Forståelse for hestens adfærd

Forståelse for hestens adfærd

Medlemmer: 1.767
Forside Forum Medlemmer Annoncer Heste
1.165 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 26 Svar

Nytårsaften - Urolig hest Nytårsaften - Urolig hest

Hejsa.

Min hest er utrolig urolig her til nytår, for alle de raketter og bang og knald, jeg er meget nærvøs for hvordan hun vil tage det, Sidste år var hun meget ophidset og væltede rundt inde i hendes boks nærmest hele natten. Hun ville ikke spise og var helt ude at skide.
Jeg er sådan lidt imod at give hende noget beroligende, som jeg helst vil undgå.
os i stalden har tænkt os at gøre det, at alle hestene bliver lukket ind ved 5 - 6 tiden som de plejer og bliver fodret der, og så lukker vi helt ind til stalden så det ikke er andet end vinduerne der er åbne (som er nogle smalle vinduer der sidder øverst oppe på siderne af boksene) Grundet at de skal have så meget ro så muligt. Jeg giver iverfaldet mine heste lidt ekstra wrap end de plejer så de har masser at gumle på, og så ved jeg ikke helt om vi skal sætte stald radioen op, men jeg tænker at radioen skal jo kunne overdøve raketterne hvis det skal kunne hjælpe, som jeg ikke helt ved om er muligt. Jeg ved ikke helt om vi skal lade lyset stå tændt så hestene ikke får lyset fra raketterene ind i stalden? Det skal lige siges at hestene desværre ikke står der hjemme men i en stald ud til en vej, ( overhovedet ikke trafikeret bare sådan en rigtig øde en) Hvor der ligger en rideklub overfor + en gård, hvor der selvfølgelig også er mennesker + mange hude der ligger helt ned af den der vej og så dem der ejer stalden og stedet de har jo deres hus lige ved siden af talden. så der kommer nok til at være rimelig meget knald på.
Jeg holder nytår sammen med min famile og min families venner i år så jeg tænker min mor og jeg lige køre ud ved tolvtiden og kigger til dyrene. smiley

- Det jeg så gerne vil spørge jer om er : Hvad gør i nytårs aften, er der noget specielt i gør for at berolige jeres heste? giver i dem beoligene, ja- hvad for nogle erfaringer har du med det?

Det blev måske lidt langt, men tak på forhånd! smiley
OG SUPER GODT OG FEDT NYTÅR TIL JER DÆÆÆJLIGE HG MENNESKER!! smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning 500 kr.
  • Beskæring af 10 m bøgehæk 2.800 kr.
  • Bicycle Adjustments 300 kr.
  • Sætte gardinstænger + gardiner op 1.000 kr.
  • Ophængning af loftelampe 800 kr.
  • Vand under køkkenvask 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Nytårsaften - Urolig hest
  • #1   30. dec 2012 Jeg overvejer at give mine baldrian urt. Det fås i Matas som natur medicin mod søvnløshed. Jeg vil så bare gange en voksen dosis op til hestens vægt ca. Mine går i løsdrift

• #2   30. dec 2012 Tænd lyset inde i stalden, og sæt en radio til at spille, det kan overdøe lidt, og gør dem mere beroligende, både lyset og musikken smiley

• #3   30. dec 2012 Lys i stalden, radio er fint så er der lidt små-støj og så bare ekstra mad.. Ingen af mine tager dog synderligt på vej..

• #4   30. dec 2012 det er bare ikke sjovt når de kære dyr ikke kan lide alle de raketterne og brag.. har haft heste de rvar total kolde og nogle de rnærmest kravlede ud af boksen i panik..
    det er lidt sent nu med dette råd men så kan du måske nå at forberede din hest til næste år.. man kan på biblioteket (kunne man ihvertfald da jeg brugte det for åe tilbage) elle rmåske kan du købe dem nogle cd´er med fyrværkeri på altså knalde og alt det der..
    startede med at spille det på lav lydstyrke mens mig og hyp hyggede (istedet for musik når jeg var i stalden) senere skruede jeg så mere og mere op, så han kunne vænne sig til det, til det var helt højt ale nytårsaften og på det tidspunkt var han ligeglad, det tager tid men min lille dreng var der aldrig siden problemer med.. han lærte at nok larmede og bragede det men han forbandt det med noget godt, han blev jo striglet og nusset imens fik sit foder hø osv.. (brugte det også indimellem mens hans spiste)

• #5   30. dec 2012 jeg sætter musik på ude ved mine også noget de kan tygge i så tror jeg de er lige glade smiley

• #6   30. dec 2012 Min har klaret det rigtig fint når hun har været i løsdrift, hvor hun selv kan styre "hvor hun er". Af hvad jeg har hørt hist og pist + oplevet med min egen, så er de mere nervøse, når de lukkes ind i stalden. Man skulle tro de tænker: "Shiiiit, fuck fuck fuck, venner, vi er spæret inde og verden går under LIGE HER OG NU - FÅÅÅÅÅCK hvad gør vi?!?!"
    Hvorimod, dem der står ude siger "Shit? Hvad var det for en lyd??! Nååe, det var bare det der dumme lys igen" *gumle gumle videre på mit hø*

= Eftersom min hest står i en fin løsdrift med åbent til en ekstra stor fold, så er jeg helt tryg smiley

MEN, har dog hørt folk tale godt om den beroligende effekt af baldrian og zylkene (obs til zylkene, til hund/kat anbefales det at afprøve det INDEN det store brag d 31, da nogle få tilfælde kan have den modsatte effekt, altså gøre dem mere nervøse..)

