{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
940 visninger | Oprettet:

dårlig oplevelse {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.
Jeg har en hest med et problem.
For omkring en måneds tid siden fik jeg lært min hoppe at få grime på da hun før det var meget utilfreds med at få noget over hovedet. Jeg vidste ikke om det var stædighed eller muligvis en dårlig oplevelse men nu har jeg i hvert fald hende lært at få grime på.
Men! Hun er også bange for at få trense på og der er jeg sikker på at det har været en dårlig oplevelse da jeg næsten ikke engang kan røre hende med trensen inden hun går i panik.
Er det noget der kan trænes væk og hvordan vil du træne med det så hesten får en god oplevelse med det?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  dårlig oplevelse
  • #1   12. maj 2014 Jeg har ikke selv stået med en hest med det problem, men i Alexandra Kurlands bog "Klikkertræning af heste" står der en rigtig god beskrivelse til en fremgangsmetode som jeg bifalder smiley Selvom det handler om klikkertræning behøver du slet ikke bruge en klikker men i bogen er der en god fremgangsmåde smiley
    Held og lykke med træningen smiley

• #2   12. maj 2014 Godbidder, godbidder, godbidder! smiley
    Du kan evt. skille hovedtøjet ad, så det ikke er det hele der skal på, men måske kun nakkerem og kæberem, dog uden bid, og stille og roligt sætte pandebånd, næsebånd og bid på.

Nogle heste prøver at dominere ved at virke bange, så det kan også være at hun simpelthen ikke gider at have hovedtøj på. Hver gang man forsøger og giver op, så har hesten vundet.. smiley

Held og lykke med det! smiley

• #3   12. maj 2014 Min hoppe gik ikke i panik, men kunne vride og dreje halsen på alle mulige sjove måder, for at undgå at få trensen på. Der startede vi ud af med sætte et stang-gummi bid på trensen, så den ikke raslede eller noget. Og så fik hun noget fint hakket müsli, som hun fik lidt af, hver gang trensen kom tæt på. Og så biddet tættere på, og til sidst ind i munden. (I hendes tilfælde var det biddet den var gal med, da hun før jeg købte hende gik med et bid der var for tykt til hendes mund) Hun havde kun biddet i munden et lille øjeblik ad gangen, og senere skiftede vi til 3-delt muffebid - som hun går fantastisk på.
    Hun lægger selv hovedet til, og åbne selv munden lidt nu. smiley

Men i hvert fald - giv hende noget lækkert, hver gang den kommer tæt på, så hun lærer at forbinde den med noget lækkert. smiley

• #4   13. maj 2014 Min gamle hest kunne man heller ikke komme i nærheden af med en trense, da jeg overtog ham. Han stejlede, sparkede (hvis han kunne komme til det) løb rundt, slog med hovedet osv. hvis man forsøgte. Men jeg gjorde det, at jeg havde foder i hånden(ved biddet), også kom han jo hen og spiste det. Sådan fortsatte jeg, og pludselig kunne jeg narre biddet i munden på ham imens, hvorefter jeg til sidst selv kunne give ham det på, uden nogen form for godbidder, han begyndte endda selv at tage hovedet ned, og tage det "på" smiley

• #5   13. maj 2014 Ved heller ikke selv om det var panik, men hendes opførelse er mærkelig ligeså snart det røre hende. Hvis hun kan komme til det bliver hun ved med at gå i ring inde i en af strigleboksene og hendes hoved er mega langt oppe i vejret så jeg ikke kan nå det.
    Tak for alle de gode tips og fif. Vil prøve dem på hende smiley

Kommentér på:
dårlig oplevelse

Annonce