Unghest blevet fed - træning? {{forumTopicSubject}}
Min unghest, Frida på tre år, er gået hen og blevet ret så tyk, det er grundet manglende træning, hun blev tre d. 27. marts, og er ikke trænet voldsomt meget inden da, kun let longering og ellers et par gåture.
Hun er nu som skrevet blevet en noget stor dame, hun ligner nærmest en fitnessbold med meget lange stænger og så en halv kilometer hår
Jeg vil meget gerne træne hende, så hun kan få bygget nogle muskler op, og så skal hun også gerne tabe sig, hvilket nok sker i takt med at hun bygger muskler
Så det jeg egentligt mangler er inspiration til hvad vi kan lave :-)?
Jeg har selv tænkt på følgende:
- Ridning, dette er dog intet suuuuper krævende endnu, hun er bare ved at forstå basis signalerne som f.eks. start og stop samt drej.
- Longering - dette påtænker jeg at gøre med pessoa nogle gange.
- Gåture i forskelligt tærren, desværre intet bakket tærren.
- Lange liner, dette også for at øve dreje signalet med hende.
- Løsspring nogle gange.
Hun bliver selvfølgeligt ikke trænet hver dag
Jeg frabeder mig alle unødvendige kommentarer, og ønsker heller ikke kommentarer om brug af pessoa eller lignende.
apr 2008
Følger: 133 Følgere: 130 Heste: 5 Emner: 623 Svar: 4.654
Men ellers kan du muligvis "løsspringe" en gang i mellem over nogle bomme indtil hun har tabt sig
Men ellers lyder din plan godt nok
jul 2005
Følger: 35 Følgere: 98 Heste: 6 Emner: 61 Svar: 2.148
nov 2009
Følger: 87 Følgere: 99 Heste: 9 Emner: 225 Svar: 5.305
Det eneste farlige for hende er sprayflasker, men det er jo ikke ligefrem træning til at tabe sig og bygge muskler op
Havde da egentligt også overvejet løsspring, glemte bare at skrive det på x3
Veo: Pt. er vi kun kommet til at gå en lille tur i skridt, de gåture er det ikke blevet vanvittigt meget til, så der vil i hvert fald være en del træning hvis jeg skal kunne styre den madam mens jeg selv cykler ved siden af x3
apr 2008
sep 2007
Følger: 182 Følgere: 204 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.086
Og så er det bare med at komme ud på nogle gode skridtture indtil hun er mere vant til trav, i en skridt hvor pulsen kommer op
apr 2008
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.452
Træk den i stedet nogle ture - løb med hende - gå en masse bakker og i noget højt græs - træn med bomme. Det er jo også træning for dig selv! En unghest skal ikke kun styrkes og bygge muskler, men også finde balance og det sker altså ikke på en volte. Den skal ligeud, ligeud, ligeud Desuden er der jo hammergod træning i at hun kommer ud og oplever en masse i stedet for at starte sin "karriere" i en sandkasse, det skal hun jo nok få set rigeligt af gennem sin tilridning.
nov 2009
Følger: 87 Følgere: 99 Heste: 9 Emner: 225 Svar: 5.305
Jeg HAR erfarne personer over mht. specielt pessoaen, og hvis du læser hvad jeg skriver, så står der påtænker - altså noget jeg overvejer. Samt der står nogle gange altså ikke hver gang.
Min dyrlæge der selv har tilredet mange heste og som stadig rider mange heste har ligeledes anbefalet at bruge pessoaen på et tidspunkt, i hvert fald pessoaen fremfor chambon, indspændingstøjler osv., men som skrevet så er det kun noget jeg overvejer, og selv hvis jeg bruger den, bliver det jo ikke hver gang. Og der er jo absolut ingen der siger hun overhovedet kommer i pessoaen nu her, det kan da sagtens være det først sker om et år eller lignende, det er jo ikke fordi hun skal "udsættes" for alle de idéer jeg har skrevet lige her og nu
Og som jeg allerede har skrevet, så er der intet bakket tærren, desværre, og nu er det så nu engang at jeg har valgt at "starte hendes karriere i sandkassen" fordi det er så langt vi er kommet. Jeg har absolut ikke lyst til at tage ud i naturen på en pony der stadig er ved at lære hvad start og stop betyder, når der sidder en på ryggen af hende. Det ser jeg nu lige som for farligt. De fungerer fint fra jorden, men det hjælper dælme lig nul hvis hun skulle blive bange for noget ude i naturen, og jeg sidder på hende.
Jeg spurgte om hjælp til idéer til at få hende til at tabe sig og opbygge muskler - jeg spørger ikke om andres mening om noget jeg har overvejet og hvad jeg har af idéer.
Men jeg tager skam til mig det jeg føler jeg kunne bruge i dit indlæg, hun kommer skam også ud, det er bare i form af et par gåture. Alt ridning foregår på banen indtil hun kender signalerne fra ryggen også
Djarfur: Det er overvejet, spørgsmålet er om min mors gamle hest er helt med på idéen
dec 2006
Følger: 77 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.229
Medmindre det er den er så fed det er farligt/skadeligt, så gør det vel heller ikke så meget med en vom på en unghest, de har for det meste let ved at tabe den igen. Du for formentlig også opleve at den har let ved at svinge på vægten. Jeg har også unghest, og den kan have perioder hvor den er lidt tyk, og andre hvor den ser godt ud. Der skal ikke så meget til at påvirke dem til forskel for nogle gamle heste
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.452
Jeg kan ikke undskylde på dine vegne for at oprette et emne i et åbent forum, hvor alle er i sin fulde ret til at ytre sin mening. Jeg har skrevet 2 linjer om din OVERVEJELSE af brug af udstyr - du kunne vælge at ignorere det, idet det udelukkende er min egen holdning. Men hey, den er jo også kun baseret på adskillige tilridninger i rebgrime og uden longering...
Jeg kan heller ikke se, at jeg har skrevet nogle steder, at du skal ride den i naturen. Hvis du kan trække den ude, er det jo en genial måde at starte på. Ellers kunne du jo overveje at starte med at have en trækker med, hvis du vil sidde på ryggen af hende Og selvom jeg ikke brugte vendingen "din hest kan tabe sig ved at (...)", så er det nu meget relevant, det jeg skrev om styrke og balance - i sær fordi der er tale om en unghest. Hesten er tre og du har som sådan ikke noget formål i at ligge dit fokus på at hesten skal være trimmet og fit, det skal jo nok komme, når træningen intensiveres Vælg dine kampe.
Unghest blevet fed - træning?