{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.831 visninger | Oprettet:

Daniel M
Daniel M
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 39

Anskaffelse af hest. {{forumTopicSubject}}

Hey hey..

Jeg ku godt tænke mig en hest, og det her er ikke useriøst. Så havde jeg ikke betalt 59 kr for en oprettelse. Men det kunne være meget sjovt.. :-D. Jeg bor i en 4-vær ejerlejlighed inde i sydhavnen i stuen, jeg bruger kun stuen og et enkel værelse. (Jeg bor alene, i de nye byggerier) Men kan jeg godt sætte sådan en hest inde på et sove værelse? Den får self. alt det den skal ha som vand,mad,hø og sådan noget.. værelset er ca 31 kvm. har også et lidt mindere på 21 ca.

På forhånd tak

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Anskaffelse af hest.
  • #1   26. mar 2011 Helt seriøst tror ikke det er lovligt at holde hest på den måde.
    at have hest i et soveværelse??
    hvordan vil du opfylde loven om at hesten skal have 2 timers bevægelse 5 dage om ugen (Ridning eller fold)

men som sagt tror ikke det er lovligt

• Daniel M
    Daniel M Tilmeldt:
    mar 2011

#2   26. mar 2011 http://www.hestegalleri.dk/mar_vis.aspx?MarID=525267

Sådan en hest agtig noget. Dog helt hvid.. Men det blir den vel hvis man gir den et bad?!

• #3   26. mar 2011 hvis jeg nu antager at du mener det seriøst - hvilket du ikke gør - må svaret være nej, da det er ulovligt !

• #4   26. mar 2011 ej jeg håber da godt nok det her er useriøst?? NEJ selvfølgelig kan du da ik det det er slet slet ik lovligt at ha hest på den måde jeg er godt nok i chok over du kan spørge om sådan noget det viser da helt sikkert at du ik skal ha en hest hvis du gerne vil ride så find en rideskole til at starte med

• Daniel M
    Daniel M Tilmeldt:
    mar 2011

#5   26. mar 2011 Jeg ejer min lejlighed, jeg har fandme ikke betalt næsten 7 mil for en lejlighed jeg ikke engang må holde et husdyr i.. Jeg skal da nok ridde nogle ture om dagen, eller få en veninde til det..

• #6   26. mar 2011 ja men tror ikke det er muligt at have den i et soveværelse i en lejlighed
    tror det går ind under ulovligt heste hold
    så tror ikke det kan lade sig gøre

• Daniel M
    Daniel M Tilmeldt:
    mar 2011

#7   26. mar 2011 Hvor sku joken i det her.. Det soveværelse den får, er større end de stalde som en rideskole har..

• Daniel M
    Daniel M Tilmeldt:
    mar 2011

#8   26. mar 2011 BlackPearlBeauty : Du tror helt seriøst det en joke. Men faktisk, mener jeg det. Det grunden til jeg spørg. Og somsagt, betaler jeg ikke 59 kr i oprettelse for at lave en joke..

• #9   26. mar 2011 en hest er ikke bare et husdyr du kan jo heller ikke holde en kø i en lejlighed hvad vil du gøre ved dens afføring osv??

• #10   26. mar 2011 Hvis du nogensinde skal have en hest, så kunne du da starte med at finde ud af hvad en hest egentlig er??!!

Det er et DYR, der skal have masser af motion, frisk luft og selskab med andre af sin art !!!

Synes det er foruroligende at nogen kan finde på at spørge om sådan noget ??!!!

• #11   26. mar 2011 hehe, meget sjov tanke.
    Men du skal min. have et vidst antal hektar jord til foldbrug for at hestehold og lovligt plus at du skal anskaffe to.

• #12   26. mar 2011 Omg, sidder her og griner. Det her kan da ikke være seriøst? Hvad tror du selv svaret er?

• #13   26. mar 2011 det er da en joke for man må ik holde heste i privat huse det er møg ulovligt for det andet kan du jo ik ha en hest sådan et sted den skal ha motion og skulle meget gerne på græs men er ret sikker på du slet ik ved noget om heste så derfor find dig en rideskole til at starte med ellers flyt på landet hvor din hest kan ha en boks uden for. en hest skal altså ik gå i et hus med 20 gr året rundt og hvad med det halm og lort der skal ud det kommer da til at skinke totalt med om sommeren og så kommer politiet da og fjerner den og du får aldrig lov og ha heste igen er det det værd

• #14   26. mar 2011 nej det må du på ingen måder og hvis du gør det vil du risikere store bøder for misrøgt og lovlig gødnings forurening.
    Du må ikke have heste indefor bygrænsen uden særlig tilladelse der kun udstikkes hvis gården med heste har ligget der får bygrænsen kom

• Daniel M
    Daniel M Tilmeldt:
    mar 2011

#15   26. mar 2011 Simone & Laddie HIS !: Det er præcis det samme som med en hund.?

• #16   26. mar 2011 en hund og en hest er på ingen MÅDE det samme fat det dog du kan ik holde en hest på den måde en hund kan du godt så skaf dig sådan en hvis du virkelig vil ha et dyr selvom du ik bør ha et når du ik ved mere om det

• #17   26. mar 2011 nej det er ikke det samme som at have en hund!!
    er du klar over hvor meget afføring en hest kommer af med om dagen?
    en hest er et stort dyr man kan ikke holde den i en lejlighed

• Daniel M
    Daniel M Tilmeldt:
    mar 2011

#18   26. mar 2011 Værelset har egen udgang, (dobbeldør) og ligger næsten klods op af en "sø/å-ligne" og der er massere af græs hvis det er.. Jeg kan jo altid smutte en tur i bilka og købe aircon..?

• #19   26. mar 2011 Daniel, hvor gammel er du egentlig? Det kan simpelhen ikke være en voksen der sidder og skriver. Ellers er du på et eller andet!

• Daniel M
    Daniel M Tilmeldt:
    mar 2011

#20   26. mar 2011 Altså jeg vil mene, når folk holder en hest i sådan en lille boks, så burde jeg sku også ku holde en hest i mit ene soveværelse. Somsagt, er det 4-6 gange så stort som sådan en boks på en rideskole er..?!

• Daniel M
    Daniel M Tilmeldt:
    mar 2011

#21   26. mar 2011 Jeg er 24

• #22   26. mar 2011 prøv at hør her du kan ikke holde hest i en lejlighed inde for bygrænsen det er ulovligt!

