{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
917 visninger | Oprettet:

"Slap af" øvelser på tur? {{forumTopicSubject}}

Mon der skulle være nogen der har nogle gode øvelser man kan lave på rideturen som får hesten til at slappe af og koncentrere sig om rytteren i stedet for at kigge efter løver i busken?

Jeg har en hoppe som nogle dage er hysterisk (i mangel på bedre ord) og generelt lidt i stress tilstand når jeg rider tur. Både når hun er alene og når der er andre heste med. Det er som regel værst når hun ved retningen går hjemad. Hun vil gerne trippe, og bliver hun holdt tilbage begynder hun at hoppe og danse. Jeg har prøvet med stop/bak øvelser men det synes jeg ofte gør det hende mere frustreret.
Andre dage er hun helt rolig og afbalanceret på hele turen, så det er ikke fordi hun ikke kan slappe af. Og det er heller ikke fordi hun fejler noget, hun og udstyr tjekkes jævnligt.
Vi træner meget fra jorden også, og her er der ingen problemer.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Slap af" øvelser på tur?
  • #1   5. feb 2014
    Har du prøvet at indfører godbid når hun stopper? Min bliver også frustreret af og blive stoppet, men det er som om at der falder noget ro om hvis hun så får en godbid hver gang hun stopper eller kigger på en farlig ting

• #2   5. feb 2014 Har forsøgt lidt og det hjælper somme tider en smule. Men tit lige så snart hun har spist den (hvis hun vil spise den, ofte er hun så stresset at hun ikke "har tid" til at spise), fortsætter hun i samme tempo igen. Men det kunne være jeg skulle gøre en ekstra indsats med godbidderne.

• #3   5. feb 2014 Prøv at lære hende at sænke hovedet på kommando.
    N¨r hesten stresser løfter den hovedet og smider ryggen, hvorimod den i afslappet (eksempelvis græssende) tilstand har hovedet nede ved jorden. Der er åbenbart et eller andet i hestens hjerne som slår klik når man får dem til at sænke hovedet og de begynder at slappe meget mere af. Det virker på min mors knabstrupper hoppe som også kan siges at være noget oppe på dupperne specielt i blæsevejr.

Det er en lille ting, men det virker! smiley

• #4   5. feb 2014 Hvad med når du trækker hende? eller har en til at trække jer? smiley

• #5   5. feb 2014 Der er ingenting når jeg trækker hende smiley

Det med at sænke hovedet kan jeg godt få hende til fra jorden (hvor det også hjælper hende rigtig godt med at slappe af) men hvordan gør man det fra ryggen? Kan ikke ride hende til at strække sig ned når hun er "hys" smiley

• #6   5. feb 2014 hvad bare at give den løse tøjle og lade den skridte i det tempo der passer den

• #7   5. feb 2014 Hvis den fortsætter i et tempo du ikke har sat den i, ville jeg bakke den 3 skridt. Det har hjulpet rigtig meget med min, som tit hidsede sig mega meget op på tur, da han mente alt altså var i galop smiley Men efter en del træning med bakkeøvelsen, er han faldet til ro. Og jeg kan nu ride i alle tempoer med løse tøjler, da han har lært at tempoet er mit smiley

• #8   5. feb 2014 syng for den... ja det lyder åndsvagt men jeg tror ikke det den, men at reagere på dig, synger du slapper du af og oftest gør hesten det samme

• #9   5. feb 2014 Anna -Kunne være jeg skulle forsøge lidt mere med det så smiley

Rikke -hvis jeg slipper tøjlen løber hun afsted i galop så det er nok ikke så smart. Jeg sidder selv helt roligt og afslappet, og trækker vejret langsomt og roligt, hvilket ikke hjælper, så jeg tvivler også på det hjælper her. Men giver dig helt ret i det hjælper at synge, men det er vist mere hvis det er rytteren der er nervøs smiley

• #10   5. feb 2014 jeg synger højt også når hesten skal slappe af, rytteren kan ikke spænde op mens der synges

• #11   5. feb 2014 Synge hjælper! Min part er bange for porten i ridehuset og bukker og kan finde på at stikker af. Men der har ikke været noget siden jeg begyndte at synge for hende, når hun spændte op. Jeg synger lille peter edderkop eller en lille sang som jeg selv har fundet på smiley

• #12   5. feb 2014 Sissel: Jeg ville nok indlære det på en eller anden verbal og fysisk kommando lagt sammen. smiley Altså at sænke hovedet på kommando.

Fx 'slaaap af' og to prik ved manen (det samme sted!).
    - Øv det hjemme på ridebanen, først fra jorden i stå-tilstand, så i skridt evt og hvis du er rigtig sej trav, og så sæt dig op og øv det samme.
    Del ''tricket'' op i så mange små dele som du kan, så du gør det nemt for hende at forstå det.

Når du har øvet det på ridebanen, kan du evt ride hende en meter eller sådan væk fra ridebanen, bede hende om at sænke hovedet og rose. Hvis hun er for nervøs, så start fra jorden først. smiley

Kommentér på:
"Slap af" øvelser på tur?

Annonce