8 eller 10mm? {{forumTopicSubject}}
Jeg har lige brug for andres meninger her..
Stólpi har længe gået med 10mm forsko, da den lidt tungere forsko har støttet ham rigtig godt i tölten. Han er 4½ gænger, hvilket vil sige at han godt kan blive pásagtig, og derfor var det godt med en lidt tung forpart.
Nu, syntes jeg faktisk han er blevet FOR tung. Syntes han er for 'hård' i sin tölt, og ikke helt så letgående som for nogle år siden. Sadlen passer ahm perfekt, han er blevet tjekket af Tove Due, samt altid bliver løssgjort og redet i sin stil.
Jeg tænker lidt.. Er det simpelthen fordi, han nu er for tung foran og vil have bedre af 8mm forsko? Alle mine smede-venner jeg kender, siger at det kommer helt an på hesten, så derfor ville jeg lige høre om I har prøvet det samme.
Han er som sagt 4½ gænger (uheldigvis xD ), så vil være lidt ked af det, hvis hans tölt blev pásagtig på grund af den lette front. Selvfølgelig vil det kunne trænes væk, så på den måde udelukker jeg det slet ikke.
Hvad er jeres erfaringer?
dec 2006
Følger: 22 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 196 Svar: 1.501
Jeg har lavet øvelser de sidste 2 måneder for fuld skrue, for netop at lette forparten. Stólpi er generelt en tung hest, har han altid været.
Spørgsmålet er mere om, han skal have 8mm på igen. Jeg har intet imod tunge for-bagsko over længere tid efter at have mødt flere heste som kun har haft godt af det, så det behøver vi ikke debattere om. Jeg bygger mine beslutninger på egne og professionelles erfaring.
Tak for dit svar
dec 2007
Følger: 39 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 105
Jeg har selv en der er pasagtig ham har jeg 8mm på så rider jeg med 240g...
okt 2009
Følger: 40 Følgere: 38 Heste: 2 Emner: 39 Svar: 461
okt 2009
Følger: 40 Følgere: 38 Heste: 2 Emner: 39 Svar: 461
dec 2009
Følger: 65 Følgere: 56 Heste: 4 Svar: 423
dec 2006
Jeg ved ikke præcis hvad en 10mm sko vejer, men jeg syntes at der er en ret stor forskel, når jeg står med dem i hånden.
Hvad er jeres erfaringer med såler?
Min smed siger, at de er gode stødabsorberende, men har faktisk aldrig prøvet dem. Det kunne også være en god hjælp tænker jeg, som lidt vægt på 8mm forsko, med vægt med fordel om så og sige
dec 2009
Følger: 65 Følgere: 56 Heste: 4 Svar: 423
Jeg prøvede såler førstegang her i marts. næste gang kjarni skal skoes skal det dog desværre være uden såler. Men han har en rigtig pasagtig tølt, og sålerne har faktisk hjulpet ham en hel del! Jeg kunne tydeligt mærke forskæl første gang vi red med dem, jeg sad med smil over hele ansigtet så meget bedre var det!
Men man skal jo selvfølgelig også selv gøre en del, nu skal jeg ikke få det til at lyde som om sålerne gør det hele
mar 2008
Følger: 108 Følgere: 114 Heste: 4 Emner: 194 Svar: 2.093
dec 2006
Tak for jeres kommentarer, altid godt lige at høre en second oppinion
8 eller 10mm?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside