{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
862 visninger | Oprettet:

Arg! Min hest ridser tænder! :( {{forumTopicSubject}}

Hej alle! har en to års hoppe som ridser sine tænder på jernrørerene der skiller det øverste af boksene, så hestene ikke æder hinanden levende. Hun tager sin overlæbe og ruller den lidt op, og så står hun ellers bare og ridser sine tænder! Og man burde da synes at det gjorde ondt, men når jeg går ind i boksen til hende for at få hende til at stoppe, lægger hun ørene HELT fladt tilbage og prøver at bide efter mig. Hvorfor gør hun det, og hvad kan jeg gøre for at få hende til at stoppe? Vil jo ikke hende noget ondt smiley Vil meget gerne have trænings tips til hvordan jeg træner hende fra det!
På forhånd tak!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Arg! Min hest ridser tænder! :(
  • #1   23. okt 2013 min gør det også af og til, det tror jeg faktisk de fleste heste gør en gang i mellem?
    hvornår har den ellers sidst fået tjekket tænder? smiley

• #2   23. okt 2013 Typisk er der tale om en stress-adfærd ligesom f.eks. vævning. Altså hesten kan self godt gøre det i ny og næ uden at det er oget at bekymre sig over, men hvis det er noget den gør meget og ofte, så ville jeg overveje at ændre noget ved hestens forhold, for så kunne det tyde på at den ikke er godt tilpas,
    Det kan være småting som at give den mere stråfoder (hvis den står længe ude noget), give den et par timer mere på fold e.l. eller det kan være mere gennemgribende ændringer af opstladningsformen -det er svært at give et konkret bud når man ikke har set hesten og ikke kender dens dafligdag

• #3   23. okt 2013 Følger lige med, skal ha en opstaldet som gør det samme, det er møg træls.. :-).

• #5   23. okt 2013 Hun kommer på fold fra 9-17 HVER dag. Hun står ikke uden stråfoder og der bliver mugget i boksen hver anden dag dog kommer der frisk halm HVER dag. Hun står sammen med 7 andre heste i en privat stald og der er meget stille og roligt da ejeren af stalden er på arbejde og jeg kun er der om eftermiddagen for at strigle mugge og hygge om hende. Har haft hende i tre uger imorgen og hun har gjort det lige siden hun ankom. Hun virker ud over det meget tilfreds. Hendes foderplan er dog ændret 100% fordi at hun ikke fik det hun skulle bruge og var derfor underernæret. Nu er hun begyndt at skyde i vejret og at tage på i vægt, og ved ikke om det er på grund af det at hun bliver stresset?? smiley

• #6   23. okt 2013 Hun står i en endeboks smiley Hun får alt hvad hun har brug for og jeg har ikke ret mange penge men vil jo gerne gøre det så godt for hende som muligt? Hun er også blevet lidt sky og vender hele tiden bagdelen til når man kommer ind i boksen til hende smiley har haft lyst til at sætte mig ned og tude over det for jeg mener at jeg gør alt hvad jeg kan for at hun har det godt. At det så ikke er godt nok...:'(

• #7   23. okt 2013
    Hvad fik hun før og hvad får hun nu af mad? :o) Hvad er hun vant til før af fold tid?

• #9   23. okt 2013 Ved ikke hvornår hun sidst fik tjekket tænder, men hun gik igennem dyrlægen og de må da også kigge i munden? Men tænker lidt at de måske er fordi at hun er ved at skifte til voksentænder? Og at det måske gør ondt og det er derfor? For hun er jo i den alder og babyer bider også i alting når de får tænder...

• #10   23. okt 2013 Min erfaring er, at heste der stå i meget "lukkede" bokse, bliver mere aggresive eller stressede, end heste i mere åbne bokse. Jeg har i de 17 år, jeg har haft heste hjemme, haft helt åbne bokse, hvor hestene kunne stå og have social kontakt.
    Måske er det årsagen? Det kan selvfølgelig også bare være, at hesten skal bruge lang tid på at falde til det nye sted smiley

• #11   23. okt 2013 Før fik hun tre kilo ren havre og hø.
    Og det kan en unghest der vokser ikke leve på efter min mening.
    Nu får hun valset byg, en anelse hvede ( ellers vil hun ikke spise sin byg smiley ) vitamintilskudspiller, ( 4 kilo om dagen til sammen af kornprodukter ) og 6 kilo wrap som hun elsker!
    Hun får naturligvis også en masse halm og gulerødder, der er græs på folden og æbletræer på folden, så hun burde ikke mangle noget. Oven i foderet får hun også olie smiley

• #12   23. okt 2013 Hun har en endeboks og hun har nabo ved siden af og overfor som hun er bedstevenner med på folden smiley
    Hun står i en vindues boks og hun kan kigge ind til de andre og have social kontakt, da " træmmerne" ikke skygger eller genere ret meget andet, end at de ikke spise træet som boksen er lavet af. Stalden er forholdsvis lys, der er højt til loftet og hun kan kigge ud af døren til stalden og se hvad der foregår udendørs. smiley

• #13   23. okt 2013 Det er alt for meget krybbefoder! Og byg har intet at gøre i maven på en 2 års. Skru op for wrappen og find et ordentligt foder til heste i vækst. Lige nu fodrer du den faktisk til både mus og mavesår.....

• #14   23. okt 2013 Nu er det ikke mig der har bestemt hvad den skal have i krybben, men ham som ejer stedet. Han er ridelære og har haft 100 heste i sin tid. Men hvad skal jeg så fodre hende med?? smiley

• #15   23. okt 2013
    Ud til højre med alt fodret, ind med fx Horselux Grow, fuldfoder til plage uden meget stivelse i - mener der er 2-4% i.
    Også aaaaalt det wrap hun kan spise, det er langt det vigtigste.