• #7   31. dec 2012 Tusinde tak alle sammen for de gode råd. smiley
    Jeg tror at jeg vil lade staldradioen spille og lyset stå tændt. smiley

• #8   31. dec 2012 Hmm ja den er svær at svare på for dyr er jo forskellige smiley nogen ka li store rum sammen med andre heste og nogen trives i sin boks hvor de ved der er sikkert at være, min hun går i en form for løsdrift men eftersom hun kender flokken rigtig godt er jeg sikker på der ikke sker noget + det plejer ikke at være hende der er den nervøse når hun er i faste omgivelser blandt ting hun kender smiley så det handler jo bare om hvad der er bedst for din hest pg som ejer ved du sikkert det helt rigtige smiley rigtig godt nytår til dig også

• #9   31. dec 2012 Ja det er lidt svært det der med fra hest til hest.
    Hvis jeg skal være helt ærlig så tror jeg min hest har det bedst i sin boks nytårsaften. Jeg tror hun ville være mere end urolig hvis hun var på folden.

Tak og iligemåde. smiley

• #10   31. dec 2012 Hej
    Vi sætter radioen til at køre og skruer højt op, lader puder stå tænd og sætter noget fra vinduerne så de ikke kan se det eller høre det så godt også giver vi dem lidt ekstra hø og nogle gulerødder. smiley

• #12   31. dec 2012 Vi lukker i stald da vi ikke tør tage chancen og lade dem stå ude..
    Har en gang hørt fra en bekendt at deres heste løb gennem hegnet i panik og så skulle de jo til og fange hest..
    Plejer at lade våge våge lys stå tændt og så radioen
    ( ik for høj da det også kan påvirke)

Har hørt om nogle der putter sorte affaldsække på vinduerne ? Hos nogle er det nok en sucsess men jeg bruger det ikke smiley

• #13   31. dec 2012 Vi plejer altid at give hestene vat i ørene og en hut over, samt have lyset og radionen tændt - og lukke alle døre samt vinduer naturligvis smiley

• #14   31. dec 2012 Desuden må hestene ikke ikke gå ude nytårsaften smiley

• #15   31. dec 2012 tusinde tak for alle de gode råd.
    Jeg har også tænkt det med hut og ørepropper. smiley
    Jeg tror bare vi lader lyset stå tændt intil klokken 3:30. smiley
    Hun vil få alt det hø hun overhovedet kan æde, og så en god tot wrap.
    Tak for alle sde gode råd. smiley

• #16   31. dec 2012 anna cathrine: Det får hun bestemt heller ikke lov til.. smiley

• #17   31. dec 2012 jeg giver også ekstra hø og tænder radioen og så er jeg så hældig at det plejer ikke at være så slemt der hvor mine heste står men hade min hest i løsdrift sidste år og han gik ude for guds skyld gør aldrig det hold op hvor var han bange og løb og løb på marken jeg gik inde ved ham men intet hjalp jeg hadde set han var røget gennem hegnet derfor står mine alfrig ude mere ALDRIG men musik og godt med hø så plejer det at hjælpe

• #19   31. dec 2012 Generelt kan heste godt lide at høre radio smiley
    Ligesom køer der giver bedre mælk af at høre musik ?

• #20   31. dec 2012 øh nu spørg jeg så dumt hvorfor må en hest ikk stå ude nytårsaften? (gerne link)mine har altid stået ude. Har lige været nede at tjekke dem. Hoppen er lidt urolig men ikk så hun styrter rundt. Min hingstemand som jeg først har fået i år tager det med ophøjet ro. Kigger lidt men ellers æder han bare. Her i december har jeg trænet med en hundeprop pistol og hingstemand lærte at sådan en er lig godbidder smiley

• #21   1. jan 2013 Nogle heste har det bedre i en boks hvor de kan føle sig trygge smiley

• #22   1. jan 2013 Min hoppe er absolut ikk rolig inde. Hun har altid stået i løsdrift...

• #23   1. jan 2013 Nu er alle heste jo forskellige Vibber..
    Gudskelov for det!

• #24   1. jan 2013 Tak for alle svarende, beauty klarede sig oka igennem aftnen, men det hjalp og sætte radioen til at spille. smiley

• #25   1. jan 2013 det hjælper for det meste smiley

• #26   1. jan 2013 Det gjorde det iverfaldet i det her tilfælde. smiley

• #27   1. jan 2013 det hjælper også på min pony smiley

• #28   1. jan 2013 det var godt og høre :)!

Kommentér på:
Nytårsaften - Urolig hest

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce