{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
759 visninger | Oprettet:

Hvorfor er det nu med longe? {{forumTopicSubject}}

^Anede ikke, hvad jeg skulle kalde overskriften^

Sagen er den at min 6 mdrs hingst, har fået konstateret rigtig slem muk - får på tiden indsprøjtninger med pencilin hver dag, og bliver behandlet med virconS og Klorhexodin (skiftes hver anden dag) - Han må ikke komme ud (dyrlægens ord) og står også rigtig fint i boksen - men sagen er jo den at han naturligvis er fuld af krudt. Har ham ude på ridebanen hver dag, for at røre sig, og der er jeg altså nødt til at tage et longetov i ham, så jeg ikke bliver løbet over ende med træktovet (første gang havde jeg bare træktov i ham - og det fortrød jeg, da han gerne ville spurte rundt og lege.

Men men men - er det ikke noget med at man ikke må longere sådan en lille en? Er 100% sikker på at jeg har læst det et eller andet sted
Men han 'longerer' jo sig selv - i og med at han løber rundt - det er lidt skægt at se, for det er tydeligt at han leger med mig. Lige så stille traver vi, hvor jeg løber lidt ved siden af - og så spurter han lige pludselig frem og bukker i fuld fart - og kommer så travende hen til mig igen - la la la.. smiley - hvorefter det går frem i fart igen.

Det er ikke muligt at lade ham løbe løs endnu, da vi er ved at bygge ridehal - alle spær er oppe, men der mangler væggen, dvs der er åbent - udover en snor, som jeg ikke stoler på kan holde ham inde.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor er det nu med longe?
  • #1   24. jan 2012 God idé med longetov. Jeg går aldrig tur eller lign med kun et træktov. Det er rart, at der er noget, at give af, hvis hesten bliver vild. Jeg ville nok bare forsøge, at trække med den (og ikke løbe) Får den brug for, at bukke lidt, så lad den gøre det. Grunden til, at den ikke må komme ud er jo nok for, at holde det tørt, der hvor den har muk.

• #4   24. jan 2012 det m man GERNE!! Det er altså fis og ballade det folk skriver.

Det man skal passe på med er at give så meget longe som muligt, så hesten ikke gøres skæv, når den er ung.. Det kan den nemt, hvis man gør som en voksen... hvis du kan mærke han har brug for at dreje på en sjov måde - følg rundt med ham.. ikke bare stå på midten .. :-)) No problemos in that.

• #5   24. jan 2012 Okay tak alle sammen.
    Så blev jeg det klogere..
    Nej, står bestemt ikke i midten - og driver ham frem. Går faktisk ved siden af (vi træner skridt, stop og bak for tiden) og så lige pludselig uden varsel nærmest springer han i luften - derfor longen. Han er bare fuld af krudt for tiden. Og synes jo også at han skal have lov til at lege, men var lidt bekymret fordi jeg er nødt til at have longetov i ham..

• #6   24. jan 2012 Jeg har trænet longering med Whitey siden hun var halvanden.. jeg fik med rundt i min egen lille ring og gav hende så meget som hun havde brug for smiley

• #7   24. jan 2012 så længe du bare ikke beder ham arbejde på en lille volte eller trækker i ham, men sørger for han selv kan styre det ude i longen og sørger for longen ikke kommer i vejen for evt. flyvende forben, kan du sagtens gøre det

• #8   24. jan 2012 Hvor gammel skal en unghest være før man må begynde at longere? smiley

• #9   24. jan 2012 Du kan sagtens begynde fra 6 mdr. Men det er ikke longering på den måde. Den skal jo lære det m.m

• #10   24. jan 2012 Okay. Jeg troede de skulle være en del ældre, på grund af muskler og vokseværk. smiley

• #12   24. jan 2012 jeg startede med at longere Baby da han var 1½ år. En gang i ugen ca. Her gik jeg også med rundt, så han ikke kun gik i et buet spor.. Nu er jeg begyndt som 2½ års, at han skal ind på buet spor, men ikke andet end 2 minutter af gangen hvor jeg så bevæger mig med ham smiley

• #13   24. jan 2012 Okay tak for svar. Så venter jeg til han er mindst 2 år gammel. Det var også mere for at være sikker på at jeg ikke gjorde det alt for tidlig! smiley

• #14   24. jan 2012 Muk! jeg havde en hoppe som havde rigtig slem muk. Dyrlægen kom og vi prøvede alt. Kan pencilin og det andet du prøver ikke klare det, så forsøg med MUDDY MARVEL fra NETTEX. Det virker.

• #16   25. jan 2012 Maja..
    Har ikke så meget forstand på det med longen, men det har du jo fået massere af svar på.. Men et lille tip vedr. muk..
    Forsøg at få dyrlægen til at give dig noget der hedder sebacil.. Er ikke helt sikker på hvordan det staves, men det er altså noget der virker..
    Det er ikke udviklet til heste, men til kvæg og det er rimelig krads og så virker det..
    Men snak med Dyrlægen om det, det er ikke alle der er villige til at give det. smiley

Kommentér på:
Hvorfor er det nu med longe?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce