købeloven for heste- hjælp {{forumTopicSubject}}
Jeg købte en hest i august måned, havde en dyrlæge ud for at lave en handelsundersøgelse på hesten. Hesten går ikke igennem bøjeprøve og er ekstrem skæv i krydset, men dyrlægen siger at de sagtens kan rettes, så jeg vælger at købe hesten,
Sener har jeg fået hesten igennem en opfattende undersøgelse af tyskedyrlæger. Og det har vidst sig at være langt være med hesten og står nu med en uridelig hest. Dyrlægerne i tyskland er 100% sikre på at de skader hesten har er sket FØR min tid og dette kan bevises. Så jeg kontaktede forrige ejer og fortalte hende hvad jeg havde fundet ud af, og vi finder ud af en løsning med jeg får nogle penge tilbage så jeg får rettet lidt på min stramme økonomi op igen. Dette skete i mandags, I dag havde jeg endnu ikke set nogle penge. så jeg skriver til hende igen, Hun skriver så at hun ikke vil give nogle penge alligevel da jeg ikke har fået hesten igennem en undersøgelse ved køb. Det havde jeg men det vidste hun ikke. Grunden til jeg ikke havde nævnt dette for gamle ejer er at Dyrlægen den gang sagde at hesten kunne rettes og det ikke skulle være noget problem.
Men hun holder på loven der siger dette:
Ifølge købeloven har køber en undersøgelsespligt, hvilket vil sige, at man som køber har en pligt til at undersøge hesten grundigt, før hesten erhverves. Tilsidesætter man denne undersøgelsespligt, kan skjulte fejl og mangler, som køber kunne have opdaget ved en sådan undersøgelse, ikke gøres gældende overfor sælger. Det anbefales derfor at lade hesten handelsundersøge af en af køber valgt og betalt dyrlæge. Dyrlægen bør til brug for sin vurdering af hesten have mulighed for at se den udfyldte sundhedserklæring.
Men jeg holder på :
At købeloven gælder i 2 år så kan jeg bevise at hesten har haft en skaden INDEN jeg købte den så kan jeg smide den tilbage i hovedet på hende og kræve hun betaler ALLE udgifter jeg har haft på hesten.
Men hvad er jeres mening? Hvad gør jeg i denne sag? Hvad siger loven?
feb 2007
Følger: 90 Følgere: 84 Heste: 3 Emner: 37 Svar: 752
okt 2011
Følger: 4 Følgere: 8 Heste: 3 Emner: 13 Svar: 439
nov 2008
Følger: 80 Følgere: 73 Heste: 7 Emner: 320 Svar: 5.593
mar 2007
Følger: 94 Følgere: 126 Heste: 4 Emner: 668 Svar: 2.619
mar 2007
sep 2008
Følger: 21 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 128
At den samme fejl så går hen og giver dig en uridelig hest er ikke en skjult fejl og kan IKKE reklameres på. For su vidste hesten havde fejlen da du købte den. Så selvfølgelig kan det dateres til før du købte hesten, men ikke det sto mindre er det ikke en skjult fejl og derfor kan du ikke kræve at sælger tager hesten tilbage eller betaler dig noget af den ene eller anden slags.
Jeg er ked af at sige det men det er købere som dig der gør at det efterhånden er noget rigtig lort at sælge heste. DU har undersøgelsesPLIGT og hvis hesten ikke godkendes af en af DIG valgt dyrlæge så er det en chance DU tager. Du må jo have prøvet hesten da du købte den og hvis du ikke selv er erfaren nok til at se om hesten er tydeligt skæv og ikke kan rides, ja så må du sørge for at få en kvalifiseret person med.
nov 2008
sep 2008
feb 2009
Følger: 40 Følgere: 58 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 140
nov 2008
Stk. 2. Må manglen anses som uvæsentlig, kan købet dog ikke hæves eller omlevering fordres, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt eller har kendt manglen på et sådant tidspunkt, at han uden urimelig opofrelse havde kunnet skaffe mangelfri genstand.
Stk. 3. Sælgeren er, selv om han er uden skyld, pligtig at betale skadeserstatning dog således, at bestemmelserne i § 24 finder tilsvarende anvendelse.
§ 47. Har køberen før købets afslutning undersøgt salgsgenstanden eller uden skellig grund undladt at efterkomme sælgerens opfordring til at undersøge den, eller er der før købets afslutning givet ham lejlighed til at undersøge en prøve af salgsgenstanden, kan han ikke påberåbe sig mangler, der ved sådan undersøgelse burde være opdaget af ham, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.
§ 49. Tilbyder sælgeren at afhjælpe en mangel eller at foretage omlevering, må køberen dermed lade sig nøje, hvis det kan ske inden udløbet af den tid, da han er pligtig at afvente levering (jf. § 21), og det åbenbart ikke kan medføre omkostning eller ulempe for ham.
Stk. 2. Køberens ret til erstatning berøres ikke af denne bestemmelse.
§ 52. Viser det sig, at den solgte genstand lider af en mangel, har køberen, såfremt han vil påberåbe sig manglen, at give sælgeren meddelelse derom i handelskøb straks og ellers uden ugrundet ophold. Afgiver han ikke sådan meddelelse, uagtet han har opdaget eller burde have opdaget manglen, kan han ikke senere gøre den gældende.
Stk. 2. Vil køberen hæve købet, eller vil han kræve efterlevering eller omlevering, skal han uden ugrundet ophold give sælgeren meddelelse derom, og har ellers tabt sin ret til at afvise genstanden eller kræve efterlevering.
§ 54. Har køberen ikke inden to år efter genstandens overgivelse til ham meddelt sælgeren, at han vil påberåbe sig en mangel, kan han ikke senere gøre den gældende, medmindre sælgeren har påtaget sig at indestå for genstanden i længere tid eller har handlet svigagtigt.
https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=1419
Mit elskede retsinfomation jeg har savnet at bruge dig
mar 2007
Den danske dyrlæge sagde hesten var skæv i krydset.
DE tyskedyrlæger siger hesten har en slem gammel skade på hb knæ og en gaffabåndskade som ikke er blevet behandlet og derfor kan hesten ikke gå rengående på højre volte og gå i rigtig taktet galop på højre volte.
Så det er jo to forskellige diagnoser dyrlægerne kommer med, og det de tyskedyrlæger har fundet ud af er de 100 % sikre på er sket FØR jeg købte hesten.
mar 2007
Det der rets sprog er ikke lige mig
sep 2008
Nygård nu er der jo forskel i loven når nu vi snakker ting eller dyr (herunder heste). Så lige præcis de paragraffer holder ikke. Der er forskel på om man køber en defekt dvdafspiller eller en halt hest.
nov 2008
stk 2: Dog hvis fejlen er uvæsentlig altså hvis hesten kan rides og det ikke betyder noget så kan man ikke levere den retur
stk 3: selvom sælgeren er uden skyld så har hun pligt til at betale tilbage.
§ 47. har du før købets afslutning tjekket hesten eller uden grund ikke overhørt sælgers krav om en undersøgelse kan køber ikke påråbe en fejl. dvs ingen erstatning da det burde have været opdaget medmindre sælger har agtet svinagtigt.
§ 49. Tilbyder sælgeren at tage hesten retur må køberen lade sig nøje.
Stk. 2. Køberens ret til erstatning berøres ikke af denne bestemmelse.
§ 52. Hvis hesten har en mangel skal køber fortælle sælger om det med det samme som fejlen opstår. gør køber det ikke mister man den ret.
Stk. 2. Vil køberen hæve købet, skal man give sælger besked om det. hvis ikke så mister man sin ret til det.
§ 54. Har køberen ikke inden to år efter genstandens overgivelse til ham meddelt sælgeren, at han vil påberåbe sig en fejl, kan han ikke senere gøre den gældende, medmindre sælgeren har påtaget sig at tage imod hesten eller har handlet svigagtigt.
nov 2008
nov 2008
§ 1 a. Loven gælder for alle køb, bortset fra køb af fast ejendom.
Stk. 2. §§ 72-87 gælder dog kun i forbrugerkøb.
Stk. 3. §§ 5, 10 og 11, § 17, stk. 2, § 42, § 43, stk. 1 og 2, § 44, §§ 47-49 og 52-54 gælder ikke i forbrugerkøb.
Stk. 4. Loven gælder ikke for køb, der er omfattet af den internationale købelov.
Og har haft Jura og virksomhedsøkonomi og fik af vide af begge mine lærere at de holdte, men spørger da bare min jura lærer imorgen, hun har også hest
Btw hedder ikke Nygård men Nygaard
sep 2008
sep 2008
nov 2008
Og fik sørme ret... havde bare ikke den sidste paragraff med og §42 og 43 er stortset ens så det lå mine trætte øjne ikke mærke til
§ 42. Angår købet en bestemt genstand, og lider denne af en mangel, kan køberen hæve købet eller kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen. Må manglen anses som uvæsentlig, er køberen dog ikke berettiget til at hæve købet, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.
Stk. 2. Savnede genstanden ved købets afslutning egenskaber, som må anses tilsikrede, eller er manglen efter købets indgåelse forårsaget ved sælgerens forsømmelse, eller har sælgeren handlet svigagtigt, kan køberen kræve skadeserstatning.
§ 43. Ved køb af genstande, bestemte efter art, kan køberen, såfremt den leverede genstand lider af en mangel, hæve købet eller kræve omlevering eller fordre et forholdsmæssigt afslag i købesummen.
Stk. 2. Må manglen anses som uvæsentlig, kan købet dog ikke hæves eller omlevering fordres, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt eller har kendt manglen på et sådant tidspunkt, at han uden urimelig opofrelse havde kunnet skaffe mangelfri genstand.
Stk. 3. Sælgeren er, selv om han er uden skyld, pligtig at betale skadeserstatning dog således, at bestemmelserne i § 24 finder tilsvarende anvendelse.
sep 2008
mar 2007
nov 2008
maj 2007
Følger: 35 Følgere: 216 Heste: 4 Svar: 552
Jeg/vi har selv stået i lidt den samme situation, hvor vi så kørte retssag i næsten 2 år..
Jeg kan anbefale advokaten Pernille Skinnerup, det er hende vi har brugt og hun er rigtig dygtig.
okt 2011
Følger: 4 Følgere: 8 Heste: 3 Emner: 13 Svar: 439
okt 2010
Følger: 47 Følgere: 40 Heste: 2 Svar: 4
Vi har for 4 år tilbage købt en traver ubeset,og handlede på vores gode tro.Dette skal man aldrig gøre.Vi blev snydt så vandet driver.Syntes lige jeg vil fortælle hvordan det gik hos Heste advokaten Pernille fra Sjælland i Hørsholm ret.Vi fik som sagt denne traver hest hjem,hvor den ved leveringen ikke lige skulle rides mente sælger.Vi var nye i hesteverdenen og var ikke kloger denne gang.Men dagen efter skulle min datter på den traver hvilket hun glædede sig meget til.Men men.....den brækkede sammen og kunne ikke bære hende.Vi kontaktede dyrlægen der lavede bøjeprøve som hesten ikke gik igennem.Den var rigtig øm i krydset,hvilket den viste bare vi satte fingeren på,så den var ved at sætte sig ned.Vi kontaktede sælger,som fortalte hesten bestemt ikke fejlede noget,og hun havde også allerede brugt pengene.Hun ville intet gøre eller tage den tilbage igen,vel vidende den ikke kunne rides.Vi endte i retten i Hørsholm,hvor sælger vinder over os,selvom vi gjorde hende opmærksom på at den ikke kunne rides.Ærgeligt...købt som beset.Dommeren sagde selvom vi havde kontrakten fra hestenettet men ingen handelsundersøgelse,så var det vores egen skyld.End videre kan man når man kommer i retten også blive udsat for, hvis man har handelsundersøgelsen og ingen røntgen billeder også kan tabe sin sag.Så pas på derude.Vi fik at vide at man ligeså godt kan lade være med at lave kontrakt,hvis man ikke har handelsundersøgelse incl.røntgen.Så har man alle muligheder for at tabe sin sag.
Vi kunne ikke nænne at aflive/slagte vores ny indkøbte hest.Hun hygger sig nu i Gjerndrup dyrepark,hvor hun bliver til hun dør.Men det var dyre lærepenge.
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.269
okt 2010
Følger: 47 Følgere: 40 Heste: 2 Svar: 4
købeloven for heste- hjælp