Urolig hest, hvordan griber jeg det an Urolig hest, hvordan griber jeg det an
hej, jeg ved ikke om jeg har oprettet det rigtige sted, men nu prøver jeg. Min skønne koldblodstraver, som jeg ikke har haft så længe og jeg har lidt udfordringer med opsidning/ridning. Hun har svært ved at "være i det" er det tætteste jeg kommer på forklaring.
Hun har igennem en periode haft ondt i ryggen, som nu med Tones hjælp (kiropraktik) er meldt klar til genoptræning.
Min udfordringer at hun ikke vil stå stille under opsidning, hun prøver at møffe mig ned, hun snapper og laver trusler med bagben, svinger med halen. Så tænker jeg den er gal med ryggen. Men mit dilemma er at får hun lov til at græsse imens jeg stiger op, så er der ingen problemer. Jeg har forsøgt at lærer hende at stå stille vha godbidder, men tror bare det har ført til øget tiggeri og uro, så det har jeg opgivet. Dilemmaet bliver så ikke mindre af at hun under ridning har en tendens til at gerne ville små trave lidt og ikke rigtig vil træde ordentlig igennem på bagbenene i en god lang skridt.
Hun kan slet ikke stå stille, med mindre og her kommer dilemmaet så igen, hvis hun får lange tøjler og spiser græs. Jeg har derfor svært ved at tro at hun har dissideret ondt, men jeg har heller ikke lyst til at skrue bissen på, hvis der lægger noget under. Jeg oplever samme adfærd både uden sadel og med Iberica Lammeskindsadel, og har lige i går haft en forbi hvor jeg prøvede Sensation bomløs sadel. Samme urolige adfærd.
Hun er generalt en meget følsom hest og vil gerne ud over stepperne, men jeg er enormt i tvivl om jeg skal videre ned af, hvor har du ondt eller om jeg skal sætte mig mere igennem, har nok en tendens til ikke at være god nok til at sige fra. Ved godt det er svært at give råd og vejledning uden at have set hesten og undertegnet, men gode råd er dyrer. Hvor skal jeg starte???
apr 2008
Følger: 22 Følgere: 26 Heste: 12 Emner: 439 Svar: 3.240
nov 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 14
apr 2008
Følger: 22 Følgere: 26 Heste: 12 Emner: 439 Svar: 3.240
nov 2011
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 1.738
Hesten forventer altså smerten, hvilket er grunden til at den begynder at bide og sperke - den ved jo ikek at det ikke vil gøre ondt denne her gang, for du kan ikek sige til den "Jeg ved godt det gjorde ondt de sidste 10 gange, men det gør det ikke denne gang" om byuttedyr er det meget vigtigt for hesten at huske smerte fordi det vil gøre at den holder sig væk fra det.
Sammenlign det med at du 10 gange har brændt dig på en pande fordi en eller anden har stilt den på dine fingre mens den var varm. så ville du lynhurtigt blive bange for pander, og der ville gå lang tid før du holdt op med at være forsigtig.
Du må bare tage den med ro og virkelig meget tålmodighed - så kommer det nok en dag
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 1.738
aug 2010
Følger: 14 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 263
skamlen , så så træk hesten hen til den , så den kan undersøge den . derefter skal den stå med siden til . så stiger du op på skamlen , går hesten skridt frem . så ned igen . og ros hesten når den står stille. Ikke blive sur . Det kan godt være at den skal tid til at lære ting. Når hun vil snappe efter dig , så beder du den om og træde tilbage . Og husk at give hesten positiv oplevelse. Og giv hesten en god gang massage og hygge i stalden . Det skal nok komme . Pøj , pøj
nov 2011
Urolig hest, hvordan griber jeg det an