{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
921 visninger | Oprettet:

Hvorfor longe ved dyrlæge? {{forumTopicSubject}}

Jeg har et spørgsmål jeg aldrig helt har forstået, så håber at i kan hjælpe mig smiley
Hvorfor skal hesten longeres, når dyrlægen skal se den (om den fx halter)? Kan man ikke løbe rundt med den, som hvis man mønstrede den, i stedet? smiley
Og nu mener jeg kun når ejer også er der. Kan godt se at det bliver problematisk, hvis dyrlægen er alene om det :b

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor longe ved dyrlæge?
  • #1   10. jul 2013 fordi visse typer haltheder først viser sig når hesten kommer ind på buet spor og får ekstra vægt på de indvendige ben smiley

• #2   10. jul 2013 Fordi nogen gange kan man bedre se, hvor det er, når hesten går på volte..

Hvis den feks går lige ud, kan nogen heste gå fint, men lige så snart den kommer i longen, så er den halt..

Det er heller ikke altid, den skal smides i longe, hvis pladsen er der, kan man også fremvise den i hånden, men igen det kommer an på, hvad der kigges efter smiley

Men ellers så spørg en dyrlæge, jeg er sikker på du får et mere præcist svar fra en uddannet smiley

• #3   10. jul 2013 Sandie - var hurtigere - nok fordi hun ikke ævler lige så meget som jeg gør x)

• #6   10. jul 2013 Tak for svar smiley Men kan man så ikke løbe rundt i ring?

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
    #9   10. jul 2013 Det gør det vel bare sværere for dyrlægen at se hestens ben, når der løber en foran. smiley

• #10   10. jul 2013 Ja, det tænkte jeg også. Men tak for svar! smiley

• #11   10. jul 2013 Nogen skader vises bedre i longe, og en lille halthed bliver tydeligere

• #12   10. jul 2013 CSF: Hvis man løber foran hesten kan man bestemt ikke finde ud af at mønstre. Når man mønstre hesten skal man løbe mellem skulder og hovedet på hesten - jo tættere på skuldre jo bedre.

• #13   10. jul 2013 desuden vil en person der løber ved siden af give hesten noget at "støtte" sig opad og derfor bliver det sværer at se halthed....
    En hest kan også have tilbøjelig til at kigge ud af volten hvis den fejler noget i bagbenene og hvis du så løber med en i snor kan du lettere påvirke den til ikke at kigge ud af og dermed får dyrlægen ikke et rigtigt indtryk....
    Vi kiggede på pony engang der næsten gik gennem bøjeprøve (næsten fordi det kun var fordi den havde vist tegn på at noget var galt under longering for selve bøjeprøven var helt normalt) og alt andet gennmgået uden bemærkninger men fordi dyrlægen havde set hvordan den kiggede ud af på begge volter valgte vi i samråd med dyrlægen at tage røntgen af benene og hovede...det viste sig at den havde spat i det ene bagben (det havde vi godt kunne leve med for det var gået i dvale) men på det andet ben viste hovbenet sig at have været knust...det betød at dyrlægen ingengang kunne garantere den kunne bruges på lc niveau et år frem....så havde den ikke været i longe så havde vi idag stået med en pony som vores datter ville have elsket over alt på jorden men som formentlig ikke ville kunne bruges...

• #14   10. jul 2013 Min hest vil slet ikke longers uden for en ridebane.
    Så jeg løber med ham rundt på en volte, og fungere fint for os og vores dyrlæge!

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
    #15   10. jul 2013 Team Grafik: mener også foran hestenes forben (altså imellem dyrlægen og hestens skulder). smiley

• #16   10. jul 2013 Hvis man løber der kan dyrlægen sagtens se hestens ben. Det der kan være problemet er at mange mønstre efter kåringsreglerne - altså har alt for meget fat i hesten og lader den ikke trave frit for en løs tøjle smiley

• #17   10. jul 2013 En anden ting er, at hvis man selv løber med hesten, og har lidt fat i hovedet på den fordi den er tændt eller man selv ikke aner hvad man laver ( smiley ) så vil dyrlægen ikke kunne se om hesten fx laver et lille nik når den belaster et bestemt ben. Når man ser efter haltheder er helt kroppen ekstremt vigtig og ikke kun benene. Så jo friere hest, desto mere korrekt resultat.

• #18   10. jul 2013 Katrine: Det er nemlig rigtigt smiley og det kan faktisk være ret svært at mønstre med en løs tøjle. Min kæreste er pt ved at lære at mønstre, da jeg grundet knæskade ikke kan mønstre optimalt til dyrlægetjek under mine distanceridt.
    Heldigvis ved hesten så hvordan det foregår, og prøver bare at følge med ham xD

• #19   10. jul 2013 Ja, da jeg skulle fremvise min ved dyrlægen i sidste uge, var jeg også glad for at han er både lille og temmelig sløv i optrækket :b så kan jeg bare sprinte afsted med løs snor, og det passer med at vi skal vende inden kan når at overhale mig xD
    Men hvis vi fx er i skoven og prøver at løbe i længere tid, så kan jeg lige så godt give fortabt med mine dårlige knæ mv.. Hesten er kårings-trænet før jeg fik ham, og kan virkelig spurte afsted i traven!

• #20   12. jul 2013 Du kan sagtens løbe rundt med den på volten. Du skal bare have helt løst torv og holde afstand. På volte lægges vægten på den indvendige side og det kan fortælle mere om hvor haltheden er.

Kommentér på:
Hvorfor longe ved dyrlæge?

Annonce