Halm er ikke hestemad, gulerødder er der en del sukker i og det er ikke noget der tæller som foder.

• #16   23. okt 2013 Får de ikke forstoppelse og kolik af for meget wrap???

• #17   23. okt 2013
    Nej nej og nej :o). Så er det fordi wrappen er dårlig - men har sjældent hørt wrap som grund til de to ting.
    Lige når det er en plag, så er det især vigtigt at det har alt det grovfoder ( hø eller wrap ) og spise den kan - det er der den skal få energien fra, der den skal få hulden fra. Så med en plag skal det ikke begrænses. Så er du bange for det med wrap, så brug hø istedet.

• #18   23. okt 2013 Okay...Vil bare ikke have der skal ske hende noget. men skal jeg så bare kvitte krybbe foderet eller kan jeg købe lidt ungheste müsli og give det til hende morgen og aften?? smiley

• #19   23. okt 2013 Nogen heste bliver meget "varme i hovedet" af wrap, så jeg ville ikke give wrap i u-anede mængder. Hellere supplere med hø smiley

• #20   23. okt 2013 Ja, jeg ville kvitte al kornet, og give ungheste-foder smiley

• #21   23. okt 2013
    Ja, ihvertfald ud til siden med alt det korn. Men når du kigger på foder, så er det i min verden også en vigtig ting og kigge på stivelsesprocenten og den er desværre enormt høj i mange plagfoderprodukter.

Men når du skifter foder, så husk det skal foregå over nogle dage/en uges tid fx - afhængigt af hvor meget hesten får før og skal have af det nye.

• #22   23. okt 2013 Min gør det nogle af kedsomhed. Dog gør han det kun på kryppen og sker måske 1-3 gange på en måned smiley

• #23   23. okt 2013 Okay. tak for svar alle smiley Vil jo kun det bedste for min baby hest smiley

• #24   23. okt 2013 Det er godt ok meget mad og i særdeleshed meget korn den får -jeg ville overveje at skifte byg 8som slet ikke er egnet hestefoder) og hvede ud med en god foderblanding, der ikek indeholder s meget korn.
    Jeg hører ikke til de kornforskrækkede der slet ikke vil bruge korn i foderet, men 4 kg rent korn om dagen er alt alt for meget, og da i sær til en hest der vokser og som ikke rides...
    Vi bruger pavo til vores, men mulighederne er jo mange. Bl.a. laver Brogården udemærkede foderblandinger til ungheste i voksealder.

Om hesten skal have krybbefoder afhænger af den enkelte hest og opstaldningsstedet. JEG ville aldrig drobbe AL krybbefoder, hvis alle de andre heste får... det giver alt for meget stress og uro, når hesten "snydes" for foder og de andre får. Så hellere give en smule.
    Det næste er om hesten kan holde huld uden krybbefoder. Nogen kan, og er din hest en af dem, ville jeg blot give en god vitamin(mineralblanding og godt hø. Hvis ikke den kan, jamen så skal den self have krybbefoder, men vælg en god foderblanding istedet for byg/hvede som den har fået hidtil. Det bliver reelt ikke dyrere i længden, fordi den jo kun skal have en brøkdel af den mængde den har fået indtil nu.

Jeg tror så ikke tand-slibningen kommer pga foderet -men måske flytningen kan have stresset hesten lidt, så jeg ville da se tiden an, og se om det bliver bedre når den falder mere til

• #27   23. okt 2013 Giver hende bare fri adgang til wrappen! Så må hun æde til hun kan trille ud på marken! Hun skal bare have det godt, tage på og vokse! smiley

• #29   23. okt 2013 Okay smiley Dejligt! Det lyder egentlig også meget billigere i længden?? smiley
    Hvis jeg fodre med alt den wrap hun kan spise, giver hende tilskudspiller og så en anelse ungheste foder fra Equsana, tror du så at det er i orden?? smiley

• #31   23. okt 2013 Fik ellers at vide at det var så godt -.- hvad er ellers godt, ud over Brogaardens? smiley

• Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

Følger: 18 Følgere: 32 Svar: 788
    #32   23. okt 2013 Det er nu ikke nødvendigvis foderet, jeg fodre kun med wrap og vitaminer min gør det hvis der sker noget i stalden, tror det er en form for stress

• #33   23. okt 2013
    Syntes generelt der er alt for meget stivelse i diverse producenters føl og plag foder, typisk over 20%. Det ville jeg ikke proppe i et føl.

Derfor er jeg fan af Horselux Grow der ligger på 4% mener jeg.

Ellers skal du tildele vitaminer og evt. noget lucerne eller fiberpiller til, så skal du bare give vitaminer som hvis den var voksen.

Eller som Jeanette i den anden tråd nævner, det produkt fra Hippolyt.

• #35   29. okt 2013 Nu ved jeg jo ikke så meget om det, men min part gør det samme, og med hende hjælper det bare at sætte hende på plads og lokke hende med godbidder (men hensyn til bagdelen). Og kan man ikke sætte noget gummi på tremmerne, så det ikke skader tænderne, for har du overvejet at den måske får mere og mere ondt i tænderne og derfor reagerer den sådan :-)?

• #36   29. okt 2013 Man kan alts ikke bare lige spæde op med lucerne sådan som næsten altid foreslåes i sådanne tråde. Lucerne kan altså rykke ved mineral-balancen, og derfor kan man (alt efter hvad man fodrer med) være nødt til at tilpasse andre steder.
    -og så er der i øvrigt en del heste der kun vil spise lucerne når man køber det med melasse, og så er det jo ikke ligefrem sundere...

Kommentér på:
Arg! Min hest ridser tænder! :(

Annonce