{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
956 visninger | Oprettet:

Halv pessoa {{forumTopicSubject}}

Hej hej

Jeg skal træne en hest op, og den mangler rigtig meget overlinjemuskulatur samt smidighed, og derfor tænker jeg, at longearbejde vil være rigtig godt til den i en fin frem-og-ned-form.
Dog er jeg ikke så tosset med pessoasystemet, fordi det forbinder bagbenet direkte til munden, og jeg tænker, det kan give nogle hårde træk, hvis hesten trækker hovedet op pludseligt. Samt at den trækker hesten ned og IND og ikke ned og FREM, men jeg kan godt lide at det opfordrer bagbenene til at være mere aktive.
Så mit spørgsmål går på, om man kan bruge den bagerste halvdel af pessoaen, den der ligger bag bagbenene, og så have en anden chambon (en "klassisk" chambon der ikke trækker ind) på foran.
Eller er det helt tosset ? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Halv pessoa
  • #1   2. jan 2014 Det er ikke tosset, det har jeg selv gjort - hehe smiley

• #2   2. jan 2014 Fungerede det godt, Lea? smiley

• #3   2. jan 2014 Hvis pessoa'en du har set trækker hesten ned og ind så har den ikke siddet rigtigt..
    Mine kan med den går ned og frem og suger godt på bidet.. og den er helt løs og de er ikke presset ind.

Hvis du ikke er int i at den ikk skal sidde i bidet så syntes jeg ikke den hjælper så meget, hvis hesten så går med næsen i sky og smidt ryg. Den ville jo ikke give den løftede ryg så du får ikke nogle muskler på ryggen, og benene rigtigt med.
    Du kunne evt sætte den i bidet men bare spænde den helt ud ?

• #4   2. jan 2014 Jeg ville kombinere det med en anden chambon, Lullermus. Den her klassiske chambon er anbefalet af hestefysser, som en rigtig god chambon, der fordrer at hesten strækker næsen frem og sænker halsen, men altså ikke forhindrer næsen i at komme frem som en alm. indspænding, der kører fra bidringene og ned.
    http://www.rideting.dk/shop/klassisk-gammeldags-chambon-262p.html#.UsXl-HnDN8A

Jeg vil helst ikke bruge en pessoa i sin oprindelige form. Har hørt alt for mange træls ting om den dertil. Hvis man tænker på vægtstansprincippet, får hesten jo et træk på mange ton i sin mund, hvis den snubler og kommer til at løfte hovedet.

Du kan aldrig overbevise mig om, at en pessoa ikke trækker næsen ind smiley

• #5   2. jan 2014 Hvis du bare har noget andet tror jeg det fint kan går smiley

Hehe du kan så ikke overbevise mig om at hvis den sidder rigtigt, at hesten ikke går ned og frem smiley har kun fået den anbefalet af udannet underviser og dyrlæger.
    Men det nok bare mine heste der er sære at de går sådan heh smiley

• #6   2. jan 2014 Du kan sagtens bare bruge det bagerste stykke. Sådan varmer jeg min op med pessoaen, før jeg ''forbinder'' det hele.

Men at den trækker i munden, er jeg ikke enig i. Jeg har set folk sætte den forkert så den trækker i munden, og jeg har haft utallige debatter om det herinde, og derfor er jeg også selv opmærksom på det når jeg anvender pessoaen. Jeg er af den overbevisning, at hvis den sættes rigtigt, så trækker den ikke i munden. Men man skal sikre sig at den sidder rigtigt, og at hjulene køre optimalt på snoren.

• #7   2. jan 2014 Man kan jo også bare lægge tiden i hesten, så den kan gå korrekt uden al det grej? smiley

• #8   2. jan 2014 Synes ikke, der er noget galt i at opfordre hesten til at gå mere korrekt med noget udstyr, der ikke påfører den smerte eller ubehag.
    Du kan jo også godt lave 5000 øvelser med din egen kropsvægt, men det går noget kun hurtigere, hvis du bruger vægte.

Hvis hestens udgangspunkt nu er, at løfte hovedet, sænke ryggen og skyde bagbenene bagud, men kan komme til at slappe mere af og gå mere korrekt med lidt hjælp, er det da kun at foretrække...

• #9   2. jan 2014 Smut - hvis den ikke må trække i munden, hvorfor skal den så overhovedet være forbundet deroptil??

• #10   2. jan 2014 Næhhh... I min optik, er det mest optimale at hesten lærer at gå korrekt selv, uden snyd/genveje... Men jeg er også et meget tålmodigt menneske, når det kommer til træningen af mine dyr smiley

Og du kan ikke sammenligne korrekt bæring hos en hest, som at træne med vægte... Korrekt bæring kommer ikke hurtigere af vægte/pres.... smiley

• #11   3. jan 2014 Jeg er fys-studerende, og vi bruger ofte stimulerende redskaber til genoptræning, hvis patienten har en slap muskelgruppe. Det kan være reb eller bare berøring. Det er det samme princip, jeg kan se i pessoaen bag bagbenene.
    Det er jo ikke at snyde, fordi man når hurtigere frem til målet, hvis man når der uden psykisk pres og fysisk stress. Hvis man opnår en smidig hest med en stærk overlinje med en aktiv bagpart, har man da opnået det, jeg vil opnå i hvert fald.
    Men jeg er også sådan en fjollet en, der gerne vil noget med min træning, og ikke kun nyder "vejen dertil".

• #12   3. jan 2014 Det er jo netop dér hesten skal lære at bruge bagparten "selv", via temposkift og overgange f.eks.... For at få styrket det hele, det nytter jo ikke noget den laller rundt uden at have aktiveret hverken bagpart, overlinje eller brystben for den sags skyld....
    Og jeg vil skam også nyde tiden derefter hvor vi starter stævner og jagter, især når jeg står med en hest i selvbæring uden "dippedutter" smiley

• #16   3. jan 2014 Man kan bruge sådan nogle brede elastikker (sådan nogle som man bruger til mennesker) - og så bindes de bare fast i en longegjord smiley

• #17   3. jan 2014 Det var da smart. Så behøver man ikke købe hele systemet smiley
    Sådan nogen har jeg 1000 af!

• #18   3. jan 2014 Ja der er lavet et systemt som er designet til ridning, men det koster så også kaseen!

• #19   3. jan 2014 Prøv at læs om dette:
    (link fjernet)

Når jeg longere min DV hoppe med disse elastikker, så sænker den helt automatisk hovedet.
    Og man kan nemlig lave det selv smiley

• #20   3. jan 2014 Det er igen kun berøringen som aktiverer de bestemte muskel grupper, og opfordrer hesten til at søge den rigtige vej smiley

Kommentér på:
Halv pessoa

Annonce