'Tilridning' for anden gang? {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Jeg er ejeren af en fin lille islænder hoppe, der lige er blevet 7.
Hun blev tilredet som 4½ års og har gået super fint med rytter igennem ca to år nu..
Men nu er jeg desværre begyndt at få en del problemer med hende.
Hun er blevet utrolig hård for schenkel og tøjle, og løber fra mine hjælpere hvis jeg f.eks. vil have hende til at gå en volte skyder hun skulderen ind og tager hovedet helt op og bukker..
På tur har hun også stukket af med mig flere gange, hvilket har resulteret i at jeg nu har sat in ridning på hende på pause, og bare har haft hende med ude som håndhest et par gange..
Men nu vil jeg meget gerne i gang med hende.. Så jeg tænker at vi starter helt fra bunden af igen. Gå frem, parade, gå frem, parade osv.. Så hun indlærer de rigtige signaler via babysteps..
Hun er tjekket for smerter og der var intet med hende...
Har i nogle råd til hvordan jeg kan gribe det an, at skulle nærmest 'tilride' hende igen?? Vil så gerne have min lille stjerne tilbage!
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.256
aug 2008
Følger: 122 Følgere: 103 Heste: 6 Emner: 157 Svar: 1.011
jul 2010
Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 14 Svar: 86
Og hvis det er fordi hun 'ikke gider', så ville jeg aldrig tvinge hende. Jeg er interesseret i at have en hest der er på lige fodmed mig selv, uden alt den dominans
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 180 Emner: 397 Svar: 5.880
Ellers lyder det som en god ide at starte forfra, men få en underviser ud, måske laver du fejl som du ikke selv er opmærksom på. Når hesten reagerer så kraftigt, så er der noget der genere den.
apr 2012
Følger: 149 Følgere: 145 Heste: 2 Svar: 336
feb 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12
Men igen hvem har tjekket hesten for smerte?
For de begynder ikke bare på de ting uden grund, samt hvad med udstyret, passer sadlen, for det er tit den der kan være årsag til problemer.
jul 2010
Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 14 Svar: 86
Jeg ved sadlen ikke passer, og har derfor redet i lammeskind, så der ikke har været det tryk.
Jeg tog hende med på banen igår og lavede lidt skridt øvelser.. Stop på stemmen, gå frem på stemmen, stop på stemmen osv. Og store volter samt slangegange... Jeg sad mest muligt stille (rørte hende ikke i munden eller med schenkler) Og der gik hun super..
Jeg konkluderede også at smerte fra sadlen og signal forvirring har været vores problem, for hun stoppede op hvis jeg gjorde noget uventet..
Så hele problemet lægger i at jeg nok har presset hende for meget i dressuren inden hun knap havde sin gruunddressur ordentlig på plads.. 100% rytterfejl,
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.256
'Tilridning' for anden gang?