2.981 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Bilbo E
Bilbo E
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Angst ved fremlæggelse Angst ved fremlæggelse

Er der andre der lider af dette? smiley

Jeg står og skal fremlægge sikkert i morgen. Og jeg kan bare ikke. Da jeg gik i folkeskolen var jeg klassens tykke pige og blev råbt og grinet af ved hver fremlæggelse. Og det har sat sine spor.

Selvom jeg er dygtig til det jeg laver, går det altid galt ved fremlæggelser. Jeg enten besvimer eller begynder at græde som et lille barn. Eller begge dele. Nu er jeg lige startet på ny uddannelse. Kan man tillade at forhøre sig om jeg evt. må lave en video præsentation istedet? Altså, filme migselv hjemmefra for derefter at sende det til læreren?

Eller har I nogen råd? Ellers bliver det nok til en pjæk dag i morgen men jeg kan jo ikke blive ved med at tage fri hvergang vi har en fremlæggelse. smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjerne murbrokker og træ 500 kr.
  • Samle to Ikea Metod skabe og hænge op over køleskabet 1.000 kr.
  • Kloak i badeværelse er tilstoppet der skal bruges en maskine for at kunne åbne det på da det er s afløb uden vandlås 625 kr.
  • Assemble Ikea cupboard 600 kr.
  • Nedrivning af fliser på badeværelse 1.000 kr.
  • Fjerne byggeaffald 2.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Angst ved fremlæggelse
  • #1   14. mar 2013 Spørg din lærer om du kan fremlægge KUN for ham/hende. smiley

• #2   14. mar 2013 Jeg er heldigvis ovre alt det der med uddannelse og fremlæggelser, men ved nøjagtig hvordan du har det!!! I min folkeskole havde vi i klassen en dreng, som var super populær på skolen og han var en r*v uden lige. Jeg var meget usikker og hvis jeg sagde noget forkert eller udtalte et ord på fx engelsk lidt forkert sad han højlydt og grinte... Når han grinte gjorde de andre også, fordi man jo så op til ham... Det har siddet i mig siden og jeg HADER det der med at tale foran en forsamling.

Dog har jeg gennem livet lært (og det angår livet generelt og ikke bare fremlæggelser) at man skal stå ansigt til ansigt med sin frygt. Altså har jeg på min seneste uddannelse været den første til at få det overstået og har endda sagt ja ti at fortælle intet mindre end 500 nye studerende om det at læse på uni...

Det har hjulpet mig at jeg har udfordret mig selv og det har givet mig meget selvtillid smiley Uanset hvor meget du hader det, så vil jeg anbefale dig at få det overstået hurtigst muligt (og ikke sidde og vente til den sidste - for mig bygger det bare nerverne op).

• #3   14. mar 2013 under min udd var der flere i min kl. som havde det som dig, men de tog en snak med vores lærer og bagefter spurgte vores lære os inde i kl om hvordan vi havde det med fremlæggelse, og på den måde viste vi alle at vi skulle tage hensynd og rose dem også selvom at der kunne forkomme at en af dem kunne kaste op, begynde at græde, besvime, stamme eller bare gå. personligt selv syntes jeg at det er en stor sejre at bare det man kan få sagt det til sin klasse er kæmpe stort:) og jeg er sikker på at det nok skal gå i morgen smiley

• #4   14. mar 2013 Jeg har først lært at kunne slappe af til fremlæggelser og eksamner her et par år inde i min uni-uddannelser. Jeg tror helt ærligt at det som betyder allermest er at dem man fremlægger for er interesserede og støtter dig i det du laver så du får lyst til at fortælle. Prøv at snakke med din lærer om I evt. kan dele klassen op i flere mindre grupper så du kun skal fremlægge for en håndfuld og derefter skal finde på spørgsmål til hinanden. Så har man ikke nær så mange nerver på, der er en bedre forbindelse til dit publikum og du følger dig sandsynligvis ikke så 'angrebet'.
    Jeg synes det er en af de ting som der gøres alt for lidt ved i skolerne. Man kan være super dygtig til det man laver, men har man ikke de rigtige redskaber til at håndtere sig selv og andre i sådan en situation, så kan det ødelægge fremlæggelser og senere også eksamner, jobinterviews og firmapræsentationer for én.
    Hvad med et tema-forløb om den gode fremlæggelse så I alle sammen kunne få nogle redskaber I kan bruge også til eksamner? For mig ville det være guld værd på linje med undervisning i privatøkonomi og budgetlægning, og uendeligt meget mere end eks. diktatskrivning...

Her snakker vi life-skills og ikke folkeskolens lærings-mål!

• #5   14. mar 2013 Ja, jeg har på præcis samme måde.

Jeg har eksamensangst, jeg har gået til et kursus som desværre ikke hjalp mig (åbenbart er jeg lidt mere et ekstremt tilfælde, besvimmer og kaster op).
    Jeg gik til psykolog i ½ år, men det hjalp heller ikke (hjalp da lidt).

Jeg har derfor lært at leve med min angst, denne angst kommer også når jeg er til stævner.

Men jeg har formindsket min angst ved at kaste mig ud i ting, selvom jeg ikke bryder mig om det.

Jeg har været formand for et velgørenhedsgruppe, jeg har holdt samtale/ foredrag for op til 500 mennesker flere gange og hver gang er jeg ved at død..

Gør dig selv en kæmpe tjeneste og spring ud i det.

Min metode:
    Står på scenen og udvælger et bestemt punkt, der holder jeg mit fokus. Punktet skal være neutralt, ikke noget som kan få dig til at græde eller grine.
    Sig denne sætning til dig selv "Jeg er bedre end de andre, jeg er sejere og stærkere. Jeg KAN det her og jeg VIL det her".
    Dybe vejrtrækning med lukkede øjne, luften skal ind ad munden og ud gennem næsen. Tag en dybvejrtrækning, holdt vejret i et stykke tid og pust helt ud (langsomt).
    Tænk positivt, tænk på alt andet end det du skal til. Husk på du er sej, smuk og cool.

• #6   14. mar 2013 Er meget enig med 'Pernille Elman' smiley
    Tag en snak med din lære, og se din frygt i øjnene.
    Måske kan i gøre sådan, at du kun fremlægger for din lære og nogle få elever? smiley
    Så du stille og roligt kan se din frygt i øjnene smiley

• #7   14. mar 2013 Snak med din lærer om det smiley evt på klassen så i får en dialog igang. Når man kommer udover folkeskolen plejer folk at vokse med opgaven, så du vil ikke få den negative respons som i folkeskolen.

Det plejer at lette stemningen når andre forstår at du har det dårligt med det, og måske sidder der 10 andre og har det på samme måde?

Hovedsagen er at, sådan helt seriøst, så skal alt nok gå. Og tænk over, hvad kan der ske ved at du kludrer i sætningerne? Sådan helt seriøst? Ikke en skid jo. Så tager vi en dyb indånding og prøver igen smiley hvis klassen ved at du har det svært, er de bare ekstra hensynsfulde, og at du er nød til at kludre 20 gange i løbet af en fremlæggelse er jo ligemeget, du klarer det jo alligevel, og ingen buer af dig smiley at man bliver rød i hovedet og stammer, får tårer i øjnene osv pga nervøsitet er jo NORMAL MENNESKELIG ADFÆRD. Så tænk at det er helt normalt, og det er helt OK at du reagerer - det er normalt at man reagerer når man er nervøs smiley og andre mennesker ved jo også selv hvordan det er at være nervøs

Pøj pøj med det imorgen smiley husk at det bliver vel aldrig værre end at det kikser, og så er det faktisk ikke værre end at vi prøver igen - klassen og læreren har jo forståelse for det smiley

• #8   14. mar 2013 En god ide er at øve sin fremlæggelse, altså ikke bare gennem gå den i hovedet men faktisk fremlægge den for nogen (søster, veninde, kæreste) og bare fremlægge den til den sidder helt i skabet smiley
    Til min sidste eksamenen øvede jeg min fremlæggelse 10 gange, til sidste kunne jeg den uden ad uden brug at papir, kun powerpoint smiley

• #9   14. mar 2013 Bgs : nej, det skal hun nemlig ikke! Hun skal lære det, for hun skal fremlægge enormt meget på gymnasiet.

• #10   14. mar 2013 Og ja: det er altid en god ide at øve din fremlæggelsen foran nogle som du er tryg ved smiley

En lille sidebemærkning: Da jeg skulle tale foran de her 500 (mange mange) mennesker mødtes vi dagen før (vi var fem talere) for at øve for hinanden og give gode råd. Som den eneste af os fem var min stemme meget skælvende af ren nervøsitet. På dagen startede jeg mit indlæg med: "Hej, mit navn det hedder Pernille...." At jeg kom videre i teksten og fik sagt resten af det jeg skulle sådan helt fejlfrit var jo bare fantastisk... smiley Jeg var åbenbart sej nok til selv at grine af det og bum - så forsvandt nervøsiteten!

• Bilbo E
    Bilbo E Tilmeldt:
    mar 2013

#13   14. mar 2013 Tak for svarene alle sammen. smiley
    Jeg har prøvet at fremlægge for mindre grupper før - men det har ikke hjulpet. Men til f.eks eksamener hvor det kun er mig og læreren ender jeg som regelt med et 12 tal. Vil først prøve at forhøre mig om jeg ikke må fremlægge kun for ham, selvom det måske ikke er særligt optimalt i længden. Har også gået til psykolog med det i over et år, men synes ikke jeg kommer videre. Det at jeg døjer med enormt lavt selvværd og er vandt til at sidde alene for mig selv gør det nok ikke bedre. smiley

• #14   14. mar 2013 Kom lige til at gå ind på din profil - og det hænger da ikke sammen. Der står at du er en dreng på 13 år. Meget modsigende din tekst, hvor du beskriver at du i folkeskolen var klassens tykke pige... !?

• #17   14. mar 2013 Derfor skal man stadig fremlægge og lære det! Det andet nytter simpelthen ikke noget.

• #18   14. mar 2013 Jeg gør det til fremlæggelser eller eksamener jeg har en lille bold i hånden og kan lege med den. det gør at den tager alt min nervøsitet

• Bilbo E
    Bilbo E Tilmeldt:
    mar 2013

#20   14. mar 2013 Pernille E: Fordi dette er min hunds facebook profil jeg kom til at logge ind med! (Ja, han har skam en fb.. haha) - opdagede det først da det var for sent. Jeg er 20 år, går på HF. smiley

Sætter pris på svarene og al jeres hjælp!

• #21   14. mar 2013 OK.. Jeg undrede mig bare - det virkede lige pludselig ikke ret seriøst smiley

• #22   14. mar 2013 Du kan gå til lægen og få nogle piller i mod din angst, hvis det er meget slemt smiley

Kommentér på:
Angst ved fremlæggelse

Annonce