{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.054 visninger | Oprettet:

Bange for at gallopere {{forumTopicSubject}}

Sagen er at jeg er mega bange for at gallopere på min nye pony. Jeg har næsten haft hende i 3 måneder nu, men har kun galloperet 4 gange( 3 gange er pga. lyd fra hallen) og jeg tør stadig ikke! Jeg ved ikke hvad der er galt! Min gamle elskede jeg bare at gallopere på men min nye. Lige så snart jeg sidder på hende og kommer til at tænker på gallop begynder jeg at svede og mit hjerte banker helt vildt! Har i nogle ideer til hvad jeg kan gøre for at få min skræk jaget væk?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bange for at gallopere
  • #2   10. jun 2014 Evt. få en til at longere dig eller en der løber ved siden af og holder i heste? smiley Ellers bare tilbring en masse tid sammen med din hest, lav alle mulige ting sammen og lær hende godt at kende så du kan blive tryg smiley Og husk at der altså sagtens kan gå lang tid før i lærer hinanden 100% at kende og blive tryg ved hinanden, det kan godt være en langvarig proces smiley

Ved min sidste hest, gik der et helt år før jeg synes jeg kendte hende 100 % smiley

• #3   10. jun 2014 Sidste gang, jeg havde samlet mig mod til det fald hun og slog hovedet ned i bunden smiley Men er blevet "prsset" op i 7 gallopskridt i torsdags

• #6   10. jun 2014 Det er bare det: Mine forældre sælger hende efter sommerferien hvis vi ikke er kommet i gang osv. Det med longen, hun bliver meget forvirret over hvis der både er en på hende mens hun bliver longeret osv

• #9   10. jun 2014 En af de ting du kan gøre er at lave øgninger i trav.. sætter den i galop så ned i trav igen.. på den måde kan du øve det,og du vil lige så stille finde ud af om det er en ubegrundet frygt..

• #10   10. jun 2014 Jeg tør bare ikke at lave øgninger trav i frygt for at hun så går i gallop! Jeg har flere gange presset til hende med gallop signalet men hun vil "kun" løbe sig igang. Hvis hun bare kunne springe an med det samme så var det meget lettere

• #12   10. jun 2014 Synes bestemt ikke i skal sælge hende pga. af det! Sommerferien er jo snart! Og nu ved du jo i hvert fald mange gode bud på hvad du skal gøre, så du har jo noget at gå i gang med? smiley Desuden hvis du ved hun vil blive solgt, hvis du ikke snart kommer over det, vil du jo føle dig alt for presset til at gøre det, og det kan der ikke komme noget godt ud af.. Som Alisa siger, det skal være sjovt at ride og ikke noget du skal være bange for! smiley Jeg synes du skal snakke med dine forældre og overtal dem til at lade være med at sælge hende eller i det mindste give dig mere tid. Du har jo lige fået hende! Det ville da være så ærgerligt at skulle af med hende i gen før i overhovedet er begyndt.. Evt. fortæl dem om de ting,vi har sagt du kan gøre smiley

• #13   10. jun 2014 Så går hun bare op i trav og løber mega stærkt for så til sidst (hvor jeg for længst er stoppet) galop. Jeg stopper allerede når hun begynder at trave stærkt

• #14   10. jun 2014 Jeg kender godt det med at hesten bare løber virkelig hurtigt i trav. Jeg har selv stået i den situtation 100000000 gange. Og man er bange for at hvis man sparker til eller bruger pisken går den amok og løber endnu stærkere.
    Jeg elsker selv galop, så det er rigtig øv at have den frygt..
    Du kan evt. prøve at lave nogle halve parader, eller spørge din ridelærer/en der har forstand på heste, hvad du skal gøre smiley
    Følger lige med

• #15   10. jun 2014 Så er hun mega nervøs og det spiller også lidt ind smiley Den gamle var en idiotsikker pony!

• #16   10. jun 2014 Jeg synes du skal få et ordenligt tillidsbånd med hende, og derefter prøve at longere hende UDEN rytter på smiley
    Hun skal først vende sig til dig smiley

• #17   10. jun 2014 det lyder som om hun mangler styrke og balance i galoppen .. den kan du styrke ved at lave jord arbejde i longen. Derud over så øv overgange i skridt/trav/skridt, så du ved stop gearet virker. du kan starte med at lave galop anspring på en lille volte, hvor du så laver overgang til trav igen efter kort tid .. og derefter øge mængden af galop .. men .. det er også at se frygten i øjnene og så komme igang smiley

• #18   10. jun 2014 Det er bare det: Jeg tør ikke når hun skal løbe sig igang!? Jeg hader mig selv, fordi jeg er sådan en lille kylling! smiley smiley

• #19   10. jun 2014 Hvad med at få en til at lære hende anspring?

• #20   10. jun 2014 Det er bare så pinligt!

• #21   10. jun 2014 Nej.. slet ikke.. det er bare at erkende at man har brug for lidt hjælp smiley

• #22   10. jun 2014 Det er ikke pinligt . Hun er nok bare lidt mere udfordrende som i havde regnet med .
    Hvad syntes du selv, er hun værd at kæmpe for ? eller ville du have det bedre på en mere redet pony ?

• #23   10. jun 2014 Jeg ville tro, at det er hestens balance som du ubevidst kan mærke der er noget med. Jeg ville nok anbefale dig, at lave nogle balance-øvelser + nogle tillidsøvelser.
    Få også noget undervisning, det er bestemt ikke pinligt at få hjælp. Faktisk nærmest det modsatte. smiley

• #24   10. jun 2014 Hvad med at få en part på hende, som kan lære hende at springe an i galop og derefter gallopere stille og roligt.. Når hun kan det, kan du sætte dig op og få en rigtig god tur..
    Med hensyn til dine forældre så synes jeg at du sammen med din underviser måske, skal snakke med dem om den udvikling i skal gå igennem sammen. Det tager tid at lære og ride og de få måneder dig og hesten har kendt hianden er ikke længe

• #25   10. jun 2014 Kan en dygtig ældre rytter ikke ride hende en eller to gange om ugen? smiley jeg har tidligere redet forskellige ponyer for at hjælpe den yngre rytter med at få styr på sin pony smiley
    Mange på rideskolen her hos mig hjælper de store og de mindre med deres ponyer med kæmpe succes smiley

• #26   10. jun 2014 Gider bare ikke at have folk til at rende og ride på min pony. Sidste gang jeg lånte en ud fik jeg ham igen hvor han var ved at dø af anstrengelse og svedte som jeg ved ikke hvad!! Gider ikke at have nogle til at ride på hende

• #27   10. jun 2014 Den skræk kender jeg. Men Hey, hvor stolt bliver du ikke bagefter? Tag en langside i kort galop, ligeså snart du bliver utryg ned i trav og sige "jeg kan godt" smiley

• #28   10. jun 2014 Får du undervisning? Hvis du gør, så spørg da din underviser om h*n vil hjælpe dig med at få styr på anspringet og hjælp til at slappe af..

• #29   10. jun 2014 Ja, self! En gang om ugen (hold) Og nogle gange her på det sidste eneundervisning en helv time

• #30   10. jun 2014 Hvis du afviser alle forslag så er det jo heller ikke nemt, så forstår jeg godt dine forældre tænker om det nu er den rette pony eller ej..
    Jeg synes du skal lade en voksen, dygtig rytter, med fornuft og som har god fornemmelse af hestevelfærd ride den lidt for dig, hvis du kan finde en. Det behøver jo ikke være en rytter du ikke brydes dig om.

Desuden, træn galop i longen, brug en kommando hver gang, jeg bruger, "kom, galop", som min hest forstår hvad betyder. Man kan nemlig også bruge det fra ryggen så man undgår en masse løben, når man kommer dertil smiley

• #31   10. jun 2014 Så spørg da din privat underviser om du kan få hjælp til det smiley

Så skal du jo heller ikke forholde dig til andre ryttere på holdet?

• #32   10. jun 2014 Jeg var bange for at galopere min gamle hest, fordi han havde smidt mig af.. Så fik jeg en anden til at galopere ham, og så turde jeg selv, fordi jeg så at man godt kunne, uden der skete noget..

Kender du ikke en, du stoler på, der kan prøve at galopere mens du står og ser på?

• #34   10. jun 2014 Nu har jeg selv en hest, som ikke kunne lave anspring da jeg fik hende, og nu laver hun anspring på stedet både fra skridt og trav, men jeg er bare så hamrende dårlig til at forklare på skrift.
    Hvis nu du havde boet tæt på mig, i stedet for i den anden ende af landet, så ville jeg rigtig gerne være kommet ud og have hjulpet dig med at komme igang med at galoppere på din pony, uden at du skal blive utryg ved situationen! smiley smiley smiley (smiley-krise, når man ikke kan finde ud af hvilken der passer bedst.. )

• #35   10. jun 2014 Kun du evt. få en anden til at galoppere på hesten? Så kan du se der ikke er noget at være bange for? Når hesten har rytmen og tempoet så prøv at sætte dig op og lav et anspring, er det ubehageligt så går du bare ned i skridt eller trav igen? Jeg syntes selv at når tempoet ligger der er det rarest og tryggest at sidde der?:) og som de andre siger, så er en longe en god ide!

• #36   10. jun 2014 Kender det godt. Det er irriterende når man er bange for at galopere. Er ret bange for at galopere i skoven, fordi jeg engang havde en hest, som altid stak af det. Det er heller ikke rart, når hesten skal løbes igang i stedet for bare at kunne springes an. Det nemmeste ville være, hvis den lærte at gå i longe, så ville man nemlig kunne sætte galopsignalet "på" derfra smiley

• #37   10. jun 2014 Eller prøv noget helt andet, spørg dig selv; ''Hvad er det værste der kan ske ved at den traver hurtigere?''. Det er jo ikke farligt smiley Det er jo det samme som almindelig trav, det går bare lidt hurtigere. Galop er jo lige så hurtigt.
    Træn evt. på et tidspunkt, hvor der er masser af plads, så du ikke skal bekymre dig om at ride udenom andre.

Giv den noget tøjle, giv signalet - lad den løbe i galop hvis den har brug for det, men hold presset(signalet). Så snart den slår i galop, slapper du heelt af i dit sæde/ben og giver efter og roser den.. Efter nogle gange, burde den hurtigt fange pointen og selv slå i galop smiley

• #38   10. jun 2014 Det der kan ske ved, at hesten traver hurtigere er, at hun kan miste balancen, evt. komme til at sidde og bumpe, og når hesten så endelig sætter i galop, er balancen så langt ude på marken, at hun har svært ved at blive siddende. Bare en tanke til, hvorfor TS kunne synes, det er ubehageligt, at hesten løber sig igang. smiley

• #39   10. jun 2014 I know - men hvis hun forbereder sig på at hesten vil løbe i trav og sætter sig godt i sædet, er der jo minimal chance for hun ryger ud af balance - hvis hun altså i forvejen har en ok balance smiley

• #40   10. jun 2014 Du kan prøve at tænke nu hygger jeg mig bare ved at ride så du ikke heletiden har presset med ''jeg SKAL galoppere'' fordi det kan godt gøre din frygt værre ved at du begynder at forbinde ridning med presset heletiden.

• #42   11. jun 2014 Jeg var oppe og galopere i går!! smiley smiley smiley

• #43   11. jun 2014 Dygtige dig TS. Rigtig flot! smiley

• #44   11. jun 2014 Hvem siger du skal gallopere? smiley

Gør det først når du føler for det, der er ikke noget du skal nå smiley

Fedt at du prøvede det igår!

• #45   11. jun 2014 Tak smiley Tilsidst kunne jeg ride rundt i galop kun med èn hånd!!! Hun var SÅ sød i går smiley

• #46   11. jun 2014 SÅ sejt, TS. Sådan skal det lyde! smiley

• #47   11. jun 2014 Tusind tak smiley

• #48   13. jun 2014 prøv at lig en bom eller sæt et spring op og så hun går i galop efter springet.. så behøver hun jo ikke løbe med dig smiley hvis du måske vender dig til at hun SKRINGER i galop så vil det måske hjælpe dig ? smiley

• mona M
    mona M Tilmeldt:
    feb 2014

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #49   14. jun 2014 Giv dig selv lov til at have god tid til det. Den fineste intuition man kan have er sin egen grænse, og lige pludselig føler du bare at det hele falder i hak, og så skal det nok komme. Efter min mening er ridning en skøn ting, som kun bliver farlig når man holder op med at lytte til sin egen eller hestens grænse. Jeg hr reddet hele mit liv, og reddet mange heste til med horsemanship. Det tog mig 3 måneder med min nuværende plethest før jeg følte at vi havde fortrolighed nok til at sætte fart på. Så mit råd: giv dig selv lov til at vente til du er klar smiley

• #50   14. jun 2014 Tillidsøvelser er nok svaret her smiley
    Lav en masse jordarbejde, lydighedstræning og generelt sammenvær uden du behøver at sidde på hesten. lær den f.eks de forskellige komandoer via stemmen (skridt, trav, galop).. Masse longering gerne med indspænding så den ikke bare spæner af sted ..

Jeg syntes bestemt ikke du skal få andre til denne del her, lad det komme når i er klar til det og ikke før.. lad vær og pres dig selv.. rid den i skridt og trav, jordarbejde, tillidsøvelser, longering og lydighedstræning.. så skal det nok komme for jer en dag smiley

Kommentér på:
Bange for at gallopere

Annonce