{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.122 visninger | Oprettet:

rytter - skæv ryg og dårlig hofte?... {{forumTopicSubject}}

Hej HG.

har tidligere haft lavet et emne omhandlende dette, men har nu forsøgt mig med nogle ting, og søger nu hjælp til det sidste.

jeg har som skrevet tidligere, en skæv ryg, og mine hofter fikserer, altså låser, under div. situationer, blandt andet under ridning. jeg roterer i min overkrop, således at jeg får løftet mit sædeben fra hesten, og det gør så at jeg låser ryggen på hesten smiley

vi er kommet langt siden sidst, men jeg sidder stadig lige så skævt. Hesten kan nu trave korrekt med bæring, og galopere den ENE vej, altså venstre vej rundt. men på højre volte, sidder jeg stik modsat af hvad man skal, og låser hendes ryg, så hun nærmest ikke kan søge ned og komme op med ryggen. min underviser har KÆMPET en brag kamp, men har næsten opgivet, da hun simpelthen ikke ved hvad hun skal gøre, for at rette mig ind på plads. og vi har prøvet MEGET!

jeg går til kiropraktor nu, og han kan godt "knække" mig uden det gør ondt i flere dage efter, men det hjælper IKKE på min holdning på hesten.

så hvad vil i anbefale, når man roterer i hoften og overkroppen? håber nogle har noget brugbart, for er villig til at prøve næsten alt nu!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  rytter - skæv ryg og dårlig hofte?...
  • #1   13. jun 2014 Da jeg gik til kiropraktor, for låsninger i bækkenet, fik jeg pænt at vide, at jeg ikke måtte ride underkiropraktorforløbet, og da min søster gik til kiropraktor for skæv ryg, fik hun det samme at vide. Da hendes pony var i vigtig genoptræning, fik hun lov at ride, men måtte for Guds skyld ikke galoppere.
    Har din kiropraktor slet ikke snakket med dig om sådan noget? smiley

• #2   13. jun 2014 jo, han siger det er det bedste jeg kan gøre, samt at gå nogle friske ture smiley

• #3   13. jun 2014 Jeg har selv rygproblemer, min ryg smerter så jeg (for at lette smerterne midlertidigt) 'falder sammen' i stedet for at siddet oprejst.
    Jeg får behandling og træner fem gange om ugen. Målet er lange spændstige rygmuskler og IKKE små og tykke muskler smiley

• #5   13. jun 2014 birkelund: nope, mit venstre ben er kortere med 2 cm, og så kipper jeg forkert i den nederste lændehvirvel. men har en skolliose (staves?) i lænden. og låser i bækkenet pga. mine ben som gør at det hele trækker skævt. og HAR indlæg i skoene osv. osv., for det har kiro gjort meget opmærksom på fra day 1 smiley

aner bare snart ikke hvad jeg så skal gøre. det er min hofte der roterer på hesten, og så ryger ryggen selvfølgelig med. smiley

• #6   13. jun 2014 Jeg har simpelthen droppet at ride dressur da jeg ikke kan sidde ordentligt på hesten. Så nu rider jeg kun ture og lidt distance.

• #7   13. jun 2014 men majbrit, det jo ikke en holdbar løsning, da dressuren er en vigtig del af hestens uddannelse ( og rytterens), samt at selvom man måske ikke kan sidde ordenligt i dressuren, så sidder man jo ikke mere korrekt, af bare at ride tur eller distance eller anden form for ridning, man sidder jo stadig skævt på hesten smiley og synes det er synd for hesten at jeg måske beder hende om noget, hun reelt set ikke KAN, fordi jeg sidder forkert til at hun kan udføre øvelsen - ikke fair smiley øv altså

• #8   13. jun 2014 Jeg synes at du skal prøve at læse Sally Swift's bog om centreret ridning. Jeg fik den anbefalet af en fordi jeg også har nogle problemer i ridningen og jeg kan varmt anbefale den. Jeg tror du ville kunne få meget ud af at læse de første kapitler om opstilling og anatomi.

Hun skulle vidst også ha haft sclerose.

• #9   13. jun 2014 Måske kan man få et bækken bælte der hjælper med at holde hoften mere på plads? Det er da værd at undersøge, men så er det en fysioterapeut du skal snakke smiley

• #10   13. jun 2014 Med smiley

• #11   13. jun 2014 Nu har jeg kun hest for hyggens skyld, og rider kun et par gange om ugen og ellers er det kørsel med vogn jeg gør mest i. Jeg har ikke adgang til ridebane, så det er temmelig svært for mig at ride dressur ;). Men både hesten og mig trives fint med bare at tøffe en skridttur en gang imellem, så for mig er det en udmærket løsning :).

• #12   13. jun 2014 anja: det var en god idé. Det vil jeg lige prøve at undersøge. Har også overvejet at prøve magnet smykker for at fjerne spændingerne som trækker mig skæv.

• #14   13. jun 2014 der findes ridefysioterapeuter som kan hjælpe, ved ikke lige om der nogen i dit område

• #15   13. jun 2014 birkelund: i de sko hvor Støtten ikke er indbygget i sålen, der har jeg indlæg i altid. og jeg sidder skævt på hesten både med og uden bøjler og uden sadel.

• #17   13. jun 2014 nej, kan først komme til ortopædkirug i oktober smiley har været inde og få taget røngten billeder, men dem kunne lægen ikke sige noget om, så de henviste bare videre, og det skal jeg så vente et halvt år på at få svar på smiley (det var midt i april)..

• #18   13. jun 2014 men det er lige så meget hoften der driller, og der sige læge et og kiro andet. lægen siger at min hofte låser sig, mens kiropraktor siger, at den store sene som løber ind over hofteleddet, er betændt og dermed for tyk, og at det er den der forsager smerterne. hvad jeg skal tro på, ved jeg snart ikke, for kiro siger at selve hofte leddet ikke fejler noget, det er det udenom den er gal med..

• #20   13. jun 2014 har ikke prøvet fys endnu, men vil forsøge at komme til en.
    Lægen baserer det på de smerter jeg fortæller, samt hvis jeg står foroverbøjet og hhv. løfter det ene ben og det andet, så bevæger hofteleddet sig ikke i den venstre hofte. Det giver en ubeskrivelig smerte når jeg fx trækker benet tilbage, sidder på en for bred hest, skal skifte gear på en motorcykel eller lign. hvor det føles som om hoften er ved at "smutte ud". kan næsten ikke gå på den bagefter.

og kiro siger det er både fordi jeg er platfodet, samt at pga. mine ulige ben, så er der noget der går skævt i lænden. men det jo så det de billeder gerne skulle vise.

• #21   14. jun 2014 Se om ikke du kan finde en Centreret Ridning instruktør i nogenlunde nærhed af dig. Gå helst efter en Lvl 2 (mener ikke var har nogen der er højere i DK). Det har hjulpet mig sindssygt meget med at styrke min ryg efter en nakkeskade.
    http://www.centeredriding.org/search/

• #23   14. jun 2014 men birkelund, hvis jeg skal undgå alt der giver smerte, så kan jeg hverken gå på arbejde eller ride - det kan ikke lade sig gøre nogle af delene... men vil kigge lidt på det med centreret ridning, og så snakke med en fys smiley

• #25   15. jun 2014 okay smiley og tak smiley

Kommentér på:
rytter - skæv ryg og dårlig hofte?...

Annonce