{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.089 visninger | Oprettet:

Dårlig oplevelse {{forumTopicSubject}}

Min hest havde for et par uger siden en voldsom gjordkrampereaktion (Første gang på det halve år jeg har haft hende)... Jeg kunne ikke ride de følgende uger (faldt af med hovedet i jorden), men er nu igang igen. Problemet er at hun nu er begyndt at spænde op ved opsadling;( Jeg longerer hende nu 10 min inden jeg hopper op og med en lidt løs gjord, så hun ikke udsættes for samme oplevelse igen... Jeg er lidt træt af at hun nu forbinder sadlen med noget træls... Sadlen er tilpasset hende af sadelmager for halvanden måned siden:(

What to do;)?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dårlig oplevelse
  • #1   16. mar 2011 det tar nok tid så vil afvenet lidt så hun igen for tillid til sadlen, altså bare spænde gjorden langsomt og i små skridt ad gangen.
    du kan også tage sadlen på nogle gange uden at tage gjorden på og bare lade den lige og nusse hende, så hun ikke forbinder den med noget ondt med med noget godt.
    ved ikke om det hjælper.

• #2   16. mar 2011 Hun er faktisk lige glad med at få gjorden på, ford den har jeg altid spændt meget forsigtigt netop for hun ikke skulle få dårlige oplevelser! Det er sadlen hun er træt af.. Og det var hun ikke før;(

• #3   16. mar 2011 måske hun har fået spændinger? eller noget? selvom sadlen er tilpasset kan de også være hun har ondt, måske slåskamp på marken.
    og så gør det jo ondt med sadel ?

• #4   16. mar 2011 Kender en hest der også pludselig reagerede på den måde - det viste sig senere at hesten havde trykket et ribben. Så selvom sadlen er perfekt tilpasset, kan der godt være nogle fysiske ting ved hesten, som får den til at føle ubehag ved sadlen.

• #5   16. mar 2011 kender det alt for godt.. min nåede at have gjord kramper to gange, en gang hvor vi troede det var kolik lign, men da sadlen blev taget af blev han normal igen.. og anden gang hvor jeg valgte at hoppe af inden vi nåede hegnet, han bukkede næsten en hel runde, og endte med at bukke bidet og knække hovedtøjet.. såe efter jeg var kommet mig og havde købt ny trense og bid, så var han urolig når jeg hentede sadlen.. såe da vi vidste det var gjord kramper og jeg ikke havde min egen sadel (lånte en western sadel som passede hesten) så red jeg simpelthen uden sadel.. og senere i ride gjord.. for os har en elastik, og meget blød gjord hjulpet langt, også det at jeg ikke spænder gjorden.. og nu er han lige glad med sadel eller gjord.. såe tag det stille og roligt.. tillad hende at være sur, gal eller nervøs.. det er forståligt nok..

• #6   16. mar 2011 Tjaaa hun havde massør ude i sidste uge, og der var der ikke noget i ryggen.. Men ja hun forbinder det vel bare med noget dårligt, håber bare hun snart kan forbinde det med sjov igen... kunne godt ske der var nogle der havde gode råd...

• #7   16. mar 2011 Ja det er nemlig helt forståeligt, men vil jo gerne min hest det bedste..:) Har også købt ny gjord med elastik i begge ender... I søndags da jeg skulle ride efter at have longeret i 20 min ville hun også lægge sig, men da vi tog sadlen af var der ikke noget, men siden da har jeg stort set ikke strammet gjorden. Har desuden kontaktet en hestehvisker (ingen fordomme tak) som jeg håber kan fortælle mig noget og give gode råd...

Synes bare det er underligt at det pludselig kommer:(

• #8   16. mar 2011 tja.. min fik jo også sin anden gjord krampe eter 45 min ridning, nemlig da jeg bad om galoppen.. såe.. det kan komme når som helst.. min gjord sidder kun lige til altså den er på ingen måde stram.. og den har ingen effekt overhoved.. ja jeg ikke vil udsætte ham for det igen..

jeg ville nok tage det stille og roligt når man sadler hende op.. stille roligt, lade hende snuse til den osv.. også af og på af og på og så fortsætte til hun slapper af.. altså uden at ligge gjorden på

• #9   16. mar 2011 Tak, så er der nok ikke andet gøre end at forsætte:)

• #10   17. mar 2011 Måske du skulle få en kiropraktor til at kigge på hende?

Ellers så ville jeg sige du skulle prøve at vise hende sadlen, tage det stille og roligt og langsomt vise hende at den altså intet gør - Brug masser af ros og søde ord.

• #11   17. mar 2011 Min pony har os gjordkrampe, men overhovedet ikke i en slem grad. Jeg laver bare nogle øvelser og så er der igen ting, det tager ikke andet end 2 min. Og oppe i stalden spænder jeg gjorden lidt efter lidt..

Kommentér på:
Dårlig oplevelse

Annonce