{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
551 visninger | Oprettet:

Stå stille ved opstining? {{forumTopicSubject}}

Har lige fået den her super dejlige 5 års, han er super nem og opføre sig eksemplarisk!

Der er desværre bare et enkelt problem. Når jeg skal stige op vil han simpelthen ikke stå stille. Prøvede at sætte mig op selvom han gik, hvilket resulterede i at han satte i trav og lavede bagparten en lille smule - ikke noget vildt og voldsomt, men alligevel nok til at jeg ikke synes det er sjovt at hænge på siden af ham - han er 177 i stg.

Vi har en "opstinings-stub" som han gerne vil stå ved siden af, men lige så snart jeg træder op på den, så smutter han. Bruger heller ikke den stub voldsomt meget, da jeg for at komme ind i ridehallen skal over en stor vandpyt, hvilket han ikke synes er sjovt, så plejer at stå op i hallen.
Hvor jeg står op fra en stol. I starten var han DØD bange for stolen, og ville slet ikke i nærheden af den. Nu kan jeg tage stolen og stille ved siden af ham, uden problem, når jeg stiller mig på stolen er han lidt urolig, men står stadig ved mig - men når jeg tager foden i stigebøjlen så smutter han.

Er nu begyndt at have folk til at holde ham for mig når jeg skal op. Han er urolig og prøver at bakke og gå frem, for at "slippe for" at jeg stiger op. Men når jeg først sidder i sadlen så er der ingen problem. Han kender signalerne og det hele.
-Hver gang han flytter sig fra stolen bliver han bakket, trukket en lille volte og så om til stolen igen.

Han er tjekket i hoved og r*v, og har ikke ondt nogen steder i kroppen, hans tænder er tjekket, sadlen ligger korrekt, og ja, intet der indikere at han har smerte eller ondt nogen steder. Så tænker at det nok bare er fordi han er ung, og ikke rigtig er brugt - måske også usikker?

Men ville høre hvordan man kan træne dette. Det er lidt træls at være afhængig af at andre er i stalden, og vil gå med ned og holde ham imens jeg stiger op. Tænker selv at dette skal være en start, og man efter noget tid bare skal have en person til at stå ved siden af ham, og når han er tryg ved det, så få personen til at stå længere og længere væk, indtil jeg kan stige op uden problem.

Men ville da bare lige høre hvordan andre har trænet med det problem.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stå stille ved opstining?
  • #2   13. nov 2012 Først skal han være rolig når du står ved siden af ham, få evt. en til at holde ham og evt give ham nogen godbider, også klapper og roser ham, så snart han er rolig ved at bare stå ved siden af på stolen, så prøv at sætte foden i bøjlen, og der skal han også være rolig. Når det er helt på plads så prøv uden at en som holder ham. og han må først gå når du sider han skal.

• #4   13. nov 2012 Nu er min hest godt nok ikke det man vil kalde en unghest længere.. Men han er heller ikke særlig vild med at man stiger op på ham.
    Allerede da jeg fik ham havde han svært ved at stå stille når jeg skulle op, så det er ikke noget han er begyndt på efter jeg har fået ham - min teori er, at nogen en gang er landet for hårdt på ham og at han derfor forbinder det med noget ubehageligt.

Nå, men i hvert fald er det blevet værre efter at jeg faldt af ham en dag hvor han var ekstra tændt og jeg så ikke kunne holde balancen da han løb frem mens jeg var ved at stige op. Derfor har jeg siden da longeret ham inden jeg skulle op for at han ikke skulle være sådan en krudtbombe at stige op på - nu er jeg så gået over til at trække ham et par runder indtil han slapper af og sænker hovedet. Så har jeg en til at holde ham mens jeg stiger op og lige mens jeg rider de første skridt.
    Udover det, gør jeg det, at når jeg står ved siden af ham og er gør klar til at side op, klapper jeg ham et par gange på halsen, ved siden af gjorden og på bagparten. Så prøver jeg at stige op, og hvis han så begynder at gå, foretager jeg hele proceduren igen smiley

Det gælder især nok om, at hesten ikke forbinder det med noget ubehageligt.

• #5   14. nov 2012 Jeg har jo haft en ude og undervise mig, da jeg havde samme problem med kosten... Jeg kan komme ud og videregive min viden smiley

• #6   14. nov 2012 Ville være dejligt Jannie! smiley
    Må vi da lige finde ud af - du kan jo bare lige skrive på fb smiley

Kommentér på:
Stå stille ved opstining?

Annonce