Angst ved fremlæggelse Angst ved fremlæggelse
Er der andre der lider af dette?
Jeg står og skal fremlægge sikkert i morgen. Og jeg kan bare ikke. Da jeg gik i folkeskolen var jeg klassens tykke pige og blev råbt og grinet af ved hver fremlæggelse. Og det har sat sine spor.
Selvom jeg er dygtig til det jeg laver, går det altid galt ved fremlæggelser. Jeg enten besvimer eller begynder at græde som et lille barn. Eller begge dele. Nu er jeg lige startet på ny uddannelse. Kan man tillade at forhøre sig om jeg evt. må lave en video præsentation istedet? Altså, filme migselv hjemmefra for derefter at sende det til læreren?
Eller har I nogen råd? Ellers bliver det nok til en pjæk dag i morgen men jeg kan jo ikke blive ved med at tage fri hvergang vi har en fremlæggelse.
jul 2009
Følger: 85 Følgere: 78 Heste: 4 Emner: 143 Svar: 922
jan 2006
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 7 Emner: 27 Svar: 252
Dog har jeg gennem livet lært (og det angår livet generelt og ikke bare fremlæggelser) at man skal stå ansigt til ansigt med sin frygt. Altså har jeg på min seneste uddannelse været den første til at få det overstået og har endda sagt ja ti at fortælle intet mindre end 500 nye studerende om det at læse på uni...
Det har hjulpet mig at jeg har udfordret mig selv og det har givet mig meget selvtillid
jun 2011
Følger: 52 Følgere: 52 Heste: 4 Emner: 40 Svar: 144
dec 2003
Følger: 33 Følgere: 38 Heste: 1 Emner: 69 Svar: 1.455
Jeg synes det er en af de ting som der gøres alt for lidt ved i skolerne. Man kan være super dygtig til det man laver, men har man ikke de rigtige redskaber til at håndtere sig selv og andre i sådan en situation, så kan det ødelægge fremlæggelser og senere også eksamner, jobinterviews og firmapræsentationer for én.
Hvad med et tema-forløb om den gode fremlæggelse så I alle sammen kunne få nogle redskaber I kan bruge også til eksamner? For mig ville det være guld værd på linje med undervisning i privatøkonomi og budgetlægning, og uendeligt meget mere end eks. diktatskrivning...
Her snakker vi life-skills og ikke folkeskolens lærings-mål!
jul 2009
Følger: 55 Følgere: 55 Heste: 2 Emner: 76 Svar: 872
Jeg har eksamensangst, jeg har gået til et kursus som desværre ikke hjalp mig (åbenbart er jeg lidt mere et ekstremt tilfælde, besvimmer og kaster op).
Jeg gik til psykolog i ½ år, men det hjalp heller ikke (hjalp da lidt).
Jeg har derfor lært at leve med min angst, denne angst kommer også når jeg er til stævner.
Men jeg har formindsket min angst ved at kaste mig ud i ting, selvom jeg ikke bryder mig om det.
Jeg har været formand for et velgørenhedsgruppe, jeg har holdt samtale/ foredrag for op til 500 mennesker flere gange og hver gang er jeg ved at død..
Gør dig selv en kæmpe tjeneste og spring ud i det.
Min metode:
Står på scenen og udvælger et bestemt punkt, der holder jeg mit fokus. Punktet skal være neutralt, ikke noget som kan få dig til at græde eller grine.
Sig denne sætning til dig selv "Jeg er bedre end de andre, jeg er sejere og stærkere. Jeg KAN det her og jeg VIL det her".
Dybe vejrtrækning med lukkede øjne, luften skal ind ad munden og ud gennem næsen. Tag en dybvejrtrækning, holdt vejret i et stykke tid og pust helt ud (langsomt).
Tænk positivt, tænk på alt andet end det du skal til. Husk på du er sej, smuk og cool.
apr 2008
Følger: 197 Følgere: 175 Heste: 3 Emner: 96 Svar: 888
Tag en snak med din lære, og se din frygt i øjnene.
Måske kan i gøre sådan, at du kun fremlægger for din lære og nogle få elever?
Så du stille og roligt kan se din frygt i øjnene
jun 2007
Følger: 143 Følgere: 139 Heste: 3 Emner: 66 Svar: 2.182
Det plejer at lette stemningen når andre forstår at du har det dårligt med det, og måske sidder der 10 andre og har det på samme måde?
Hovedsagen er at, sådan helt seriøst, så skal alt nok gå. Og tænk over, hvad kan der ske ved at du kludrer i sætningerne? Sådan helt seriøst? Ikke en skid jo. Så tager vi en dyb indånding og prøver igen
Pøj pøj med det imorgen
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.690
Til min sidste eksamenen øvede jeg min fremlæggelse 10 gange, til sidste kunne jeg den uden ad uden brug at papir, kun powerpoint
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.243
jan 2006
En lille sidebemærkning: Da jeg skulle tale foran de her 500 (mange mange) mennesker mødtes vi dagen før (vi var fem talere) for at øve for hinanden og give gode råd. Som den eneste af os fem var min stemme meget skælvende af ren nervøsitet. På dagen startede jeg mit indlæg med: "Hej, mit navn det hedder Pernille...." At jeg kom videre i teksten og fik sagt resten af det jeg skulle sådan helt fejlfrit var jo bare fantastisk...
mar 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
Jeg har prøvet at fremlægge for mindre grupper før - men det har ikke hjulpet. Men til f.eks eksamener hvor det kun er mig og læreren ender jeg som regelt med et 12 tal. Vil først prøve at forhøre mig om jeg ikke må fremlægge kun for ham, selvom det måske ikke er særligt optimalt i længden. Har også gået til psykolog med det i over et år, men synes ikke jeg kommer videre. Det at jeg døjer med enormt lavt selvværd og er vandt til at sidde alene for mig selv gør det nok ikke bedre.
jan 2006
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.243
jun 2009
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 113 Svar: 895
mar 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
Sætter pris på svarene og al jeres hjælp!
jan 2006
dec 2010
Følger: 125 Følgere: 116 Heste: 6 Emner: 20 Svar: 583
Angst ved fremlæggelse