Træning fra jorden {{forumTopicSubject}}
Min ene hoppe, Jettes Pride; er en stædig kamel...
Jeg har foreløbig opgivet at ride tur på hende, fordi kommer der en bil vil hun ikke gå ind til siden men bakker ud foran den i stedet for. Hun er fuldstændig umulig at få ind til siden, så bilen kan køre forbi... og det gør ingen forskel at jeg hopper af og trækker hende.
Skifter underlaget farve eller type, er det samme facon... hun nægter at fortsætte og bakker eller snurrer rundt. er der et eller andet hun synes ser farligt ud, gør hun det samme... Jeg tør ikke tage kampen med hende på vejen, da jeg er bange for vi evt bliver kørt ned..
Jeg ville gerne træne dette med hende fra jorden, da jeg har lidt bedre styr på tingene dernede fra, men er lidt lost med hensyn til at komme igang.
Jeg er af den overbevisning at når det er i terrænet problemet er, skal det også trænes der, og jeg har været ude og trække en tur med hende idag, og har præsenteret hende for skift af underlag m.m. Det var egentlig uden problemer i starten, men så fik hun pludselig en ide om at det gad hun da ikke det der..
Jeg har altid lært at det er mig, der skal bestemme og ikke hesten, så jeg kan være rimelig stædig, men jeg er virkelig i tvivl hvordan jeg skal tackle dette problem.. Giver jeg efter har hesten for mig vundet, og det er jo ikke meningen, giver jeg ikke efter er det bare en tovtrækning, der kan give farlige situationer... For hun giver sig ikke.
Det er ikke fordi hun har ondt nogle steder, jeg er sikker på hun måske på et tidspunkt har fundet ud af det gav gevinst at gøre sådan, Jeg vil bare ikke lade hende bestemme, og det er måske det hun kæmper imod... Med alt andet er hun verdens nemmeste hest med det bedste sind man kan tænke sig
Er der nogen der har nogle gode fif, til hvordan jeg for hul på bylden??
Skal hun belønnes med godbider eller ros??
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.651
TS - Jeg skriver lige om lidt, skal lige spise først.
okt 2004
Jeg synes du har fat i det rigtige, med at hesten ikke må få sin vilje, forstået på den måde, at den ikke må bestemme hvornår I skal gå tilbage igen. Det jeg tror du kan gøre er, at lære den at de ting der er bange for er okay. Start ud med at gå med den, og giv den masser af ros. Og så skal du bare gå langsomt frem, og ikke presse den for meget, men sørge for at I altid ender med et godt resultatet. Noget jeg har brugt meget i min træning, er at huske at stoppe mens legen er god, dvs. stoppe træningen og gå tilbage (=belønning for hesten) så snart den gør det rigtigt.
Du siger der er problemer når I skifter underlag i terrænet. Hvis det fx er når I går fra asfalt til græs, så start med at hesten blot skal gå ud på græsset, og så stop den der, ros den overdrevet meget - gerne med godbidder, lys stemme og masser af nus, og gå så tilbage. Det gentager du nogle gange - ikke nødvendigvis samme dag - så hesten lærer, at det er rart nok at være på græsset. Så begynder du at trække den et par skridt længere frem, og giv den så en masse ros, og så tilbage igen. Så du skal gå langsomt frem, og hele tiden rose hesten når den går hvad du vil, og husk at stoppe mens det går godt, så du ikke risikerer at hesten fx vender rundt, for så har du tabt.
Det handler om, at gøre hesten tryg ved situationen, og lære den at det er rart at gøre de ting den ikke kan lide, og at det betyder både ros og godbidder.
Det med at den ikke vil gå ind til siden, kan du måske træne væk, ved at lære den at flytte bagpart. Det træner du hjemme på banen, og lærer simpelthen din hest at flytte bagparten til siden for et tryg med fx en pisk (det er nemmest at bruge pisk fremfor arme/hænder når du rider). Ikke slå den med pisken, du skal bare røre den på bagparten.
feb 2007
Følger: 22 Følgere: 32 Heste: 3 Emner: 43 Svar: 338
Det behøver ikke være fra græs til asfalt hun ikke vil gå, det kan også være fra f.eks. våd til tør asfalt eller græs til jord...
