{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.681 visninger | Oprettet:

Skæv rytter..bøjler.. {{forumTopicSubject}}

Jeg er jo lidt skæv i kroppen som så mange andre. Jeg kom til at tænke på før henne (for mange år siden) så red jeg faktisk med bøjlerne sadt efter længden på mine ben. Så mine stigbøjler var feks i huld 12 også lavet jeg et huld mellem 12 og 13 til den side hvor jeg var kortere... Det var jo fantastisk, jeg følte jeg sad lige.
Da jeg begyndte at modtage undervisning for et par år siden så fik jeg at vide at jeg skulle sætte mig så jeg sad ret(føltes forkert) men jeg føler jo at bøjlerne så ikke er rigtige lige meget hvad... Jeg modtager pt. Ikke undervisning så derfor spørger jeg Jer. Måske nogle af jer kan oplyse mig smiley
Hvorfor må jeg ikke ride med bøjlerne sadt i forskellige huller så jeg ikke sidder skævt, og føler jeg sidder skævt når jeg sidder ret?
Kan det være at det er fordi jeg ikke længere har redet med forskellige længder på nogle år at jeg så har begyndt at sidde skævt? smiley

Mvh TT

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skæv rytter..bøjler..
  • #1   16. mar 2017 Hvor i kroppen er du skæv?

• #2   16. mar 2017 hvis du i forvejen er skæv og vælger at ride med skæve bøjler så påvirker du hesten endnu mere skævt og der kan opstå skader af det. ved det af erfaring. så hellere blive rettet op selv også og træne dig i at strække det korte ben ned til bøjlen smiley

• #3   16. mar 2017 Du rider hesten skæv, hvis stigbøjlerne ikke er lige lange smiley

• #4   16. mar 2017 Jannie - hoftene. smiley
    AS - jeg troede at den korte bøjle gjorde at jeg hjalp hesten så jeg ikke gav den problemer smiley men okay.. Så er det jo rigtig som jeg bliver undervist i, ikke at jeg ikke troede det, jeg kom bare i tanke om den kortere bøjle smiley

Mvh TT

• #5   16. mar 2017 Baysen - jeg troede det var skævheden i min krop og den forkerte belastning jeg lagde i den ene bøjle der gjorde hesten skæv.. At hvis jeg ikke trådte med mere eller mindre vægt så gjorde det intet.. smiley altså hvis jeg tråde med samme vægt i bøjlerne så var det godt smiley

Mvh TT

• #6   16. mar 2017 Det eneste tidspunkt det giver mening med uens bøjlelængder er hvis dine ben er skæve, og det ikke er forårsaget af skævhedder andre steder i krop. Som tidligere nævnt rider du din hest mere skæv, hvis du selv forbliver skæv, så det bedste du kan gøre er at få rettet dig selv.

• #8   16. mar 2017 Hvis du igennem lang tid har redet med skæve bøjler vil dette føles naturligt for dig, og når så dine bøjler rettes op og bliver lige, så siger din hjerne, hey se lige her, der er noget som ikke er som det plejer, også føles der forkert. Hjerne registrere kun forandringer, så længe alt er som de plejer vil vi ingen hints få. (men det ved du jo nok smiley )

Men når det så er sagt, så er jeg heller ikke helt lige, da jeg kan træde hælen længere ned i den ene side, end i den anden. Hvilket dog ikke vil påvirke hesten, da jeg altid rider dressur uden bøjler. Og de manglende bøjler mindsker også min tendens til at side skævt. (min underviser er i hvert fald stoppet med konstant at råbe at jeg sidder skævt, efter jeg har smidt bøjlerne og grunden er næppe at hun er blevet mere tolerant overfor skævt sidde ryttere)

• #9   16. mar 2017 desværre er det kun en optisk nødløsning.. jeg er selv skæv i hele ryggen (rotere om sin egen akse) og jeg har svært ved at træde korrekt ned i bøjlen på mit venstre ben da jeg gerne vil side skråt på Sadlen. jeg styrketræning min svage side og laver strækøvelser på den stærke og så forsøger jeg konstant at bruge begge sider af kroppen lige meget med alt hvad jeg gør, smøre brød med venstre hånd, muger med venstre arm, trækker min hest med venstre hånd og ja prøver at gøre alt jeg kan med højre , med venstre også.. og jeg er stadig skæv, men jeg kan sidde lige på hesten og aktivere min venstre lændemuskel uafhængig af de andre, men det er dmstadig ikke optimalt..

