Hjælp til rettelse af Dansk opgave ! {{forumTopicSubject}}
Hej dejlige HG'er
Er der nogler der ude der kunne tænke sig at rette min Dansk opgave som ska avleveres i morgen ?
Jeg vil vgerne have rettet punktum og kommer og stavefejl.
det er ne opgave der er baseret på en bog som vi har læst sammen i skolen.
der er forskellige opgaver som jeg har svaret på en en enkelt vidre digting på en slutning.
den fylder i alt 4 sider er er skrevet med str. 12 og 1,5 linjeafstand.
Jeg kan ikke sende e-mail men lægger den ind her så i muligvis kan sætte den ind i besker og rette den der
Håber der er nogle der vil bruge sin tid på det ville være en stor stor hjælp !!!!
Mange hilsner Alberte !
P-dagsopgave d. 28/11, dansk:
A: videredigtning af slutning på ’ De Gale’
Vi sad i vandkanten, jeg fortalte om Topper, jeg fortalte det hele om ham og Popsy, hun sad bare der og lyttede og nikkede, hun lyttede til mig og kom med spørgsmål til Topper, jeg svarede og så fortalte jeg forfra igen jeg snakkede om hans grin og om hans sjove joke alt skulle med, jeg vil aldrig glemme Topper han skal altid huskes…
Jeg vågnede, det var ved at blive lyst jeg lå tæt sammen med Popsy men alligevel frøs jeg, Jeg huskede tilbage på i går og ønskede at det hele var en drøm men, man bliver nød til at se sandheden i øjnene lige meget hvor slem den er, det havde Popsy lært mig. Jeg satte mig på huk i vankanten og tog noget koldt vand i hovedet, vaskede mine hænder og tog min kolde og stadig lidt fugtige trøje på, jeg kiggede ud over vandet mærkede en hånd på min skulder, Popsy kyssede mig på kinden jeg tog om hendes skulder og hun viskede til mig at vi skulle afsted igen, vi skal finde Maiken sagde hun.
Vi gik langs stranden og forsatte op til strandvejen, der gik ikke længe før vi så triste mennesker gå afsted ned af vejene, måske havde de håbet det samme som os? At finde deres familier akkurat som de havde forladt dem, Folk græd og de fleste vidste nok heller ikke hvor de var på vej hen, de ville nok bare væk.
Vi stødte på en flok forvirrede mennesker der alle var kommet til Helsingør for enten at tage til Sverige eller for at finde deres familier, det var ikke muligt at komme til Sverige hvis man ikke selv havde en båd.
Jeg så børn der sad og græd i vejkanten voksne mennesker der sloges, hunde der løb forvirrede og sultne rundt. Jeg så en lille pige sidde i vejkanten, hun havde helt vidt hår som var filtret helt ind, hun var beskidt i ansigtet og havde blodige fingre og knæ, de lyseblå tåre trillede ned af kinderne på hende og fjernede snavset så hun fik hvide striber ned af de runde æble kinder. Hun havde en meget beskidt hullet alt for stor T-shirt på, hun mindede mig om Maiken hun lignede lille Maiken der sad der helt alene, jeg stoppede op og kiggede på hende og i det samme fik hun lys i de blå øjne hun løb hen og tog fat om mit ben hun skreg og græd af glæde jeg kiggede hende i øjnene og så et det var Maiken! Vi havde fundet Maiken! Lille Maiken havde klaret sig selv, jeg knugede hende ind til mig og græd af glæde, min lille Maiken hviskede jeg til hende, Popsy smilede til mig og lagde en hånd på min skulder og krammede mig og Maiken, nu hvor vi havde fundet Maiken kunne vi forsætte til Sverige.
Men s vi gik der tænkte jeg på hvor utroligt det var, alt dette med Topper og Maiken kun var sket på lidt under et døgn? Sorg og glæde lige op af hindanden.
