{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.143 visninger | Oprettet:

Anskaffelse af hest. {{forumTopicSubject}}

Som tingene er nu har jeg mulighed for at købe en hest inden for en overskuelig fremtid (dvs. inden for det næste år) Jubii smiley

Jeg glæder mig helt vanvittigt, samtidig med at jeg er ved at dø lidt at skræk smiley . Jeg havde hest/pony fra jeg var 12 år-23 år, så jeg ved hvad det indebære. Der ud over har jeg fulgt med i hesteverdenen de sidste mange år, så jeg er rimelig velforberedt. Hvilket også er en ulempe, for jeg kender jo til faldgruberne.
Egentlig er jeg sikker på det hele nok skal gå, køb af hest er bare en stor ting for mig. smiley

Nå men, umiddelbart tænker jeg at mit budget er 30.000kr+-50.000kr ink. handelsundersøgelse og udstyr.

Drømmehesten er en Lusitano, men "mindre" kan også gøre det. Jeg er både lun på oldenborgen og welsh cob. sec. D, men det vigtigst er at den er sund, rask og ridelig. Den skal bruges til dressur, lidt spring og ture. Og da jeg ikke er ret høj behøver den ikke være højere end 165 cm .Der ud over skal det også være en hest der synes at nussen på staldgangen mv. er hyggeligt.
Jeg er på ingen måde interesseret i traver, tinker, ox araber eller friser.

Hvilke tanker gjorde i jer inden i købe jeres hest/heste? Og er der nogen hestehandlere eller salgsstalde på Sjælland der kan anbefales? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Anskaffelse af hest.
  • #1   25. jul 2019 Der er hestehandler Eliasen, mener det er Bente hun hedder. Har selv handlet med hende engang. Så der Torben Andersen i Rønnede, som min ene veninde handlede med. Nu lever Lars Frederiksen lever desværre ik mere, men ham handlede begge mine veninder med.
    Der er vist også en Orla Nielsen fra vemmelev, hvis jeg husker ret... smiley

• #2   25. jul 2019 Der er vist også Knud Remien fra Sorø

• #3   26. jul 2019 Jeg tænker, at du skal skelne imellem hvad du drømmer om - og hvad du har brug for.

Fx er fyrige heste flotte - men der er mere rekreation i de bundstabile.

Jeg ledte efter en quarter eller paint. Western redet, trafiksikker, cool lille hest. Gerne knap 150 cm. Hoppe.
    Jeg endte med en traver / palomino blanding, lidt for stor, ikke alderssvarende uddannet, slet ikke western redet. Og vallak.
    Men han har så bombestabil, at det ikke gør noget. Han er den samme, fx nu hvor jeg har været syg halvanden uge - det er bare at trække ham ud fra folden, hovedtøj på og fortsætte hvor man slap.

Jeg sætter stor pris på, at med denne hest er hestehold simpelt, enkelt, rekreativt.

Summa summarum - vær forberedt på at det du finder ikke er det du søgte.
    Men finder du en hest, der er det du har brug for og ikke det du troede du havde brug for - så giv dig lov til at slå til.

• #4   26. jul 2019 Ja, det er klart at jeg skal have en hest der er fornuftig i hovedet. En som jeg kan ride ud på alene, og samtidig have en forventning om at både hest og jeg kommer hjem i hel tilstand.

Den hest jeg rider på, på et rideskolehold kunne jeg godt finde på at købe. Såfremt det var muligt. Han er en oldenborg, alt for stor og helt anderledes end de heste jeg ellers har reddet. Men han er bundstabil og virkelig sød. smiley

• #5   26. jul 2019
    Kig på personligheden af hesten og det den skal bruges til - samt det den så kan, sammenlignet med det du ønsker, frem for race. Da der er ret stor foreskel på en Lustiano og en Welsh D fx.

• #6   26. jul 2019 Jeg vil have en hest der er sat nogenlunde fornuftigt sammen. Og så skal den være rar at være på.
    Jeg hælder til en renracet hest eller i hvert fald skal afstamning være kendt. Jeg er med på at fx. DV er en rodebutik af varmblodsracer og at oldenborg ofte har en hvis andel fuldblod. smiley

• #7   26. jul 2019 Hæhæhæ nu er alle de fine renracede heste jo også startet som “en rodebutik” en gang - og fx DV har jo sin rod i en stor andel af oldenborgheste tilbage for 40-50 år siden da de blev opstartet smiley
    Men oprindelsen for den danske oldenborgen er jo “kun” tilbage fra 1895 - og der er puttet lidt af hvert i fx Frederiksborg, engelske trækheste og “tyske halvblodshestes” blev brugt i den tyske afstamning.
    Lusitano har først haft lukket stambog siden 1965...... minder det om dv ????

Nå pyt - jeg er selv stor fortaler for oldenborg, og har selv et par stykker. En oldenborgblanding som er verdens bedste guttermand, og mit “nye dressurhåb” en 37% oldenborghingsteplag på 2 år.

Lusitano er der ikke voldsomt mange af i DK, det vil sige udbuddet til salg er lille. Man kan købe hjem fra udlandet, men det er jo også noget af et sats, og ikke billigt.

Welch cob D - igen ikke det store udbud her i DK, og igen mulig at købe hjem fra udlandet.

Så det er nok lidt nemmere at få lidt at vælge imellem blandt DOA end blandt de to andre racer smiley

Jeg ville nok kigge efter en 75-100% oldenborg, og tage kontakt til avlere - det er lidt mere “held” at der skulle stå en god renstamme olle hos en hestehandler.

Men ellers er der jo også oldenborgblandingshestene - eller noget der ligner en oldenborg smiley Dem kan du nok nemmere finde hos en hestehandler til en fornuftig pris.

Mvh Charlotte

• #8   26. jul 2019 Tillykke med det og selvfølgelig skal det nok gå, det lyder til, at du har taget en velovervejet beslutning smiley

Jeg har selv lige købt hest igen efter 7 års pause (hvor jeg har haft parter og en lånehest).

Jeg havde også nogle racer jeg var interesseret i, primært PRE, lusitano og også welsh sec D og araber men jeg har også altid været glad for blandinger, som der havde udseendet med sig. Jeg ved, at mange bliver forarget når jeg siger at jeg kiggede efter udseende, men det gør jeg. Selvfølgelig er det ikke det der skal afgøre et hestekøb, men nu skal man jo kigge på den i mange år og udseende for mig er lige så meget udtryk i øjnene som det er farve og bygning.
    Jeg kiggede mest efter småheste. Jeg har altid haft en drøm om at have stor hest, men jeg har stadig ikke fundet en stor som jeg forelskede mig i, plus en hest på 155 er noget billigere end en på 170. Jeg endte med en på 157.
    Jeg vidste, at jeg ville have en i alderen 3-6, men utilredet så jeg selv kan forme den. Det fandt jeg, en 5 års.
    Jeg kiggede mest efter hoppe, men fandt en vallak smiley

Min tidligere lånehest blev forfangen i slutningen af mit lån af hende. Det gjorde også, at jeg måtte genoverveje hvilke racer/typer jeg går efter. Mit drømmeopstaldning hvor jeg havde hende og har min nye, er nemlig fyldt med græs og der fodres med ad libitum wrap. Derfor måtte jeg gå væk fra racer som er meget nøjsomme. Jeg kiggede derefter på noget som trakehnere og palominoer (den sporty type). Jeg fandt en sporty palomino/DSP blanding. Han kom direkte fra avler (privat hobbyavler). Så tænk også over, hvor du vil have den stående, hvilke forhold der er og om du kan flytte den og til hvor, hvis det ikke fungerer.

Jeg fandt min på facebook. I en palominogruppe. Det er faktisk mest Facebook-grupper jeg brugte til at se efter hest. Jeg kender desværre ingen hestehandlere.

• #9   26. jul 2019 Der findes jo andre spanske racer end lige Lusitano. De spanske har ry for at være nervefaste, trofaste, venlige og udholdende. Det er en "konge" hest. De er ufatteligt smukke og elegante og bliver, som regel ikke ret høje.

Men ja, de fleste racer er "alt godt fra marken". Eks var der, efter sigende, kun 3 Frieser hingste tilbage efter 2. verdenskrig og derfor brugte man Oldenborg til ind krydsning, for at redde racen fra at uddø.
    I vores egen Jyde er der brugt engelske racer, for at skabe den lille brede, stærke hest vi kende i dag.

Det er dog ikke altid man ender med at købe det man går efter. Lige pludselig er hesten der. Lige ved siden af den man egentlig var taget ud for at se. Og så er det den man køber.
    Eller som jeg. Jeg endte med at købe begge heste smiley

• #10   26. jul 2019 #8
    Hvis du udskifter ordet udseende med eksteriør kan ingen være uenig med dig.

Bortset fra det.
    Selvfølgelig betyder eksteriør en del for heste.
    Men da også for andre dyr.

Da jeg købte hund, gik jeg bevidst efter en, som skulle kunne bruges som allround / apporterende jagthund, stor nok til at kattene ikke tævede den livslangt men også - vigtigt - jeg vidste at jeg ville have brug for at tage hunden med alle steder, så jeg gik efter en, der så klassisk køn ud, og købte mig en cocker blanding.

Udseende HAR betydning for brugsegenskaber - da udseende reflekterer egenskaber

• #11   26. jul 2019 Det med rodebutikken var ment som "ja, jeg er klar over at DV ikke er en race" smiley *g*

Jeg vil i øvrigt også have en hest jeg synes er pæn at se på. smiley

• #12   26. jul 2019 Jeg har også den holdning, at man skal købe en hest man forelsker sig i - aka synes er smuk smiley
    Jeg vil være stolt, når jeg kigger ud på marken og siger “det der er min hest” smiley
    Og jeg tror på, at man samarbejder bedre med en man er lidt forelsket i smiley

Så en i dine øjne smuk hest - det er det første krav som skal opfyldes.

Så kan man nørde i eksteriør hvis man vil - det er altid ganske fornuftigt at se, at hesten har 4 gode hove og 4 gode ben smiley
    Ikke for kort ryg, hvis man har en almindelig mås smiley
    Ikke for stejl skulder.
    God muskuløs mås med plads til at ligge godt med muskler.
    God hoved/hals overgang

Jeg kan godt lide sorte og brune heste - og så er jeg lidt sart mht uens antal aftegn smiley

Jeg er absolut til vallak/hingste - jeg har kun dem på gården smiley

Gangmæssigt vil jeg helst have god skridt og galop - god balance mere end stort gående.

Sidste hesteindkøb startede jeg med at kigge bredt, også i både racer og farver, som jeg normalt ikke går efter - men endte alligevel med det som regnede med fra start af - en oldenborg. Det er så en plag, så helt styr på eksteriør, sind og gang har man jo ikke - men det tegner lovende, og det er jo en drøm man køber i en plag smiley

Hvis man er meget optaget af sind, så er der ingen vej uden om at købe en voksen hest, og præveride og håndtere den - her kan race give et hint, men det er enkeltindividet man skal se på.
    Fx min ollebolleblanding som af udseende snyder folk, som tror han er en doven lad ollebolle, de får et chok når de prøver at ride eller håndtere ham. Han er bundfornuftig, men MEGET sensitiv og MEGET arbejdsom - ikke en hest jeg ville turde sætte uerfarne ryttere op på. Kan gå i total panik, hvis han bliver bange.
    Til gengæld min storprustende dv, som de færreste ønsker at sidde på - han “larmer meget”, men er total til at stole på - skulle jeg sætte en uerfaren rytter op, så var det på ham, han skal nok lade være med at tabe hovedet total.

Så afsted og kig på lidt af hvert, og prøv noget forskelligt - så nærmer man sig mere og mere det man ønsker, og ved når man møder den rigtige hest smiley

Mvh Charlotte

• #13   26. jul 2019 Og her kommer så det rigtig fjollede smiley Jeg har ikke sådan ret meget lyst til at kigge på heste hos privatpersoner , for tænk hvis vedkommende ikke ville sælge til mig. Jeg ville dø af skam. smiley

• #14   26. jul 2019 Bort set fra det, så er jeg ret meget til de lidt små barokke typer. smiley

• #15   26. jul 2019 jeg er også til oldenborgheste
    har to som er blevet 18 år i går. har haft dem siden de var 1 og 2 år. kunne ikke drømme om andre racer

da jeg skulle have hest, var jeg 90% sikker på at det skulle være en oldenborg. Og ellers skulle det være en traver
    men det endte med en oldenborg. faktisk er det nr 2 og 3 jeg har nu. alle har været 62,5%
    ville gerne have haft en 75-100% men jeg faldt bare for dem jeg har nu.

det er en mærkelig grund til at jeg har fået oldenborg. på min rideskole skulle jeg en dg holden en hest for en, som skulle op. Han valgte at nappe mig. Og så var jeg bidt af en oldenborg. For han var virkelig en smuk dejlig rolig hest.

da jeg skulle købe hest, faldt jeg over en annonce på nettet - ellere rettere to. Ikke at jeg kunne vælge imellem de to. Men inden jeg fik taget en beslutning så var begge annoncer væk. så jeg endte med at købe en anden oldeborg
    han blev så aflivet på sin 1 år fødselsdag pga et brækket skulderblad. 2 dage efter måtte jeg bare have hest igen. satte en annonce på nettet, og 2 timer efter fik jeg tilbudt 3 heste fra samme avler
    det var så samme avler som havde de to første. Og ingen af dem var solgt. hun havde bare opgivet at sælge dem på det tidspunkt. så jeg valgte at købe min dame. Og året efter min dreng

men jeg tænker hvis du har muligheden for at købe en hest som du allerede kender, så ville jeg nok tænke mere over det. her ved du jo hvad du gør ind til
    også selv om at han er større end du lige vil have.
    Oldenborgere er bare nogle dejlige heste

• #16   26. jul 2019 Hvis PRE'er også er acceptabelt, så prøv at skrive til Turban Stud (facebook), de holder til i Gilleleje smiley Jeg ved ikke om de har flere, men de har avlet PRE heste. Min araber er derfra og det er den nemmeste hest jeg har mødt. Vokset op i en stor flok og super god socialt, kan smides ind i hvilken som helst flok, godt opdraget fra barnsben og tilredet fornuftigt.
    Jeg har ingen personlig erfaring med de spanske, men smukke er de! Oldenborgene er bare nemme at have med at gøre, totalt pleaserhest og bare godmodige.

Da jeg købte min første hest (ham fra Turban) ville jeg have en høj hest der kunne gå distance og som skulle være god i hovedet. Det fik jeg også, efter et års tid med hård træning (grundet tidligere ejer) smiley Det var mine eneste kriterier og så vidt jeg husker gik det egentlig rimelig hurtigt. Hest nr. 2 var slet ikke planlagt. Jeg så ham bare en dag og faldt pladask for ham (pas på med det!), fik en aftale med ejer i hus og kørte op og hentede ham "ubeset". Det er bare drømmehesten!

Pas dog på med at beslutte dig for hvilke heste du absolut ikke vil have.. Synes typisk det er det som folk ender op med smiley

• #17   26. jul 2019 Jeg tror nu at der er en meget lille risiko for at jeg ender med en af de racer jeg ikke vil eje. smiley De er nemlig fravalgt primært fordi de, efter min mening, ikke egner sig specielt godt til det jeg gerne vil.

Jer der har hest opstaldet ude... Købte i hesten først og fandt derefter opstaldning, eller omvendt? Jeg bor i KBH, så jeg tænker der kunne være rift om opstaldningspladserne.

• #18   27. jul 2019 Jeg ledte efter hest, og da jeg havde gjort det i et stykke tid, begyndte jeg at se på opstaldningssteder.

Jeg havde et par steder i tankerne, og havde faktisk udpeget mig en boks et stykke tid før jeg fandt min hest.
    Som plan B kunne jeg have haft hest stående hos en veninde - så ingen tvivl, fandt jeg den perfekte hest kunne jeg i princippet hente den næste dag.

Men, jeg tror at de fleste sælgere gerne beholder deres hest "opstaldet hjemme" mens man finder et perfekt sted at stå.
    Jeg var tidligt ude pga min nysgerrighed.

• #19   27. jul 2019 Jeg har en plan om at tage ud og kigge på de forskellige steder. Efter aftale naturligvis. Og så skrive mig op flere steder, såfremt det er muligt.

• #20   27. jul 2019 Jeg har endnu ikke oplevet en sælger, som vælger en køber fra, så det tror jeg bestemt ikke at du skal være nærvøs for ved at handle privat smiley
    Og hvis du er meget nervøs for det, så spring de annoncer over hvor der decideret står noget i den dur.

• #21   27. jul 2019 Jeg er klar over at jeg er vanvittig irrationel ;). Jeg ville nemlig gerne sælge hest til mig, hvis det giver mening.

Bort set fra det, så synes jeg ikke der er så mange slagsannoncer som der var for år tilbage...I hvert fald ikke der hvor jeg kigger (her, hestenettet, ridehesten mv)

• #22   27. jul 2019 Ohhhh det er svært med opstaldningssted - de gange jeg har købt hest, både ridehest eller plag, der har jeg brugt knap 1/2 år på at finden “hesten” smiley Så hvis man har et bestemt sted man gerne vil stå opstaldet, og der er rift om pladserne, ja så skal man enten stå på venteliste eller betale for boksen - og betale for en Tom boks i et 1/2 år i KBH kunne jeg godt forestille mig nemt løbe op i 15-20.000 kr smiley

Hvis jeg var dig så ville jeg kigge efter opstaldning og hest samtidig. Der er jo stor forskel på hvad man gerne vil have, hvilke fasiliteter man vægter højt osv - så det er måske godt at tage ud og kigge på forskellige steder, og så evt blive skrevet på venteliste. De fleste staldudlejer kan fint forstå at man vil på venteliste, hvis man endnu ikke har købt hesten.

Mvh Charlotte

• #23   27. jul 2019 Jeg behøver ikke de vilde faciliteter. En god stor boks, gode folde med lang foldtid og en veldrænet ridebane med lys. Og så skal der være styr på tingene. De andre opstaldere må gerne være voksne fornuftige mennesker.
    Til gengæld er det vigtigt at der er ind og udlukning med i prisen.

Hvis nogen kender et godt sted max. 30 min fra KBH i bil,vil jeg være taknemmelig for forslaget.

• #25   27. jul 2019 Kom lige til at tænke på om du har overvejet en connemara. Der er ikke så mange til salg af dem, men det er tit nogle meget cool allround ponyer/heste! smiley
    Jeg havde selv en i mine teenageår, som bar mig gennem tykt og tynd! Nærmest ikke var bange for noget, og gerne bar mig 3 timer i raskt tempo på tur flere gangen om ugen (han havde gået længere, hvis jeg gav ham lov). Men jeg brugte ham også til spring og dressur (stævner) og var med på div jagter med ham smiley
    Min veninde havde også en ældre connemara, der var god som dagen var lang, men bestemt heller ikke kedelig af den grund.

Det kan også godt betale sig at kigge efter hest på dba smiley
    Desværre har Facebook jo været efter alle salgsgrupperne, men hvis du er heldig, kan du stadig finde nogle af dem under andre navne...

• #26   27. jul 2019 Kig på dem, der tiltaler dig - se mange annoncer, og så vurdér godt bagefter besøget. Hvilke problematikker er der? Har du mod på den hest? Hvad siger din mavefornemmelse?

Ting nr. 1 for mig er altid at få en rask hest - jeg gider ikke købe mig til skader og problemer, de skal nok komme alligevel, uden hesten er forhåndsdisponeret for alt muligt skrammel smiley Sund og rask krop, det er guld som udgangspunkt. Min dyrlæge er det vigtigste kort i mit køb af hest - og hun var inde over som den eneste, sidst jeg købte hest... men ellers kan det anbefales at have sin berider med smiley

Ellers tænker jeg, du bare skal kigge annoncer - det er en fin prisklasse, og der skal du nok finde en hest - ingen gangmaskine eller længere uddannet, men en ganske solid tilredet hest, skal du nok kunne finde smiley Afhængig af, om du vil have ungt, så kan du få mere for pengene.

Lusitanoer i 165-højderne er lidt dyrere, tror jeg, fordi de tit er ret lave = sortere en del kunder fra = når de skal bruges til dressurbrug, så er de højere lidt dyrere.

Jeg ville ALDRIG ALDRIG købe hest hos hestehandler. Tænker godt, du kan finde en salgsstald, men med prisklasse á 30-50.000 kr., begrænser du nok dig selv en del v. at gå til en salgsstald. Jeg har fundet begge mine heste på heste-nettet.dk, ellers har jeg altid gennemgået og holdt skarpt øje med ridehesten.dk, herinde, dba og guloggratis. Og nu er facebook-grupper m.v. jo også en mulighed, hvor du også kan lave en søgeannonce, som folk faktisk ser smiley

Jeg forestiller mig aldrig så meget, når jeg selv kigger hest - jeg ser annoncer ift., hvad jeg kan betale, og så ser jeg på det, der er på markedet. Hvis man ser sig for og holder øje, kan man få sindssygt meget hest for pengene smiley Kan anbefale dig pintoerne, hvis du er heldig, kan du få enormt meget ridehest for pengene, fordi racen ikke er så dyr som eks. dansk varmblodsheste smiley Tag evt. et kig forbi min profil - Alberto A Kila kostede 16.000,00 kr. som 2 års... han er en super dejlig hest den dag i dag smiley Så med dit beløb, burde du kunne få en redet og ældre, men stadig en del hest for pengene smiley

God jagt, det er FEDT at kigge på hest smiley

• #27   27. jul 2019 Og en tilføjelse - min første hest var en oldebolle, og det er en FANTASTISK rolig, rar, stabil og arbejdssom hest. Virkeligt en god førstegangshest!! Kan varmt anbefale den race. Har redet mange som yngre, og de er bare af et helt særligt gemyt smiley

welsh cob. sec. D kan du tit også få til en OK pris - overvej at tage til kåringerne. Dem der ikke falder indenfor kåringskriterierne kan være enoooormt smukke og relativt billige af samme årsag. Så en gudesmuk en for et par år tilbage, virkeligt waow, men da jeg spurgte hende, der havde den, sagde hun, den ikke lige var det, de gik efter ift. avl og kåring, og at den derfor skulle sælges inden længe... mener den stod til 50.000,00 kr.

• jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

Følger: 2 Svar: 135
    #28   1. aug 2019 Giv dig god tid. Tag et prøveridt på tilbudte heste. Køb ikke een "med en mindre fejl". Så bortfalder sælgerens garanti mod evt. større fejl. Få en skriftlig kvittering ved handel. Ved køb af en "privat", bør du vurdere om hun/han har værdier, så du kan få dine penge igen, hvis der opstår problemer efter et køb. Søg så længe du finder flere egnede at vælge imellem. Det gør dig bedre stillet i købsforhandlinger. Gør dig klar på om du vil avle (Krav om papirer med stamtavler) eller du "bare" ønsker en hest du kan blive glad for at ride på.
    Krydsningsheste er oftest billigere og kan være fuldt så gode til ridebrug.

Kommentér på:
Anskaffelse af hest.

Annonce