26. jan 2010 Følger: 153 Følgere: 161 Heste: 8 Emner: 34 Svar: 765
At spise hest? {{forumTopicSubject}}
hey seje HG folk! som overskriften siger, drejer dette emne sig om at spise hestekød hvad synes i om tanken om at spise hest?
jeg har førhen ikke gjort så meget i at spise hestekød, mest fordi det ikke rigtig er det der springer mig mest i øjnene i butikkerne, og så synes jeg også det er ret sødt, lidt for sødt til mig.
but, forleden dag var jeg i en lille økobiks nær min by, skulle egentlig bare købe en lækker hvidløgs spegepølse jeg før har smagt der oppe (kanon god) nå men altså, får jeg set at de har den her heste spegepølse. og ved jo det er "god horsemanship" at spise hest, så jeg tænkte, lad mig da smage den. jeg får så overrakt et stykke pølse og må indrømme at jeg var meget positivt overrasket.. jeg snakkede så lidt med kassedamen om det (kender hende privat) og hun siger så at deres slagter siger at hvis hver dansker spiser bare 500 GRAM hestekød om året, slipper hestene for at blive transporterede i kæmpe lastbiler, hvor de står og træder hinanden ihjel, står flere døgn uden mad og vand, for så at blive slagtet på den mest groteske måde! blot 500 gram skal der til for at gøre en forskel!
jeg har før tænkt at jeg burde spise noget mere hest, men så er det også at jeg tænker, at bare fordi jeg spiser lidt mere hest, "frelser" det jo ikke særlig mange.. men da jeg så fik at vide hvor lidt der egentlig skulle til, fik jeg næsten lyst til at oprette en kampagne ! x)
hvad synes i om at spise hest?
det smager sindssygt godt som spegepølse hvis man er til det, og ellers en god grillet hestebøf med lækre friske krydderier, så sidder den i skabet!;)
jeg ville aldrig kunne spise min egen hest (hun er heldigvis også udelukket for konsun) men har ikke noget i mod at spise en hest, hvis fortid jeg ikke kender. det er vel det samme som at spise en ko?
tænk at hvis vi bare spiste 500 gram hest om året, ville de få en "god" smertefri død, i stedet for at skulle pines ihjel! i øvrigt er hestekød jo også meget magert , så man kan spise pænt meget af det før man buler ud
ved at der jo nok er en masse af jer der ikke har lyst og har en anden holdning til den (hvilket jeg er helt åben og forstående overfor) men ville gerne høre "alle" jeres meninger om at spise hest? og hvorfor har i den holdning i har?
fandt denne video fra udlandet, det giver mig bare lyst til at købe for flere tusind kroner hestekød, bare for at "frelse" en flok heste for det heldved!
OBS VIDEOEN INDEHOLDER MEGET VOLDSOMME VIDEOER!! se den ikke hvis du íkke har lyst, den er meget barsk! men den satte virkelig tankerne i gang hos mig! så synes i skal have chancen for den samme følelse som mig!
http://www.youtube.com/watch?v=5dDoTn0r_oo&ytsession=alp5-ktw6RZzGwI8m4_Hbhd4s1FonuBgySGeFzogIaRp0VHGUe0-ikpU-gtqEbPCppRCm7PWRRzVj1vYslotBJEQ5V3dWDNgIsh9jj41NP-yQ885mohsNNiYBl2bRj8MteiFq90Bp_Kmw6I5h6nmzv58Sm_vCd9wzRBygQM4GlFSUagAheMJxyYVwA06UWeSe9AUOj1XpNSv4MpMvZ2yoIMqK_34hISIskJQY2a0USlbCZxOr5nOZQ8E4--QDhX8JHuSq7QjAqRsESK6E1lfqwvXy3dt7sbLhnsXu5mSKUE&oref=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3D5dDoTn0r_oo%26ytsession%3Dalp5-ktw6RZzGwI8m4_Hbhd4s1FonuBgySGeFzogIaRp0VHGUe0-ikpU-gtqEbPCppRCm7PWRRzVj1vYslotBJEQ5V3dWDNgIsh9jj41NP-yQ885mohsNNiYBl2bRj8MteiFq90Bp_Kmw6I5h6nmzv58Sm_vCd9wzRBygQM4GlFSUagAheMJxyYVwA06UWeSe9AUOj1XpNSv4MpMvZ2yoIMqK_34hISIskJQY2a0USlbCZxOr5nOZQ8E4--QDhX8JHuSq7QjAqRsESK6E1lfqwvXy3dt7sbLhnsXu5mSKUE&has_verified=1
her i danmark, bliver hestene aflivet på human hvis. de bliver kørt en forholdsvis kort tur, kommer på fold (på de fleste slagterier) så bliver de trukket ind i en hal med blid hånd, og wupti, så er det skudt og når ikke at ænse noget som helst!:)det synes jeg er meget bedre end at de skal dræbes på den skrækkelige måde.
men selvfølgelig, alle har hver deres holdning, og det er jeg åben for:)
hvad synes i? er i villige til at spise 500 gram hestekød om året, for at skåne hestene for sådan et mareridt? tummel op for hestekød og danske slagtere....
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.214
Hvis jeg finder ud af at jeg godt kan lide det og kan betale det, så spiser jeg gerne hest
jan 2010
Følger: 153 Følgere: 161 Heste: 8 Emner: 34 Svar: 765
jan 2010
http://www.youtube.com/watch?v=5dDoTn0r_oo
nov 2008
Følger: 266 Følgere: 1264 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.449
Jeg har intet imod det, så længe det ikke er min egen pony jeg spiser.
Og utroligt, at der egentlig ikke skal mere til, før man kan stoppe transporten..
feb 2011
Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
dec 2012
Følger: 30 Følgere: 33 Emner: 2 Svar: 332
Jeg har nu indgået det kompromis med mig selv, at jeg køber hestekød og så æder mine hunde det
De er i øvrigt rigtig glade for at jeg både er et pjevs OG en bevist forbruger
nov 2008
okt 2008
Følger: 72 Følgere: 76 Heste: 3 Emner: 148 Svar: 478
Vil rigtig gerne smage det!
jan 2010
savaLOU, faktisk også en ret så god ide!:D synes også selv det er lidt blæret når folk kommer og siger "nnåååå se jeg æder hestekød" og man så bare kan svare "hvad så, jeg har en hel pølse liggende hjemme i køleskabet" det får ofte folk til at få ret så store øjne
sassie: man kan vel få det hos slagteren?:) de må vel sælge lidt af hvert?:)
jan 2010
nov 2008
jan 2010
jan 2007
Følger: 51 Følgere: 151 Heste: 9 Emner: 48 Svar: 6.181
nov 2007
Følger: 62 Følgere: 61 Heste: 7 Emner: 30 Svar: 164
Hårby slagteren ved Skanderborg har ofte hest men tror du kan gå ned til en slagter og evt bestille noget , det ikke sikkert de har det hjemme hver dag da der ikke bliver solgt vanvittigt meget hestekød, desværre
dec 2012
Følger: 30 Følgere: 33 Emner: 2 Svar: 332
mar 2005
Følger: 63 Følgere: 71 Heste: 3 Emner: 74 Svar: 1.340
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 53 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.805
Dog støtter jeg 100% op om at vi skal spise mere hestekød herhjemme, for at forhindre de frygtelige transport ture!!
Men må nok sige at jeg er lidt som Sava (lille wendy pige-agtig), jeg kan simpelthen ikke med den tanke om at jeg skulle sidde og tygge i en eller andens lille mulle. Ö Puha. :S
Men dem der har lyst til at spise det og kan lide det, SPIS LØS!!
sep 2005
Følger: 57 Følgere: 54 Heste: 12 Emner: 9 Svar: 998
sep 2007
Følger: 62 Følgere: 72 Heste: 5 Emner: 16 Svar: 614
Men de er så begge 2 udelukket fra konsum, Chelsea var da jeg fik hende og Elektra fik noget medicin hvor det var påkrævet desværre.
nov 2012
Følger: 11 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 14
jun 2010
Følger: 52 Følgere: 54 Heste: 3 Emner: 32 Svar: 373
Magert, billigt og mørt. Jeg spiser dog kun bøffer, gerne en mørbrad.
Vi burde spise meget mere hest, og desuden burde butikker være bedre til at sælge det, men de frygter at der ikke er salg i det, allerede inden det kommer på hylderne.
Desuden skal vi også huske på at en hest (ifølge mit hoved) har haft et langt bedre liv end en ko eller et slagtesvin. Det er ikke mange slagtedyr der er passet med tandlæge, massør og masser af kys fra piger der elsker dem højere end noget andet
Blogger
Følger: 88 Følgere: 1921 Heste: 4 Emner: 3 Svar: 1.517
Jeg har så meget at gøre med heste og elsker dem rigtig højt, så jeg vil aldrig kunne få mig selv til at spise dem. Mange vil sikkert synes at det er en tååååååpelig grund, men den holdning har jeg altså og sådan er det.
Jeg har altid accepteret folk 100% hvis de spiser hestekød og jeg kan da sagtens sidde og spise aftensmad med folk der spiser hestekød - jeg vil bare ikke selv have det.
Jeg tænker det som at spise sin egen ven og det vil jeg ikke kunne holde ud.
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
okt 2009
Følger: 40 Følgere: 38 Heste: 2 Emner: 39 Svar: 465
Jeg kunne aldrig i mit liv drømme om at spise en hest.. for mig er det på linje med at spise en hund eller et menneske.. Ja det kan godt være jeg har et mærkeligt forhold til heste.. men det er sådan jeg føler det.. og tro mig, jeg bliver drillet med det tit
Jeg har været på et slagteri og se en hest blive slagtet.. føj for satan ! ALDRIG igen...
jan 2010
okt 2009
Nej det kan du jo så mene. Jeg mener stadig at lovgivning er den rette vej!
Bestanden af heste er faldende fordi der ikke bliver avlet så meget for tiden pga. finanskrise.. Sååå
At jeg så ikke fatter at folk kan slagte deres heste, er en helt helt anden sag
feb 2008
Følger: 10 Følgere: 13 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 659
Hesen har været ens tro følgesvend i mange år - og tjent retten til en ordentlig bortgang.
Griskhed er desværre nok grunden til at mange vælger slagtning....og de skulle efter min mening skamme sig !!
maj 2007
Følger: 27 Følgere: 25 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 360
men jeg er helt sikkert af den holdning at jeg vil hellere spise en dansk hest, fra et dansk slagteri der har levet 15-20 gode år med kærlighed og god forplejning end jeg vil spise en ko/gris/kylling der har levet et kort liv, uden at have set solens stråler, stået mast med 500 andre, i sit ejet lort og være blevet tvangsfodret til den ønskede størrelse også slagtet (Ja jeg har desværre set Danske ko/grise/kyllinge gårde). Hvor det handler om penge og masse peoduktion:-(
okt 2009
Nu er størstedelen af de heste der bliver slagtet nok 4-5 års hingste
okt 2009
jan 2010
Men ja, selvfølgelig er det spild af god hest!! Men til tider er det det bedste. (Selvfølgelig er der også mange der bliver slagtet selvom de kunne blive dejlige heste, men mange af dem er heste med en psykisk dårlig fortid som ikke kommer til at fungere optimalt og som skal gå og være ræd hele livet.
Jeg kender en, hun fik sin hoppe slagtet, den havde været i børnehænder hele livet og var sådan en satan! Den sparkede uden at advare og var desideret livsfarlig! Hende jeg så kender tog den til sig og prøvede at opdrage den og træne den, og det gik faktisk skide godt, men efter nogle måneder hvor den havde haft et godt liv besluttede hun at slagte den, da den igen vendte til det dårlige, og selvom hvis man så bare lod den stå på en mark, så ville den ikke have det godt fordi den var så ødelagt på mange punkter. Det var bedre at den fik fred. Og så kan man lige så godt slagte den, den når ikke at ænse noget overhoved, det synes jeg er bedre end at den skal have et langt og dårligt liv fordi folk ikke kan sætte sig ind i dens liv.
Men desværre ja, det bliver også slagtet en masse heste som ingenting fejler, men det gør ikke mig så meget at spise dem, bare jeg ved at det ikke er min egen:)
maj 2008
Følger: 60 Følgere: 70 Heste: 1 Emner: 45 Svar: 1.135
http://www.mariager-slagterforretning.dk/
jul 2012
Følger: 38 Følgere: 37 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 184
feb 2008
Vi spiser kun frilandskød, æg fra fritgående høns, økologisk mælk osv. Syntes ikke nogen dyr behøver at lide fordi vi skal spise dem. Kæledyr af nogen art står heller aldrig på vores meny-kort
maj 2008
og ismulerne jeg skammer mig ikke, men det syntes jeg faktisk at du skulle gøre
nov 2008
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.214
Så kommer det for tæt på for mig.
jan 2006
Følger: 48 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 666 Svar: 12.495
Skulle man bare smide så meget godt kød ud så?
Blogger
feb 2008
Man hører i tide og utide om lange hestetransporter (lovligt og ikke mindst ulovligt) så nej - kan ikke forstå at nogen ønsker dette for deres hest - eller andres heste for den sags skyld. Heste som afhentes ved stalden af Kambas bruges sammen med andre døde dyr til sæbe, kosmetik, vingummi osv. Men her taler vi om heste som ikke har været skrækslagne, ikke har lidt, og ikke har været ude på en lang køretur sammen med andre i samme båd.
Hvad har jeg at skamme mig over ? Jeg vil ingen ondt, ej heller tjene et par tusinde når mine venner skal herfra.
nov 2008
Nogen slagtere behandler ikke dyrene ordentligt, grise, køer osv. Men det er ikke alle, og det er sørgeligt at nogen har den opfatning at alle slagtere behandler alle dyr ens.
Jeg ville ikke have det dårligt over at spise en hest, ligesom jeg ikke har det dårligt med at spise mine kaniner.
maj 2008
det skal du fordi du sidestiller det at få aflivet sin hest ved dyrlæge med dyrevelfærd og dem som vælger en anden måde går altså ikke ind for dyrevelfærd !
jeg har fået 3 aflivet med dyrlægens hjælp og 1 på Ree Park og 2 ved slagter og jeg kan fortælle dig at der er ikke forskel på hvor hurtigt og humant det er, hvis det bliver gjort i DK
der hvor der er forskel er på transporten, og der kan man vælge at levere selv, se når hesten dør eller vælge at se den bagefter, alt efter temperment
jeg vælger at følge mine hele vejen
du kan altid finde skræmme-eksembler, kan fortælle dig at min første hund var 15 min om at dø fordi dyrlægen gav den for lidt, ikke 1men 2 gange.
det er rigtig fint at du vælger dyrlægen, men lad være med at dømme andre
jan 2010
feb 2008
Er det også ok ? - og evt. noget i ville spise ?
Jeg har set svin som er skudt med bolt pistol - lidende skrigende og levende i op til 1/2 time...Forklaringen var så at det svinede for meget og gav unødigt arbejde at skære struben over som loven foreskriver.
Alle slagtere og osv. er ikke ens - men de BLIVER altså ofte efter min opfattelse noget mere kyniske og barbariske med tiden. Jeg er klar over at det er en fordom... da man som med så meget andet ikke kan skære alle over en kam.... men det er nu engang sådan jeg, og mange jeg kender har oplevet det.
Hatten af for dem som selv er med ved slagtningen - så har man da gjort det man kunne gøre, for at sikre at det sker på en ordentlig måde...... men det er jo langt fra alle som gør det, er det ikke ?
Hestehandlere (tænker især på en´ bestemt som også er slagter, men kan ikke nævne nogle navne i dette forum) har lovet hesteejere at slagte hesten for derefter at klippe halen helt af så ejer kunne få "beviser" på at hesten er slagtet....Et års tid senere lukkes hestene så ud af en lade (hvor de er blevet gemt / glemt) alt i mens halen kunne vokse ud igen....og solgt påny....
maj 2013
Følger: 44 Følgere: 36 Heste: 3 Emner: 11 Svar: 98
jul 2009
Følger: 24 Følgere: 21 Heste: 5 Emner: 171 Svar: 998
jul 2010
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 831
Blogger
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 1.710
jul 2010
Følger: 89 Følgere: 88 Heste: 3 Emner: 23 Svar: 181
Prøv og tænk hvis man havde en hest som blev til bøf og man så spiste lille buller.
Det kan godt være nogle mener man først er rigtig heste pige når man har smagt hest. Men så vil jeg altid være en falsk hestepige.
Men har ikke så meget imod dem der spiser det. Jeg skal bare ikke spise det
nov 2008
Og, nu spørger jeg sikkert dumt. Men hvad er halal-slagtning?
Man skal sørge for at det bliver gjort ordentligt. Ellers er det slet slet ikke fair over for dyret. Så at svin har ligget lidende i ½ time, kan jeg godt forstå du bliver harm over.
maj 2008
"Slagtningen foregår teknisk set på samme måde, hvad enten der er tale om schæchtning eller halal-slagtning, nemlig ved, at dyret fastholdes, hvorefter en person, udpeget af pågældende religiøse samfund, overskærer dyrets hals med en speciel stor og skarp kniv. Alle bløddele på halsens underside gennemskæres med et tværsnit, der skal udføres hurtigst muligt, og helst i ét uafbrudt snit, og således, at de store blodkar, såvel vener som arterier, i begge sider åbnes."
I Danmark eksporterer man schæchtet og halalslagtet kød til Norge, Sverige og Schweiz, hvor metoderne er forbudte.
En del af kødet, som ikke lever op til kvalitetskravene (for især jøderne er feinschmeckere) bliver solgt på det almindelige marked.
Derfor har du sikkert spist dyr, der er blevet aflivet på denne rå måde.
Så godt som alle kyllinger i Danmark bliver halalslagtet med henblik på eksport til Mellemøsten. De bliver dog, først "bedøvet" med elektricitet.
jan 2010
En hest der bliver skudt med boltpistol er død på stedet, har seæv overvåget det3 gange.
jul 2010
Når vi tager stilling til et etisk eller moralsk spørgsmål såsom hvorvidt det er bedre at spise grise end heste, bliver vi jo nødt til at kigge på selve proceduren der foretages. Hvilket dyr lever under de værste forhold, hvilket slagtes grummest, osv. Kun sådan kan vi lave en rimelig vurdering.
Blogger
Ja, respekt til jer der gør det men jeg ville ALDRIG kunne få mig selv til at spise dem. Aldrig.
Dyreforsøg - det burde slet ikke findes, men det gør det jo desværre :((
Kan godt se din mening, og nej.. Den holder jo egentlig ikke rigtig - men jeg vil stadig aldrig kunne få mig selv til at spise hestekød. Det ville jeg ikke.
maj 2008
jan 2012
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 6 Svar: 308
Ville egentlig også gerne selv spise hestekød, og når jeg en dag kommer forbi en slagter som kan skaffe det, så vil jeg bestemt ikke tøve med at købe det. Det er billigere end så meget andet, og hvis kvaliteten er god, hvorfor så ikke? Ville nok også godt kunne spise min egen hest hvis det engang kommer dertil. Er ikke så sart omkring det.
Heiwa: Så slet ingen dyreforsøg? Du ville måske hellere have at vi bruger mennesker til forsøg for at se om noget medicin eller andet overhovedet virker? Den tankegang har jeg godt nok personligt lidt svært ved at følge.
Blogger
Men ja.. Jeg kan forstå jeg har en mærkelig tankegang generelt. xD
jan 2012
Blogger
jul 2010
Det er ganske udmærket, at du ikke vil spise hestekød. Det vil jeg heller ikke, for jeg har det nøjagtig ligesom dig. Dette er som sagt bare ikke et rationelt grundlag for et etisk synspunkt. Min indlæg, som du valgte at kommentere på, lød jo: "Det er ikke værre at spise hest end alle andre dyr." Hertil skriver du jo: "Jo, på en måde er det." Så må jeg jo gå ud fra, at du har nogle velgennemtænkte etiske grunde til at udtrykke dig om, at dette faktisk er værre? At du bare godt kan lide heste hører jo ikke under kategorien gode argumenter, medmindre du som beskrevet kan følge analogien med hundene.
Men hvis det blot handlede om, at du personligt ikke bryder dig om at spise hest, må jeg have misforstået dig - for når du skriver at det på en måde ER værre at spise heste end andre dyr, må man jo antage at du udtrykker dig mere generelt.
Blogger
jul 2010
jul 2010
Blogger
jan 2012
feb 2012
Følger: 39 Følgere: 39 Heste: 3 Emner: 213 Svar: 1.263
Hvis man kan spise gris kan man vel også spise hest?
Hvad er forskellen??
sep 2007
Følger: 182 Følgere: 204 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.086
Køber det normalt hos slagteren i Horsens på Frederiksgade, de har altid hest i disken
Faktisk skal min staldmutter have slagtet en hoppe den 30 Maj, også Horsens, så hvis nogen skal bruge min.10 kg hakket hestekød, send en pb... 49 kr pr kg ink moms og dyrlægeattest, hesten har levet hele sit liv i god løsdrift og er passet efter alle kunstens regler
Ville selv have noget, men vi har pt ingen fryser desværre....
aug 2007
Følger: 109 Følgere: 156 Heste: 4 Emner: 156 Svar: 530
Kan godt spise hest, skal bare ikke vide det er hest.
jan 2008
Følger: 103 Følgere: 422 Heste: 13 Emner: 116 Svar: 1.345
Hvis nu alle spiste 500 gr hestekød årligt ville det jo være fantastisk, hvis transporten kunne stoppes, men jeg tænker udbud og efterspørgsel, for ville der ikke bare sidde nogle i den anden ende og tænke at der er marked for at lave hestekød, så produktioner af hest bliver på samme vilkår som produktion af grise, køer og høns.