Som vi gik her langs vejene uden at vide hvor hen vi gik, tænke jeg på min mor og min far, jeg mindes hvor højt jeg elskede min mors hjemmelavet solbær marmelade om sommeren, jeg tænkte på hvor glad jeg var da min far foræret mig min første kælk en kold december dag hvor stolt jeg var da Maiken kom til verden, for jeg skulle være storebror! Alt det jeg havde oplevet kørte gennem mit hoved og jeg mærkede en glæde i min krop, en glæde ved at være sammen med Popsy og Maiken det føltes som en lille familie med mor, far og barn, og sådan blev det landet begyndte at køre og regeringen fik taget overblikket. Mig, Popsy og Maiken flyttede ind i et lille rækkehus hvor vi slog os ned som en familie vi forsatte som far, mor og barn og vi var lykkelige…
B Løsning af følgende opgaver:
1. Hvilken type fortæller har romanen?
Jeg fortæller.
2. Hvilken synsvinkel har romanen?
Fortælleren står selv midt i det hele.
3. Hvor lang tid strækker handlingen sig over?
Jeg opfatter det som om at, handlingen strækker sig over en uges tid.
4. Kan man sige, at handlingen er bygget op over kontraktmodellen?
Ja det er kontragtmodellen de starter hjemme og slutter hjemme igen.
5. Lav personkarakteristik af de tre hovedpersoner
Steff, som er den første af de 3 hovedpersoner vi høre om, er en høj og
Bredskuldret ung mand som også har en ganske veltrænet krop. Han er mellem de
18-22 år. Steff kan lide at træne i Sydinstituttets træningsrum.
Steff valgte at tage med Topper på Sydinstituttet for at de kunne blive sammen.
Han kan egentligt ikke lide det med skolen og timerne og det er nok mest fordi at
Han har fået den en af de ’dårlige’ vejledere Svesken’.
Jeg syntes det lyder som om at Steff har et godt forhold til sin lillesøster Maiken
Som han snakker meget om gennem historien. Han lever for sin familien og for <topper som han holder rigtig meget af.
Topper, er mellem de 18-22 år og er en spinkel og slank dreng.
Han interesserer sig for skolen og er blandt de bedste elever på skolen og har en af de ’gode’ vejledere Goldfinger. Han er ikke så populær blandt pigerne.
Topper er en dreng med en masse glæde i kroppen og har altid nogle gode joke at fyrre af. Topper hjælper med at finde vejen gennem Danmark da de er på vej til Helsingør, han virker som en der altid er klar til at hjælpe.
Popsy, som er den sidste de af de 3 hoved personer vi høre om.
Er en ung pige mellem 18 og 23 år, hun er en hardcore pige som står ved sig selv og som ikke er bage for at komme ud i en slåskamp. Da hun møder Steff og Topper hjælper hun dem med at finde mad og med at finde til Helsingør.
Popsy fortæller Steff og Topper at hun ikke har kontakt til sin mor og det skyldes en gammel konflikt mellem hende og hendes forældre.
6. Hvordan er forholdet mellem Steff og Topper før og efter, de har mødt Popsy?
Steff og Topper er uden tvivl bedste venner gennem hele historien, dog sker der en lille ændring i deres forhold da de møder Popsy. Det virker på mig som om at de begge gerne vil gøre sig lidt til over for Popsy hvilket føre til at Steff bliver rimlig irriteret på Topper somme tider.
Jeg syntes at de starter ud som rigtig gode venner der holder rigtig meget af hinanden og som tilbringer det meste af deres fritid sammen, de møder Popsy og så kommer der jalousi mellem de to drenge.
7. Hvem er ’’de gale’’?
De gale i historien er de mennesker som næsten har mistet al deres hukommelse og kun kan huske få ting som f.eks. At sidde ved spisebordet og læse boligannoncer i avisen, andre siger den samme sætning igen og igen. Nogle
okt 2007
Følger: 40 Følgere: 40 Heste: 1 Emner: 97 Svar: 893
Den er vildt fed
Ja okay, sidespring, men orker ikke lige at læse din aflevering da jeg selv sidder midt i lektier - sorry, men held og lykke
dec 2009
Følger: 42 Følgere: 43 Heste: 5 Emner: 81 Svar: 308
aug 2010
Følger: 9 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 92 Svar: 1.993
- men er det ikke også bedre din lærer ser hvad du kan, end hvad nogle piger fra hestegalleri kan(:
dec 2009
aug 2010
Følger: 9 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 92 Svar: 1.993
(:
dec 2009
Hjælp til rettelse af Dansk opgave !