{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.060 visninger | Oprettet:

Longe - hvorfor gør DU? {{forumTopicSubject}}

Hvorfor bruger du longen?

Er den til at træne i? - Hvad træner du? Balance, frem og ned, holdning, andet?

Bruger du den inden ridning ved en frisk hest?

Hvilke hjælpemidler bruger du, og hvorfor?

Indspænding, chambon, grime, trense, andet?

Hvor længe longerer du?
Bliver hesten skridtet for? - Hvor længe?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Longe - hvorfor gør DU?
  • #1   7. dec 2013 den bliver skridtet for en 5-7 minutter ca. jeg longere ca. 15 min, aldrig mere end 20 min. Jeg bruger gerne en kapsun og går efter frem og ned princippet, med en dejlig afslappende hest. Jeg bruger den gerne til at lave rygmuller, eller hvis jeg en dag ikke har tid til, at ride men den stadig skal motioneres, eller hvis jeg har grusomme tømmermænd smiley

• #2   7. dec 2013 Jeg longerer min vallak med et løst indstillet pessoasystem.
    Da han har haft en traumatisk oplevelse med både psykiske og fysiske skader til følge(import med fly gone wrong), bruges longering både til at bygge muskler på hans overlinje igen og til at lære ham at det altså ikke gør ondt at bruge sig selv rigtigt.

Han bliver som regel longeret i 10-15 minutter på hver side, både skridt og galop. Han bliver skridtet i 5 minutter inden og efter. smiley

• #4   7. dec 2013 Bruger for det meste til at krudte unghesten af inden jeg skal op og sidde, for at få en god positiv tur uden at skulle kigge nærmere på ridehusbunden smiley

Ellers har jeg brugt det hvis jeg starter en hest som jeg synes har alt for lidt muskler i ryggen til at kunne smække en sadel og rytter på, og til det der bruger jeg pessoa systemet,da jeg synes det er meget nemt og indstille til hvilken form man vil have hesten i smiley

Er ikke så meget til indspændinger der kun er ved hestens hals, da jeg synes de fleste heste så bare bukker nakken og slet ikke bruger ryggen og bagparten og kommer godt nok ind under sig.

• #5   7. dec 2013 Det er nemmere lige at svare ved at bruge dine spørgsmål som et skema :).

Hvorfor bruger du longen?
    - Fordi det er en god afveksling til min pony

- Ja, jeg bruger den til balance, frem-og-ned og longering over bomme for at få ryggen op og hendes skridt længere :).

- Niks. Men skal jeg lære en hest at kende, longere jeg den altid de første par gange.

- En longepisk. Nogen gange bruger jeg en longe. Jeg løslongere Natash, fordi det er det hun bedst fungerer med :).

- Grimen eller ingenting. Jeg er imod indspændinger :).

Hvor længe longerer du?
    - Det er forskelligt. Nogen gange 10 minutter andre gange 30 :).

- Lidt. Lader hende skridte rundt et par runder, og så sætter vi i gang.

• #6   7. dec 2013 Jeg longere som udgangspunkt uden longe. Altså i en rund/kvadratisk (foretrukne!) indhegning, således jeg ikke påvirker hestens gang og giver evt spædninger. Benytter bomme og meget små cavalettis til at variere det der med cirkler, samt få hesten til at tænke sig om og hele tiden være aktiveret bagtil.

Hvis det dog er rytterfejl jeg ønsker at rette op på, så får jeg en hjælper til at longere hesten med line.

• #7   7. dec 2013 Jepsen jeg bruger longe, primært for balancen, og en super måde at få hesten trænet på hvis man nu ikke har helt så meget tid den dag. trækker hesten 5-7 minutter før longe træning.
    - jeg bruger ingen indspændinger, lader hesten søge naturligt ned, og formålet ved det er jo netop og få løftet ryggen på hesten og få brugt de rigtige muskler.

- Forstår intet af dem der bruger passoa system, chambon eller lign, det er jo helt naturligt for hesten at få ryggen op og bruge bagbenene smiley

• #8   7. dec 2013 Er den til at træne i? - Hvad træner du? Balance, frem og ned, holdning, andet?

Bruger den mest for at motinere, da min part er ret overvægtning men også for balence, lydighed og frem og ned.

Har gjort det et par gange inden vi skal på tur, men ser ikke nogen grund til det.

Ingen - vil ikke tvinge min part til noget.

Brunger alm. grime eller rebgrime..Skal igang med Cordeo snart smiley

Hvor længe longerer du?
    Maks 10 min. Som sagt er min part ret overvægtig og mister hurtigt lysten og pusten xD

Ja, men det er ikke særlig meget da vi ikke longere i særlig lang tid smiley

• #9   7. dec 2013 Hvorfor bruger du longen? Styrke ham med især balance og muskler

Er den til at træne i? - Hvad træner du? Balance, frem og ned, holdning, andet? Træner i at styrke ham i balance og muskler. Jeg beder ham gå frem og ned men vis han går i holdning roser jeg ham bare men primært frem og ned

Bruger du den inden ridning ved en frisk hest? nej det er longe ikke til

Hvilke hjælpemidler bruger du, og hvorfor? en dressur pisk med lang snip for at guide ham da han ikke er så god til at gå i longe endnu

Indspænding, chambon, grime, trense, andet? Grime, rebgrime eller cordeo dog for/køber jeg en kapsun til jul eller januar hvor jeg for løn

Hvor længe longerer du? 10 min-1 time

Bliver hesten skridtet for? - Hvor længe? Indstil nu skridter vi kun

• #10   7. dec 2013 Er den til at træne i? - Hvad træner du? Balance, frem og ned, holdning, andet?
    Balance, typisk for at krudte hesten hvis hun er oppe at køre, for at få stemmekommandoen på plads fra jorde, fordi det er nemmere at se om hvor stiv hun er i bagbenene(ældre dame med stivebagben) fordi det er hyggeligt at bruge tiden på at arbejde på sit kropssprog. Hvis jeg bliver for sur og frusteret over andre i halen (typisk efter undervisning) eller hvis jeg som rytter ikke kan få styr på mig selv, så bare for at hesten stadig kan arbejde bare lidt i hver gangart begge volter

Kun hvis det sikerhedsmæssigt ikke er forsvarligt at ride. Hvis hesten stikker af, hopper og danser (og typisk hvis jeg rider fremmet hest) hvis sadlen er glattere end jeg er vant til (også ved fremmet hest/anden sadel) så hellere lade den bukke og løbe i longe end med mig på ryggen

altså som i pisk og sådan.. Når jeg arbejder med min part ikke andet end longen i sig selv, svinger lidt med den hvis det er nødvendigt ellers er mine signaler ofte mere end rigeligt
    Trense med tøjlen bundet op. Ville gerne ha en kapsun til det eller som minimum en longedelta men har ikke lige fået fat i det endnu

Hvor længe longerer du?
    Det variere meget. Er det fordi jeg syntes hesten skal ha lov til at bruge kroppen endnu vi hygger på jorden, ca. en halv time samlet med skridt pauser hvor vi går rundt på stor volte i hallen/banen. Ellers typisk ikke meget mere end 7-15 minutter med skridt pauser og volte skift

ALTID. Mellem 10-20 minutter. Ofte longere jeg midt i en træning, altså er hesten varm og arbejdet i både skridt og trav inden hun får en tur i longe inden jeg sætter mig op igen.. Det er ca. 20-35 minutter hvis jeg har redet før og bare skal ha krudtet hesten af.

• #11   7. dec 2013 Er den til at træne i? - Hvad træner du? Balance, frem og ned, holdning, andet?
    Balance, frem og ned, det er meget forskelligt.
    Nogen gange
    Har sommetider brugt nogle løse indspændinger med det er meget sjældent.

Grime, rebgrime eller side-pull
    Hvor længe longerer du?
    5-10 min
    Ja cirka 5-10 min.

• #12   7. dec 2013 Bruger longen for at se hvordan min hest arbejder, om den sætter benene korrekt ift. ligeudretning osv. For at opbygge muskler, løsgøring, indlære signaler, gøre klar til at bære rytter, afveksling.
    Træner mange forskellige ting - ligeudretning, overtrædning, versade, frem og ned, samling momentvis, bomtræning, kommandoer/signaler.
    Mener ikke en hest bør longeres og rides samme dag, men hvis der har været problemer med hesten, f.eks halthed, spændinger osv. Så kan jeg godt finde på lige at se den an på nogle volter i longen inden jeg sadler op.

Jeg bruger longetov og kapsun, somme tider lange liner.
    Longerer Max 15 min.
    Ja den bliver skridtet for - gerne en trækketur før og efter longearbejdet, på ca. 15 min. Skridter jeg for i longe er det på vekslende volter, gerne store og gerne ned af langsiden også.
    Skridter jeg for i f.eks min roundpen forkorter jeg tiden af den intensive træning.

For mig er det rigtig vigtigt at træningen i longen har et formål, ud over bare at krudte hesten af.

• #13   7. dec 2013 jeg longere for at få variationen i træningen. longere endten i grime over cavalettis eller bomme. eller også longere jeg i trense med en dreieckszügel (ved ikke hvad den hedder på dansk) for at få holding i ham.

longere ca. 20-30 min

og ja skridter for ca. 10 min

• #14   7. dec 2013 Jeg bruger det hos min hoppe til både balance og så er hun meget mere løsnet når hun har fået lov til at strække sig i galop før ridningen , self kun i afslappet gennemtrukket galop. Ellers er hun virkelig dårlig til at holde balancen ordentlig i trav så hun får et par minutter i longen i alle gangarter før jeg rider så er hun meget bedre opvarmet og bruger ryggen korrekt og kan slappe af i halsen smiley

• #15   7. dec 2013 Hvorfor bruger du longen?
    Til at motionere/træne hesten

Balance, muskler, kondition

Det er sjældent jeg gør det, men så er det fx hvis den skal "krudte af"

Jeg plejer ikke at bruge andet end tov, men indspændinger, kapsun evt pessoa/longesystem

Hvor længe longerer du? Det er forskelligt omkring 20-30 minutter incl skridt
    Bliver hesten skridtet for? - Hvor længe? 5-10 minutter.

• #16   7. dec 2013 puha der kan være mange grunde, fx hvis min mave fornemmelse fortæller mig at der kan opstå problemer under ridningen, så bliver han longeret eller kørt med to liner, eller hvis han skal springe bruger jeg longen, eller bom træning, jeg har nemlig en hest der passer meget på mig og tænker derfor ikke altid på sine ben smiley eller hvis han bare går og er voldsomt krudtet så kan han også komme en tur i longen, longere i min grime, og tiden er forskellig.. nogle gange har jeg løse faste indpændinger på, nogle gange er det longering med to liner og andre gange er det helt almindeligt og nogle gange uden tov..

• #17   7. dec 2013 Hvorfor bruger du longen?
    Som træningen eller "afkrudtning"

Ja da. Træner fremaddrift, galoppen, holdning og lidt balance. Nårh ja. Og frem og ned til tider, men det er jeg bedst til fra ryggen. smiley

Det hænder da, ja, men det er ikke så tit. smiley

Jeps. Jeg bruger almindelige indspæningstøjer. Dem bruger jeg så hun har tøjler at gå frem til. Ellers render hun med mulen i himlen og får en træls underhals. smiley

^^

Hvor længe longerer du?
    Mellem 5 og 20 minutter. smiley

Selvfølgelig. Som regel mindst 10 minutter, som, hvis jeg skulle ride. smiley

• #18   7. dec 2013 Hvorfor bruger du longen?
    Jeg bruger longen til at træne hestens balance i smiley

Balance og frem og ned

nej smiley Kun de ung heste jeg tilrider smiley

Jeg bruger passore linjen da jeg skal have styrket hans overmusket i halsen smiley

Passore

Hvor længe longerer du?
    30- 40 min smiley

10-20 min smiley

• #19   7. dec 2013 Hvorfor bruger du longen? Fordi den giver mig nogle muligheder som ridning ikke gør. Hesten belastes ikke af min vægt, den skal ikke kompensere for mine rytterfejl, jeg har mulighed for at observere dens bevægelsesmønster og måde at bruge sig på.

Er den til at træne i? - Hvad træner du? Balance, frem og ned, holdning, andet? Jeg bruger primært longearbejdet til løsgørende frem og ned arbejde. Med heste, der er længere i processen bruger jeg det også til samlende arbejde

Bruger du den inden ridning ved en frisk hest? Ikke ved mine egne heste, men har været ude for at det var nødvendigt ved heste, jeg har redet for andre

Hvilke hjælpemidler bruger du, og hvorfor? Kapsun eller grime, alt efter hvad hesten foretrækker. Longe med ekstra længde. Longepisk, ekstra lang. Til det samlende arbejde bruger jeg en dressurpisk i stedet for longepisken.

Indspænding, chambon, grime, trense, andet? Kapsun eller grime. Ingen former for indspændinger, det er for dovne mennesker, som ikke har forstand på biomekanik (minus den faste chambon). Kunne ikke drømme om at longere i trense, av for dælen! smiley

Hvor længe longerer du? Tjaaa, den tid, det tager. Kommer an på, hvad jeg laver med den pågældende hest, hvor langt den er i processen og hvor lang tid den er om at blive varm.
    Bliver hesten skridtet for? - Hvor længe? Ja da, 10-15 minutter

• #20   9. dec 2013 Hvorfor bruger du longen?
    - Oftest fordi min unghest skal brænde noget energi af, efter at have stået stille i nogle dage, inden jeg sætter mig op på ham.

- I starten var det for at træne hans balance, holdning, lyde hvis man kan kalde det det, det var for at lære ham hvilke lyde der høre til hvilken gangart, stops eller øvelse. Nu er den for at brænde energi af.

- Ja jeg bruger den til min unghest, han har meget energi og samler det rigtig hurtigt, hvis han ikke bliver brugt hver dag. Så hvis han har stået stille i nogle dage, bruger jeg den til at brænde hans energi af inden ridning smiley

- Jeg bruger ikke nogle hjælpemidler, min hest er meget følsom derfor er det nok bare at bruge stemme og kropssprog.

- jeg longere ofte i grime og lægger hovedtøj på ham bagefter, da jeg oftest bruger det til at brænde hans energi af, da han har meget normalt og han er typen der samler rigtig meget energi, rigtig hurtigt, så hvis han står stille i mere end to dage er jeg nødt til at longere ham inden ridning. Han er trods alt kun 4 år gammel smiley
    - Men hvis det er en dag, hvor han bare skal arbejde lidt i longen, fordi jeg ikke kan nå at ride eller er så syg at jeg ikke kan ride, bruger jeg tøjlerne til at holde hans hoved lidt nede, kun så stramt at han ikke kan blive en stjerne kigger.

Hvor længe longerer du?
    - Jeg longere indtil han ikke har mere energi eller indtil han ikke jorder rundt og bare slapper af, det kommer helt an på hvordan han er smiley

- ja, jeg går oftest en lille tur med ham, både før og efter longeringen, turen tager ca. 10-15 min. smiley

Kommentér på:
Longe - hvorfor gør DU?

Annonce