27. aug 2011 Følger: 67 Følgere: 59 Heste: 5 Emner: 204 Svar: 1.073
Træning af opgivet hest? Ideer?:-) {{forumTopicSubject}}
Hejsa alle sammen
Jeg har en fjordhest
Hun er MEGET stædig, og jeg havde kæmpet rigtig meget med hende det sidste 1/1,5 år, så for et par måneder siden opgav jeg, mistede simpelhen bare motivationen...
Når man rider hende er hun fuldstændig umulig,når man arbejder med hende fra jorden er hun umulig... Når man rider hende stejler hun(Efterhånden ret højt),hun bukker, hun er svær at styre, hun stopper og bakker og vil overhovedet ikke gå frem! Fra jorden er hun mega stærk, og sommetider ikke til at holde, man kan ikke longere hende, da hun ganske simpel løber en ned? Aldrig noget hun eller gør, det er kun under longering, så det har jeg opgivet, da jeg ikke vil komme til skade, fordi min pony, vælger at løbe mig ned...
Hun elsker at ride tur, men desværre kan man ikke holde hende særlig længe, da hun vælger at stikke af... Og man kan ikke trække tur med hende.
Så nu har hun bare gået, i et stykke tid.
Men her på det sidste, er jeg begyndt at gå lidt ud til hende igen
Alså bare gå ned på marken til hende og snakke med hende
Hun er begyndt at vrinske til mig, når jeg kommer hen til hende? Det har jeg hun aldrig gjort, før i tiden?
Hun står virkelig og brummer og vrinsker lige så stille til mig, når jeg klør hende
Hun følger også efter mig, hvis jeg gør fra hende
Dejligt hest!
Og når jeg strigler hende, behøveder jeg ikke binde hende eller noget, for ponyen bliver stående ved mig
Syntes hun er blevet meget gladere her på det sidste
Så nu har jeg fået lidt mere motivation, til at gå ud til hende igen, og starte lige så stille op med hende igen.
Men hvordan syntes i jeg skal starte op med hende igen?
Er lidt bange for at det bliver, som før?
Det skal lige siges hun er sund og rask, og at hun på ingen måder er skadet
maj 2013
Følger: 114 Følgere: 248 Heste: 1 Emner: 15 Svar: 614
Men måske havde en underviser ude?
Og i vert fald tage små skridt frem, med tålmodighed. C:
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 3
Hun lyder efter min mening, en smule u-opdraget. Jeg tror måske at det er et spørgsmål om at du er lidt konsekvent og siger hvad hun må og ikke må. Hvis det er svært at styre/holde hende selv, må du få nogle til at hjælpe dig, der kan holde/styre hende. Men det med at hun stejler, når du rider, kan måske godt være et tegn på at hun har ondt? Det skader jo aldrig at få hende tjekket.
jan 2011
Følger: 82 Følgere: 75 Heste: 1 Emner: 162 Svar: 763
Når hun vil løbe, så tænk hurtigere end hende, og vend hende rundt eller andet så opmærksomheden går på dig. Det kan være at stoppe op, og bakke nogle skridt når du kan mærke hun lægger det mindste an til at løbe væk. Lav øvelser fra jorden hun syntes er sjove, og som motivere hende.
Evt. Start med at slippe hende løs på en bane, eller i en ridehal. Lok hende hen til dig, og så giv massere af ros. Derefter tilbyder du en øvelse, og hvis hun er med på den, kan du igen rose og så tage tov på hende. Så har du givet hende valget, og hun valgte dig.
Og så rid først, når hun respektere dig 100% fra jorden, alt ander er simpelthen super farligt efter min mening
aug 2011
Følger: 67 Følgere: 59 Heste: 5 Emner: 204 Svar: 1.073
Vi har haft en underviser ude, men det resulterede netop i at hun mistede den der lyst og gnist til at træne
aug 2011
jun 2006
Følger: 92 Følgere: 95 Heste: 3 Emner: 230 Svar: 929
Nu siger du jo, at du ikke har været på hende i noget tid, og at hun er blevet gladere. Så kunne det godt tyde på, at der var noget der irriterede/gjorde ondt når du så red hende, i og med hun bliver umulig?
apr 2008
Følger: 16 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 139 Svar: 1.699
Det tog noget tid, hvor vi endelig bare hyggede, uden at forlange noget af hende. Og så kom det stille og roligt.
Det er lidt ulempen ved fjordboller. De er s.. stærke og har deres egen mening. men dejlige er de nu alligevel.
aug 2011
Ja vi har bare haft hende i 8-9 år nu, hvor vi ikke rigtig har forlangt noget af hende, såå
aug 2011
jun 2006
Følger: 92 Følgere: 95 Heste: 3 Emner: 230 Svar: 929
aug 2011
aug 2011
maj 2007
Følger: 35 Følgere: 33 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 83
jan 2011
Følger: 82 Følgere: 75 Heste: 1 Emner: 162 Svar: 763
aug 2011
Hun kan altid finde noget at spise, selv et sted, hvor der ikke er noget
aug 2011
jul 2005
Følger: 49 Følgere: 58 Heste: 1 Emner: 655 Svar: 7.203
Det er stop (og start)-signalet der er vigtigt her! Din hest er tydeligvis signalforvirret.... anse hende som en unghest, du skal til at tilride.
Men inden du går i krig med alt det, vil jeg anbefale dig at læse nogle bøger/se nogle film/læse nogle links om læringsteori. Du kan ikke lære en hest noget uden at have en basal viden om, hvordan dens hoved fungerer, og hvordan den lærer i det hele taget. Kan anbefale "Don't Shoot The Dog" af Karen Pryor (findes ikke på dansk desværre) og "Træning af heste - på hestens præmisser" af Andrew McLean...
Det er også helt klart fornuftigt at få hende tjekket for smerter som alle de andre foreslår, men jeg tror ikke, I vil finde noget af vigtighed, for de problemer de har, er helt utroligt typiske... en hest der er signalforvirret, en rytter der ikke aner noget om læringsteori, en hest der giver udtryk for at der er problemer i form af stejl osv. - Jeg synes, du skal gøre arbejdet selv. Det ville sikkert gå hurtigere hvis de fik en professionel til det, men så kommer hun jo tilbage til dig, og så flytter nissen ligesom med. Men du bliver nødt til at lære dig selv noget om læringsteori, forstærkning og timing, før du kan lære din hest noget. Det er dig, dine problemer med din hest handler om
aug 2011
jul 2005
maj 2007
Man kan komme på en masse gode kurser enten med sin heste eller som teori deltager - jeg kan varmt anbefale Malene Sørensen hun er virkelig dygtig og man får lov til at spørge en masse til hendes kurser!
aug 2011
Men jeg vil kigge lidt film igennem så
Ved du hvor man kan købe nogen de bøger du har skrevet i din kommentar
aug 2011
aug 2011
jul 2005
Søde, det er os menneskers idé, at vi skal træne heste, det er ikke hestene der bliver født til at ønske et samvær med os. Det er os der skal tage ansvar for at være dygtige lærere for vores heste, ikke hestene der har ansvaret for, at træningen ikke går godt nok. Hvis din hest ikke reagerer på simpel træning fra jorden, er det din træning, der er noget galt med - og så må du jo blive bedre. Og man bliver altså ikke bedre uden at øve sig. Det kommer til at kræve noget af dig - først og fremmest et ønske om at blive bedre, og viljen til at gøre det. Læs bøger, få undervisning, tag på kurser...
Du kan heller ikke træne din hest i akademisk ridning før de basale signaler som stop, frem og flytte sig er på plads. Det er helt simpelt - det er det første, du skal lære hende....
maj 2007
Uanset hvad så prøv evt et kursus som teori deltager inden du melder helt fra(fx ved Malene). Så kan du se hvad det handler om og om det er noget for dig, samt møde en evt underviser inden du begynder at spytte penge i undervisning
jul 2005
maj 2007
aug 2011
Jeg har skam også læst massere af bøger fra Klaus Ferdinman,Ute Lehmann og Gitte naldal, det er ihvertfald kun dem jeg selv har
maj 2007
aug 2011
jul 2005
men den er jo dyr, så lån den på biblioteket
aug 2011
Ja det tror jeg, at jeg gør ellers bliver den for dyr
Træning af opgivet hest? Ideer?:-)