{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.232 visninger | Oprettet:

Stå stille ved skammel.. {{forumTopicSubject}}

Hej alle! Min hest vil ikke stå stille når jeg sidder op. Jeg sidder helst op ved hjælp af skammel, da jeg ikke er så høj smiley

Kan godt få skamlen hen til hende, men når jeg træder op på den, flytter hun sig, og jeg skal flytte skamlen igen.. Normalt kommer jeg op ved, at jeg skynder mig at sætte foden i stigebøjlen og så bare "kaster" mig hen over sadlen..

Nogle gode ideer til at få hende til at stå stille?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stå stille ved skammel..
  • #1   30. okt 2013 Hver gang hun rykker sig skal du rykke hende på plads igen, dette kan godt age noget tid, men det er vigtigt den bliver stående indtil du beder den om andet. Det kan godt være du ikke når langt den første dag, men giv ikke op, gentagelse gentagelse og gentagelse smiley

• #2   30. okt 2013 Hvordan er at hun at stoppe fra jordne og fra ryggen?

Ellers lær hende at indparkere vis hun ikke stå stille bliver hun bare flyttet igen

• #3   30. okt 2013 bliv ved og ved og ved... jeg er 178, men bruger skammel for ikke at give hesten for stort et træk i ryggen...
    Patience er 3 og står stille ved skammel, stol, kasser osv...
    De dage hun ikke vil, bliver hun bedt om at rykke retur og stå, og sådan bliver vi ved til hun står og så stiger jeg op og roser hende

• #4   30. okt 2013 Min baby har sammen problem, jeg hopper nu op uden skammel. Men min part bruger skammel til at komme op. Han står kun, hvis der er en der holder ham imens den anden sidder op. Jeg er derfor gået igang med at lære ham at indparkere.
    - Desuden ved jeg også at min part er stædig og bliver gerne tålmodigt ved i 15 min, med at kæmpe med ham smiley

• #5   30. okt 2013 Ahh, det er det problem jeg lige har lært væk ved min part!
    Det jeg gjorde var at stille hende ved skamlen, give en godbid, gå om på siden, hvor skamlen er, give en godbid, stille mig op på skamlen, endnu en godbid. Foden i stigbøjlen, godbid og ros hvis hun blev stående. Op på ryggen, blive stående og godbid igen.
    Nu behøver hun kun en godbid når hun bliver placeret ved skamlen, og en når jeg sidder på hende. Vi arbejder mod at jeg kun skal give en godbid når jeg sidder på hende.

Den virkede for mig.

• #6   30. okt 2013 Stil hesten hen til skamlen. Stil dig op på skamlen. Tag en godbid hen over ryggen og over på modsatte side af hesten - så læner hesten vægten ind mod dig og ikke væk fra dig.
    Gør det nogle gange. Efterhånden vil hun vente på godbidden og du kan nu eksperimentere med at lægge vægten på ryggen samtidig med godbidder eller enda et ben. Du skal dog her være sikker på ikke at få ubalance og falde, hvis hun pludselig går.

Du kan se det jeg beskriver her ved mine videoer:
    1:30 min henne:
    http://www.hestegalleri.dk/video/diverse_hest/317768-raws___op_paa_hesten_igen__hygge
    2 min henne:
    http://www.hestegalleri.dk/video/diverse_hest/300852-hygge_og_genoptraening
    og lidt her:
    http://www.hestegalleri.dk/video/diverse_hest/302931-held_og_lykke_ponyen_bliver_redet_i_cordeo

• #7   30. okt 2013 Jeg vil nok vælge at trække hende hen til skammelen, frem for skammelen hen til hende.
    Så trækker du hende der hen, roser. Rykker hun sig, ville jeg bakke hende, og trække hende hen igen. Og blive ved indtil hun står stille. Når hun så står stille, så ros.

Så ville jeg gå skridtet videre, og stige op på skammelen. Igen samme princip, rykker hun sig - stig ned og bak hende, og træk hende hen igen. Står hun stille, så ros.

Så gå skridtet videre med at rykke lidt i sadlen. Hvis hun gør anlæg til at gå sige "æh æh" eller "nej" eller hvad du nu siger. Bliver hun stående, så selvfølgeligt ros.

Så skridtet videre med en HÅND i bøjlen (bare for at ligge lidt vægt). Og samme princip hele tiden, ros når hun står, giv hende en advarsel når hun er ved at gå - rykker hun sig meget, så ned og bak hende - og træk hende hen igen.

Det næste er så foden i bøjlen, og hvis hun står stille tag benet over.

I dette øjeblik er det jo så svært at kontrolere om hun tager et skridt, men sørg for at have fat i tøjlerne, og stands hende med det samme du er kommet op. Er hun meget urolig, så ned igen, og start forfra. Hvis hun kun har taget et skridt eller to, ville jeg være tilfreds, og så gentage det hele næste gang.
    Min erfaring er nemlig, at så finder hesten hurtig ud af også at blive stående når du stiger op, da den jo opdager den bliver stoppet konsekvent hver gang alligevel.

Det tager tid! Og det kan også være en god idé at have en stående på jorden ved hesten, som forhindrer den i at gå når du stiger op. Og så have at vedkommende står længere og længere væk fra hesten.

Som sagt, det tager tid, men det betaler sig.

Jeg gider simpelthen ikke heste der går før de er blevet bedt om det af mig, så bruger altid lidt tid på at lære dette til heste jeg rider (da jeg desværre har oplevet at det er de færreste hesteejere der har en hest der står stille). Og det der med at den går frem mens man har en fod i stigbøjlen, er simpelthen for farligt i min verden.

Ja, jeg kan lide mine heste velopdragne, heeelt ud til hovspidserne smiley

• #10   30. okt 2013 Lyder super fint alle sammen ! Hun er normalt en dejlig lydig hest, der reagerer super godt på jordtræning, men hun har lige den ene brist. Jeg vil gå i kast med at tage en "stå-stille-mens-jeg-stiger-op-dag" og ellers indparkeringen.. Det er trælscat rideturen skal starte med frustration, så det skal der bare styr på ! smiley

• #12   30. okt 2013 Smuk video Søster McFluff smiley

• #13   31. okt 2013 Fejl 1 : du sætter skamlen hen til hende.
    Fejl: 2 du roser hende når hun flytter sig ved bare at flytte skamlen hen til hende

• #14   31. okt 2013 Er ved at lære min at indparkere. Det ville måske være en god idé? smiley

Kommentér på:
Stå stille ved skammel..

Annonce