{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.377 visninger | Oprettet:

Købeloven (ingen handelsundersøgelse) {{forumTopicSubject}}

Jeg synes efterhånden at jeg har været rundt overalt på nettet, og kan stadig ikke finde ud af, hvad købeloven siger, hvis ikke der er blevet foretaget en haldelsundersøgelse.

Sagen er den, at den pågældende hest blev købt den 2. februar 2013 - der blev udfærdiget en købekontrakt, dog blev der ingen handelsundersøgelse lavet.
I købekontrakten bliver der skrevet, at sælger oplyser. at hesten før købers overtagelse har været anvendt som skovturshest og køber oplyser, at heste skal anvendes som ridehest.
Der er ikke aftalt en gensidig fortrydelsesret.
Sælger erklærer, at hesten i det hele taget er sund og rask, og har normal adfærd i boksen, på folden og staldgangen.

Kan man dog ifølge købeloven - uden at der er lavet en halndelsundersøgelse - reklamere over diverse fejl og mangler, der er dukket op?
Der var kiropraktor til hesten for ca. en uge siden, hvor hun som det første så hesten i longen og derefter lavede en bøjeprøve. Hesten viste sig at være halt på 3 ben, hvoraf det ene ben ifølge hende, var en grad 3 ud af 5.
Hun turde slet ikke røre ved hesten kiropraktisk af bekymring for, at hesten derved ville kunne få det endnu værre. Som det så ud på det tidspunkt, kunne der sandsynligvis være tale om et skævt bækken - hesten havde i hvert fald konstante smerter; omend det varierede fra dag til dag.
Hun mente derudover, at skaden var gammel.

Grunden til, at kiropraktoren overhovedet blev tilkaldt var, at hesten efter ca. en uges (måske 2) begyndte at bukke, hver gang , at den skulle rides. I løbet af 5 minutter, kunne hesten allerede have bukket mindst 30 gange. Det kunne ikke engang lade sig gøre, bare at skridte.
Derudover - når vi tænker tilbage - har hesten fra første dag på folden vist sig som værende hidsig/aggressiv på folden - hvilket dyrlægen forbinder med smerter.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Købeloven (ingen handelsundersøgelse)
  • #3   4. maj 2013 Er ret overbevist om at du har et års fortrydelsesret (eller en måned?)
    Ring til landscenteret for heste smiley

• #4   4. maj 2013 Hvis du kan påvise, at det er en gammel skade, som sælger bevidst har skjult, så har du retten på din side. Men det er ret svært at bedømme.

• #5   4. maj 2013 Køber har undersøgelse pligt så ting som kunne havet været opdaget ved en almindelig handelsundersøgelse kan man ikke reklamere for man får ihvertfald ikke meget ud af det smiley

• #7   4. maj 2013 Pernille Skinnerups artikler har jeg faktisk læst igennem.

Ja, køber har undersøgelsespligt, mens sælger har oplysningspligt. Men jeg synes også, at jeg læste noget inde i en af hendes artikler, om at sælger ofte har en begrænset eller selektiv hukommelse, når det drejer sig om sygehistorien på en
    udvalgt hest:
    Heste har en udtalt evne til at tilpasse sig. Nogle heste kan have gået i mange år hos sælger med en skjult fejl, der har givet sig ringe eller intet udtryk, og hvor sælger måske blot har bemærket en periode med uren takt eller nedsat præstation, og hvor hesten så har rettet sig eller kompenseret for et latent problem. I hænderne på en ny ejer og i et nyt miljø, slår problemet måske ud i lys lue.

Der hvor hesten står nu, er der utrolig mange - stejle - bakker, samt at den langsomt blev startet op i ridning igen - den havde stået stille ved sælger, da hun ville have en roligere hest.

• #8   4. maj 2013 Der er ikke Noget som hedder fortrydelsesret i henhold til hestehandlel det et kun vare købt på nettet man har fortrydelsesret på (i forretninger ikke privathandel)

• #9   4. maj 2013 Sælger vil ikke have hesten tilbage - hun har udtalt, at hvis hesten har ondt (eller køber ikke vil have den mere) skal den da bare aflives. Det var alligevel det hun ville have gjort, hvis ikke hesten var blevet solgt dengang.

• #11   4. maj 2013 Ja, og hvordan gør man så lige det? smiley

• #13   4. maj 2013 Ingen fortrydelsesret. Jeg bliver SÅ forarget, når folk stadig tror dette - og forsøger at "hjælpe" andre ved at fortælle dem om denne "rettighed". Den eksisterer ikke!

Når man skriver under på en kontrakt, er det altså ret vigtigt at man kender juraen bag - ellers ved du/I jo ikke, hvad det er I i princippet skriver under på.

I står meget dårligt - og en kiropraktor alene kan ikke bruges som bevismateriale i en eventuel retssag. Hvis I vil gå videre med det, skal I have en dyrlæges ord, vurdering, og undersøgelser (måske endda to dyrlæger).

Først skal hesten udredes for hvad der er galt med den - så skal dyrlægen datere hvornår skaden kan være sket, og sidst, men ikke mindst og vigtigst - skal det BEVISES at sælger har været bevidst om fejl, mangler, skavanker, skader etc - og derfor har handlet i ond tro (som en anden skriver).

Jeg ville aldrig gå i retten på så ufattelig dårlig en sag. Det lyder som om I kunne have sparet jer en masse besvær, hvis I havde ofret pengene på en handelsundersøgelse. Mange tror, at de "bare lige" kan påpege fejl efterfølgende, og så må dyrlægens vurdering jo nu være lige så god som en egentlig handelsundersøgelse - men nej - rent juridisk går det slet, slet, slet ikke.

De fleste af mine heste har jeg købt uden handelsundersøgelse, men jeg ved også at det er et valg, jeg tager. Fejler de noget - tja - tooooo bad, så må jeg bide i det sure æble, og sige "Og det var så mit valg".

Jeg er da blevet taget godt ved næsen, og måtte sælge til langt lavere pris end det jeg netop havde købt hesten for (fordi hesten selvfølgelig skulle sælges for det, den rent faktisk var - og ikke det jeg fejlagtigt troede den var), men ja - det er livet.

Det er også dybt unfair at kunne vende tilbage til sælger og anklage - for altid. Jeg kan anbefale GANSKE NØJE at gennemlæse HN's kontrakt (det er formentlig den I har brugt?), men så prøv og læs hvad der RENT FAKTISK står i de formuleringer. Formuleringen er - alt smiley

• #14   4. maj 2013 Louise K.
    Jeg er godt klar over, at der ingen fortrydelsret er - det er heller ikke det jeg spørger til i indlægget.
    Mit spørgsmål, som der er blevet svaret på, omhandlede reklamationsretten.

• #15   4. maj 2013 Der er ingen form for rekaklamationsret når køber har valgt ikke at få hesten handelsundersøgt. Og der for kan det ikke bevises at hesten har haft nogle fejl som sælger skulle være bekendt med. Det er en træls situtation, har selv været der.

• #16   4. maj 2013 Rigtig ærgerligt, der er altså ik noget at gøre. Men i har forhåbentligt købt hesten billigt. Siden det ikke var nødvendigt m handelsundersøgelse?1

• #17   4. maj 2013
    Nu står jeg selv med en hest med skævt bækken, noget den har haft i flere år.
    Og det kan godt rettes, det kræver bare nogle behandlinger fordi det har været der i så lang tid så

I har ikke tænkt på og få en anden ud og vurdere hvad hun siger til hestens tilstand?

• #18   4. maj 2013 jeg ved ikke om du bliver klogere men det her er en god side
    (link fjernet)

• #19   4. maj 2013 TS ; nu var mit indlæg også lidt en respons på de "råd" jeg kunne læse andre havde givet dig. Det er en ærgelig situation du/I er havnet i, men der er ikke så ufattelig meget at gøre - medmindre du altså er vildt ivrig efter at kaste penge efter en retssag.

Må man spørge hvad den omtalte hest er handlet til?

• #20   4. maj 2013 Marie-Louise: Ja, hesten har ikke været dyr, men det er alligevel en træls situation at stå i. Især når kommentaren fra en "ven" da hesten blev indkøbt var, at man jo nu skulle passe lidt bedre på den, så den ikke også skulle aflives uden grund (hvilket den tidligere hest selvfølgelig ikke blev; der var både dyrlæge og kiropraktor ind over - der var desværre intet at gøre).
    Det er også derfor at køber så gerne ville, at sælger tog hesten tilbage, da hun har det svært med at stå i denne situation.

Krikken: Der var tale om et skævt bækken, ja. Men også noget nede ved det ene ben: spat, kodeledsforvridning eller en seneskade .. det var ikke til at sige noget, før behandling - hvilket dyrlægen/kiropraktoren ikke mente, der ville kunne svare sig.

Louise K: Hesten er indkøbt som dressur-/skovturshest.

• #21   4. maj 2013 Hvis hesten har været tilpas billig, kunne man ha lugtet noget var galt?

• #22   4. maj 2013 Så billig var den dog ikke - heller ikke efter at prisen var blevet forhandlet ned.

• #23   4. maj 2013 Hvis hesten har været tilpas billig, kunne man ha lugtet noget var galt?

• #24   4. maj 2013 Ok, men summa summarum er at du KAN reklamere, men medmindre sælger er meget velvillig, så er det en tur i retten, hvilket jeg fraråder på det kraftigste af hensyn til udgifter og omkostninger i forbindelse hermed.

Kommentér på:
Købeloven (ingen handelsundersøgelse)

Annonce