1.130 visninger
|
Oprettet:
Ridning og graviditet? {{forumTopicSubject}}
Hej Hg
Hvor meget må man ride når man er gravid?
Nogle steder siger de at man slet ikke må ride, andre steder at det kun er i de 3 første måneder.
Jeg er gravid for anden gang, men første gang red jeg kun skridtture,og kun i starten, da jeg fik bækkenløsning i 4 måned, og endte i kørestol og var de sidste 2 måneder totalt sengeliggende.
Jeg er kun i 6 uge nu, så det er meget nyt.
Hvor meget har i andre der har børn redet?, og hvad med staldarbejde som muge, feje og slæbe wrap?
Håber at høre jeres erfaringer.
maj 2006
Følger: 30 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 44 Svar: 755
aug 2009
Følger: 48 Følgere: 78 Heste: 4 Emner: 479 Svar: 4.404
så rid så længe du har det godt med det
jul 2009
Følger: 136 Følgere: 121 Heste: 2 Emner: 63 Svar: 607
jan 2005
Følger: 66 Følgere: 67 Heste: 19 Emner: 13 Svar: 2.466
Jeg red almindeligt indtil ca uge 24, så kunne jeg ikke rigtig drive mit dovne ponydyr frem på en behagelig måde længere og siden har jeg kun skridtet. Det sidste stykke tid har jeg kun været oppe når min mand har haft mulighed for at gå med, simpelthen fordi jeg er blevet for nervøs her til sidst hvor hun ikke ligger særlig godt beskyttet derinde i forhold til tidligere og fordi jeg er noget mindre mobil og min balance er ikke helt som den plejer.
Muge ud har jeg gjort længe, og kan sådan set også stadig, men min mand og jeg har en arbejdsfordeling der hedder at han muger ud og jeg laver mad (til ponyen), så det er ikke så tit jeg gør det. Det skal lige siges at vores går på træpiller, så det er lidt mindre kompliceret end halm. Feje kan jeg også stadig, selvom det ikke går så stærkt længere.
Slæbe wrap ville jeg være ret påpasselig med når du kommer lidt hen i graviditeten, det er jo ikke sundt at bære/slæbe for meget, så jeg tænker det er uhyre vigtigt at du lytter til din krop. Det er den vel egentlig i det hele taget. Men hvis du googler det, så kan du finde nogle retningslinier for hvor mange kilo det er smart at bære på i løbet af graviditeten.
okt 2009
Følger: 40 Følgere: 38 Heste: 2 Emner: 39 Svar: 465
Jeg tror det er hvad man føler for, og hvordan ens hest er
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 64 Svar: 1.644
apr 2012
Følger: 14 Følgere: 13 Heste: 4 Emner: 40 Svar: 294
Jeg vil fortsætte som normalt indtil kroppen siger fra, eller vægten bliver for meget for min hest, og så tage det roligt med staldarbejdet.
Ride med bækkenløsning kan jeg ikke.
Jeg var indlagt og måtte kun komme i en kørestol for at komme på wc så galt var det!
Overlægen sagde at jeg var i fare for at blive lam i underkroppen resten af mit liv. Havde virkelig rigtig bækkenløsning.
Det er også med forbehold at denne graviditet kan lykkes.
Jeg har bare læst flere steder at der er en abortrisiko ved de stød der kan komme når man rider, og så selvfølgelig risikoen ved puf, stød og fald fra hest.
Er der nogen der har erfaringer med det?
maj 2008
Følger: 24 Følgere: 27 Heste: 7 Emner: 4 Svar: 268
Nu har jeg ikke min egen hest, men rider en OX hingst for ejer, og han kan da godt lave spillopper, derfor passer jeg også lidt på. Min læge frarådede mig ridning totalt, men det kunne jeg altså ikke! regner da med at få skridtet lidt på ham hen over vinteren, men mere bliver det nok ikke til, har heller ikke ridehus - så vi holder vinterferie/barsel mere eller mindre nu.
Jeg laver intet staldarbejde!
Tror bare man skal lytte til sin krop, det er nok meget forskelligt fra person til person, hvor meget man føler er ok.
Du kan få abort af mange forskellige ting, især i begyndelsen af graviditeten - tror ikke på, at ridningen direkte kan være årsag, dog kan fald fra hesten selvfølgelig udløse en abort... Da jeg sagde til min læge, at jeg havde tænkt at fortsætte min ridning, fortalte hun, at fostret ligger rigtig godt beskyttet i livmoderen, så der var ingen risiko.
feb 2008
Følger: 27 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 260 Svar: 2.359
apr 2012
Det er så vanvittig vigtigt med at træne min lænd og bækken, og ikke mindst mine knæ.
Laver øvelser hver dag for at forberede en bækkenløsning, for den kommer helt sikkert. Det er bare et spørgsmål om hvor hårdt jeg bliver ramt, og det afhænger i den grad af om mine muskler er forberedt mere end normalt.
Det er også derfor jeg er lidt i tvivl, for på den ene side skal jeg holde mig igang og gerne styrke mine muskler og led, og på den anden side er der risiko for at fremprovokere en bækkenløsning for tidligt eller spontan abort tidligt i graviditeten.
Men det hjælper lidt at høre andres erfaringer:)
feb 2008
Hvis du har mulighed for det, så gå en tur i stedet for eller svømning, belastningen er ikke så hård, men selvf også på en anden måde. Når man først har været igennem en slem bækkenløsning ved man jo også hvilke tegn og signaler man skal lytter til. Ingen høje hæle eller tung vasketøjskurv eller støvsugning eller ja listen er lang Jeg blev i hvert fald meget træt af at jeg ingen ting måtte, selvom jeg ikke var nær så hårdt ramt som dig.
jan 2005
Følger: 66 Følgere: 67 Heste: 19 Emner: 13 Svar: 2.466
Det jeg har fået at vide af både min læge og min jordemoder er at grunden til man fraråder ridning er pga risikoen for fald - hvis den ikke havde været til stede, så skulle der faktisk være en del der ville have godt af de bevægelser en skridttur giver.
Mht til staldarbejde, så tror jeg også jeg ville være rigtig varsom med det når det var så slemt for dig sidst.
apr 2012
Har også tænkt på svømning, men spørger lige lægen for der er noget med at det vist ikke er så godt at komme ud i ydrestillinger når man er hypermobil, og med tendens til bækkenløsning.
Jeg går ud til mine heste her i eftermiddag. (Der er ca 45 min gang) frem for at cykle, som jeg alligevel ikke kan i snevejr;)
apr 2012
jun 2008
Følger: 38 Følgere: 35 Heste: 2 Emner: 5 Svar: 131
Men selvfølgelig skal du passe på når du har haft komplikationer... Men det er jo ikke kun hesten det kan give dig problemer.. Er jo lige så meget alt det andet du foretager dig...
nov 2005
Følger: 140 Følgere: 136 Heste: 7 Emner: 192 Svar: 2.077
apr 2012
Nu vil jeg gå en tur på 45 min for at komme ud til mine heste.
Det giver mig lidt motion og så er det jo så hyggeligt at gå ude når der falder store totter af sne:)
Håber at der er kommet flere indlæg når jeg kommer hjem.
Glædelig jul til alle.
okt 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 26 Svar: 67
Jeg er selv gravid (14+4), og har en plag som ikke kan rides i nu, men jeg deltager i staldarbejde og hvad der hører til at have hest, jeg har valgt ikke at ride de første 3 mdr, men har da været på ryggen af en af de andre heste og skridtet en lille tur, og det ser jeg ingen problemer i..
Men man skal tænke sig om, kun gøre det man føler for og så ikke sætte sig op på en hest som man ved er ALT for vild..
feb 2010
Følger: 37 Følgere: 35 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 40
feb 2009
Følger: 40 Følgere: 58 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 140
Men jeg mugede ud, slæbte foder, wrap osv. som normalt. Havde ingen mand hjemme til at hjælpe til hverdag, så alt der skulle gøres, måtte jeg gøre selv Det gik lidt langsomt til sidst, -men fint!
Et par dage før fødsel, red jeg en 5 km skovtur, billedet er derfra.
Men gør hvad du kan holde til..
feb 2007
Følger: 100 Følgere: 104 Heste: 10 Emner: 7 Svar: 936
feb 2008
Ridning er sundt og god træning for bækkenet! Som rytter kender man sin hest og sætter sig selvf ikke op på den hvis den ikke er til at stole på når man er gravid.
Så ser bestemt ingen grund til at male fanden på væggen "ibo Y". Var det så grelt som du skriver havde alle læger nok den samme holdning!
okt 2012
Følger: 20 Følgere: 17 Heste: 3 Emner: 130 Svar: 2.846
Men lyt til din krop hvis du stoler 110% på hesten så gør det
sep 2008
Følger: 42 Følgere: 40 Heste: 4 Svar: 10
Ridning og graviditet?