dig.
Hvad gør du, når hun stopper op? Har du nogen fornemmelse af, hvor meget og hvordan du kan presse hende?
jan 2007
Jeg kender hende virkelig godt, så ja, jeg kan tydeligt forudsige hendes bevægelser og se hvornår jeg ligger på grænsen til en reaktion.
feb 2007
Når du kan fornemme det, så tænk, hellere forebygge.. Som sag hjælper det ikke at kæmpe med en unghest, den skal guides og indlæres, så må man udnytte dens "ideeer" i indlæringen i stedet, så det lige præcis, bliver dig, der har bestemt tingene alligevel..
Og ja, godt ned på rumpen, når hun stopper og driv
jul 2010
Følger: 20 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 18 Svar: 317
okt 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 158
- samt få en sadelmager ud og tjekke sadlen.
jan 2007
Rikke: Vil forsøge, men kan jo ikke kontrollere og reservere hallen for mig selv desværre, Sadelmager vil blive tilkaldt snarest, skulle jeg have ud alligevel.
jul 2010
Følger: 20 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 18 Svar: 317
Tilridning - Ingen fremaddrift i trav