Fremlæggelse? What to do :O Fremlæggelse? What to do :O
Halløjsa derude
Jeg har efter ca. 2-3 års pause fra hg, valgt at oprette en profil på ny - Der er godt nok sket mange ændringer siden sidst, vil jeg lige sige da
Jeg har et lille problem, som jeg godt kunne mangle nogle råd til...
Sagen er den at:
Om et par uger, skal vi i skolen lave en fremlæggelse - Allerede nu, er det noget jeg tænker en del over, og jeg er virkelig utryg ved, at skulle fremlægge foran hele klassen - Dette er bla. den første fremlæggelse vi skal lave på gym (1. HF) - Så dette gør mig ikke mindre nervøs :0
Jeg har det rigtig svært ved, at skulle sige noget til folk, jeg ikke rigtig kender og i det hele taget bare dét, at skulle fremlægge foran andre... Jeg “kender” ikke specielt mange fra klassen, da jeg snakker med 1-2 personer og generelt er rimelig stille og genert...
Når jeg skal fremlægge, får jeg det virkelig dårligt, føler mig lettere svimmel, har kvalme - (Føler, at jeg skal kaste op, hver gang jeg skal sige noget), mine hænder bliver virkelig kolde, jeg får det riiiiigtig varmt, begynder at svede, føler, at mit hjerte banker rigtig hurtigt og det begynder også, at snurre i mine hænder - Hvis min nervøsitet bliver rigtig slem, så føler jeg, at mine ben forsvinder under mig, jeg får ondt i hovedet og i maven, en fornemmelse, af uvirkelighedsfølelse, mit syn “slører” lidt, jeg kan hverken huske hvad jeg skal sige og jeg begynder, at stamme... Og efter fremlæggelsen, kan jeg stort set ikke huske noget, om selve fremlæggelsen... overhovedet... Jeg mister fuldstændig kontrollen over mig selv, når jeg skal fremlægge... Egenligt, vil jeg aller helst undgå dét, at skulle fremlægge... Men det føler jeg bare heller ikke, at jeg kan, nu hvor jeg går på gymnasiet... Fordi mine mundtlige karakterer er i forvejen ikke for gode, fordi det dér med, at række hånden op i timerne er heller ikke lige min yndlingsting :3
Tit og ofte, ender det faktisk med, at jeg bliver syg et par dage inden eller et par dage efter en fremlæggelse, og jeg tror simpelhen, at det er fordi, at jeg bliver så forfærdelig nervøs - Så hvordan kan jeg undgå dette?!?
I øvrigt, er der nu 2 af mine lærere, som har spurgt mig og “halv-diagnosticeret” mig med social angst...
Selv synes jeg det måske er lidt overdrevet, at det ligefrem er angst jeg har, og jeg synes det er lidt mærkeligt, at de næsten ligefrem finder en diagnose og pådutter mig...
DERFOR... Søger jeg nogle råd!
-Hvad kan jeg gøre? - Ville det være mærkeligt, hvis jeg skrev til min lærer - eller spurgte, om vi evt måtte fremlægge i små grupper istedet for, foran hele klassen?
-Hvad kan hjælpe med, at få lettet min nervøsitet... bare lidt?
-Og kan der være noget om snakken, kan jeg have social angst? Jeg ved self godt, at det kan kun en læge/psykolog afgøre om jeg decideret har angst, men vil ikke bruge deres tid, hvis det ikke er noget...
jan 2012
Følger: 91 Følgere: 72 Heste: 6 Emner: 353 Svar: 2.875
Jeg døjede også selv rigtig meget med nervøsitet i timerne på HF og havde rigtig rigtig ringe mundtlige karakterer - til gengæld gik jeg op og fik nogle gode karakterer til eksamen da det netop kun var foran 2 mennesker jeg skulle snakke - ikke hele klassen
Jeg ved ikke helt hvordan jeg vil råde dig til at gribe fremlæggelsen an - måske tage en snak med skolens Coach for nogle gode råd? Hvis din skole da har sådan en
I hvert fald pøj pøj med det!
feb 2018
Følger: 12 Emner: 6 Svar: 16
Men hvad gjorde du? Og hvordan fik du styr på nervøsiteten?
Jeg vil så vidt, som muligt prøve at fremlægge, men når det kommer til stykket, så bliver jeg alt for nervøs, undgår fremlæggelsen, ved at sige at jeg er “blevet syg” og går hjem - Hmhm
Jeg ved desværre ikke, om min skole har en coach
jan 2012
Følger: 91 Følgere: 72 Heste: 6 Emner: 353 Svar: 2.875
Jeg havde igennem hele mit første år kun snakket med 2-3 personer hvoraf det ene venskab var et rigtig usundt et af slagsen (masser af jalousi så jeg MÅTTE ikke snakke med andre for hende...)
Andet år faldt vi fra hinanden, jeg begyndte at snakke med stortset hele klassen og derefter virkede det hele lidt mindre skræmmende
Før det havde jeg bare skyndt mig igennem fremlæggelserne, men jeg var heller ikke så nervøs som det lyder til at du er
Men ja, det med karaktererne er måske rart at have i baghovedet hvis du er så nervøs - for så skal du ikke gå og være bange for at hele din fremtid er ødelagt hvis du klarer dig dårligt til 1 fremlæggelse (overdrivelse fremmer forståelse
feb 2018
Desværre tror jeg ikke lige helt, at jeg sådan rigtig tør, at snakke med andre end de 1-2 som jeg plejer at snakke med
Jeg vil sige, at jeg tror, at det faktisk vil hjælpe mig en del generelt, at vide at selvom jeg får 02 i standpunkt, så betyder det ingen ting, da jeg alligevel skal op til eksamen i det fag
jan 2013
Følger: 46 Følgere: 13 Emner: 19 Svar: 218
okt 2012
Følger: 116 Følgere: 91 Heste: 20 Emner: 31 Svar: 633
aug 2017
Følger: 14 Følgere: 13 Emner: 6 Svar: 464
Men ellers så kan du selv sætte dig ned og føle efter, hvad er det værste der kan ske? At de griner af dig? At du lave fejl? Eller? Og så kigge på hvor slemt det egentlig er?
Jeg var som dig pga voldsom mobning, og jeg turde ikke engang købe ind. Det der senere har vendt det hele for mig, var da jeg stod på scenen til en musical (jeg kan ikke synge) og sang mens de 200 unge mennesker, iblandt dem en del af mine mobbere, var flade af grin. Jeg havde 2 valg: 1. At løbe fra scenen og kaste mig grædende i en seng for aldrig at tale med nogen igen eller 2. At grine med... Jeg valgte det sidste for det var jo ikke værre, jeg døde ikke af det, og set i bakspejlet, så VAR det komisk!
Det var ikke vendepunktet for mig på det tidspunkt (pga fortsat voldsom mobning), men det gjorde jeg fik mere tro på livet, på den måde at jamen laver jeg fejl eller siger noget tosset, ja så overlever jeg uanset hvor dum jeg føler mig i situationen. Og hvis det værste der kan ske er at give andre et godt grin, så er det jo egentlig også positivt
Vi kommer ALLE til at dumme os, alle uden undtagelse, men tænk over om du selv går rundt og huske hvornår og hvordan alle dine klassekammerater dummede sig? Jeg vil næsten vædde på at du ikke rigtig husker det, for der er ingen mennesker, der husker de småfejl, der kommer af feks fremlæggelser osv. Jeg vil næsten skyde på at mange af de mennesker, der var til “min” musical, ikke kan huske det i dag og jeg huske det også kun selv fordi det virkelig blev en skelsættende ændring for mig
I dag har jeg eget firma, lever af at undervise og være tals-person og så er jeg lige blevet bedt om, af det firma, hvis varer jeg forhandler, at blive international underviser, så jeg skal rejse rundt i verden og undervise bla med begrundelsen: når du taler i et rum, så bliver der stille og alle lytter og kan lide at lytte til dig!
Så husk ting tager tid, men hvis du hver dag kan gøre en ting du er usikker på og som skræmmer dig, så har du den sejr UANSET om den ender i succes eller fiasko, for det er det at du GØR det, der er en sejr
Så start måske med at, når du møder ind om morgenen, at sige hej, før de gør? Det er relativt “sikkert”, senere måske flere ord på, eller at du tør række armen op og komme med et svar, selvom du måske ikke er helt sikker på det er korrekt
Husk dog at selvom vi alle dummer os og ingen andre husker at vi gør det, så kan vi selv huske det, og der skal vi “slutte fred” med det, i mangel af bedre. Jeg kan stadig være i situationer, hvor jeg tænker “gud hvor pinligt” og får lidt ondt i maven af det, men så tvinger jeg mig til at tænke at “jeg overlevede”!
Jeg håber du kan bruge min historie, selvom du er midt i det! Men kan du ikke komme over det alene, så få hjælp, det er IKKE et nederlag at bede om hjælp til sådanne ting, dit problem er lige så reelt, som havde du et brækket ben
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2131 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.490
Jeg blev også selv mobbet, holdt udenfor, snakkede ikke med særlig mange, turde ikke tage kontakt osv.
Jeg var bestemt heller ikke glad for at fremlægge, men på HF ændrede det sig. Jeg begyndte at blive utrolig grundig i min research og terpede mit materiale så jeg var 100% sikker i det jeg skulle sige. På den måde var der lidt mere ro til at stille sig op, fordi jeg vidste at set jeg sagde var rigtigt og jeg kunne mine ting.
I dag er jeg underviser og skal stå og undervise folk i at ride. Ofte er deres forældre med på sidelinjen, og i et curlingsamfund er der ikke mindre pres på underviserne da deres børn jo gerne skulle blive små superstjerner. Men jeg elsker det!