• #10   16. mar 2017 Okay smiley mange tak for jeres svar. Jeg bliver ved at sidde "skævt"(for mig føles det sådan når jeg har haft en ridepause og skal sidde ret, når jeg har redet og trænet det i længere tid føles det mere normalt. Også vil jeg begynde at ride lidt uden bøjler på banen smiley

Mvh TT

• #11   16. mar 2017 du kan evt få noget undervisning der kan hjælpe med at ride mere lige evt en centreret ridning instruktør . Men jeg tilslutter mig de andre. hvis du har lige lange ben. skal dine bøjler også være lige lange.

• #12   16. mar 2017 Prøv at tage tøjet af, og stil dig afslappet og få fx din mand til at se på dig, evttage et billede af dig bagfra.

Se på "smilerynkerne på banderne" , sidder de symmetrisk?
    Find overkanten af din hoftekam på hver side. Igen, det er synligt bagfra.
    Er din ryg lige, eller slanger den sig?

Gentag det med et tyndt bræt under din ene sål. Retter det hele sig ud har du uens benlængde, og så er det logisk at ride med forskellig stigbøjlelængde.
    Hvis årsagen sidder i andet end benlængde, ved jeg ikke hvordan skæve bøjler skulle gøre det bedre?

• #14   16. mar 2017 Sarah - jeg modtager undervisning ved jævne mellemrum. Det er min underviser der har haft fokus på at jeg skal sidde lige uden ulige bøjler. Jeg kom bare i tanke om at jeg for mange år siden havde ulige bøjler noget det hjalp mig rigtig meget smiley Jeg tænkte jo ikke dengang over at det måske var skidt for hesten, så nu ville jeg egentlig høre hvordan det hang sammen smiley

Mvh TT

• #15   16. mar 2017 Who - det vil jeg lige gøre.. Håber han vil hjælpe smiley jeg forstår dog ikke hvad "smilerynkerne på banderne" betyder smiley så den må du lige tage på dansk for mig smiley smiley

Mvh TT

• #16   16. mar 2017 Mener du måske ballerne? smiley

Mvh TT

• #17   16. mar 2017 Se på et menneske bagfra. Det er tydeligst på kvinder.

På balderne er der nogle fordybninger, en på hver side. De ligner smilehuller. De kommer af, at huden er bundet ned til os sacrum, men muskler og fedt fylder naturligvis udad = smilehuller.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #18   17. mar 2017 rent logisk tænker jeg at h is man er skæv fordi at man har skæv belængde, så ville det give mening at have forskellig bøjlelængde, da presset i bøjlerne vil være ens.

men er man der imod skæv i bækken, hofte, ryg mm. så skal bøjlelængden være den samme, også skal kroppen tilpasse sig.

men uanset hvad så bør du blive behandlet for det, da du risikere at ride hesten skæv smiley - men det ved du jo nok godt.

jeg ved at du har behandler til tindur, så mangler du bare dig selv smiley

jeg er selv igang med fysioterapeut 1 gang ugentligt pga. skævt bækken, og låst hofte, men det er begrænset hvad der kan gøres nu hvor jeg er så langt i min graviditet smiley

• #19   17. mar 2017 Jeg er også selv lidt skæv og jeg tænkte det samme som dig. Men jeg fik så også af vide, at jeg skulle sidde så stigbøjlerne var lige, og grunden er at hesten bliver skæv, hvis du lægger vægten forkert smiley
    Så selvom det føles ubehageligt, så hellere selv sidde skævt end at hesten bliver skæv i ryggen smiley

• #20   17. mar 2017 Jeg er skæv i ryg og bækken og så er bevægeligheden i min ene hofte væsentlig nedsat pga arvæv.

Når jeg rider den ene pony kommer det dårlige ben ud i yderstilling og trækker mig derfor lidt til den side. Når jeg så sidder lidt til den ene side føles stigbøjlen kortere.

I lang tid testede jeg at ride med bøjlen længere nede i den side, men det fik mig jo bare til at føle mig komfortabel i den skæve stilling.

Nu har jeg bøjlerne lige, og når den venstre begynder at føles meget kort, så ved jeg at jeg er røget over til den side og skal flytte mig mere mod højre. Så udover at sadlen ligger mere lige og hesten sporer mere lige, så er det også en hjælp til at korrigere mig selv.

Kommentér på:
Skæv rytter..bøjler..

Annonce