{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.799 visninger | Oprettet:

At spise hest? {{forumTopicSubject}}

hey seje HG folk! som overskriften siger, drejer dette emne sig om at spise hestekød hvad synes i om tanken om at spise hest?

jeg har førhen ikke gjort så meget i at spise hestekød, mest fordi det ikke rigtig er det der springer mig mest i øjnene i butikkerne, og så synes jeg også det er ret sødt, lidt for sødt til mig.
but, forleden dag var jeg i en lille økobiks nær min by, skulle egentlig bare købe en lækker hvidløgs spegepølse jeg før har smagt der oppe (kanon god) nå men altså, får jeg set at de har den her heste spegepølse. og ved jo det er "god horsemanship" at spise hest, så jeg tænkte, lad mig da smage den. jeg får så overrakt et stykke pølse og må indrømme at jeg var meget positivt overrasket.. jeg snakkede så lidt med kassedamen om det (kender hende privat) og hun siger så at deres slagter siger at hvis hver dansker spiser bare 500 GRAM hestekød om året, slipper hestene for at blive transporterede i kæmpe lastbiler, hvor de står og træder hinanden ihjel, står flere døgn uden mad og vand, for så at blive slagtet på den mest groteske måde! blot 500 gram skal der til for at gøre en forskel!

jeg har før tænkt at jeg burde spise noget mere hest, men så er det også at jeg tænker, at bare fordi jeg spiser lidt mere hest, "frelser" det jo ikke særlig mange.. men da jeg så fik at vide hvor lidt der egentlig skulle til, fik jeg næsten lyst til at oprette en kampagne ! x)

hvad synes i om at spise hest?
det smager sindssygt godt som spegepølse hvis man er til det, og ellers en god grillet hestebøf med lækre friske krydderier, så sidder den i skabet!

jeg ville aldrig kunne spise min egen hest (hun er heldigvis også udelukket for konsun) men har ikke noget i mod at spise en hest, hvis fortid jeg ikke kender. det er vel det samme som at spise en ko?
tænk at hvis vi bare spiste 500 gram hest om året, ville de få en "god" smertefri død, i stedet for at skulle pines ihjel! i øvrigt er hestekød jo også meget magert , så man kan spise pænt meget af det før man buler ud

ved at der jo nok er en masse af jer der ikke har lyst og har en anden holdning til den (hvilket jeg er helt åben og forstående overfor) men ville gerne høre "alle" jeres meninger om at spise hest? og hvorfor har i den holdning i har?

fandt denne video fra udlandet, det giver mig bare lyst til at købe for flere tusind kroner hestekød, bare for at "frelse" en flok heste for det heldved!

OBS VIDEOEN INDEHOLDER MEGET VOLDSOMME VIDEOER!! se den ikke hvis du íkke har lyst, den er meget barsk! men den satte virkelig tankerne i gang hos mig! så synes i skal have chancen for den samme følelse som mig!

