{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
947 visninger | Oprettet:

Retssager omkring spat! {{forumTopicSubject}}

Hej Hg'ere!

Jeg søger lidt info om heste, som er solgt og det senere har vist sig at hesten har haft spat? Hvordan og hvorledes er det gået for køber og sælger?

Er det nogle, der kender konkrete sager - og reglerne indenfor købeloven - der skal helst linkes, da alle har hver deres opfattelse af købeloven, når det angår heste.

VH Louise

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Retssager omkring spat!
  • #1   14. nov 2008 Hvis ikke der er foretaget købsundersøgelse med bøjeprøve og/eller røngten, så er der ikke meget at stille op.

Er der skrevet kontrakt på hesten ifm. sundhedsstatus?

• #2   14. nov 2008 Siri : Dvs uden handelsundersøgelse så hæfter man som køber selv for sagen? Er du sikker?

• #3   14. nov 2008 Der er lavet kontrakt, og der er noteret at hesten på et tidspunkt (et års tid inden salg) har været urentgående uden dyrlæge kunne fastslå en diagnose. Køber fravalgte handelsundersøgelse.

• #4   14. nov 2008 Hm - ok.

Hvis der er andre, som har kendskab eller med sikkerhed ved noget, hører jeg gerne fra jer?

• #5   14. nov 2008 Uden handelsundersøgelse er det købers ansvar ...
    Og for at vise det er spart SKAL det være en røngtenundersøgelse...

Hvis hesten har spat efter et halvt år efter køb (f.eks) er det køber der skal bevise det var der på købstidspunktet.

• #6   14. nov 2008 Det er jo lidt modsigende. Hvis man kan bevise det har "været unmderliggende" ved handlen så er det muligt at køber får medhold?

• #8   14. nov 2008 Uden grundig handeslundersøgelse er man dårligt stillet. Så skal man bevise at hesten havde spat på salgstidspunktet.

• #9   14. nov 2008 Hm - i den her sag er der noteret en episode, hvor hesten går urent og dyrlægen ikke kunne stille diagnose.

På hvilke grundlag vandt køber sagen?

• #10   14. nov 2008 Var sælger klar over dette problem, at den havde spat ? Nej
    - hun vidste dog godt den havde været urentgående uden lægens diagnose, og fortalte køber det.

Dvs. køber var klar over en urenhed uden diagnose, sælger har ikke handlet i ond tro.

• #11   14. nov 2008 Vi kører lige nu en sag om min hest, som har fået erklæret spat.. Da vi købte den, fik sælger den røntgenundersøgt og det hele, og der var en anmærkning i hasen, som dog ingen betydning havde for hesten som ridehest ifølge dyrlægen.. Jeg havde dog ridemæssige problemer med den hele tiden, og vi fik så konstateret aktiv spat, som vores dyrlæge også sagde var tilstede på billederne fra købstidspunktet..

Så vi har lagt sag an mod sælger..

• #12   14. nov 2008 J&C : Kan man så egentligt ikke også sige at din sælger har handlet i god tro?? hun har jo fået tjekket hesten og dyrlægen godkender den?? så hun kan jo kun tro på hvad han siger???...Er det så egentligt ikke dyrlægen man skal køre sag på?? han har jo vurderet billederne forkert i følge jeres dyrlæge??

• #14   14. nov 2008 jeg købte en hoppe der havde spat for nogen år siden..

ca 4 mdr efter jeg havde købt hende blev hun halt, men min daværende dyrlæge kunne ikke finde noget..
    et år efter bliver hun halt, og jeg fik en anden dyrlæge ud.. han kunne med det samme se at det var spat.
    jeg spurgte hvad jeg havde krav på, og ikke krav på.

han sagde at man retsmessigt kun kunne tilbage datere spat i 3-4 mdr.
    han kunne dog se at min hoppe havde haft det meget længere, og altså også på købs tidspunktet, men hvis jeg valgte at klage over det ville jeg ikke kunne få noget ud af det fordi retten som sagt kun tilbage datere det nogenfå mdr.
    hvis jeg deriomd havde gjort noget første gang hun var halt, havde der været noget at hente..

jeg var dog hurtigt blevet glad for hoppen, så for mig var det ikke en mulighed at sende hende tilbage.. og jeg havde fået hende til en billig pris, så jeg synes ikke jeg ville gøre mere end at ringe til sælger og fortælle det.

håber du kan bruge mit svar til noget

• #15   14. nov 2008 det skal lige siges at jeg "kun" fik lavet en klinisk undersøgelse da jeg købte hende..
    og derfor ville det kunne gå ind under skjulte fejl

• #16   15. nov 2008 Trine : Tak for svar. Det kan jeg godt forstå - men situationen er lidt anderledes da man har gjort opmærksom på at hesten har været undersøgt ved dyrlæge pga. urentheder - dyrlægen fastslår ikke en diagnose, men når det er med i kontrakten skriver man det vel netop fordi at man gør opmærksom på at hesten har vist sig urentgående uden egentlig forklaring.

Hesten her har også været billih, men jeg er selvfølgelig stadig interesseret i at høre hvordan sagen ville lyde. Der er selvfølgelig en grund til både kontrakt, tilføjelse og handelsundersøgelser.

Kommentér på:
Retssager omkring spat!

Annonce