• #23   26. mar 2011 nope hest og hund er ikke det samme.. end ikke lovgivnings mæssigt... da hesten er et hobbydyr, som hører under landbrugs og produktions dyr hvilket vil sige at du er under en helt anden lovgivning med heste end du er med kæledyr

• #24   26. mar 2011 En hest og en hund kan overhovedet ikke sammenlignes !!!

Og hvordan tror du at dit gulv kommer til at se ud, når en 300 kg. hest vader igennen ?? og hvad med møg, og hø ??

Og hvordan havde du tænk til overhovedet at få den ind i en lejelighed ??

• #25   26. mar 2011 hehe, det er vidst bare blevet en "pigesur-debat" det her.
    Tjek dansk hestelovgivning - det er ulovligt og du skal eje den eng du beskriver og indhegne den for at det blir bare lidt lovligt.

• #26   26. mar 2011 Jeg kan godt forstå der er nogen der bliver sure. Det er jo helt grotesk altså...!

• Daniel M
    Daniel M Tilmeldt:
    mar 2011

#27   26. mar 2011 Simone & Laddie HIS !: Hvis du læser hvad jeg skriver, finder du svaret. Soveværelset har en dobbeldør, og mit spise bor er massiv eg, og vejer næsten et halv ton. Så tror du ikke gulvet kan klare 300 kg, samt ydeligere 100 kg afføring (Hvis den skulle nå at lave så meget inden jeg fejer det ud) En hund skal passes og plejes, skal en hest ikke det?

• #28   26. mar 2011 Det er stadig ulovligt at holde hest på den måde så det kan bare ikke lade sig gøre længere er den ikke

• #29   26. mar 2011 Nej, nej, nej! Håber godt nok det her er en joke..

For det første; En hest kan ikke stå i et soveværelse i et hus - uanset hvor stort værelset er! Det er ulovligt og dyreplageri! En hest har brug for en at gå med, foldtid og motion..

For det andet; NEJ, heste og hunde kan på ingen måde sammenlignes! En hund kan sagtens leve i en lejlighed, men det kan en hest bare ikke. En hest er et stort dyr! En hund kan da godt være i en lejlighed, men der er så meget forskel på heste og hunde - det må du kunne forstå?

• #30   26. mar 2011 Helt ærligt..
    Drop det her latterlige indlæg. Det jo vanvittigt!!

• #31   26. mar 2011 det er da dumt at blive sur over det.. han ser jo væk fra alt der bliver skrevet om lovgivning og stikker til de piger der trækker følelser ind i det - lad den da ligge...

• #32   26. mar 2011 Daniel gider du egentligt ikke bare at fise tilbage på scottergalleri hvor du kommer fra og så hold jeres små drengefimse numre for jer selv

• #33   26. mar 2011 Det er stadig helt imod lovgivningen !!

En hest går under landbrugsdyr, og skal bo i en stald med de rigtige mål. tror heller ikke at loftet i din lejelighed er 2,2m. højt ??

• Daniel M
    Daniel M Tilmeldt:
    mar 2011

#34   26. mar 2011 Bibbi.: Det var ikke meget du kunne komme med. En hund kan være i en lejlighed = det kan en hest også. (Når den kan være i en stald-boks)

En hest er større end en hund (Godt set)

Ellers andet??

• Daniel M
    Daniel M Tilmeldt:
    mar 2011

#35   26. mar 2011 Simone & Laddie : Hvis vi f.eks tager min stue, er der ca 7 meter til loftet smiley

• #36   26. mar 2011 Daniel: hvorfor er det lige du bevidst undgå at svare på os som fortæller dig at loven ikke tillader det ?

• #37   26. mar 2011 En hest skal have højt til loftet smiley

• #38   26. mar 2011 Det er ikke lovligt at have heste hold på den måde kan du ikke bare fatte det eller skrive en ansøgning til regeringen og høre dem om du kan få lov til at holde heste sådan hvilket jeg tivler stort på du får lov til

• Daniel M
    Daniel M Tilmeldt:
    mar 2011

#39   26. mar 2011 Fordi jeg ikke kan forstå at når jeg har købt en lejlighed til næsten 7 mil, at jeg ikke engang må holde en hest, det står ingen steder i mine papire eller i beboelse papirene

• #40   26. mar 2011 årh gud come on mand !

• #41   26. mar 2011 det kan godt ske at der ikke står noget i dine papierom at du ikke må holde hest i din lejlighed
    men det STÅR DER I DEN DANSKE HESTELOV!!!!!!!!!!

• #42   26. mar 2011 Natalie
    Det tror jeg sku..

• #43   26. mar 2011 Hvorfor er det at du ikke bare kan fatte at det ikke er lovligt ?? lige meget hvor mange agumeter du kommer med, bliver det ikke lovligt...

hvis du virkelig gerne vil have dig en hest, så kan du jo få den opstaldet et sted, der opfylder alle de kravene, og hvor den bliver passet som det den er .... En hest!

• Daniel M
    Daniel M Tilmeldt:
    mar 2011

#44   26. mar 2011 Hvor finder jeg DEN DANSKE HESTELOV?????????

Og så vidt jeg ved, plejer de at skrive hvis jeg ikke må holde dyr. Og hvis det f.eks kun er nogle dyr jeg må holde så står der f.eks

Husdyr tilladt: max 2 dyr. (hund,kat,fugle) osv..

• #45   26. mar 2011 det her da godt nok toppen af dumhed.. uhhh se mig jeg er så dum at bruge 7 mio på en lejlighed for jeg vil have en hest og bare fordi loven siger noget andet så bliver jeg ved med at bruge hestepigernes tid for jeg savner pigeopmærksomed og kan ikke finde ud af at få det ellers ud over at spille dum ?

• #46   26. mar 2011
    Hehe:-)) Nu igen??. Den der har du lavet før...

Du behøver ikke flere forklaringer end...... At det er ULOVLIGT at holde hest i en lejlighed... sådan er det bare... så kan du komme med nok så mange forklaringer om det er det samme som at holde hund/hamster what-ever !! det er ULOVLIGT så længere er den ikke.

Gå til politikkerne hvis du er utilfreds med det...