www.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3D5dDoTn0r_oo%26ytsession%3Dalp5-ktw6RZzGwI8m4_Hbhd4s1FonuBgySGeFzogIaRp0VHGUe0-ikpU-gtqEbPCppRCm7PWRRzVj1vYslotBJEQ5V3dWDNgIsh9jj41NP-yQ885mohsNNiYBl2bRj8MteiFq90Bp_Kmw6I5h6nmzv58Sm_vCd9wzRBygQM4GlFSUagAheMJxyYVwA06UWeSe9AUOj1XpNSv4MpMvZ2yoIMqK_34hISIskJQY2a0USlbCZxOr5nOZQ8E4--QDhX8JHuSq7QjAqRsESK6E1lfqwvXy3dt7sbLhnsXu5mSKUE&has_verified=1" target="_blank"> http://www.youtube.com/watch?v=5dDoTn0r_oo&ytsession=alp5-ktw6RZzGwI8m4_Hbhd4s1FonuBgySGeFzogIaRp0VHGUe0-ikpU-gtqEbPCppRCm7PWRRzVj1vYslotBJEQ5V3dWDNgIsh9jj41NP-yQ885mohsNNiYBl2bRj8MteiFq90Bp_Kmw6I5h6nmzv58Sm_vCd9wzRBygQM4GlFSUagAheMJxyYVwA06UWeSe9AUOj1XpNSv4MpMvZ2yoIMqK_34hISIskJQY2a0USlbCZxOr5nOZQ8E4--QDhX8JHuSq7QjAqRsESK6E1lfqwvXy3dt7sbLhnsXu5mSKUE&oref=http%3A%2F%2 F www.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3D5dDoTn0r_oo%26ytsession%3Dalp5-ktw6RZzGwI8m4_Hbhd4s1FonuBgySGeFzogIaRp0VHGUe0-ikpU-gtqEbPCppRCm7PWRRzVj1vYslotBJEQ5V3dWDNgIsh9jj41NP-yQ885mohsNNiYBl2bRj8MteiFq90Bp_Kmw6I5h6nmzv58Sm_vCd9wzRBygQM4GlFSUagAheMJxyYVwA06UWeSe9AUOj1XpNSv4MpMvZ2yoIMqK_34hISIskJQY2a0USlbCZxOr5nOZQ8E4--QDhX8JHuSq7QjAqRsESK6E1lfqwvXy3dt7sbLhnsXu5mSKUE&has_verified=1

her i danmark, bliver hestene aflivet på human hvis. de bliver kørt en forholdsvis kort tur, kommer på fold (på de fleste slagterier) så bliver de trukket ind i en hal med blid hånd, og wupti, så er det skudt og når ikke at ænse noget som helst!det synes jeg er meget bedre end at de skal dræbes på den skrækkelige måde.

men selvfølgelig, alle har hver deres holdning, og det er jeg åben for
hvad synes i? er i villige til at spise 500 gram hestekød om året, for at skåne hestene for sådan et mareridt? tummel op for hestekød og danske slagtere....

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At spise hest?
  • #4   14. maj 2013 Det lder vildt at det skabe så stor en forskel! Og må indrømme ville nok spise det som var det "normalt" kød- Selve tanken om at det er hest giver mig dog en dårlig og ubeskrivelig fornemmelse i maven... Men det gør filmen virkelig også! To-vejs konflikt fra min side af...

• #5   14. maj 2013 louise, det er også forståeligt nok. sådan havde jeg det også selv engang, men jeg har sat mig meget ind i hvordan det foregår på div. slagterier verden rundt, og det gav mig lyst til at spise hest, netop for at gøre hesten en tjeneste, så den slipper for de lidelser den får ved at skulle slagtes i udlandet:)

• #7   14. maj 2013 Hvor kan man købe det? smiley

• #8   14. maj 2013 kriksi, tror man kan få det hos de fleste slagtere:)

• #9   14. maj 2013 så op i den lokale brugsen der har en slagter kan jeg bestille det fra??
    hvad ligger prisen på?

• #10   14. maj 2013 nu ved jeg jo ikke hvor du bor så kan jo ikke love de har det og til hvad pris. men de fleste steder plejer prisen at være til at kunne betale:)

• #11   14. maj 2013 Jeg har det helt fint med hestekød. Indtil reglerne blev lavet om så det er alt for besværligt at have heste der ikke er afmeldt konsum, er vores heste, som af den ene eller anden grund skulle herfra, fortrinsvist blevet slagtet. Dog ikke hvis der har været akut skade eller sygdom der gjorde at transport ikke var at foretrække.

Den ene ville vi gerne selv have haft kød med hjem fra, men det var desværre ikke muligt da vi mindst skulle tage en halv hest... og der var tale om en jyde, så det var liiige rigeligt til fryseren.

Vi har altid gjort det at vi har bestilt den første tid på dage og selv kørt hesten derned. Så kunne hesten gå direkte fra taileren og ind i slagterummet, uden at skulle stå og vente med køer, andre heste osv.
    Og så ved man osse den er død når man kører derfra. Har tillid til slagteriet vi brugte, men synes det er rart nok at vide at nu er den død, fremfor at man bare ved at det sker en eller anden gang i dag-

Egne heste ville jeg osse kunne spise, og jeg kan godt lide tanken om at dyret bliver brugt fornuftigt når det er dødt... og modsat de fleste produktionsdyr, har hesten jo haft et godt liv.

Men med de regler der er for hold af heste der ikke er afmeldt konsum i dag, får vi ikke slagtet flere heste. Det bliver simpelthen for dyrt og omstændigt.

• #12   14. maj 2013 Og nej, hestekød kan ikke købes hos de fleste slagtere. Det er langt fra alle slagtere der vil/må slagte hest, og dermed osse langt fra alle slagtere der sælger hestekød. Men hestekød er noget billigere end f.eks. oksekød, så finder man en slagter der har det, kan det absolut betale sig at købe det smiley

• #13   14. maj 2013 Jeg har smagt en heste spegepølse og synes det smagte ret lækkert, desværre er der ikke en slagter i nærheden som sælger hest - ellers spiste jeg det gerne, har intet problem med det, tror dog ikke jeg ville bryde mig om at spise min egen, men så igen.. jeg klapper også køerne inden jeg spiser dem, så ved ikke helt..

• #14   14. maj 2013 Og bettemus -det må din lærer da meget gerne dokumentere. For det er altså ikke det forskere når frem til smiley

Grise eri øvrigt omnivore. De er ikke kannibaler som sådan. De spiser gere kød men går altså ikke specifikt efter svinekød. De spiser det kød der er tilgængeligt, og er det tilfældigvis svin, jamen så kan det osse ryge ned. Men vi har haft frilandsgrise af forskellige racer inkl vildsvin, og ingen af dem slog altså hinanden ihjel for at spise kødet.
    De var glade og tilfredse med grisefoder og grøntsager. Og det er da heller ikke normalt at fodre grise med kød.

Så grise er ikke mere kannibaler end mennesker -hvis det handler om overlevelse, vil mange mennesker ty til kannibalisme (se bare dokumentaren om fodboldholdet der styrtede ned i andesbjergene). Men hvis der er adgang til anden mad, spiser vi jo ikke hinanden... medmindre der da er tale om et meget forstyrret individ

• #15   14. maj 2013 michelle, okay så ved jeg ikke lige hvor man skal få fat i det henne. vi køber det bare hvis vi ser det:)

• #17   15. maj 2013 Har endnu ikke smagt dt, dette er dog udelukket fordi jeg ikke har kunne finde en slagter i nærheden der sælger det..

Min far lovede mig en hestebøf i 18 års gave, og nu fylder jeg snart 22... Hehe..

Jeg ville ikke kunne spise min egen babypony.. Men det er nok kun fordi jeg har så mange følelser i det spil.. Og på den anden side, som min opstalder siger, satte hun gerne sin egen hest på bordet, for hun vidste 100% at den havde levet et skønt liv.. Så det er stof til eftertanke smiley

• #18   15. maj 2013 Bettemus -lige netop lærere burde altså lære at underbygge deres påstande med facts nogen gange, før de slynger diverse sludder ud smiley

Sille -ud af de mange slagterbutikker der er her i området, er det kun 1 der sælger hest. Men i andre områder er der måske flere af dem, det ved jeg jo ikke.
    Generelt er det dog ikke så let at komme til hestekød som førhen, hvor de fleste slagterier gerne slagtede heste sammen med kvæg og hvad de nu ellers fik ind.

ærgerligt er det -for "vores" hesteslagter er altså ikke den bedste. Hakkekød og den slags er self helt ok, men der er ikke noget bedre end en rigtig god, røget skinke, og det laver han altså ikke så godt. Havde været rart med valgmuligheder smiley

• #19   15. maj 2013 Vi har dog et slagteri tæt på her, hvor jeg ved de slagter heste en gang imellem.. Men man kan ikke købe derfra, og ved ikke hvor de sælger det til smiley

• #22   15. maj 2013 Jeg har det fint med at heste bliver spist i landet - hellere dét, end at de bliver kørt til udlandet.
    - Jeg vil bare aldrig selv spise det.

Jeg er vokset op med, at ko og gris spiser man, og hund og kat spiser man ikke.
    Med heste er det et valg jeg har truffet - ikke fordi det er mere synd, men fordi jeg har et særligt forhold til heste - Det har jeg ikke til køer og svin. Jeg tænker ikke engang over at det er ko og gris jeg propper i mig om aftenen, sammen med kartofler og sovs, for sådan har det været fra jeg var lille. Min lørdagskylling ser jeg ikke som en høne der valser rundt, men som et grillet stykke kød der smager godt.

Skulle jeg spise hest, ville det være et særligt valg, ergo ville det være noget jeg tænkte over mens jeg spiste det = jeg ville kunne se hesten for mig.

Så nej - Ingen hest til min mund, men har det fint med at andre spiser hest.

• #23   15. maj 2013 jeg spiser gerne heste kød, det smager fint.... og er mine ikke så gamle og seje og fuld af medicin når deres tid kommer så spiser jeg skam også dem

• #24   15. maj 2013 Før jeg flyttede til Kina, nægtede jeg også at spise hestekød. Men min første dag i Kina, tog min kinesiske veninde mig med på en restaurant og hav mig noget der minder om taco-skaller med salad og kød. Det smagte vildt godt. Da vi var færdige spurgte jeg lidt ind til hvad tegnene på døren betød. Jo, det var et sted de kun serverede æselkød og jeg havde faktisk spist æselpenis. Sidenhen har jeg spist, hest, kotunge, kobra-hjerte, fåretestikler, hundebryst og en enkelt rotte. Så jeg er lidt kommet mig over min "hestekøds-forskrækkelse". Det er jo "bare" kød smiley

-og dertil kan også tilføjes hønsefødder, griseklove og fiskehoveder. De ting var dog sværere at få indenbord (for lidt ikke at nævne hvor svært det var at holde nede). Min kæreste har spist muldvarp og marsvin, det skulle være godt også

• #25   15. maj 2013 Jeg var engang på rideferie, hvor vi til frokost fik serveret spegepølse og alm. kødpålæg af hest. Jeg vidste ikke det var hest før dagen efter, men jeg synes alligevel ikke det smagte særlig godt?
    Men selve tanken om at spise hest har jeg faktisk ikke noget imod når jeg ikke har set den blive slagtet. Den skal stadig spises selvom det ikke er en selv. Så man skal ikke tro at der bliver slagtet mindre heste hvis man ikke spiser det... smiley

• #26   15. maj 2013 det er jo sundere end alle de E numre vi allerede fylder os med, så hvorfor ikke? smiley dog kan jeg ikke spise mine egne "venner"

• #29   15. maj 2013 jeg vil heller ikke have noget imod at spise hest, for mig ville det være ligesom at spise svin eller oksekød, ligenu arbejder jeg på en kvægfarm i Australien og klapper af og til de små kalve, men har stadigvæk ikke noget imod at spise dem. jeg kan se at de har det godt og det samme med heste. jeg vil faktisk hellere spise en hest der har gået hele sit liv på en mark, end en kylling der er blevet tvangsfodret og levet i et lille bur, som mange af vores kyllinger egentlig gør nu.
    jeg vil hellere spise et dyr jeg ved har haft det godt. smiley