Nogle vil jo se penge i "skidtet" og producere endnu mere så, og så vil kødet måske komme til udlandet alligvel. Og hestene får så samme vilkår som andre slagtedyr.
Jeg har intet imod at spise hestekød, og kunne det fantastiske ske at vi kunne undgå transport til udlandet ville det være super.
Men i forhold til hvor mege svin vi spiser og hvor meget svinekød vi eksportere, så tvivler jeg på at vi kunne undgå det, tror faktisk eksportionen vil blive større.
Siger ikke at stor produktion af heste ville ske nu og her, men på lang sigt er det nok nogle der kan lugte penge i det..
Blot en tanke herfra.
jan 2010
feb 2008
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 97 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.756
Jeg indrømmer blankt, at jeg endnu ikke har kunnet få mig selv til at købe hestekød, og jeg har i øvrigt endnu aldrig smagt det; heller ikke selv om jeg godt ved, at jeg faktisk på den måde vil kunne bidrage til at bekæmpe de rædselsfulde slagtertransporter til udlandet, men fik jeg det serveret, ville jeg smage på det. Måske, jeg så også ville kunne overvinde den der med selv at købe det...
okt 2009
Hvis du abonnere på Heste magasinet så find lige marts nummeret og slå op på side 12
jul 2012
Følger: 15 Følgere: 13 Heste: 1 Emner: 13 Svar: 489
Dog kan jeg ikke forstå, hvis folk spiser kvæg, svin, høns, hvad forskellen så er på dem og hest. Det er alt sammen kød.
apr 2008
Følger: 244 Følgere: 566 Heste: 10 Emner: 400 Svar: 1.408
Synes det kan gå hen og blive farligt, når man deltager i sådan en diskussion. Vi ytre meninger, alle sammen, og nu får i min.
Jeg er sikker på, at hvis vi spørger vores kære ven, kæledyret, hesten, om den vil ædes eller begraves, hvad svarer den os så? Jeg regner personligt ikke med, at hesten svarer mig, hvis jeg spørg. Men er også ret sikker på, at vi sagtens kan kalde det naturligt at spise hest. Vor herre har ikke skabt dyret til at blive klappet, redet, nusset og kysset af mennesket, men hvad er de så til, de små stakler?
Giv din hest til løvefoder, fedt koncept, men hvis løverne må æde din ven, må jeg ikke også?
Hvordan ser din hest dig? Som en del af flokken, eller er du en ven? Juhuuuu, nå skal vi lege, må jeg komme over p din mark?
En sulten familie, i det varme Afrika. Så sultne at de er tæt på døden, meget tæt på. De kunne leve længe på dit kæledyr.ej, det er måske vrøvl med mig, men vil egentlig bare prøve at finde den pointe, jeg ikke kan se.
Jeg spiser med glæde hest.
Og som i nok kan se, ser jeg på hesten som det dyr den er, en hest. Jeg synes det er så ubeskriveligt irriterende forkert at menneskeliggøre dyr selv en hund. Du får meget mere ud af dit dyr, ved at tænke som et dyr... Og det er faktisk bevist.
Og så har jeg lige glemt hvad jeg mere skulle have tilføjet.
Nå, men velbekomme, og hav en fortsat god og dejlig aften
feb 2008
Eller har du heller ikke følelser for dem ? - heldigvis er det ikke os alle som mener at heste blot er et brugsdyr/produktionsdyr. Så jeg syntes ikke at du kan sammenligne hverken en ko eller gris med en hest..... Hvis ikke din hest ser dig som sin ven - så tror jeg desværre at der er noget galt i din håndtering og omgang med hesten...
Det ser rent faktisk ud til, at dyr kan opleve menneskelige følelser som glæde og kærlighed..... http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/har-dyr-folelser
http://modernehestehold.dk/?p=2892
Nå men godt jeg ikke er din hest - eller hund
nov 2008
Ismulerne - Synes da godt nok, at det er en noget flabet kommentar at komme med der til sidst. Selvom Therese ser sine dyr som dyr, kan de stadig godt have det som blommen i et æg, og have det godt?
Jeg går ud af det her emne.. Synes ikke det er fair at man (i mine øjne) begynder at blive personlig.
jan 2006
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Hunde og katte er rovdyr og rovdyr smager sjældent særligt godt ;o).