• Daniel M
    Daniel M Tilmeldt:
    mar 2011

#48   26. mar 2011 Jeg synes det mærkeligt, i begynder at trampe på mig. Jeg kommer fint og spørg hvordan og hvorledes. Jeg kan tilbyde hesten nærmest en villa i forhold til jeres 7m2 bokse, hvilket jeg vil mene er dyreplageri, jeg tilbyder den 31m2, der ikke engang plads til jeres heste kan ligge ned og sove, hvor imod min kan lave kolvbøtter hvis den har lyst til det altså..

• Daniel M
    Daniel M Tilmeldt:
    mar 2011

#49   26. mar 2011 Jimmini : Hvis jeg ville bruge min tid på "hestepigerne" ville jeg nok ha bedt dig om at smutte ud fra mit indlæg, og istedet for at blive svinet til, havde jeg da bare taget ned hos handicap hjemmet og fået en snakker med nogle noget sødere piger der smiley

• #50   26. mar 2011 Come on...

• #52   26. mar 2011 Syntes næsten det er sjovere at grine af folks kommentare end over indlæget xD...

"Er du sluppet ud fra den lukkede?" Sikke en pæn måde at tiltale folk på, bare fordi de har en anden opfattelse af verden end en selv :).

Dog er det ikke helt væk, selvom det virker helt væk at man måske ikke må når hesten i realiteten kan have det bedre. Man må gerne have hest inde i byen, se f.eks rideskolen ved Islandsbrygge, dog skal krav om folk osv være opfyldt (800kvm for en hest) også skal du nok have lavet gulvet i rummet om samt væggende, ellers kommer der fugt og det er skadeligt for både huset, dig og hesten. Men ring evt. til dyrenes beskyttelse, for hvis du har jord til dit hus og det ligger i stuehøjde hvor hesten kan gå ud og ind - vil det jo svare til en løsdrift.

Husk dog at heste skal have selskab af en anden hest ifølge loven. om dit indlæg er seriøst eller ej vil jeg ikke tage stilling til, men nu har jeg ihvertfald svaret smiley

• #53   26. mar 2011 Daniel gå ind og kig i min profil og se MINE ponyers bokse ! De kunne stå mindst 3 sammen og så stadig lave koldbøtter! Ikk alle holder hest i SMÅ bokse. GROW UP man! Kæft hvor er du nedren kan du ikk få opmærksomhed på andre måder ?? Sys det er trist for sådan nogle mennesker som dig der skal spilel dum du ved sq da det er helt hen i vejret det der du lukker ud !

• #54   26. mar 2011 Daniel: så synes jeg du skulle tage tilbage til dit handicap hjem, for er tydeligvis blevet lukket ud for tidligt
    hvis ud virkelig så gerne vil have dig en hest undre det mig tydeligt at du bruger så meget tid på at spilde dum om det herinde og ikke egentligt bare går ud og køber den

• #55   26. mar 2011 omg. hvad man ikke gør for opmærksomhed...

• #56   26. mar 2011 Pernille M
    En hest er da lige præcis ''bare'' et husdyr ..

• #57   26. mar 2011 hvis du har råd til en lejlighed til 7 millioner, burde du også have råd til at sørge for at din hest får nogle ordentlige forhold et rigtig godt sted med mulighed for fold hver dag. du har jo ikke muligheder for at sætte den på fold hvor du bor. Hvad vil du gøre af dens lort? det kan du altså ikke bare smide i skraldespanden.

• #58   26. mar 2011 det betegnes ikke som et husdyr!

• Daniel M
    Daniel M Tilmeldt:
    mar 2011

#59   26. mar 2011 SofieOdgaard - Lige præcis. Og det gør den i min lejlighed smiley

. Shella . •Team Bal• . Lige præcis!

• Daniel M
    Daniel M Tilmeldt:
    mar 2011

#60   26. mar 2011 Hvaaa. Nu har jeg brugt lidt tid på den der hestelov der, jeg kan sku ikke lige finde noget hvor der står at jeg ikke må holde hest i min lejlighed.. ??!

• #61   26. mar 2011 Tror jeg vil gøre det samme som Anita!

• Daniel M
    Daniel M Tilmeldt:
    mar 2011

#62   26. mar 2011 Anita - Skal jeg også smide en udstemme til dig, for at ødelægge mit emne ??! Et forum er til at spørger, hvilket jeg gør. Så hvor vil du hen med din udstemme?!

• #63   26. mar 2011 han/hun tager pis på jer

• #64   26. mar 2011 Ej nej nej, det her er dog det sjoveste indlæg jeg har set længe! smiley

• #65   26. mar 2011 helt enig med ulla

• #66   26. mar 2011 jamen så burde du nok lige og tage og læse lovgivningen i stedet for bare at læse en side af den.. du kunne jo evt tage kontakt til hestens værn og forhører dig der... når du jo nu er så rig burde du vel have råd til et telefon opkald

• Daniel M
    Daniel M Tilmeldt:
    mar 2011

#67   26. mar 2011 Ulla - Ja f.eks. Bor på hjørnet, de 4 i familien, mor,far,datter og søn. Datteren er vidst lige fyldt 14, hun kan vel godt tag sig lidt af sådan en hest smiley

• Daniel M
    Daniel M Tilmeldt:
    mar 2011

#68   26. mar 2011 Hvorfor er det folk sender mig privat beskeder med "Er det fisse du søger?" <- Jeg er altså ikke kommet herind og lavet et forum indlæg, for at modtage den slags beskeder. Jeg nævner ingen navne, men stop venligst.

• #69   26. mar 2011 Også kunne den jo også lige stikke hovedet ud af vinduet når den manglede lidt frisk luft, ing? smiley

• #70   26. mar 2011 en lejlighed er ikke det optimale for en hest.

• #71   26. mar 2011 Hvis du må være useriøs, må andre vel også?!

• #72   26. mar 2011 rolig nu alle sammen.. det er jo højst sandsyndligt for sjov, så tag da lige en slapper smiley tror at det er de færreste der vil sælge deres hest til en uden ordentlige opstaldningsmuligheder.. så tag det med et gram salt og et smil på læben smiley

• Daniel M
    Daniel M Tilmeldt:
    mar 2011

#73   26. mar 2011 Jeg kan vel godt lade vinduet stå åbent, jeg tvivler på hesten kan klemme sig ud igennem et 2x2 vindue.

• #74   26. mar 2011 Pernille M
    Jo det lige præcis hvad de gør.
    En hest er et husdyr basta! Hvad ville du ellers kalde det ?

• #75   26. mar 2011 hvad vil du kalde en ko??

• #76   26. mar 2011 Pernille: Svar mig dog på mit spørgsmål inden du stiller mig et, en ko er et husdyr.

• Daniel M
    Daniel M Tilmeldt:
    mar 2011

#77   26. mar 2011 Altså koen bor jo også indenfor.. Så det er vel på en eller anden måde også et husdyr??

• #78   26. mar 2011 Det anbefales at staldtemperaturen ikke overstiger 10-15°C. For at undgå
    at vandet i stalden fryser, anbefales det i vinterhalvåret, at kunne holde en temperatur i
    stalden på et par graders varme. Luftfugtigheden bør ikke overstige den kritiske grænse,
    som ligger på 80%. En fugtighedsmåler, et såkaldt hygrometer, i stalden er her et udmærket redskab at have hængende.

• #79   26. mar 2011 nu er der da helt forvirring i begreberne.. en ko er et produktionsdyr. en hest er et hobbydyr hvis lovgivning hører under profuktionsdyrs lovgivning.

• #80   26. mar 2011 § 16 For ethvert hestehold skal der være adgang til en fold.
    Stk. 2. Folden skal have et areal på mindst 800 m2
    , hvoraf den korteste side skal være
    mindst 20 m. Benyttes folden af mere end fire heste på samme tid, forøges det
    i 1. pkt. angivne arealkrav med 200 m2
    pr. hest. En fold må ikke benyttes af
    mere end i alt 20 heste.
    Stk. 3. Folden må ikke indhegnes med pigtråd.

• #81   26. mar 2011 Helt ærligt!..

• #82   26. mar 2011 § 17 Heste skal i mindst 2 timer 5 dage om ugen motioneres eller gives fri
    bevægelse på fold.
    Stk. 2. Stk. 1 kan fraviges, hvis veterinære eller vejrmæssige forhold taler afgørende
    herfor.
    Stk. 3. Når føl og plage er på fold, jf. stk. 1, skal de, indtil de er 2 år gamle, på fold
    sammen med artsfæller, medmindre veterinære forhold taler afgørende herimod.

• #83   26. mar 2011 hville sige det er landdyr

• Daniel M
    Daniel M Tilmeldt:
    mar 2011

#84   26. mar 2011 Camilla - Somsagt, er der en KÆMPE græsplane her, der kan min hest vel godt løbe rundt?

• #85   26. mar 2011 Er det stykke mere end 800 m2 ?

• #86   26. mar 2011 Jimmi: koen går stadig ind under betegnelse husdyr (ikke alle bruger dem som produktions dyr skal du lige huske) ..

Nogle heste er husdyr jo ..
    Men husdyr er jo netop også nogle man ikke har inden for i huset, selvom ordet lyder sådan.

• #87   26. mar 2011 Han har set for meget "Mama Mia"

• #88   26. mar 2011 Faglige råd

Indretning af hestestalde

v/konsulent Jørgen Finderup

Kendskab til hestenes naturlige adfærd er nødvendig ved staldindretning. Man kan nemlig ikke ændre på hestenes grundlæggende natur. Stalden skal derfor, i så vid udstrækning som muligt, opfylde hestens naturlige behov, ellers giver det ofte problemer. Det er vigtigt at huske, at heste er flokdyr. De er skabt til at opholde sig ude på åbne græssletter i konstant bevægelse under skiftende vejrforhold.

Heste bør derfor have adgang til fri motion på fold i grupper mindst 3-4 timer dagligt.

Det er en misforståelse at tro hestenes klimakrav m.m. ligner menneskenes. Derfor er det vigtigt, at der er tilstrækkelig med lys, luft og god plads. Optimale omgivelser er det grundlæggende krav for at forebygge sygdomme, adfærdsforstyrrelser og andre påvirkninger, som kan skade hestens velbefindende og funktion.

Hesten er altså god til at indrette sig efter forskellige klimaforhold, som blæst og kulde. Man skal dog huske, at hesten er let påvirkelig overfor træk, især hvis den er våd, hvilket der bør tages hensyn til ved stald-indretningen.

Krav til hestestalden

• OPTIMAL TEMPERATUR OG LUFTFUGTIGHED
    RIGELIGT LYS
    RIGELIG REN LUFT
    GOD PLADS
    MULIGHED FOR SOCIAL KONTAKT
    Temperatur
    Hesten er, som nævnt, meget klima tolerant. Det skyldes flere forhold, bl.a.:

• Et forholdsvis lille kropsareal pr. kg kropsvægt.

Pelsen er en udmærket isolering mod forskellige klimaforhold;

- på kort sigt ved at rejse og lægge hårene
    - på lang sigt ved at lade pelsen vokse eller fælde

Pelsansætningen styres til en vis grad af omgivelsernes temperatur, men frem for alt af forandringer i dagslængden (lyspåvirkningen).

Temperaturen i hestestalden bør ikke overstige 10-15 grader. Ved denne temperatur, er hestens normale temperaturregulator nulstillet. Hestens energibehov stiger ved temperaturer under frysepunktet, men de befinder sig fint. I isolerede stalde bør temperaturen ikke falde til under 5 E c .
    Træk
    Det vil sige bevægelig, afkølet luft som rammer hestene med en hastighed på over 0,2 m/sec., bør undgås. Luft, som kommer ind gennem døre og vinduer, er vanskelig at styre og giver ofte træk. Når staldens konstruktion og ventilationsforhold er i orden, sikrer dyrenes egen varmeproduktion luftskifte ved dyrene med en lufthastighed på op til 0,2 m/sec.

Miljøkrav
    Staldindretningen skal sikre, at man undgår forurening af omgivelserne. Hestehold på højst 4 heste med tilhørende føl regnes ikke som erhvervsmæssigt, jf. Bekendtgørelse nr. 1517 af 14/12-2006, men det skal stadig foregå miljømæssigt forsvarligt. I byzone- og sommerhusområder er overført til boligformål eller blandet bolig og erhverv, er hestehold ikke tilladt. Kommunalbestyrelsen kan dispensere fra forbudet, særligt til ejendomme med bestående stalde, møddinger m.v. og på vilkår om særlige krav til dyreholdet, til indretninger af stalde og lignende samt møddinger m.v..

Husk i øvrigt, at etablering, udvidelse og ændringer af hestestalde for dyrehold på mere end 3 dyreenheder, skal anmeldes til kommunen.
    Det fremgår af bekendtgørelse om husdyrbrug og dyrehold for mere end 3 dyreenheder, husdyrgødning, ensilage m.v. bekendtgørelse (nr. 1695 af 19. december 2006). Disse regler finder også anvendelse for dyrehold på mere end 3 dyreenheder, der drives uden tilknytning til fast staldanlæg og lignende indretninger til dyr.

Hvis der er tale om dyrehold på mere end 15 dyreenheder kræver etablering, udvidelse og ændring en tilladelse fra kommunen.

Løs­driftsstalde med dybstrøelse kan fritages for krav om fast gulv m.v., der kræves dog en tørstofprocent på min. 30 % i gødningsmåtten, Det skal godkendes af kommunen.

Det er i øvrigt kommunen, der i det enkelte tilfælde vurderer om der er fare for forurening af omgivelserne.

Læskure kan ikke opføres på åben mark uden landzone tilladelse, når det ikke opføres i nærheden af eksisterende byggeri, medmindre det flyttes hver 3-6 uge.

Lysforhold og støj
    Lysforholdene har afgørende betydning for hestens velbefindende, en hensigtsmæssig arbejdsgang og god kontrol af dyrene. Vinduerne bør være afskærmede og placeret, så hesten kan komme væk fra skarpt sollys, og de bør også kunne åbnes.

• Vinduesarealet (el.lign.) skal være min. 7% af gulvarealet

Forbedring af lysforholdene kan ske ved hjælp af kunstig belysning. Som norm for kunstig belysning, regnes med 2,0 - 3,0 watt pr. m2 gulv, afhængig af vinduesareal og ovenbelysning.

Specielt ovenlys giver god fordeling af lyset i stalden.

Vinduer bør beskyttes af gitter.
    Generelt bør støjniveauet i stalden ikke overstige 65 dba., og der bør ikke være konstant støj.

Luftforhold
    Det er selvfølgelig bedst, hvis hesten kan opholde sig udendørs. Er dette ikke muligt, skal visse forhold opfyldes:

Et luftrum på min. 30 m3 pr. hest - helst mere.

Det anbefales at holde en relativ luftfugtighed i stalden mellem 50-70%, eller maks. 10% højere fugtighed i stalden end udenfor.

Et totalt luftskifte på mellem 200 - 300 m3 pr. time pr. hest anbefales, - naturligt luftskifte er inkluderet. Ved længere tids ophold på stald om sommeren anbefales 300 - 400 m3 pr. time.

Luften i stalden bør skiftes minimum 4 gange i timen.

Undgå støv og høj luftfugtighed, da det har afgørende betydning for hestenes sundhedstilstand og velbefindende.

Støvindholdet bør maks. være på 4 mg/m 3 luft.
    Staldbygningens indretning
    Staldens indretning bør tage udgangspunkt i hestenes naturlige adfærd og muliggøre bevægelse og social kontakt i så vid udstrækning som muligt.

Undgå skarpe kanter og andet som hestene kan komme til skade på.

Loftshøjden i stalden skal minimum opfylde følgende krav:

Hestens stangmål i mtr.

Loftshøjde i mtr.

max. 1,35

min. 2,10

max 1,45

min. 2,20

max. 1,55

min. 2,30

max. 1,65

min. 2,40

heste over 1,65

min. 2,60

Tilstrækkelig loftshøjde er vigtig af hensyn til sikkerhed, og for at sikre rigelige mængder luft omkring hesten - man opnår dermed også bedre ventilation. Se i øvrigt figur 1 og 2.

Størrelse af bokse og spiltove - anbefalinger og krav

I princippet kan bokse til heste ikke blive for store. Lov om hold af heste siger, at som minimum skal være 2 x stangmål på hver led. For hestehold/stald etableret før 1. juli 2007, træder kravet først i kraft den 1. januar 2020.

Folingsbokse skal på hver led være min. 2,5 x hoppens stangmål.

Bredden af spiltov bør ikke være under hestens stangmål + ca. 10 cm. Bliver bredden for stor, vil hesten stå på tværs. Spiltovets længde bør være ca. 2 x hestens stangmål. Heste må ikke opstaldes permanent i spiltove, for eksisterende hestehold er der en overgangsordning til 01.01.2011. Heste kan dog opbindes i op til 2 timer under tilsyn, såfremt formålet er at lære hesten at stå opbundet uden tilsyn. Heste, der har lært at stå opbundet uden tilsyn, kan opbindes uden tilsyn i op til 2 timer.

Skillevægge bør være så åbne som mulig.

Skillevægshøjden i spiltove bør være 1,3 x hestens stangmål ved hovedet og ca. 0,9 x hestens stangmål ved krydset. I bokse bør væghøjden være lidt højere - her er ca. 1,5 x hestens stangmål passende. Endvidere skal højden generelt øges 0,5 m for hingste.

De angivne mål vurderes altid i forhold til staldkonstruktionen som helhed og typen af hestehold.

Tremmer
    Enten så lille mellemrum, at hest/føl ikke kan få hoven igennem, eller så stor mellemrum at hovedet m.m. ikke kan sidde fast. Afstanden bør være mellem 5-8 cm for lodrette tremmer. For vandrette tremmer anbefales mellem 15 - 18 cm for store heste og noget mindre til ponyer, afhængig af størrelsen. Det skal understreges, at uheld altid kan forekomme, så man bør være opmærksom på specielle forhold.

Staldgangen
    Bør være så bred at hesten let kan vendes. Man er på den gode side hvis bredden er 2,5 m. Drejer det sig om to rækker spiltove, bør bredden være 3,5 m.
    Ved etablering af gange og porte, skal det med i overvejelserne om der skal være plads til traktor, vogn eller andet.

Døråbninger
    Døråbninger, som hesten skal passere, skal mindst være 120 cm bred og 220 cm høj.
    Svingdøre bør åbne udad, og hængsles i venstre side, så døren vender imod trækkeren, når hesten trækkes ind i boksen.

Krybbe og vandkop
    Krybbens øverste kant børe være ca. 10 cm. under mulens underkant, når hesten står i hvilestilling, dvs. ca. udfor hestens bovspids. Det betyder ca. 0,55 x mankehøjde. Den fysiologiske korrekte højde fra gulv til krybbens bund er 40-60 cm. Der bør tages hensyn til madrassen, derfor 70-100 cm fra gulvet til krybbens bund.

I løsdriftsstalde bør der minimum være én krybbe pr. hest. Hvert dyr bør have 30-40 cm. krybbe. Anvendes der kombineret grovfoder/kraftfoderkrybbe (foderbord), bør hver hest have 60-80 cm krybbeplads.

Vanding (vandkopper) anbringes i samme højde eller lidt højere end krybben og ikke for tæt på denne.
    Vandkopper bør give 8-10 l/vand/min.

Høhæk
    Højtsiddende høhække giver en unaturlig ædestilling. Støv, avner m.m. generer let hestens øjne og luftveje.

Lavtsiddende høhæk kan give problemer med, at heste træder op i den eller kommer til skade på anden måde.

Det bedste vil derfor være at give høet på gulvet, men hygiejnen skal være helt i top, ellers duer det ikke. En alternativ løsning er ophængning af hønet i krybbehøjde, for at minimere spildet.

Løsdriftstalde
    Alle heste kan gå i løsdrift. Løsdriftstalde er ofte en billig og god løsning. Man skal blot være opmærksom på, at hestene bliver håndteret og lærer at stå bundet, og helst har adgang til et areal med fast underlag.

Indretning
    Frontgitter til varmblodsheste ca. 2 m højt.

Tremmeafstand
    1 års plage, af ridetype, ca. 27 cm.
    2 års plage, af ridetype, ca. 29 cm.
    Voksne heste, af ridetype, ca. 32 cm.
    For ponyer og andre hestetyper justeres efter behov. Hvis der opstaldes hopper med føl, bør man sikre føllene med en tværgående stang eller en plade.
    Hvis der opstaldes hopper med føl, bør man sikre føllene med en tværgående stang eller en plade.

Justerbart forværk er nødvendigt, for nøjagtig tilpasning med udgangspunkt i ovennævnte mål. Den rette tremmeafstand er der, hvor hesten ubesværet kan få hovedet igennem, men ikke kan presse bringen igennem. Hvis udfodring af strukturfoder sker på staldgangen bør gulvet sænkes 30-80 cm.

· Arealet skal være det samme som for heste i enkeltboks (2 m x stg.mål ² ) pr. hest for de første 4 heste, for hver yderligere hest, skal det være mindst (1,7 x stg.mål² ) pr. hest.

· Døre og porte bør være mellem 3-3,5 m brede og gerne med to porte, så hestene kan undvige.

· Heste, der i vinterperioden skal gå ude i mere end 12 timer, skal have adgang til læskur. Islandsheste og shetlandsponyer er fritaget for kravet, hvis de tilbydes naturligt læ og tørt leje.

Elinstallationer
    Bør placeres udenfor hestens rækkevidde.

Motionsfolde m.m.
    Hesten er fra naturens hånd et flok- og flugtdyr. Det betyder, at der i enhver stald eller fold, hvor heste færdes, skal være plads til at opbygge et "hierarki" og plads til flugt. Hvis flere heste går sammen, bør motionsfolden derfor som minimum minimum være 20 x 40 m. og helst mere. Benyttes folden af mere end fire heste på samme tid, forøges arealkravet med 200 m² pr. hest. Tydeligt solidt hegn er nødvendigt, f.eks. raftehegn med en højde på mellem 1 og 1,5 m, afhængig af hestenes størrelse. På græsmarken bør regnes med ½ -1 tdr. land pr. hest, afhængig af størrelsen.

Opstaldningsformer
    Ved staldindretning bør man tage udgangspunkt i hestens naturlige behov.

I praksis er den optimale opstaldningsform bl.a. afhængig af hestens brug m.m.:

• Avlsdyr
    Opdræt
    Brugsheste
    - Rideheste
    - Væddeløbsheste
    - Skovheste
    - Andre
    Stor gennemgang af heste
    Se i øvrigt "Opstaldning og hold af heste", Danske anbefalinger (DJF rapport Husdyrbrug nr. 39, juni 2002).

Inden man igangsætter nyt staldbyggeri eller væsentlig ombygning, er det vigtigt at undersøge de nye regler for hold af heste.

• #89   26. mar 2011 Og med hensyn til koen kommer det vist også an på hvilken type ko det er ..

• #90   26. mar 2011 Shella. det kan godt være, men lovgivningsmæssigt er alle køer i dk produktionsdyr og hører under den lovgivning, hvis du vælger at bruge det til andet er jo ens helt eget valg, men lovgivning gør at koen uanset hvad den bliver brugt til hører under produktionsdyrslovgivningen

• #91   26. mar 2011 I byzone- og sommerhusområder er overført til boligformål eller blandet bolig og erhverv, er hestehold ikke tilladt!

• #92   26. mar 2011 Hold kæft hvor kan jeg kun grine af dig.. er jo ikk første gang du laver det her pis..
    Og bar så du klar over det, de fleste der laver sådan noget her for enten frosset profilen, eller lukket den..

Så tag dig sammen ikk da, og smut tilbage.. jeg sidder og griner af hvor dum du er og tænker på hvor grim du må være siden du kun kan få opmærksomhed fra piger på den her måde.. hahahahahaha

• #93   26. mar 2011 jimmi: det kan godt passe det går ind under lovningen produktions dyr, det kan du sikkert have ganske ret i.

Men pernille spurgte hvad det var, og det hedder stadig et husdyr og et produktions dyr smiley

• #94   26. mar 2011 Nej og folk tror på ham han sidder inde på bilgalleri i en tråd "Hest" og får så en griner og fortæller de andre hvor sjov han er ved at drille piger på 17 år!!! Ryster på hovedet over sådan en klaphat....

• Daniel M
    Daniel M Tilmeldt:
    mar 2011

#95   26. mar 2011 Tak for grinet piger smiley I sku nogle skønne nogen!

• #97   26. mar 2011 Hvor du latterlig..!

• #98   26. mar 2011 nårh så blev han bange da det blev opdaget hvad han igang med

• Daniel M
    Daniel M Tilmeldt:
    mar 2011

#99   26. mar 2011 Meeeen, kan stadig ik forstå at mit soveværelse ikke kan indholde en hest...

• #100   26. mar 2011 håber virkelig du får din bruger frosset så groft mand

• #101   26. mar 2011 pernille: Der er intet der hedder et landdyr.

• #102   26. mar 2011 Udstemme er sendt, både på BG og HG.

• Daniel M
    Daniel M Tilmeldt:
    mar 2011

#103   26. mar 2011 Pernille M: Jeg overlever nok, jeg har desværre ingen hest... Endnu smiley Hehe

• #104   26. mar 2011 Shella
    Så tror jeg vidst den diskution er forbi..

• #105   26. mar 2011 Du skulle tage og bruge det værksted du har til udlejning i stedet.

• #107   26. mar 2011 åh kom dog vider stella har du ikke andet at få tiden til at gå med end at blive ved med at køre på mig??? er så dan død lige glad om den er hus dyr eller ej eller hvad den er og hvad det hedder

• #108   26. mar 2011 Han turde så ikke stå ved hvad han har gang i og har slettet tråden på bilgalleri...

• #109   26. mar 2011 Camilla
    Kan du ikke lige tage og sende mig et link til klaphatten? smiley

• Daniel M
    Daniel M Tilmeldt:
    mar 2011

#110   26. mar 2011 Camilla - Har massere af dem, vil du leje et? Jeg ejer en gård på 2200 m2, dog til erhversbrug. Men har købt min lejlighed, så den står til salg. og blir nød til at leje pladserne ud dernede, ellers hænger det sku ik sammen.. Hehe

• Daniel M
    Daniel M Tilmeldt:
    mar 2011

#111   26. mar 2011 Cecillie - Send mig en udstemme også. smiley

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=138378

• #112   26. mar 2011 Har jeg allerede gjort smiley

• Daniel M
    Daniel M Tilmeldt:
    mar 2011

#113   26. mar 2011 Christina J - Det må være dig der kalder frøken stik stik smiley

• #114   26. mar 2011 Pernille: Bliver da ikke ved med at køre på dig, fik bare aldrig svaret på dit landdyr svar ..

• #115   26. mar 2011 Daniel.. eller også er det bar dig man kalder hr mega dum og fatter ingen ting..
    Er sku glad for jeg vidste du havde lavet det shit her før, du burde sku indlægges på den lukkede hvis du kan se det sjove i sådan noget her haha..

• #116   26. mar 2011 gå længer op os se mit svar som jeg mener høre den under en landdyr
    men det mener du så ikke findes men for mig er det fuldstæntig lige meget hvad den ligger under hovedesagen er at den ikke kan bo i en lejlighed

• Daniel M
    Daniel M Tilmeldt:
    mar 2011

#117   26. mar 2011 BlackPearlBeauty .: Hold nu op, det lørdag, og solen skinner, i må da kunne se det sjove i det.. Jeg kan sagtens forstå man ikke må holde en hest/ko/løve/giraf osv. I en lejlighed eller ligne, men altså hvis folk har pladsen og lysten til det, og hvis man indretter stedet mht. klima osv. Så kan jeg dog ikke se problemet i det. smiley Men hvis jeg boede på 5 sal så kunne jeg se problemet.

• Daniel M
    Daniel M Tilmeldt:
    mar 2011

#118   26. mar 2011 Maria C - Hvor har jeg lavet det her henne før????!

• #119   26. mar 2011 herinde..

• Daniel M
    Daniel M Tilmeldt:
    mar 2011

#120   26. mar 2011 Maria C: Kan du se hvornår min bruger er oprettet ?

Oprettet: 26-03-2011 14:40:20 (Idag for en time og 30 min siden.)

• #121   26. mar 2011 ja flot, da det blev lavet fik du os slettet brugern.. så er man nød til at oprette ny.. godt så færdig med den diskution, synes du er latterlig, og du må virkelig være grim hvis du ikk kan få opmærksomhed på andre måder

• Daniel M
    Daniel M Tilmeldt:
    mar 2011

#122   26. mar 2011 Maria C: Er du fuldkommen idiot? Tror du min dagligdag går ud på at oprette brugere på hestegalleri og lave jokes? Tror du jeg er den eneste som hedder Daniel?

• #123   26. mar 2011 daniel. tror bestemt ikke det er maria her der idioten

• #125   26. mar 2011 Pernille: har da heller ikke sagt den kunne bo i en lejlighed, det er der heller næsten ingen andre husdyr der kan.

• Daniel M
    Daniel M Tilmeldt:
    mar 2011

#126   26. mar 2011 Okay undskyld Jimmi drengen!

BlackPearlBeauty - Jeg mangler ingen hestepiger, jeg tænkte bare det kunne være lidt morsomt med et godt grin smiley

• #127   26. mar 2011 OMG shella, så stop dog..

• #129   26. mar 2011 hehe.. så i dag har du både kaldt mig 17 årig og nu en dreng ? hmmm jeg vælger bestemt at tage det som et kompliment

• #130   26. mar 2011 Cecilie: Nej jeg har da lov til at svare på hvad pernille skriver til mig.

• #131   26. mar 2011 sagde jeg heller ikke du har sagt siger bare jeg er ligeglad med om den er hysdyr eller land dyr men diskutionen startede fordi jeg mente den ikke kunne kaldes et husdyr fordi den ikke kunnne bo i en lejlighed

FÆRDIG SLUT
    vi har fået konstateret at det er et hobbudyr det er der flere andre der har skrevet

så lad os stoppe med at skrive mere om det

• Daniel M
    Daniel M Tilmeldt:
    mar 2011

#132   26. mar 2011 Hold da op..

• Daniel M
    Daniel M Tilmeldt:
    mar 2011

#133   26. mar 2011 I hestetøser kan godt nok blive hidsige hva..

Men det er altid noget jeg ikke er alene om at synes det her var morsomt smiley

• #134   26. mar 2011 Jimmi: Det altid godt at have nogle forskellige kvaliteter fra hvert køn :b hah

• #135   26. mar 2011 Jamen det er kæledyr og (nogle)hobbydyr der bor i lejligheder, husdyr er dem der bor på landet.

• #136   26. mar 2011 jeg er lige glad hvad der er hvad okay så lad det ligge

• Daniel M
    Daniel M Tilmeldt:
    mar 2011

#137   26. mar 2011 Jeg synes om Shella!

• #138   26. mar 2011 Det flot Daniel!!

• #139   26. mar 2011 det handler da ikke om at syntes om daniel det handler om
    at hun mente noget andet end mig der er menneskligt at have forskellige meninger om tingene
    og nogen har bare en bedere viden om hvad ting hedder end andre
    jeg går bare ikke så meget op i om en hest er et husdyr eller ej

• #140   26. mar 2011 Shella: ja det synes jeg også især også fordi jeg tilsydenladne er blevet 6 år yngre end min fødselsdato siger hehe..

Wooow så må bilgalleri være det mest kedelige sted hvis du virkelig er nødt til at ty til hestegalleri for at kunne grine og andre bruger på bg skal have et grin ?

• #141   26. mar 2011 Nårh hvor er du sød trine.. du har da hjerte på det rette sted

• Daniel M
    Daniel M Tilmeldt:
    mar 2011

#142   26. mar 2011 . . . .

• Daniel M
    Daniel M Tilmeldt:
    mar 2011

#143   26. mar 2011 Trine - Jeg elsker dig allerede!

• #144   26. mar 2011 Pernille: Jamen han har så åbenbart en anden mening end dig, det er menneskeligt at have forskellige meninger er det ikke, det har du da selv lige sagt.
    Mener bestemt ikke jeg bare er bedre videne, men det må du jo helt selv ligge og rode med smiley

jimmi: Uh ja, den er sgu ikke helt dum at blive yngre en gang i mellem smiley

• #145   26. mar 2011 Tja vis vi så væk fra regler og lov så teritisk set så ville du godt kunne gøre det vis du fik lavet lidt om på værelset så som at få lavet en masse udlufting og pillet gulvet op så der kun er ren betong gulv samt vil råde til at få muret døren til ind til resten af lejligheden af lugt mæsigt orsag

Så er der jo bare haven den skal minst være 2750 M2

• #146   26. mar 2011 Trine: Det ville være dejligt hvis vi kunne få nogle flere som dig herinde, det ville pynte på stemningen smiley

• #147   26. mar 2011 shella. nej det er bare dejligt hehe, det kan dog godt være at både min mand og søn synes det er lidt kedeligt hvis folk går rundt og tror at jeg er 17 hehe

• #148   26. mar 2011 Vi kan fx bare se på de franske stuterier der er der beboelse huse hvor heste passeren bor sammen med hingsten i et mindre hus der består af et normalt hus og en heste boks under samme tag så de kan holde øje med hingst 24/7

• #149   26. mar 2011 shella- skrev intet om at du havede sagt du var bedere videne !!!!!

• #150   26. mar 2011 pernille: my bad, så misforstod jeg din sætning.

• #151   26. mar 2011 jimmi: Ej, nu skal de ikke være så kedelige :b

• #152   26. mar 2011 det er iorden shella det kan ske for alle

• #153   26. mar 2011 lige en rettelse heste er ikke et hobby dyr... efter undersøgelserne og lign med brændmærknig og alt i denne forbindelse er man kommet frem til heste er et BRUGS DYR.

en anden ting er FLAD a grin over i går sådan amok hehe hvorfor bliver man så sure?? (har ingen direkte holdning, bare undren)

Sådan så må man sige daniel fik vækket HG hehe

• #154   26. mar 2011 lol . jeg har været helt flad af grin . " jeg ville tilbyde dig at købe mine ponyer" bare for at fyre lidt op under tøserne. hahahahahahahahahahh

• #155   26. mar 2011 Daniel : tak for et billigt grin det var sgu lige hvad jeg havde brug for smiley og du har godt nok fået fyrret godt op under tøsserne... Hehe
    Tak for det smiley

• #156   26. mar 2011 shella. ja de er da total kedelige hehe...

• #157   26. mar 2011 Daniel jeg vil mene at det kan du godt, som du skriver så bor du i stuen, så ingen underboer, og du slipper for gummisåle på krækken, men vil nok anbefale dig en belgier de så rolige:O)

god fornøjelse..

haha

• #158   26. mar 2011 ja jeg takker sku også

• #159   26. mar 2011 ved ikke hvor morsomt det er at en 21 årig mand skriver privat til yngre piger herinde at han søger f*sse eller hvad dælen det er han skriver længere oppe

• #160   26. mar 2011 Med alt den plads du har i din lejlighed skal du da ikke kun anskaffe dig en?
    Hvorfor nøjes? hvorfor ikke 2 ja eller 3, det ville da vare super hyggeligt for hesten smiley

• #161   26. mar 2011 Jimmini: det er ikke ham der skriver til pigerne, det er pigerne der skriver til ham... Men tror nu det var en joke også smiley

• #162   26. mar 2011 Britt: nu svarede han jo ikke så pænt til den gældne pige..

men det er faktisk sjovt at der er flere der insistere på at holde liv i denne troll selvom han har indrømmet at det nok ikke lige var sjovt mere og rent faktisk slettede hans ligne indlæg på bg da det ligesom kom frem hvem han er

• #163   26. mar 2011 Bare det at du skal proklamere det ikke er useriøst for mig til at se det som et ret useriøst emne..

• #165   26. mar 2011 Ja det er tit jeg kalder frøken stik stik....
    Det må være dig der kalder frøken stik stik smiley
    Ha ha ha....

• #166   26. mar 2011 Hahaha xD Jeg sidder her og griner for groft. Watch out, though girls are rdy 2 pwn u smiley

Hmh, tror måske også jeg skal til at holde hest på mit dejlige værelse! smiley
    Tar´ denne tråd med et smil.

• #168   26. mar 2011 jeg synes det er sjoooovt! du er sjov daniel (;

• #169   26. mar 2011 Emma&freje: Netop, sikke nogle gode idéer vi danskere får! smiley

• #170   26. mar 2011 At du gider betale 60 kroner for at oprette et så useriøst emne. Har sendt udstemme..

• #172   18. nov 2011 *Lara&Jacorde *
    Ahahahah smiley Fik et godt grin der smiley

• #173   19. nov 2011 Lara: Haha, god joke smiley Sød hyp.

Daniel M? Få dig et liv -.-'

Kommentér på:
Anskaffelse af hest.

Annonce