Hest stopper på tur. {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg har det problem af min hest (Daisy) stopper på tur og vil ikke gå videre. Hun er ikke bange, men nysgerrig. Hun kan stoppe mange gange på en tur og det er jeg ved at være godt træt af.
Der er ingenting når vi rider med andre heste, men når hun er alene på tur gør hun det.
Når hun stopper går der noget tid før jeg kan få hende frem igen. Nogle gange opgiver jeg og hopper af og trækker hjem.
Har fået at vide af nogle at jeg skal drive mere på hende, så hun netop ikke går i stå, men det synet jeg også jeg gør? Men har også hørt jeg skal give hende tid til selv at gå frem og rose derefter?
Hvad skal jeg ?
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.025
Hesten lyder bare lidt usikker på det hele når den er alene :o).
Du kan bruge nogle forskellige strategier;
1 - Lad hesten stoppe, lad den kigge for løse tøjer i et minuts tid men driv så frem - hav evt. en pisk med til at tjatte til hvis den ikke reagere for ben.
2 - Beløn hesten når den går frem - fx. godbid eller ros, men kræver at du ved præcis hvornår og hvordan da du ellers belønner hesten for at stoppe.
3 - Stop hesten selv, før den selv stopper. Så i træner stop ret ofte - som på en dressur bane. Fx stopper du hver 5 meter på en strækning på 50 meter. Nogle heste "vågner" op af den metode og måske hesten får noget andet og tænke på.
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 46 Svar: 1.584
Hvis hun kun går i stå når I er alene på tur, så er det nok lidt usikkerhed. Hvis du kan så stop lige før hun gør det, og rid tilbage. Gradvist kan du gøre turen længere og længere. Hvis hun når at stoppe inden du får hende vendt, så få hende fremad, bare et skridt, og så stopper du hende, og vender om. Så lærer hun at det er dig der bestemmer hvornår der stoppes og vendes.
Held og lykke med det
sep 2012
Følger: 41 Følgere: 33 Heste: 10 Emner: 37 Svar: 569
CoDok jeg ved faktisk ikke om det er nysgerrighed eller utryg. Når vi rider på en almindelig grusvej uden nogle ting, kan hun stoppe. Men hvis nabo huset har sat en palle fliser ved vejen, aner hun dem ikke og går bare videre.
sep 2012
sep 2012
jan 2009
Følger: 139 Følgere: 134 Heste: 3 Emner: 119 Svar: 1.044
Hest stopper på tur.