Bliver irriteret.. {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen.
Jeg opretter udelukket dette emne for at få hjælp, ikke kritik eller noget, bare hjælp.
Jeg har den her dejlige Islænder hoppe på 4 år, og jeg er begyndt på tilridningen, og ar øvet nogen kommandoer med hende. MEN vil jeg laver den der elevator-øvelse, hvor hesten taget hovedet ned, bliver hun irriteret,slår med hovedet, bakker, og vil ikke rigtig ''stå stille''. Jeg har prøvet et par gange med hende var det var lidt, men i dag var hun helt mærkelig.
Jeg træner i en rebgrime, og jeg rykker ikke i den, men står bare helt stille og hold fat i knuderne, og jeg kan derfor ikke helt se hvorfor hun gør det..
Hun bliver naturligt hurtig irriteret hvis hun bare ligger det mindste pres på hende. Hvordan kan jeg ev.t. træne det ?
Er vejen frem der tålmodighed, eller noget helt andet?
Jeg håber i den hjælpe..
--- Fejl er gratis.---
jul 2010
Følger: 101 Følgere: 97 Emner: 124 Svar: 1.995
maj 2010
Følger: 10 Følgere: 9 Heste: 4 Emner: 5 Svar: 31
Men tak alligevel
jul 2010
Følger: 101 Følgere: 97 Emner: 124 Svar: 1.995
maj 2010
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Lad være :o). Ved nogle heste avler modstand bare mere modstand. Så des mere man presser, des mere stritter hesten imod.
Skal du evt. prøve kunne det være med en kapsun, den syntes jeg er lettere at få hesten til at sænke halsen med. Bruges fx. i longering.
Også ser jeg ikke helt meningen i at hesten skal det. Ved godt man bruger det for at hesten skal slappe af, men en hest der sidder oppe i det røde felt sænker ikke hovedet bare sådan lige, fordi den har lært det og går fra hammer hidsig til fuldstændig kold på 2 sek ;o)
maj 2010
Blogger
Følger: 88 Følgere: 1921 Heste: 4 Emner: 3 Svar: 1.517
Du skal i stedet lade dine arme hænge slapt, eller hvordan man nu forklare det, men samtidig holde i rebgrimen, og gerne et smule fast. Selvfølgelig ikke "Jeg tvinger dig til at holde hovedet nede!" men ligeså stille og roligt.
Siger hun fra med det samme, eller efter lidt tid?
Man skal huske at tage det i små bidder, og hovedet skal ikke ned med det samme, men lige så forsigtigt. Og med det samme hun vælger at lade hovedet rykke en smule ned, så slipper du og roser.
Så kan man langsomt vælge at hun skal længere og længere ned, men hun skal først forstå hvad det er du mener. Jeg tror hun bliver forvirret.
maj 2007
Følger: 47 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 252 Svar: 1.639
Eller måske bliver hun bare fustreret over at hun ikke forstår hvad du vil have hende til?
okt 2006
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 111 Svar: 1.748
Lige ud.og ha det sjovt.
sep 2007
Bettemus? Jeg har ikke sagt at man skal give op hvis hesten ikke vil.
Men beklager, diskussionen om hvor vidt man kan få en hest der er møg hamerende bange og fuld fart fremmad på skræmt, til at slappe af eller stoppe promte på godt nok indlærte signaler har jeg taget 117 gange i andre emner - og det her emne er ikke lige til det ;o).
JEG syntes ikke at det giver nogen mening og lære hesten, der er så mange andre ting man kan lære en hest. Ikke at man skal give op og stoppe - men man kunne vænne tilbage til øvelsen, efter at have lært andre - så kan det være der er en ny indgangs vinkel ;o). Eller man kan tage den med på kursus, hvor der er hjælp og andre øjne. Istedet for at blive frustreret og irriteret og hesten det samme.
Beklager at hive argumentet frem; en gang eller to har du selv argumenteret med at " Det er min mening, sådan er den bare, bum " - uden at kunne uddybe yderligere. Det samme kan man vist sige her :o)
sep 2007
Nope, dem har jeg læst om ;o)
sep 2007
Du misforstår
Har nævnt jeg har læst om zonerne, men har ikke nævnt nærmere om dem ellers ;o). Men nej, i min verden kan en panisk hest ikke stoppes for " prr " fx. - men ja, man kan godt nå noget inden den får kørt sig selv helt op ( altså grå zone ), men det er så bare ikke altid der er et stadie før; skræmt-fra-vid-og-sans-nu-skal-jeg-hjem ;o)
jan 2010
Følger: 45 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 72 Svar: 1.759
Når det så er sagt synes jeg det er en rigtig god øvelse. Jeg bruger den tit på staldgangen, jeg står så ikke foran hesten og har fat i grimen, men har indlært at med et pres med fingrene bag nakken, så sænker hesten hovedet og han har derved meget lettere ved at slappe af, hvis han fx står og kigger på et eller andet ud af staldvinduet mens han bliver striglet
Jeg bruger generelt også meget "sænk hovedet"-signal når jeg fx går tur med hesten. Det er en øvelse der kan "tricke" hestens nervesystem, narre det så at sige, til at slå det parasympatiske nervesystem til og det sympatiske fra, hvis de fx er ved at komme op i den grå zone (nu vi taler om zoner).
Så når hesten står og kigger på et farligt busstoppested (eller whatever) med rejst hoved, overfladisk vejrtrækning, spændt hals - sænk hovedet, træk vejret dyyybt og roligt så du kan få dyret til at pruste, og giv en godbid. Alt sammen noget der går ind og piller ved hesten rent fysisk og "narrer" dens krop, da disse ting (sænket hoved = blod til hjernen, dyb vejrtrækning, øget spytproduktion og gang i fordøjelsessystemet) er ting der hører det parasympatiske nervesystem til. Og så bliver det sympatiske sat "lidt ude af skak"
Stort sidespring - <b>til TS</b>:
Reagerer hun altid sådan ved pres i nakken? Hvis ja, så kunne det lyde som om det gjorde hende fysisk ubehag, hvis hun har en spænding oppe i nakken eller lign.
Hvis ikke, så prøv at ændre dine træningsforhold; stil dig på staldgangen i rolige omgivelser og prøv at læg dine fingre/hånd oppe på nakken af hende, mens du står ved siden af hendes hals i stedet for lige foran hendes hoved eksempelvis. Mange heste reagerer bedre på dette
maj 2010
Vil klart prøve det når jeg skal ud til hende her senere
apr 2009
Følger: 58 Følgere: 59 Heste: 3 Emner: 17 Svar: 244
Det min træner har lært mig, er at spørge pænt en eller to gange og hvis man så stadig ikke får et resultat, bliver man nødt til at blive lidt hård, så den igen forstår at det ikke kan betale sig at skabe sig.
Det med at den bliver irriteret, virker for mig som om at den prøver sig af og ser hvor langt den kan presse dig og sådan. Det jeg synes er vigtigt er at blive ved med at lægge presset og får du ikke et resultat læg et større pres eller find en anden måde at få det samme resultat, så den ikke finder ud af at det kan betale sig at skabe sig
Føler jeg har gentaget mig selv rimelig meget, men håber du kan bruge det til noget
maj 2011
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
Bliver irriteret..