726 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Tölten er væk? Tölten er væk?

Hej med jer! smiley

Jeg har en islænderblanding, hun er 3/4 islænder, men hun ligner en, der er ren.
Da jeg fik hende og i tiden lidt efter töltede hun altid ude på folden. Som om hun foretrak tölt fremfor trav.
Jeg kan nemlig huske, at jeg flere gange snakkede med de andre dernede om det, for de synes det lignede lidt en hest, der haltede, fordi de ikke rigtig var vante til tölt.
Nu skal det lige siges, at jeg ikke er vant til islændere selv heller...

Men som jeg begyndte at træne hende i longen, og hun fik ros for trav, har hun gemt tölten helt væk. Jeg aaaaaaaner ikke, hvor hun har gjort af den, eller hvor jeg skal lede, for at finde den frem igen.....

Har hørt flere forskellige ting om det, bl.a.:
- Man kan købe nogle boots, som får hesten til at vælge tölt.
- Lægge vægten anderledes samt "hive" hovedet op, når man rider.
- Blot drive frem

Men jeg forestiller mig ikke, at det vil gøre noget godt for hesten, at skulle købe boots med vægt på, for at få hende til det. Så vigtigt er det heller ikke... Vil heller ikke hive hovedet op - det lyder forkert? Og drive frem virker altså ikke... smiley

Så nu soørger jeg her; Er der nogle, der kan hjæpe? smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af altanafskærmning 1.000 kr.
  • Samle puslebord 300 kr.
  • Fjerne overskydende jord, så det er plan med græsset 500 kr.
  • Rengøring af ovn 300 kr.
  • Hjælp til montering af skab 205 kr.
  • Bortkørsel og bortskaffelse af jord 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tölten er væk?
  • #1   24. feb 2014
    Det kunne være hesten før har været stiv pga. manglende træning og efterhånden som den nu har lært at slappe af tølter den ikke længere...

Hvis det har set underligt ud kunne det være pas agtigt, en del heste fx travere passer hvis de er spændte.

• #2   24. feb 2014 Altså hun kan også grisepas, og det var tölt, hun lavede.... men hun fik jo ros for trav i longen, og vupti, ved en fejl havde jeg trænet den helt væk.... smiley

• #3   24. feb 2014 Har bare ogs læst, at hesten skal være meget smidig, for at tölte. Så hvis hun ikke tölter mere, så er hun måske blevet mindre smidig af at blive trænet?

• #4   24. feb 2014 Min hoppe, der er ren islænder, vælger traven og har altid gjort det. Jeg er nu begyndt at træne tølten.
    Det er helt rigtig at vægt på forbenene hjælper, ved en der har tendens til trav, og at nogle lærer tølt ved at få hevet hovedet op, ikke metoder jeg vil anvende.
    Dog er det bedre at lære hesten at bære sig selv, altså at du samler den og får kortet skridten af så hun får bagparten ind under sig. Det er et stort arbejde og tølten kommer ikke fra den ene dag til den anden, men når du først har fundet ud af hvordan hun tager det første skridt kan du udbygge der fra.
    Det kan være det hjælper at du samler hende ned af bakke og får bagparten med der, og ved nogle er det en smule stigning der hjælper.
    Blot husk at holde ved den gode skridt, så det altså kun er nogle strækninger du samler hende og får bagparten ind under.

Ved ikke lige helt om det er til at forstå, eller må du lige smide en PB så vil jeg prøve at forklare bedre smiley

• #5   24. feb 2014 Det er bestemt ikke rigtigt, at islændere, som er travagtige, skal have vægt på forbenene for at tølte - det er altså ikke rigtigt. Det er kun hvis de har tendens til at være pasagtig. Driv frem med sædet og lav små halv-parader så hun kommer op og lytter og hold spændingen i hesten. smiley

• #6   24. feb 2014 Undskyld, husker skam forkert, det er de pasagtige der kan have hjælp at vægt fortil og de travagtige vægt på bagbenene (ikke at jeg har set dette i praksis) smiley

• #7   24. feb 2014 Den bedste måde at lære en islænder tölt på er først at have styr på skridt, trav og galop. Så at den vælger traven er jo et plus, så du ikke skal til at pille grisepas af den.

Rid en masse smidiggørende dressurøvelser på den og derefter kan du begynde at arbejde lige så stille og roligt med at finde tölten frem fra skridt af;-)

• #9   24. feb 2014 Du må endelig ikke høre på at du skal hive hovedet op.det er no go.da hesten ik kan bruge ryggen.
    Smidiggørende øvelse,samling!
    Hvad hvis du rider samlet skridt og så driver lidt ekstra?evt vifte med pisken?

• #10   24. feb 2014 Jeg kunne ikke finde på at hive hovedet op, nej.. Det er jo det helt modsatte af, hvad jeg træner mod, når vi rider, så det vil jeg ikke ødelægge! smiley
    Jeg vil heller ikke komme boots på hende, for jeg tror ikke på, at det vil gøre noget godt for hende. Hvis jeg ikke kan træne det frem med god træning, så er tölten ligegyldig. smiley

Har ikke prøvet en samlet skridt og så drevet lidt ekstra - samler hende slet ikke, for hun fylder først 4 til april.. smiley

• #11   24. feb 2014 Boots/klokker skal man også være varsomme med at bruge og kun bruge dem til specielle lejligheder fx stævne eller en gang i mellem til træning. Bruger man dem for meget skaber de en " afhængighed" af den ekstra vægt og tölten vil blive flad når man så tager dem af. Det er ikke den rigtige måde at træne det på.

• #12   24. feb 2014 Nej, det tænker jeg nemlig også... Men det er ligesom de metoder jeg har hørt.
    Det er underligt - folk er simpelthen SÅ uenige om det. Nogle mener f.eks. at man skal sidde sååå tungt i sædet, mens andre mener, at man skal læne sig lidt forover.... jeg ved ikke.. jeg er i tvivl! smiley

• #13   24. feb 2014 Det du beskriver er nok det vi kalder turist-tölt ude hos os smiley Og som de andre skriver, kan det ikke anbefales ^^

Jeg ville klart anbefale at få en dygtig underviser ud, da jeg personligt ikke mener, at tölt er noget man skal 'lege' med. Jeg mener at tölten skal findes gennem samling og bæring (osv.) - hvilket ikke er bare lige smiley

• #14   24. feb 2014
    Altså, hvis det kræver den samling og bæring, så tror jeg ikke helt, at min pony er klar endnu ... smiley
    Så langt er vi nået i trav: http://hest2.webgallerier.dk/galleri/746/628/471/3727305-islaender-mini-madsen

Så du kan nok se, der er slet ikke nok samling endnu til at komme til tölt....:-p

• #16   24. feb 2014 Mange tak for dit svar! smiley
    Indtil videre vil jeg bare træne almindeligt videre, så hun kan sætte flere muskler og lære at bære sig selv korrekt først - og så selvfølgelig så hun kan samles helt rigtigt.. smiley

Kommentér på:
Tölten er væk?

Annonce