Tak for dine, jeg vil prøve at følge dem så godt jeg kan
okt 2004
Det var som sagt kun et eksempel, for at have noget at gå ud fra.
jul 2011
Følger: 44 Følgere: 36 Emner: 65 Svar: 1.051
jul 2011
okt 2004
Og hvis du har noget imod negativ forstærkning, hvordan rider du så din hest, trækker den, flytter den osv?
jul 2011
jul 2011
okt 2004
Det handler jo ikke om at man skal tage fat eller noget.
jul 2011
nov 2010
Følger: 69 Følgere: 69 Emner: 195 Svar: 2.553
Sådan noget som når hun stopper op og nægter at gå - så skriver du at det bliver til 'tovtrækning' - hvilken jeg forstår som, at du bare prøver at ''hive'' hende frem uden reaktion.
Kender du til negativ forstærkning? Du skal ligge et pres på hende, der gør, hun bliver nød til at reagerer. Tag en pisk med, giv frem signal i grimen/hovedtøjet, hvis der ingen reaktion er, ligger du pisken på skulderen.
Stadig ingen reaktion, så begynder du at tappe stille og roligt - du tapper hårdere og hårdere indtil den reagerer og ligger vægten frem eller træder ét skridt frem. Det er meget vigtigt, du ikke slipper dette pres, før du får den ønskede reaktion. Hvis den træder tilbage, til siden eller lign, skal du holde det - det er kun frem der slipper presset.
Hurtigt lærer den, at den lige så godt kan gå frem på det blide signal - nemlig frem i grimen/hovedtøjet.
En hest kan ikke ''vinde'' og en hest kan ikke være ''stædig''. Det er at menneskeliggøre hesten - den kan være usikker, bange, have seperationsangst eller lign.
Det er meget vigtigt, at man husker dette, når man træner heste, da man ellers hurtigt bliver vred på den, for den er jo bare ''et stædigt kræ'' - nej, der er en grund til den gør som den gør, og det skal vi træne væk
okt 2004
Så det er da forkert at sige at du er imod negativ forstærkning. For det er du jo ikke. Du er imod at man slår sin hest og påfører den smerte. Men negativ forstærkning indebærer ikke smerte.
Sofie - Hvad vil du ellers kalde det, hvis man ikke kan kalde det at vinde? Hvis hesten ikke vinder, hvis den får lov til at bestemme hvor man skal hen og hvornår - hvad skal man så kaldet det?
nov 2010
Hvis du ikke bruger negativ forstærkning, bliver det en ''magtkamp'' og man bliver mere og mere frustreret, fordi der ikke sker fremskridt.
Så det er noget vås, at sige, man ikke skal bruge negativ forstærkning. Hvis jeg ikke brugte negativ forstærkning på min hest, ville han være en meget, meget forvirret hest
nov 2010
Jeg vil ikke kalde det at ''hesten vinder'' - nærmere at ''hesten er motiveret for noget andet''
jul 2011
jul 2011
nov 2010
''Negativforstærkning'' betyder bare, at man øger et pres indtil en ønsket reaktion opnåes. Ikke at det nødvendigvis gør ondt
okt 2004
Og man kan da sagtens sige, at hesten forsøger at opnå noget. Hvis hesten vil den ene vej og du vil den anden, og den forsøger at komme den vej den selv vil - så prøver den jo også at vinde kampen om hvilken vej man skal. Den vil opnå at gå den vej den selv vil, fordi den er motiveret for at gå den vej. Og hvis man så ender med at gå den vej den vil, så har den jo vundet. Jovist den er motiveret for noget, men er det ikke også det vi er? Vi er motiveret for at gå den ene vej, den er motiveret for at gå den anden vej. Ergo kæmper man en kamp om hvilken vej man skal gå.
jul 2011
okt 2004
nov 2010
feb 2007
At træne på ridebanen giver ikke noget resultat i denne forbindelse, da der ikke er nogle problemer her..
Når jeg rider har jeg aldrig pisk med, fordi så smider hun mig af, da hun ikke kan lide pisken... Når hun begynder at vægre sig mod at gå klemmer jeg til hende med hælene, men jo mere jeg klemmer jo mere stritter hun imod... Og det er mig der bestemmer, men det giver farlige situationer at prøve at overbevise hende om det er sådan..
nov 2010
Du må ikke bare trække til. En hest er mere motiveret for at reagerer på et pres - ikke et træk. Et pres er et blidt hold i tovet med en eftergiven hånd - et træk er meget ubehageligt, og tit stritter hesten endnu mere imod.
feb 2007
Kan se jeg så gør alt forkert, netop fordi jeg trækker hende frem og ikke presser hende frem.. det må jeg prøve om jeg kan lave om på
nov 2010
feb 2007
dec 2010
Følger: 56 Følgere: 54 Heste: 4 Emner: 1 Svar: 11
Når hun giver modstand eller andet, når hun går ud foran en bil, trækker tilbage eller andet og det der. Bliver du så panisk i dine bevægelser eller tænker "Kom nu, kom nu, kom nu." ?
Hvor du tænker at det hele skal løses med det samme og nærmest bliver lidt for panisk/bange eller hvad man skal kalde det, fordi det kunne jo være en af grundede til det
feb 2007
Jeg bliver nok irriteret på hesten og er opmærksom på hun gør det længe inden hun faktisk gør det og tænker ofte "Nu håber jeg hun vil blive inde i siden og ikke bakke ud foran"... Men den er svær for mig at ændre, så længe jeg ved hun gør det.... tror faktisk også jeg tager lidt mere fat i hende, for at være forberedt..
okt 2004
Jeg 'kom til' at lære min hest at stejle, fordi jeg var så bange for at hun skulle gøre det, og så begyndte hun at gøre det.
Jeg havde haft et uheld med en hest der stejlede og gik bagover, så jeg var bange for heste der stejlede, og bare heste der lagde op til at stejle - fx bakkede og løftede hovedet op. Da min hest så begyndte på det, skyndte jeg mig at læne mig frem, fordi jeg var bange for at vi ville få overbalance hvis hun stejlede, jeg tog i tøjlerne for at have mere fat i hende og jeg klemte hende frem med schenklerne, for at få hende til at gå frem i stedet for tilbage. Det var modstridende signaler, der sagde både frem og tilbage - og så var hun jo nødt til at stejle i frustration.
Jeg blev bange og skyndte mig at hoppe af hver gang = hun får belønning for det.
Og så får man jo startet en ond ring, som jeg stadig ikke er helt ude af, da hun stadig lægger op til at stejle, hvis hun ikke får sin vilje. Jeg ved at jeg bliver bange når hun gør det, så jeg har lært at hoppe af inden hun gør det, trække hende et stykke og så hoppe op igen. På den måde lærer hun ikke, at stejle hjælper hende på nogen måde.
Så det er virkelig vigtigt at du tænker over dit kropssprog, for du kan nemt komme til at give hende kommando til at vende bagparten ud, selvom det jo ikke er det du vil have. Og når du sidder og spænder op, begynder at tage i hende og bliver lidt nervøs, så bliver hun også nervøs, og tror der er noget at være bange for. Og så reagerer hun sådan.
Du kan måske hoppe af inden du begynder at blive nervøs, og trække hende så langt ind i siden du kan. Husk at trække vejret dybt og tvinge dig selv til ikke at være nervøs. Hav rolige bevægelse og rolig vejrtrækning, lad være med at kigge på bilerne, bare træk hesten uden at interessere dig for bilerne. For så vil hun sikkert heller ikke interessere sig for dem. Det virker ikke til at hun som sådan er bange for dem, for så ville hun flygte fra dem, ikke gå hen imod dem. Så jeg tror hun bare reagerer ud fra din reaktion. De første gange du prøver det, hjælper det måske ikke, men prøv at holde dig selv helt rolig.
Har du prøvet at lade en anden ride hende, uden du er for tæt på, for at se om hesten også gør det med andre ryttere? De er måske også mere rolige i situationen, og vil derfor ikke gøre hesten nervøs også. Når du så ser, at en anden rytter godt kan ride forbi bilerne, bliver du måske tryg ved, at du også kan?
okt 2004
nov 2010
Man skal huske at tjekke sit eget kropssprog og signaler - giver du modstridende signaler? Belønner du hesten ved at slippe pres, når den gør det, du ikke ønsker af den?
Det kan bare være svært at se selv noglegange - noglegange er det meget små 'fejl' der kan gøre at ting bliver et problem.
Hvis rådende med negativ forstærkning ikke virker, ville jeg få en dygtig underviser ud, som ved noget om negativ forstærkning. Det ville gavne dig, TS
dec 2010
Det er klart at du bliver panisk, når der kommer biler og det var et dårligt eksempel, fordi der kan man nærmest ikke undgå det. Men ved de andre ting, er det bedst bare at slappe af i skuldrene for så gør resten af kroppen det vist også. (Har fået det af vide af en eller anden ^^) Og det med at spænde inden og tage hårdere fat i tøjlerne, irritationen det er helt vildt svært at slippe. Men prøv at tage dybe vejrtrækninger og alt det CTS og Sofie mener, for det hjælper helt sikkert
feb 2007
Hun laver det med alle, der rider hende med undtagelse af min datter på 9 år der rider på banen... Hvis ikke jeg kan få dette løst selv bliver hun børnehest på ridebanen, jeg har ikke mulighed for at give flere tusinde kroner for der kommer en i en halv time..
Jeg tror faktisk jeg har en tendens til at læne mig frem, når hun gør det, men det virker for mig mere naturligt end at skal læne sig tilbage.. Hun skyder bagparten ud på vejen og det er den jeg kæmper for at få ind til siden igen ved at lægge et pres bag gjorden på venstre side med mit venstre ben, det hjælper bare ikke. Så det ender med at jeg så har en hest der står på tværs af vejen og bare bakker selvom jeg driver fremad..
Det er død frustrerende, også fordi min datter gerne vil trækkes en tur. Der er ikke ret meget trafik, men de få biler der kommer skal selvfølgelig komme når jeg er ude..
Nu kom jeg lige til at tænke på at, når/hvis hun går fremad slækker jeg ikke på tøjlen, men holder mit greb.... kan da egentlig godt se på en eller anden måde at det måske får hende til at bakke..
Jeg er egentlig som udgangspunkt ligeglad med om hun går i græsset, bare hun ville gå ligefrem i vejkanten.
dec 2010
Og det med at læne sig frem kan jeg godt forstå og jeg tror egentlig heller ikke at det gavner mere at læne sig tilbage, men ja.. hun får nok bagparten mere ind under sig, når man læner sig tilbage, men jeg ved det da ikke
Og det med at hun ikke vil skifte fra græs til asfalt og det, er det pga. angst eller drilleri eller noget andet ?
feb 2007
Inden jeg fik hende var hun hos en pige, og der ved jeg ikke ret meget andet end at Jette har g¨ået med føl der... Jeg har ikke kontakt med hende, så jeg kan ikke spørge,
okt 2004
Det virker ikke som om hun er bange for bilerne, jeg synes det lyder som om hun bliver forvirret over dine signaler og derfor går hun til siden.
Prøv at trække hende nogle ture, hvor du slet ikke rider. Og så bare være helt rolig når bilerne kommer, ikke tage i hende o.lign. bare gå som normalt. Og se hvordan hun så reagerer.
feb 2007
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Vil også sige den med hesten vinder jeg taber. Har selv haft den gammeldags tankegang, og ja den er ikke fair mod hverken en selv eller hesten. Det et samarbejde man har gang i. Og ingen bør gå ud som vinder eller taber.
Ønsker du virkelig din hest skal tabe kampen! Eller reelt en forståelse af samarbejde og hun acceptere og stoler på dig, og derfor naturligvis gør hvad du beder om. Jeg har selv måtte af hesten for at komme ud på en mark. Og ja jeg var også stædig, og helt ærlig det var ikke den slåskamp værd. Pisse synd for hesten, jeg var død frustret og igen alt krævede var jeg hoppede af og trak derud. ( vi havde andre heste med) hesten blokerede helt og han kan stadig gøre det.
Vi har dog jordtræningen på plads så er der problemer hopper jeg af og så der styr på det. Syntes du skal få lidt undervisning i jordtræning. Så du kan få nogle værktøjer at arbejde med. Men jo op til dig selv. Udfordre hesten er sundt plastk ballonger brug gerne godbider som klikker træning. Og gentag øvelserne men måske kun 10-15 min. Om dagen eller 4-5 gange om ugen. Tro på det selv,hvil i dig selv og gå som en førehest.
Hesten. Skal acceptere dine hjælpere, din pisker en hjælper. Få. Trænet det, og løbene stiller i. Jer ud ved vejen træn også gerne rundt om jeres egen bil.
Jeg syntes det lyder som om der skal trænes og måske lige kastes 1000kr efter undervisning så du på rette spor. Vil da være synd at give op.
Men i min verden vigtigt det ikke en tab/ vind det er et samarbejde. Med dig som førehest men stadig samarbejde.
Træning fra jorden