{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.777 visninger | Oprettet:

At spise hest... {{forumTopicSubject}}

Hvordan har I det med at spise hest?

Hvorfor gør I det ikke?
Hvorfor gør I det?

Hvorfor er jeres heste udelukket fra konsum - kan I ikke lide tanken om at den måske en dag skal spises?

Jeg har selv en HELT klar holdning til det, men vil da gerne have en lille debat med jer herinde.
Og ja, jeg vil gerne komme med mit budskab senere når jeg har hørt jeres smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At spise hest...
  • #1   21. apr 2012 Min hest er udelukket, men har ikke tænkt mig at spise ham, det ville være for mærkeligt, mit kød skal ikke have et navn.

Men jeg har skal spist hest, det er jo kød som alt andet, men bryder mig dog ikke om det, syntes det er alt for sødt, det smager lidt af rådyr som jeg heller ikke kan lide.

• #2   21. apr 2012 Jeg har før spist hest, og har ikke noget i mod at folk gør det.

Personligt kan jeg ikke lide kødet, da jeg synes det er en anelse for sødt :S
    Men som sagt har jeg ikke noget i mod folk der spiser der, eller slagter deres hest.

På den måde er man jo også sikker på at hesten ikke bliver solgt ud af bagdøren ved slagteren smiley

• #3   21. apr 2012 Jeg spiser ikke heste, da jeg ikke synes det er etisk korrekt at spise andre, når man kan lade vær.. Og så er det jo mega klamt smiley

Og mine heste er selvfølgelig udelukket fra konsum, ingen skal æde min familie.

• #5   21. apr 2012 jeg har smagt det før jeg syndes det smagte sådan ok. men jeg ville aldrig spise en hest vis jeg viste det var en jeg kende

• #6   21. apr 2012 Jeg spiser ikke heste, af samme grund som jeg ikke spiser hunde. For mig er de "venner", og jeg spiser ikke mine venner . Det er ikke for at komme med noget i vegetar-ikkevegetar-debatten, hvis jeg havde brugt mange år på at træne fx. grise havde jeg heller ikke spist dem.

• #7   21. apr 2012 Tak for jeres indlæg.

Veo: Er du da vegetar eller er det "kun" uetisk at spise hest? smiley

• #8   21. apr 2012 Det kød jeg spiser, smager som en GOD oksebøf. Man skal holde sig fra det hakkede, for det er der fedtet kommer i, og det er det der er sødt. Det er min erfaring. En god hestemørbrad er at foretrække frem for andre mørbrad ved mig smiley

• #9   21. apr 2012 Min er udelukket fra konsum så han til enhver tid kan få den nødvendige medicin uden tilbageholdelses papirer og alle de her tekniske foranstaltninger.

Jeg ville nu nok stadig forhøre mig om løverne i givskud ku bruge ham når han tager til de evige græsmarker - så gør hans krop nytte mens hans sjæl bliver hos mig smiley

Spise ham? Nej men det er nu mere fordi jeg tvivler på at min ridehest egner sig til menneskeføde ikke fordi det er Djinn. Jeg spiser da også kalve jeg har kløet bag øret og høns der har givet mig æg... det er jeg ligeglad med. Faktisk kan jeg godt lide at dyret havde et navn, for så har det 'betydet noget for nogen' i dette liv i stedet for bare at være MAD fra den dag det blev født. Og ofte har det haft en roligt og skønt liv omgivet af hygge, varme og nærhed. OK måske ikke en høne, men en kalv i alt fald smiley

Om jeg selv spiser hestekød? Næ, men det er nu ikke fordi det er hest, jeg er bare ikke pjattet med smagen og konsistensen, ligesom jeg ikke bryder mig om fasan og kanin. Der er bare noget kød jeg synes der er bedre end andet og hvorfor så spise det, hvis man bedre kan lide noget andet. Jeg kan også godt lide blomkål men synes bestemt ikke om rosenkål... og elsker majs men hader gule ærter - det er jo bare smagssag!

• #10   21. apr 2012 Jeg spiser slet ikke kød.
    Men jeg ville ikke ha nnoget imod at mine heste blev spist, men de skal ikke ligge her i min fryser, og de bliver ikke serveret på mit bord smiley

• #11   21. apr 2012 Jeg har ikke noget imod at spise hestekød, jeg kan ikke lide det, da smagen er ret sød (:

Men jeg synes ikke det er mere synd end koen ude på marken, og mange heste der bliver slagtet har haft det rigtig godt.
    Samt spiser man ikke noget hestekød her, jamen hvor langt skal de så køre for at komme til et slagteri (:

Mine må ikke slagtes da de har chip (: og fordi vores står på rideskole og så bliver kravene for medicin meget strenge smiley

• #12   21. apr 2012 Hvordan har I det med at spise hest?
    Har intet imod at folk spiser hest - jeg mener man kan jo lige så godt bruge dem som de ligger og "går til spilde"

Hvorfor gør I det ikke?
    Altså jeg er aldrig blevet tilbudt hest, men jeg tror ikke at jeg kunne få mig selv til at spise det - heste er ligesom kommet "for tæt på" smiley

Hvorfor gør I det?
    Men altså hvis jeg var ved at dø af sult kunne jeg nu sagtens spise det. Jeg mener jeg har jo intet imod at folk spiser heste... Så tror ikke at min "vil ikke spise hest" er så dyb igen smiley

Hvorfor er jeres heste udelukket fra konsum - kan I ikke lide tanken om at den måske en dag skal spises?
    Har ikke hest såå... Men hvis jeg havde hest tror jeg ikke at den skulle sendes til slagtning. Ikke fordi at jeg har et problem med at min "stakkels" lille hest skal spises, men fordi at man hører så meget skidt om de der slagte-transporter...

• #13   21. apr 2012 Helt overordnet synes det er helt ok, at spise hestekød og ville da et eller andet sted synes det ville være bedre, at de blev spist her hjemme, i stedet for at blive sendt ud på lange rejser for at blive slagtet sydpå...
    Men rent personligt må jeg indrømme, at jeg bare ikke har lyst til at spise kød fra heste.

Totalt dobbeltmoralsk jeg ved det godt, men jeg kan bare ikke klare tanken om at spise hest.
    Jeg kan sagtens spise alt andet kød, så det må være fordi at jeg har et andet forhold til lige nøjagtig heste...

• #14   21. apr 2012 Jeg har aldrig smagt det, men ville egentligt gerne. Dog vil jeg ikke spise en hest som jeg har kendt. Vores heste bliver sendt ind til løverne i zoologiskhave eller ind til forsøg på landbohøjskole.

• #15   21. apr 2012 Karen: Det er uetisk lige meget om det er en hest, gris, hund, fisk eller et menneske. Så det gælder skam alle arter smiley

• #16   21. apr 2012 Indtil videre er min ikke udelukket, mest fordi jeg synes det er det mest humane. Men dog er jeg også i tvivl om jeg skal have ham udelukket, for hvis jeg en dag sælger ham, ønsker jeg ikke at andre skal kunne slagte ham, hvis de en eller anden dag ikke vil have ham, og ikke kan sælge ham. Jeg har ikke smagt hest, ved heller ikke helt om jeg vil. :))

• #17   21. apr 2012 Jeg kan virkelig heller ikke se noget problem i det, det er vel lige så synd (hvis ikke mere) for grise, får/lam, køer, kyllinger osv. Så for min skyld kan man da lige så godt spise hest som alt muligt andet... smiley

Personligt kan jeg dog ikke klare tanken om, at man avler dyr, udelukkende for at slå dem ihjel. KoFabrikker - AD! smiley

• #18   21. apr 2012 ja jeg spiser hest. der findes intet bedre i min verden. mine er ikke udelukket fra konsum da jeg selv vil bestemme om de skal slagtes eller ej.

• #19   21. apr 2012 Mine er begge udelukkede fra konsum, alene af den grund, at skulle der nu ske mig noget, så jeg ikke selv kunne bestemme deres skæbne, vil jeg ikke risikere at det blev sendt på en lastbil, til slagt i udlandet.

Jeg vil ikke spise mine egne heste, for skulle jeg hen og tage den triste afsked med dem, skulle de aflives i vante omgivelser, og ikke i et slagerhus.

Spiser hestekød ellers, men kun for at støtte de danske slagtere, så dyrene ikke bliver sendt på lange transporter til udlandet.
    Synes egentligt det smager okay.

• #20   21. apr 2012 Dejligt med jeres indlæg! Jeg har fuld forståelse for vegetarer, denne diskution var måske mere henvendt til folk der normalt spiser kød, men så af en eller anden årsag ikke vil spise heste.

Jeg er endnu mere glad for at se jeres holdning til det!

Det er SÅ fedt at flere begynder at spise hest. Jeg gør det af følgene årsager:

1) Det er billigt, godt kød hvis man køber det ved en rigtig slagter og tilbereder det rigtigt. Jeg spiser jævnligt hest og det er IKKE sødt.

2) Det er lang mere CO2 venligt, da køer jo som bekendt udelukker meget af dette. Hestene er et "rest-produkt" som vi alligevel har, og derfor er det CO2 neutralt

3) Hestene slipper for forfærdelige lange transporter hvis vi spiser dem.

ERGO: Billigt, dyrevelfærdsvenligt, velsmagende og miljøvenligt kød. Kan ikke se hvorfor vi ikke skal spise dem, fremfor en ko eller en gris.

Bum.

TAK for jeres indlæg smiley

• #21   21. apr 2012 Charlotte, jeg laver hestebøffer til dig en dag - og så bilder jeg dig ind at det er en ko, til du har spist halvdelen, så kan du godt lide det.

Det har virker på mine andre veninder smiley

• #22   21. apr 2012 Haha Karen, smiley

• #23   21. apr 2012 Karen S: Hvis en gjorde det ved mig, ville jeg få det utrolig dårligt med mig selv, netop fordi jeg kunne lide det:)

• #24   21. apr 2012 Haha. Mine ikke heste-interesserede veninder kom forbi en dag til en god bøf. De vidste dog ikke at det var hest, og da jeg fortalte dem det, halvvejs igennem bøffen, ville de ikke tro på det.

Jeg ved det, jeg er ond. Men kunne nok ikke finde på at gøre det ved mennesker som jeg ved holder meget af heste. Det er jo deres eget valg smiley

• #25   21. apr 2012 Haha karen det var der engang en som gjorde ved mig, det var bare struds eller krokodille - ikke helt vellykket xD Nå men jeg er desuden nogenlunde enig med dig smiley

• #27   21. apr 2012 Jeg har intet imod at spise hestekød.
    Jeg synes at ryttere og hestefolk burde spise meget mere hestekød, for at undgå at hestene sendes til udlandet, hvor de skal transporteres langt, tit under dårlige forhold. Så hellere få dem slagtet herhjemme.

Min hest skal dog udelukkes fra konsum, fordi jeg ikke vil skrive alt det hun spiser ned.

• #28   21. apr 2012 Gid flere danskere ville spise hestekød, så slap vi forhåbentlig af med de hæslige og lange transporter.
    Jeg synes selv det smager fint, men ved desværre ikke lige hvor jeg kan købe det henne i Århus. Jeg vil gerne spise mine "egne" dyr, for så ved jeg at de har haft det godt. Har både spist egne høns, ænder og geder, men jeg ved ikke om jeg kunne sætte tænderne i Bønne, men jeg har ikke noget imod at andre gjorde det, når han desværre engang skal herfra - hvilket forhåbentlig varer meget længe smiley

• #29   21. apr 2012 Mine heste kan ikke blive slagtet, udenlukket fordi det simpelthen er for besværligt at skulle skrive logbog for alt mine heste spiser smiley

Men jeg spiser hest selv. Har intet problem med det, det en brugs dyr som alt andet kød vi spiser smiley

• #30   21. apr 2012 Veo :
    Synes du så, at det er bedre, at de ryger på forbrændingen eller bliver laver til sæbe? smiley

• #31   21. apr 2012 Hvis min hest skulle aflives, ville jeg også hellere at hun kom til Givskuds løver end på slagterriget. Det er ikke altid man hører lige gode historier fra hesteslagterriger..

Jeg har intet problem med folk der spiser hestekød, med jeg gør det ikke selv.
    Jeg bor på en gård med køer, og der bliver da hvert år slagtet mange kalve og lidt køer. For mig er det bare ikke helt det samme, da jeg ikke har et forhold til køerne. Men den dag min egen ko skal afsted, vil jeg da have det vildt underligt med det!

• #32   21. apr 2012 Jeg ville aldrig spise en heste men på den anden side
    hvis hesten var gammel og skulle slagtes så kan andre da ligeså godt spise dens kød

• #33   21. apr 2012 Jeg kan høre, jeg er ene om min holdning.

Jeg synes IKKE det er etisk korrekt at spise heste, ligesom jeg ikke synes det er etisk at spisse fx katte og hunde. Og ja, så kan man gå ind i en debat om "jamen, hvorfor spiser du så køer og grise, er det ikke synd for dem?"
    ... nææh, det synes jeg ikke. Jeg er slet ikke kødhader, jeg elsker kød, men heste er brugsdyr, de er kæledyr, og der er bare ingen der skal æde mine heste. Skulle det endelig være, så skulle den ædes af løverne i zoo. Men tror jeg ender med at få hesten aflivet hjemme hos mig selv.

Og så kan man snakke om kødspild, men...sådan ser jeg bare slet ikke på hesten - som et stykke kød.

• #34   21. apr 2012 Magister Equi:
    Du må godt få aflivet din hest hjemme - men den må ikke blive der. Så du er nødt til at afgøre hvor du vil sende den hen

• #35   21. apr 2012 Matilde: Nej mine vil blive kremeret, når den tid kommer.

• #36   21. apr 2012 Majbrit: Jeg er selv fra Århus, og jeg har fået fra Ørting slagter og fra Hårby slagter. Fremover køber jeg kun fra Hårby mht hygiejne og kvalitet. Men det er køreturen værd!

• #37   21. apr 2012 Min er ikke udelukket fra konsum, men jeg tager mig altså den frihet til at vælge selv hvad der skal ske.. Og han skal til en zoo e.l. så han kan blive dyrefoder.

Jeg har ikke udelukket for konsum fordi man så skal chipmærke. Og det gider jeg ikke betale for, når hesten alt har brændemerke.

• #38   21. apr 2012 Jeg har aldrig spist hest/heste, og jeg kommer nok heller ik' til det smiley
    Men har slet IKKE noget i mod folk som spiser heste.
    MEN vil så sige at jeg synes det e rmodbydeligt de folk der er ligeglad med at spise sin hest, efter de er død/døde!¨
    Og jeg vil ALDRIG i livet kunne finde på at spise mine heste! smiley

Intet ondt, bare min mening smiley

• #39   21. apr 2012 Jeg har aldrig spist hest/heste, og jeg kommer nok heller ik' til det smiley
    Men har slet IKKE noget i mod folk som spiser heste.
    MEN vil så sige at jeg synes det e rmodbydeligt de folk der er ligeglad med at spise sin hest, efter de er død/døde!¨
    Og jeg vil ALDRIG i livet kunne finde på at spise mine heste! smiley

Intet ondt, bare min mening smiley

• #40   21. apr 2012 Personligt spiser jeg ikke selv hestekød. Spiser heller ikke Kød, hvor jeg har set dyret levende, eller hel, men død.
    Jeg er meget sibbet hvad det angår.
    Spiset heller ikke rødt kød. Det SKAL være 100% gennemstegt.

Kommentér på:
At spise hest...

Annonce