• #30   15. maj 2013 Jeg har ikke smagt det, og er ikke så vild med tanken om det. Men ærligt talt, hvis det så skulle ske at jeg fik muligheden, så er jeg åben for at prøve det!
    Jeg vil ikke selv have klappet hesten jeg spiser, men det er det samme med koen og grisen. Hjemmeslagt spiser jeg ikke, da jeg selv har klappet dyret. Men hvis det er et dyr jeg ikke kender, så gør det mig ærligt talt ikke noget smiley

• #31   15. maj 2013 Jeg synes det er fint når andre spiser hest. Jeg har intet imod det.
    Jeg kan bare ikke spise det selv. Jeg har det faktisk på samme måde med lam, af en eller grund.. Jeg har dog aldrig haft lam... xD
    Men synes det er super godt når andre spiser hestekød. smiley

• #32   15. maj 2013 Jeg vil ikke spise hestekød - eller hunde katte kanin kød for den sags skyld.
    I min verden er de kæledyr.
    Ingen af mine heste skal slagtes. De vil blive aflivet med en sprøjte når den tid kommer. Og ja, buræg kunne jeg selvfølgelig heller ikke finde på at spise, derfor har vi fritgående høns smiley

Desværre ved man ikke hvad div. færdig-retter og pizzaer indeholder så mon ikke vi alle har smagt hestekød uden at kunne fravælge det. Slik indeholder hesteknogle-afkog ....men det er jo ikke kød....

• #34   15. maj 2013 Jeg har det helt fint med at spise hest.
    Hesten er nok det dyr som har levet bedst i sit liv hvis man sammenligner med grise, køer og får.
    Jeg ved godt at mange måske ikke ville gøre det, men jeg kendte navnet på min heste bøf. En ældre haflinger hoppe som hed radisse.
    Og som Laila siger: Hellere et godt liv end et dårligt liv.

• #35   15. maj 2013 Thumbs up for emnet smiley

Jeg prøver netop at fremavle den holdning i mine diskussioner med folk omkring heste kød vs. alt andet kød smiley Synes det er synd at folk der elsker heste har svært ved at gøre hestene en tjeneste ved at vælge at købe bare en smule hestekød hvert år, for at spare utallige heste fra mishandling. Jeg synes det er meget dobbeltmoralsk. Men kan dog sagtens se det fra deres synspunkt, men når det kommer til stykket er det en egoistisk tanke for de hjælper kun deres egen samvittighed og ikke de mange heste som bliver misrøgtet, for så alligevel at ende med at blive spist i et andet land smiley

Jeg ville ikke spise min egen hest, men når hun engang skal forlade denne jord så skal jeg eller en bekendt se hende skudt så hun 100% ikke sendes videre til udlandet, og så ser jeg meget gerne at hun ender på en andens middagsbord i stedet for på Daka som "skrald".

Personligt spiser jeg bare ikke rigtig kød, andet end til nogen bestemte lejligheder (ikke vegetar, synes bare ikke kød er særlig lækkert), men jeg køber gerne hestekød i stedet for okse og især gris, når jeg skal lave mad til andre, for vil gerne tage kampen op mod transport til udlandet. Synes det er super fedt at der er kommet så meget fokus på hestekød!

• #36   15. maj 2013 Team crone - lige nøjagtig:) det er også min holdning!:)

• #38   15. maj 2013 <b>Team Crone - Majco Thunder-Coffee .</b>
    Nu kan jeg ikke snakke for andre, men for mig har det ikke noget at gøre med 'samvittighed', men at jeg decideret får det dårligt ved bare tanken.
    Jeg er 110% sikker på, at putter jeg et stykke hest ind i min mund, kaster jeg det op igen, hurtigere end det kom ind.

• #39   15. maj 2013 Jeg sidder bare her hjemme og græder over den der Video?! Du bestemmer selv om du vil ligge den ind! Men heste betyder alt for mig og det der er over MIN grænse!

• #40   15. maj 2013 Cheenel - jeg har skrevet at det ser voldsomt ud, og at man ikke skal se den hvis man ikke kan tåle at se sådan noget, og så er det jo 100% op til dig selv om du vil se den eller ej. Synes jeg har gjordt mit for at passe på jer blødhjerter, så må det altså i sidste ende være dig selv der bestemmer om du vil se den eller ej. Ikke mit problem;)

• #41   15. maj 2013 Damtoft -se DET har jeg så svært ved at forstå, det der med at spise hunde og diverse andre dyr i et land der behandler dem så dårligt.

Jeg kunne såmænd godt smage på hundekød, hvis jeg vidste at de blev holdt under bare nogenlunde rimelige forhold. Men når man ved hvor ringe de har det derovre, kunne jeg simpelthen ikke sætte tænderne i det.
    Alt det der med at spise græshopper og diverse andre ting vi ikke ligefrem anser for lækre fødeemner herhjemme, ville jeg ikke have besvær med. Der er jo ikke ligefrem tale om dyr der mishandles.
    Men jeg kunne ikke sætter tænderne i f.eks. hund (og visse af de andre dyr de spiser derovre) uden at have billeder i hovedet af hvor skidt de har haft det før de døde. Dyrevelfærd er jo ikke just en topprioritet i Kina.

• #42   16. maj 2013 Michelle - faktisk spiste jeg hund og nogle af de andre ting i Vietnam, der er dyrevelfærden utroligt højt. Dyrene har det nærmest bedre end deres egne børn. Men tro mig, havde jeg vidst det var hund, havde jeg nu nok heller ikke spist det.

• #44   16. maj 2013 Hesten er for mig min bedste ven, og ja.. Hvem ville gå ud og grille sin bedste ven?

• #45   16. maj 2013 En der ikke ville have den skulle pines til døde og lide i flere døgn!^^

• #46   16. maj 2013 Hej mennesker.
    Jeg diskutterede lige med en veninde netop om dette forumemne.
    Hun mener man bare skal lade helt værd med at slagte sin hest - om den må blive slagtet eller ej. Hun kan ikke svare på hvad hun vil gøre med kadaveret efter hesten er aflivet.
    Hvad mener I om dette? Kan alle heste 'bare' blive sendt til daka (eller hvad det nu hedder)?

• #47   16. maj 2013 Jeg syndes det er alt for klamt at spise hest - hund - kat - kanin mm. ( det er bare min mening ) jeg syndes ikke man skal spise husdyr, og jeg ved godt at heste ikke er som sådan husdyr men man bruger dem til noget de står ikke bare der på en græsmark 24-7 ligesom en ko eller gris, nej de bliver be brugt. Det er vores venner det er dem vi bruger vores fritid og liv på. Jeg syndes ihvertfald at det er forkert. smiley

• #50   20. maj 2013 Grise er mere intelligente end heste, hunde, katte osv.. Fortæl mig igen hvorfor det er mere synd for hestene end grisene? Hestene for endda lov til for det meste at blive elsket, brugt og holdt af først.. grisene, en af de mest renelige dyr, lever i deres egen lort i en lille bås indtil de slagtes for at proppes på din grill. Jeg ville til enhver tid hellere spise en hest der har haft et fantastisk liv og til sidst bare ikke kunne mere. For om man vil det eller ej så ender vi jo alle sådan smiley I naturen bliver de svage, gamle og syge spist og det er naturens orden. Det er en meget mere værdig død end Daka. Tag en tur ud på Daka.. Så vil du næppe ønske din hest ender der. Mere uværdigt bliver det næppe.
    De omdanner din hest til benmel og fedt. Kødbenmel der fremstilles fra døde dyr må ikke anvendes som foder for produktionsdyr og brændes i kraftvarmeværker eller benyttes som brændsel ved cementproduktion. Fedtet bruges til brændsel på kraftvarmeværker og til daka selv.

Frem for det, ville jeg hellere at nogen nød min hest på middagsbordet. Så ville hun blive sat pris på til det sidste i stedet for at ende på samlebåndet i en stor ulækker masse.

Kommentér på:
At spise hest?

Annonce