{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.164 visninger | Oprettet:

Skæv rytter? Hvilken hjælp? {{forumTopicSubject}}

Hej hestemennesker Humørikonet smile
Jeg har lige et lille spørgsmål.
Når jeg rider døjer jeg altid med at mine bøjler ikke føles lige lange - selvom de er det. Det er ligemeget hvilken hest jeg rider på - så det er blevet ret tydeligt for mig at det er mig der er skæv.
Jeg har også fået at vide at jeg sidder skævt på hesten.
Jeg er i gang med at købe ny hest og jeg vil jo helst ikke gøre den skæv pga. mig, så mit spørgsmål er: Hvem skal jeg henvende mig til for at få hjælp? Er det en fysioterapeut, kiropraktor eller?
Og skal det være en, der har erfaring med ryttere eller?
På forhånd tak smiley
Mvh Mette

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skæv rytter? Hvilken hjælp?
  • #1   17. mar 2015 Følger lige med,- jeg har præcis samme problem smiley

• #2   17. mar 2015 Der findes nogen som har en uddannelse for ryttere der er skæve.
    Fusion Riders er en virksomhed som kan hjælpe dig godt på vej smiley

• #3   17. mar 2015 Har de en hjemmeside? Synes ikke lige jeg kan finde noget? smiley

• #5   17. mar 2015 Jeg er fysioterapeut og arbejder med ryttere med skævheder, og udvikler træning til equipagen, således at der både tages hensyn til hest og rytter i træningen og behandlingen af skævheder o. lig. Du er velkommen til at sende mig en besked smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #6   17. mar 2015 En fysioterapeut smiley

Og det er sådan set underordnet om dyssen ved noget om ridning eller ej, da din skævhed med sikkerhed også vil være fremtrædende når du står almindeligt.m

- har du tjekket om det måske er sadlen der er blevet revet skæv?

• #7   17. mar 2015 Jeg følger med har samme problem

• #8   17. mar 2015 Tak for jeres svar indtil videre smiley
    Det sætter jeg stor pris på!

AMT: Det er også et problem når jeg rider i andres sadler, så det er ikke pga sadlen. Men min sadel er sikkert blevet skæv, så den skal også rettes til smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #9   17. mar 2015 Mette: okay, så er den mulighed ihvertfald afklaret smiley

Men afsted til fys med dig, ved ikke om du vil kunne få en henvisning af din læge måske, men du kunne prøve, der er ihvertfald et par penge at spare smiley

(Og sørg nu for ikke at lyt til alle mulige over nettet, som har div "gode" ideer til træning osv. . Det er så fristende, men er du virkelig skæv, så skal der nok rettes op på en del - som kun kan gøres af en fys der ser dig fysisk :-))

• #11   17. mar 2015 Jeg har selv shøjermandsryg( staves?) og en drejning på rygsøjlen hvilket giver mig ondt i ryggen og generelt en virkelig dårlig holdning når jeg rider. Det handler meget om at få andre til at rette på en, og fortælle sig hvornår du sidder rigtig og så " huske" det. Det skal faktisk følelse forkert for en, selvom det er rigtigt fordi man er skæv. Jeg skal desuden have investeret i en slags dele man kan tage på, så man tvinger sine skuldre tilbage. Så du skal øve dig og virkelig tænke over at sidde "forkert" hvis du forstår smiley men det er mega svært! Har døjet med det hele livet og der eneste der hjælper er undervisning og andre egne huskeregler smiley

• #12   17. mar 2015 En slags sele*

• #13   17. mar 2015 Har også været ''skæv'' hvor min unghest blev ved med at løbe til udvendige side.. Fandt så ud af det var fordi jeg automatisk lænede mig til den side.. Så jeg red uden bøjler i cirka 2 måneder, på anbefaling af min underviser og det hjalp!!

• #14   17. mar 2015 Tag til kiropraktor.

Jeg er selv megaskæv, og jeg er igang med kiropraktisk behandling.

Det er vigtigt du lytter til din krop, hvis du tager til kiropraktor.
    Man skal lytte til hvornår man skal holde pauser med behandlinger, fordi at man kan blive rigtig øm i kroppen.

Jeg skal have min 4. behandling imorgen.. smiley

profilbillede
  • #15   18. mar 2015 Jeg bruger fysioterapeut. Hun ordner både mine heste og mig.

Min unghest havde fået de samme skævheder, som jeg har.
    Hun er blevet rettet op og jeg er igang endnu.
    Nu sidder jeg lige på mine heste igen, jeg har fået bedre balance og i det hele taget er min hverdag blevet bedre.
    Så kan klart anbefale at gå til en fysioterapeut som kender til rytter opstillings problemer.

• #16   18. mar 2015 Min kiropraktor har med mange ryttere at gøre, så altså.
    Kiropraktoren kan også finde ud af det. smiley

• #17   18. mar 2015 Jeg har brugt en kombi af fys og centreret ridning.
    (link fjernet)

• #18   18. mar 2015 Jeg er også skæv i hofterne og har ikke lige lange ben. jeg øver mig ved hjælp af undervisning og spejle og bliver "tvunget" til at sidde rigtigt, det fungerer fint! smiley

Kommentér på:
Skæv rytter? Hvilken hjælp?

Annonce