Og jeg elsker stadig at fremlægge!
Selvom det lyder hårdere end det menes, og det er lettere sagt end gjort, så gælder det om at tage sig selv i nakken og kaste sig ud i det. På HF er der ofte en masse med mange problemer af den ene eller den anden art, de har valgt HF i stedet for alm gym af en årsag. Tænk på du ikke er anderledes end dem.
Hvis du er tryg ved de par stykker du snakker med, så hold fokus på dem under fremlæggelsen. Hvis I må, så lav et diasshow. Det behøver slet ikke være fansy, det kan bare være en side med stikord til det du vil sige, for så flytter folks fokus sig fra dig og op på skærmen. Og selvom der kun står fire linjer og du skal snakke i 5-10 min, så vil folk læse sætningers igen og igen.
feb 2018
Men mange tak for svar
feb 2018
feb 2018
Har måske glemt at skrive hvorfor jeg ikke rigtig tør - Jeg har ligesom dig og Sanne været et offer for mobning
Men mange tak for dit svar, og jeg kan i den grad bruge din historie!
feb 2018
Jeg sidder også selv og ‘overforbereder’ mig til når jeg skal fremlægge, dog lige inden en fremlæggelse bliver jeg meget usikker, og “klappen går ned”
Jeg ønsker også selv at blive underviser (lærer), når jeg engang er færdig, dog står mit problem lidt i vejen for mig
feb 2018
Jeg tænker at det nok også er fint at have noget i hænderne, det har jeg fx. også altid til mundtlige eksamener
Jeg synes bare de fleste i min klasse er meget udadvendte og med deres attitude, virker det overhovedet ikke som om, at de skulle være nervøse for at skulle fremlægge
-Mange tak for svar
jul 2008
Følger: 65 Følgere: 67 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.546
Man skal være lidt spændt/et og andet, for at man fungerer bedre. Jeg fungerer rigtig god til f.eks. mundtlige eksamener, fordi min hjerne kører lige lidt hurtigere end normalt, når jeg er lidt presset
Og så ville jeg helt ærligt snakke med min lære om det. Fortælle at DU er nervøs, om hun har gode råd/tips/triks, eller i hvert fald, om hun vil tage hensyn til det.
Ellers kan man altid sige det, som det er. Hej, jeg vil fremlægge om det her, og jeg er desværre altid så nervøs til fremlæggelser, så I må gerne sige til, hvis jeg snakker for hurtigt/kan godt være, jeg lige skal have 2 min til at samle mig/et og andet
Så er man ærlig, og de fleste kan jo godt sætte sig ind i den situation - alle kan synes, det er lidt spændende/ubehageligt at fremlægge overfor andre, især folk, man ikke kender
Husk det er OK at være nervøs - det er derfor, man øver det
jul 2008
Følger: 65 Følgere: 67 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.546
Og haha, jeg har altid min computer med, ellers har jeg ALDRIG noget i hånden - max. en fjernbetjeningsdims til dias. Papir m.m. kan jeg ikke have med, så må jeg lægge det på bordet. Jeg ryster frygteligt på hænderne, især højre, både i hviletilstand og til eksamen/fremlæggelse. Sådan er jeg bare
Powerpoint m. dias er en god ting, hvis I må - det gør nemlig, at folk fokusere mindre på dig og mere på dias'erne
feb 2018
Tror måske godt min lærer ved, at jeg er meget nervøs, så ved ikke om det måske er lidt mærkeligt, at skulle sige det helt random til hende?
jan 2007
Følger: 3 Følgere: 98 Heste: 5 Emner: 25 Svar: 704
Mht det med lægen, er det jo det de er der for. Du spilder i hvert fald ikke deres tid (hvis de mener det, bør du nok skifte læge).
Jeg tog til lægen med den tro jeg var deprimeret. Det troede hun også, men sendte mig til psyk der diagnosticerede mig med atypisk autisme. Det var så lidt at folk sædvanligvis ikke tænker det om mig, men stadig nok til at påvirke i sociale sammenhænge (dog ikke på samme måde som du). Men vil bare sige med det, at hvis du er det mindste i tvivl eller gerne vil vide hvorfor du har det sådan, så aftal en tid. Det er virkelig rart at få noget afklaring og evt noget at arbejde videre på, for det lyder da til du gerne vil gøre noget ved det.
feb 2018
Jeg tror jeg må få taget mig sammen til en tid ved lægen så!
jan 2007
Følger: 3 Følgere: 98 Heste: 5 Emner: 25 Svar: 704
God idé!
feb 2018
Hvor de lærte om karakterkompasset, det der i hjernen; Motor cortex, visuel cortex og andre af de ting, som Nicolai har ‘opfundet’
feb 2018
Jeg har stadig nogen gange svært ved at sige “ja” ved opråbning
Tak for svar
Fremlæggelse? What to do :O