Så nej, jeg ville nok ikke spise hund og kat, fordi mit gæt er at de smager elendigt og har alt for lidt kød på sig.
maj 2008
de spiser derimod ikke hest, ikke fordi der er noget i vejen med kødet, det er bare alt for dyrt
feb 2008
---------------------------------------------------------------------------------------------
Jeg skriver jeg ikke ønsker at være hendes hest eller hund fordi hun skriver :
"Jeg spiser med glæde hest.
Og som i nok kan se, ser jeg på hesten som det dyr den er, en hest. Jeg synes det er så ubeskriveligt irriterende forkert at menneskeliggøre dyr selv en hund. Du får meget mere ud af dit dyr, ved at tænke som et dyr... Og det er faktisk bevist."
"Hvad er en ko? - et dyr. Hvad er en gris? - et dyr. Hvad er en høne/kylling, ? - et dyr.... Kat, hund, marsvin, rådyr, dådyr, vildsvinet, kænguru, krokodille, hvad er de? Dyr. ",
Vi kan nok hurtigt blive enige om at de alle hører under dyreriget....men jeg er ikke enig i at alle dyr skal behandles som føde for os mennesker - og at vi blot skal betragte dem som værende sat på jorden for at vi kan æde dem når vi har lyst og er sultne..... "Vor herre har ikke skabt dyret til at blive klappet, redet, nusset og kysset af mennesket, men hvad er de så til, de små stakler?"
I har ret til at være uenige med mig - det kan jeg godt tåle men jeg har da også ret til at være uenige med jer.
Min holdning er at heste skal behandles ordentligt fra start til slut - og desværre viser det sig ofte at folk ønsker at tjene en sidste skilling på deres hest når den enten ikke kan mere - eller når ejer ikke gidder at have den mere.... Slagteren er så ende-stationen for disse heste, (frem for en aflivning af dyrlægen), og for nogle hestes vedkomne så foregår denne stund ikke altid fredfyldt og respektfuldt, men derimod pinefuld og ulovlig hvilket jeg ikke syntes er ok.
--------------------------------------------------------------------------------------
Aflivning
Hvordan skiller jeg mig af med min hest på en værdig måde?
Når du har besluttet dig for, at det er tid for din hest at få fred enten p.g.a. sygdom, alder eller skader, er der ting, du skal overveje. Man skylder sin hest at give den en ordentlig afslutning på livet. Den har gjort alt for dig, og nu er det din opgave at gøre det bedste for din hest. Ingen heste har fortjent at deres liv skal afgøres af andre mennesker end dig.
Aflivning ved dyrlægen
Det bedste for hesten er uden tvivl at sige farvel i stalddøren. Her er hesten i sine trygge rammer og sammen med de mennesker, den kender allerbedst. Dyrlægen starter med at give hesten en beroligende indsprøjtning i stalden. Derefter går I stille sammen ud, hvor det skal ske. Kan du ikke selv gøre det, så få en person med, som du har tillid til. Hesten får umiddelbart efter en overdosis sovemedicin (en lilla væske). Det får hesten til at falde om. I de fleste tilfælde lægger hesten sig stille og roligt ned. Den er allerede væk i faldet, og i løbet af få minutter stopper hjertet http://www.nyt-hesteliv.dk/index.php?id=163
jul 2012
"Det ser rent faktisk ud til, at dyr kan opleve menneskelige følelser som glæde og kærlighed..... http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/har-dyr-folelser
http://modernehestehold.dk/?p=2892
Nå men godt jeg ikke er din hest - eller hund."
Er produktionsdyrene da ikke dyr? De kan vel også føle glæde og kærlighed. Hvor mange grise tror du er glade for, at være på slagteriet? Det er ikke for at køre debatten over på, at spise kød eller ej, men det Therese siger er jo, at hun ikke gør forskel på de forskellige dyr. Det gør du derimod, ved at sige, at du ikke kan sammenligne en hest med "blot et produktionsdyr." En gris/ko/høne kan altså føle glæde og kærlighed, præcis på samme måde som en hest, så forstår ærligt talt ikke argumentationen mod Therese.
jan 2006
Jeg forstår bare ikke hvorfor du bliver ved med at sige dette, for det tror jeg da godt vi alle sammen kan blive enige om ikke er okay.
Men at man ikke anser dyr som venner er jo ikke ensbetydende med, at man ikke behandler sine dyr godt og holder af dem.
(Skrevet inden din tilføjelse, som jeg ikke har læst)
jan 2012
Men er det ikke dybest set lidt "spild"? Der ligger ret mange kilo kød foran snuden på en. Hesten skal jo væk på den ene eller den anden måde, så hvorfor ikke bruge den som føde i stedet for? Synes nok ærligt at så det andet er miljøsvineri og enormt ressourcespild.
jul 2012
Tror du det altid ender fredfyldt og respektfuldt for produktionsdyrene? De skal vel også respekteres, selvom de bruges til mad. Selvom jeg er vegetar, er jeg helt enig med Thereses holdning. Dyr er dyr, om det er en hest, hund eller gris. De skal alle behandles med respekt, uanset hvad de bruges til.
okt 2009
Sys det er latterligt at sige det er miljøsvineri og enormt ressourcespild..
hva tror du sker med knogler og rester når hesten bliver slagtet?
hva tror du sker når f.eks. Daka henter hesten?
Hvad når folk skal tilberede køddet? når de går på toilet efter de har spist hesten og skal tørrer sig med regnskovstræer ?
Arrrh den med miljøsvineri holder vidst ikk...
feb 2008
Jeg tror faktisk at det er de færreste grise eller køer i DK som har en person omkring sig dagligt til at strigle, nusse, og komme ud på tur .... så jo, der er bestemt forskel på en hest og gris i mine øjne.
I DK har de fleste forståelse for at der produceres kød via produktionsdyr - og her har vi som forbrugere så også valget at vælge imellem fritgående dyr - og dyr som har levet under elendige forhold.
Længere oppe har jeg skrevet : "Hatten af for dem som selv er med ved slagtningen - så har man da gjort det man kunne gøre, for at sikre at det sker på en ordentlig måde...... men det er jo langt fra alle som gør det, er det ikke ?"
jul 2012
feb 2008
maj 2008
ismulerne
forskellen er DINE følelser dyret er ligeglad med hvordan det skal dø, det ved det ikke før det er for sent, så det rigtige eller forkerte er ikke hvad der sker med dyret når først det er død, men derimod tiden inden og under døden og vores ansvar er at gøre den tid så fredfyldt og rolig som overhovedet mulig
feb 2008
Når det bedste for hesten (og hunden for den sags skyld) er at blive aflivet hjemme under vante omgivelser, kan jeg ikke se noget godt i at nogle vælger at køre hesten til slagteren - eller værre endnu lade slagteren/hestehandleren køre afsted med dyret, til en usikker skæbne.
feb 2008
(link fjernet)
På disse steder kan hesteejer også se hesten død.
mar 2010
Følger: 10 Følgere: 10 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 17
jan 2010
jul 2009
Følger: 19 Følgere: 18 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 321
jan 2010
jun 2009
Følger: 80 Følgere: 73 Heste: 4 Emner: 34 Svar: 1.118
Personligt er jeg totalt ligeglad med hvilket dyr jeg spiser - også mine egne. Når den er død er den død. Men tiden inden aflivning og under aflivning skal være god!!
feb 2008
Følger: 49 Følgere: 49 Heste: 9 Emner: 187 Svar: 1.853
På Island fik vi det næsten hver dag (de camouflerede smagen og nævnte ikke noget, men jeg kan kende hakkekød når jeg ser det på bordet) Vi fik sågar følkød i karry en dag, meget meget magert og ret lækkert. De sagde det var kylling, men det vidste vi jo godt det ikke var (jeg så det på indpakningen).. De skulle have det en dag vi piger tog på cruise-tur, og det var resterne der kom i karryen dagen efter ;o)..
Jeg forsøger at tage lidt afstand til det følelsesmæssige i, at spise det samme slags dyr, man holder så meget af. Trøster mig selv med at hesten nok har haft et langt liv, eller var skør ;o).. Og så skal man bare huske at det i sidste ende bare er et brugsdyr - uanset hvor meget vi holder af dem - og dermed også sagtens kan spises..
Og så er det oveni købet sundere end oksekød
nov 2012
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 3 Emner: 467 Svar: 5.413
men det har været så sindsyg svært at få fat på så det er ikke lykkes endnu
Og nej det er ikke bare alle slagtere der har det eller kan få det hjem
netop pga efterspørgelsen er så lille så de får det ikke solgt
og derved ikke tager det hjem
Lidt ærgerligt syntes jeg
Men ja den dag jeg endelig får muligheden siger jeg ikke nej tak til at få det
jan 2010
nov 2011