{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
775 visninger | Oprettet:

Hest der stopper {{forumTopicSubject}}

Hej alle på HG!
Jeg rider den sødeste fjordhest, men han har en dårlig vane med nogle gange bare at stoppe under ridningen. Han skal ikke af med noget, eller noget som helst andet. Han reagere ikke så godt når jeg bruger pisk, så kan sidde og kæmpe lidt med ham for at få hal frem... Min underviser siger at det "bare" er en dårlig vane, hvad tror i?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest der stopper
  • #1   12. okt 2016 Jeg har 2 teorier, og det er begge personlige erfaringer.

Enten, så er hesten blevet schenkeldøv og ikke særlig motiveret for pres. Hvis man kommer til at sidde og sparke til hesten hele tiden bliver de til sidst døve. Min pony var sådan, og det hjalp at klemme klemme klemme, virkede det ikke så duttede vi med en pisk på bagparten med stigende kraft til den gik, og roste i det sekund den gik frem.

Eller, så skal hesten tjekkes igennem for låsninger og skævheder. Jeg har lige haft behandler til min i dag, fordi hun bl.a. var begyndt at gå tilbage til sit 'stop for pres af ben, jeg vil ikke gå' halløj. Det viste sig, at hun var så låst i korsledet og brystbenet, at selvom hun virkelig gerne ville gøre os glade og tilfredse, så kunne hun bare ikke.

• #3   12. okt 2016 Jeg ville få hesten tjekket, så smerter kan udelukkes smiley

• #4   12. okt 2016 Han er på ingen møde schenkel døv (: han reagere meget på schenklerne.

• #5   13. okt 2016 Er han mon forvirret af de signaler du sender ham? Kommer du ubevidst til at trække i tøjlerne eller læne dig tilbage. Det kan godt få en hest til at stoppe.! Ellers få en kiropraktor ud og se på ham

• #6   13. okt 2016 Ishesten: Min underviser siger at mine signaler er meget gode, og at jeg rider ham rigtig godt (ikke for at hovere) men tror måske bare han er uartig?

• #7   13. okt 2016 Tror du ikke han bare skal have en i røven? lidt mere end dem du måske plejer smiley

• #8   13. okt 2016 Altså... en hest kan ikke være 'uartig', det har den altså ikke hjernekapacitet til.

• #9   13. okt 2016 Hippie: Det kan en hest da sagtens? (:

• #10   13. okt 2016 En hest har ikke hjerne til at kunne agere uartig. De kan have tillært adfærd fordi du er kommet til at slippe pres forkerte steder. Men de kan ikke være uartige, frække eller noget i den dur.

• #11   13. okt 2016 <-- Hvad Briar sagde smiley

• #12   13. okt 2016 En hest har vel som mennesker også personlighed. Dvs. de er jo forskellige, og nogle har mere energi end andre. Derfor ryger deres energi ud på en forkert måde.

• #13   13. okt 2016 Ja, men pointen er at en hest fysisk ikke kan være hverken fræk eller uartig. De kan ikke tænke på den måde som det kræver, de kan ikke resonere fx "haha, hun gav mig ikke en gulerod i går, så nu smider jeg hende af og er fræk."
    De kan godt tænke "hvis jeg stopper, så får jeg fri" fordi det har rytteren lært dem. Og det er oftest derfor, at folk de tror heste er frække.

• #14   13. okt 2016 Du skal nok være en dygtig rytter. Men derfor kan man godt ubevist komme til noget. Jeg fandt ud af på et tidspunkt jeg lænede mig en smule fremad. Det gjorde at den hest jeg red gik en smule hurtigere og hurtigere hele tiden. Fik den trælse opstilling pga sadlen. Det var helt ubevist fra min side. Prøv at tænk din ridning igennem

• #16   13. okt 2016 Kommer du evt til at låse dit bækken, eller gøre andet, der kan relatere til stop-signalet? smiley

Jeg ville nok starte med at få hesten gået igennem i sin muskulatur og skelet af en fagperson, dernæst undersøge om evt et mavesår kan ligge til grund.
    Kan der ikke findes smerter eller skævheder der forårsager adfærden, ville jeg få kyndige øjne på, gerne en der både har teori og viden om adfærd og både hest og rytters biomekanik

Kommentér på:
Hest der stopper

Annonce