623 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 7 Svar

Kritik ønsker (spørgeskema, ikke til jer) Kritik ønsker (spørgeskema, ikke til jer)

Jeg er ved at skrive afgange projekt om stress. Respondenterne er mine 30 nærmeste kollegaer. Min problem formulering er:

Hvad kan vi selv gøre for, at forbedre vores evne til at håndtere stress?

Jeg vil gerne om i vil læse mit spørgeskema igennem og komme med jeres kritikpunkter. f.eks. er det logisk, forståeligt, er nogle af spørgsmålene / svarmuligheder farvet af min holdning, eller hvad i ellers lige finder.

alt kritik er velkommen, da jeg ved, at jeg nemt kan stirre mig blind på mine egen ord. smiley

Stress:

1) Hvad er din grundlæggende holdning til stress?
(skal være et af de første spørgsmål, for at undgå at mine andre spørgsmål kan påvirke respondenten, derfor skal det også være et helt åben spørgsmål. Den vil kunne vise hvilken tilgang mine kollegaer har til stress.)

2) Hvor mange gange om året føler du dig stresset? Besvar gerne med tal med en kommentar tilknyttet.
(Et åbent spørgsmål, da det ville kunne give nogle ekstra kommentar som afkrydsning ikke lægger op til.)

3) Hvor lang tid går der i gennemsnit ind du over ovenpå igen, eller angiv et interval hvis det er forskelligt. (er du aldrig stresset, så skriv det)
(Dette svar vil vise, hvor gode respondenterne er til at restituere efter en stresstilstand, hvilket siger noget om deres stress tolerance. )

Variabel: Reaktioner, transmitterstoffer, og strukturer i hjernen.
4) Hvad stresser dig? Set det antal krydser, som passer til dine oplevelser.
• For høje eller uendelige krav
• Tidspres og arbejdsmængde
• Lav indflydelse på arbejdet
• Utilstrækkelige kompetencer
• Dårlig relation til kollegaer og/eller ledelse
• For mange eller for få udfordringer
• Ubalance mellem arbejdsliv og privatliv
• Rolleuklarhed
• Uløste konflikter
• Pres fra leder, kollegaer eller patienter
• Hyppige forandringer/omstillinger
• Sygdom eller dødsfald i familien
• Skilsmisse
• Dårlig økonomi
• Belastninger fra socialt netværk
• Mangel på forudsigelighed
• Jeg er aldrig stresset
(Svaret her, vil formenligt vise at der er stor forskel på hvad der stresser os. Det kan forklares ud fra den måde vores hukommelse fungere på, og ud fra hvordan vores amygdala er præget)

5) Hvilke symptomer har du på stress? Sæt kryds ved de pointer som passer bedst på dig.
• Ulyst og svækket energi
• Træthed
• Indre uro / rastløshed
• Hukommelsesbesvær
• Koncentrationsbesvær
• Manglende overblik
• Irritabilitet
• Nedsat evne til problemløsning
• Svækket selvværd
• Nedsat humoristisk sans
• Øget ængstelighed / angst
• Følelse af udmattelse
• Depression lignede symptomer
• Søvnbesvær
• Svækket overblik
• Mindre social kontakt
• Vrede
• Ubeslutsomhed
• Let til tårer
• Aggressivitet
• Øget sygefravær
• Nedsat præstationsevne
• Mangel på engagement
• Ændrede kostvaner
• Øget brug af stimulanser
• Jeg er aldrig stresset
Disse symptomer kan spores tilbage til den måde hjernen funger på, eller mangle på samme, når vi er udsat for stress. Det er vigtigt at kende dine symptomer, således det er muligt at "sadle om" i tide.

5) Hvad gør du selv for at undgå stress / håndtere stress?
(Helt åbent spørgsmål, da jeg ikke kan vide hvilke strategier mine kollegaer bruger)

6) Er det muligt at forbedre sin stress tolerance tærskel?
Ja / nej / ved ikke (lukkede spørgsmål.)
Hvis ja: hvordan kan man så f.eks. gøre det? Åbent spørgsmål.
(Min hypotese: det kan man godt, men at de fleste ikke er klar over det, og ved hvordan.)

7) Hvilke aktiviteter / gøremål gør dig glad/giver dig en feelgood følelse?
(helt åbent spørgsmål, da jeg heller ikke her kan lave en liste som er fyldestgørende. Feelgood aktiviteter er vigtigt, da de er gode cortisol hammere )

8) Hvad er din oplevelse af Temperatur målingerne?
• De er spild af tid
• Det er ok, tror Susanne har glæde af dem
• Jeg føler jeg bliver set, hørt og forstået.
• Anden oplevelse: åben felt.
(Dette spørgsmål skal bruges til min fremlæggelse til eksamen, hvor jeg vil interview min chef, om hvad hun gør for at imødekomme stress bland os.)

9) Når jeg er stresser sørger jeg for at få motion.
• Nej - så forholder jeg mig helt i ro, for at slappe af.
• Ja - det har jeg hørt man skal (suk).
• Ja - jeg træner hårdt og effektivt.
• Ja - jeg motionere, men kun i det små.
• Ja - fordi det er det bedste i verden.
• Ja - jeg går en tur fordi det kan jeg gode lide.
• Jeg er aldrig stresset.
• Andet: Åbent felt.

(Jeg har en hypotese om, at de fleste godt ved at motion er godt, når man er stresset, men hvor mange følger dette råd, og er de klar over, at hård motion faktisk hæver cortisol niveauet. Her har jeg igen valgt et åben felt, da jeg ikke kan nævne alle varianter. )

10) Jeg tænker om mine stress reaktioner:
• Jeg kan gennemskue, hvorfor jeg reagere som jeg gør, og det giver mig ro
• Jeg aner ikke et klap om, hvorfor jeg reagere som jeg gør.
• Jeg ville ønske at jeg viste, hvorfor jeg reagere som jeg gør.
• De gør mig usikker på mig selv.
• De er for mig uforudsigelige.
• Jeg ved ikke hvorfor jeg reagere som jeg gør, men det genere mig ikke.

(Jeg har en hypotese om, at jo mere vi ved om vores reaktioner når vi er stresset, jo mere mening vil ens reaktioner give. Og da mening har en stress reducerende virkning, vil viden mindske stress niveauet.)

11) Når jeg er stresset, spiser jeg mere salt, sødt og fedt.
• Ja, det genere mig meget, at jeg ikke kan styre det.
• Ja, men det genere mig ikke
• Ja. Det er virkelig godt, når jeg er stresset.
• Nej, ikke mere end jeg plejer.
• Nej, jeg spiser ikke søde sager.
• Jeg er aldrig stresset
( øget salt, sukker og fedt, er effektive dopamin/opioid udløsere, som mindsker cortisol optaget, derfor kan de bruges i en kort periode, langvarig brug kan give helbreds problemer.)

12) Når jeg er stresset, har jeg problemer med at huske.
• Nej, min hukommelse er altid intakt.
• Ja. Men det genere mig ikke.
• Ja, jeg bliver frustreret over, at jeg glemmer.
• Ja, men jeg kender det, og har fundet andre metoder at løse problemet på.
• Jeg er aldrig stresset
• Andet: Åbent felt
(Jeg har en hypotese om, at det stresser yderligere, at hukommelsen bliver påvirket i negativ retning, og at accept af dette, og opmærksom på andre metoder til at huske, kan give kontrol, som har en positiv indvirkning på cortisol.)

13) Når jeg er stresset, sørger for at lave aktiviteter som gør mig i godt humør.
• Nej. Det har jeg ikke overskud til
• Ja. Det er det som holder mig oppe.
• Andet: åbent felt.
(Jeg har en hypotese om, at "Feel good" aktiviteter øger dopamin og opioid niveauet, som hæmmer for cortisol niveauet.)

14) Når jeg er stresset, bliver jeg hurtigt mere irritabel og vrisser mere.
• Ja, og jeg er fuldt ud bevidst om det.
• Ja, og sådan er det bare, det kan jeg ikke rigtig gøre noget ved.
• Ja, jeg gør mine omgivelser opmærksom på at jeg er stresset, og hvis jeg vrisser må de ikke tage det for personligt.
• Nej, stress gør mig ikke mere irritabel.

(Jeg har en hypotese om, at jo mere beviste vi er om vores reaktioner, her under vrissen, jo mere kan vi gøre for at hæmme dem bevidst, når den ubevidste hæmning er sat ud af drift pga. cortisol.)

Mange tak for deres tid. smiley

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kritik ønsker (spørgeskema, ikke til jer)
  • #3   9. feb 2017 Tak for jeres kommentarer, dem vil jeg lige "gruble" lidt over, smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
    #4   9. feb 2017 jeg syntes at det er et godt og velovervejet spørgeskema, med mange valgmuligheder, hvor der burde været en mulighed for en hver.

Dog syntes jeg at spørgeskemaet ligger meget op til misbrug af ordet/diagnosen/sygdommen stress, og at stress burde byttes ud med et andet ord i mange af spørgsmålene. Det er så ærgerligt at stress bliver gjort til en allemands eje, og nærmest er noget man er bare fordi at man er lidt stresset.

desuden er motion ikke nødvendigvis godt hvor folk med reel stress, da det øger produktionen af stresshormoner, og derved kan påvirke stressen negativt.
    (så det spørgsmål bør du nok ændre markant.) smiley

• #5   10. feb 2017 AMT - Kunne rigtig gerne tænke mig at se dokumentation på din sidste udtalelse smiley

Dorthe - et rigtig godt skema men er bange for at de åbne svar giver dig FOR mange variabler så det bliver for svært at få noget ud af spørgsmålene smiley jeg er rigtig rigtig spændt på resultatet og skulle virkelig ønske jeg stod med din opgave da der er rigtig mange spændende ting at kigge på og sammenligne smiley

Mvh TT

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
    #6   10. feb 2017 team tindur: så må du ind og google.

der ligger tonsvis at links som er kildekritiske, og som underbygger det at mortion ikke er ligemed at have det godt og bekæmpe stress.

det kan være forebyggende - men ikke bekæmpende.

• #7   10. feb 2017 Tak for de nye input.

Jeg kan godt følge jer, med jeres betænkeligheder omkring mine åbne spørgsmål, det har jeg også selv, og jeg elsker liste spørgsmål, de er så nemme at analysere på for min matematiske hjerne. Jeg har bare svært ved at komme med svarmuligheder på de spørgsmål, da jeg ikke har nogen ide om hvilken retning mine kollegaer svare.

Jeg har rimelig mange sider til rådig til analysen, så det vil ikke være et problem at skulle "skrive sig ud af" de åbne svar og der er kun 30 svar. Det er min erfaring af mange af mine kollegaer faktisk skriver i de åbne spørgsmål. Det har de gjort ved andre spørgeskemaer. Der vil også være nogle som gør det meget kort.

Ja, jeg skal lige være helt skarp på de åbne spørgsmål. skal have møde ved vejleder på mandag, så vil jeg vende den med ham.

Jeg har planer om at "bestikke" mine kollegaer med mine eftertragtede hjemmelavede hindbærsnittet, med skovhindbærsyltetøj i. som plaster, for at mit spørgeskema er lidt langt og har åbne spørgsmål.

Amt, jeg har brugt ordret "stress" da det som du nævner er blevet en fælles betegnelse med mangle niveauer, og ikke kun den sygedomsudløsende tilstand. - godt være jeg lige skal have en kommentar om det i mit metode afsnit.

Med hensyn til motion, er jeg total enig, hård motion = øget adrenalin og øget cortisol. Hvorimod lystbetinget rolig motion = øget opioider og dopamin som hæmmer for optagelsen af cortisol. Det var pointen for at have det spørgsmål med. Da jeg generelt synes, at denne nuance er en mangelvare de "stress råd" vi hører.

Dea: ja årstiden, er god at få med, vi er nok mange som reagere efter en hård regnskabsafslutning.

TT: Tak. jeg det er et spændende emne. Det er et af de projekter som lidt skriver sig selv, hvis du er interesseret, kan jeg sende den til dig når jeg er færdig til Maj.

Tak for jeres input, de giver gode tanker hos mig. smiley

• #8   10. feb 2017 Det må du meget gerne smiley det ville være SÅ fedt smiley Hvad er så betegnelsen på hård træning..? Hvor går grænsen? Jeg kan jo naturligvis se (uden at læse faglitteratur om emnet) at ekstrem hård træning som maraton, Iron woman/man osv overhovedet ikke hjælper. Men hvor går grænsen? (igen det er individuelt) Skal feks. En proff fodboldspiller der får stress og er vandt til at træne som han gør, holde op?

Mvh TT

• #9   10. feb 2017 TT: det vil jeg gøre. smiley

Hvad der er Hård træning er individet. For en erfaren Marathon løber vil en 10 km. i roligt tempo, være afslappende og lystbetonet motion.

Hvor i mod en utrænet løber som synes løb er træls, kan 2 km. føles som en nærdødsoplevelse.

Det er vores opfattelse at motionen, samt hvor hårdt vores system skal arbejde, Der afgøre om det er hård motion. Den lystbetonede værdi, også ret vigtigt, da det øger signalstofferne opioiderne og dopamin. I forhold til, hvis man synes det er møg med møg på.

F.eks. bruger jeg denne viden i regnskabsafslutningen, der jeg prioritere min dressurridning meget højt, selv om jeg har ret travlt og arbejder mange timer. Jeg synes, det er mega fedt at ride dressur, jeg kan glæde mig hele dagen til dagens træning. = virkelig gode stoffer der udløses der. Derimod, kunne jeg ikke finde på at løbe ret hårdt. Tager gerne flere gå pauser, presser ikke mig selv på løbeturene. For ikke at øge det i forvejen høje cortisol og adrenalin niveau. - billedet kan være helt omvendt for en anden person, fordi det er så individet.

Kommentér på:
Kritik ønsker (spørgeskema, ikke til jer)

Annonce