{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.808 visninger | Oprettet:

kaniner... hvilken race? {{forumTopicSubject}}

Vi overvejer herhjemme at anskaffe os et par kaniner til glæde for vores børn. og deres mor;-) (mig)

Vi har tidligere haft rex kaniner som aldrig blev specielt kælne.
Hvilken race kan anbefales som kælekaniner?

Har læst mig frem til at 2 hunner er bedst, hvis de skal gå sammen... er det korrekt?

Håber nogen herinde har kaniner og kan give mig et par enkle råd om mit forestående køb af sådan et par:-)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kaniner... hvilken race?
  • #1   21. mar 2010 De fleste af vædderne skulle være meget rlige og medgørlige... især de store af dem.
    Alle de dværgvæddere jeg har haft, har dog også alle været meget søde og kælne.

• #2   21. mar 2010 Ville også foreslå løvhoveder eller en vædder, hvis de skal være renracede, men syntes gerneralt at blaninger er de sødeste. :o)

• #3   21. mar 2010 dejligt i peger på dværgvædder. Netop dem jeg selv har tænkt på:-)
    Har også set nogen blanding af dværgvædder og løvehoved til salg et sted....

• #4   21. mar 2010 jeg må lige se om jeg kan finde dem igen, der havde den blanding:-)

Jeg vil gerne have dem til at gå ude om sommeren.
    Så havde tænkt at bruge vores meget store hundehus, som alligevel ikke bliver brugt af hundene. Sætte hegn op omkring, og lægge net ud over hele "bunden" af indhegningen....
    Hvordan vil den type/race kaniner klare det?
    De er ikke mere sarte end andre?

• #5   21. mar 2010 Hollænder er også en super kanin, de bliver dog lidt store.

• #6   21. mar 2010 smiley
    Jeg har en Fransk Dværg Vædder og den er næsten ustyrlig .... Køb gerne den der er blandet med løve hoved. havde engang sådan en gående i vores hønse går og tilsidst kunne man bare kalde på den og så kom deen

• #7   21. mar 2010 Jeg ville nok vælge dværgvædder eller hollænder.
    Hollænder er dog en smule større end dværgvædder.

Jeg har selv både dværgvædder, hollænder, belgiskhare blanding, løvehoveder og nogle andre blandinger.
    Og af alle dem, er det dværgvædderne og hollænderne som er mest kælene og børnevenlige smiley

Ud fra mine erfaringer (har haft kaniner i 8 år), ville jeg ikke vælge hermeliner, Og slet ikke dværg hare og belgisk hare, når de skal være kælekaniner :).

Mht. to hunner sammen.
    Nogle kan og andre kan ikke. Hvis du spøger rundt omkring, er der mange som vil sige nej til at have to sammen, mens andre siger at man sagtens kan.
    Jeg har selv haft to til at gå sammen i 5 år - ikke søskende og den ene var et år ældre end den anden. De gik sammen uden problemer.
    Har så forsøgt med mor og datter, men det gik kun i ca. 1 år, så begyndte moren at dominere og pt. har jeg et kuld løvehoveder, hvor den ene unge stadig går med moren, men de kommer snart fra hinanden da moren prøver at dominere.

Så jeg vil kun sige at hvis i får to hunner, så prøv at se om de kan sammen, men hvis de begynder at parre hinanden eller er agrassive så skild dem ad med det samme igen.

Undskyld mit lange svar :b

• #8   21. mar 2010 Jeg ville vælge en Dværgvædder - de er super kælne og nemme at håndtere. Løvehoveder har tendens til at være sky - så ville ikke mene de egner sig godt til mindre børn.

To hunner fra samme kuld har størst chance for at kunne gå sammen - det er dog kun få det lykkedes. De fleste vil begynde at dominere hinanden når de bliver ældre. Ellers vil en kastreret han og en hun være ideelt - de nyder tit hinandens selskab smiley

• #9   21. mar 2010 Løvedhovdkaniner!! Dejlige bløde totter med en skøn udstråling. Jeg har to stk. - mor og datter som netop søger et godt hjem, hvis det skulle have interesse. Kan evt. lægge billeder ind af dem i aften.

• #10   21. mar 2010 foreslår også væddere og løver smiley hvis det er får jeg et kuld til sommer

• #11   21. mar 2010 Løvehoveder er også gode kælekaniner.
    Men der er dog en del undtagelser. Kender mange som har løvehoveder der er agressive. Men det har også meget med forældrenes temprement at gøre :).
    For mine 6 løvehoveder er bestemt ikke agrassive og har aldrig vist tegn på det smiley

• #12   21. mar 2010 Tusind tak for alle jeres svar:-)

» Kristina'Rubin | LSDCM - gør slet ikke noget med langt svar. Det var meget lærerigt:-)

Kristina C - Lolland Falster kan jeg se... Jeg bor i nordjylland... der er liiiidt langt;-)

• #13   21. mar 2010 Hvis du vælger at få 2 - så er det ekstremt vigtigt at de har masser af plads. Jeg har 2 som har gået sammen på alt for lidt plads (100cm x 50cm), og de er begge aggresive idag, selvom de bor hver for sig. Ang. racer... Hm. det kommer jo an på hvordan og hvor meget man omgåes dem smiley

• #14   21. mar 2010 de får masser af plads:-)
    Deres "vinterbur" er på ca 6 kvm i gulvplan og deres "sommerfold" bliver på ca 3X8 m med et stort hundehus.
    Det må være plads nok til at muntre sig på for sådan 2 små.

• #15   21. mar 2010 bare husk at det absotul ikke må være to hanner. i mange tilfælde kan hunner ikke sammen heller. så det er vigtigt at man holder godt øje med sår og lign. så ville nok få to kasterede hanner

• #16   21. mar 2010 Årh, det var godt smiley

• #17   21. mar 2010 Dværgvædder, Hollænder eller Løvehoved.

Nu har jeg selv avlet de sidste 8-9 år, og det er klart de racer, der for mig har været mest kælne.

Det er ikke nødvendigt at have 2 kaniner sammen, kaniner er IKKE flokdyr, men kollonidyr.
    Dog må to hanner aldrig gå sammen.

Dog er de sidste i min stald til salg, og så er det slut med at avle. smiley

• #18   21. mar 2010 grunden til vi skal have 2, er jo selvfølgelig at tøserne er nødt til at have hver deres;-)

• #19   21. mar 2010 Lise - Hahaha, det er selvfølgelig logisk. smiley
    Der ville ejg vælge to hunner (så er du sikker på, at der ikke kommer unger, eller hannerne slår hinanden ihjel), dog vil jeg stadigvæk anbefale, at de har hver deres bur.

• #20   21. mar 2010 så kunne de vel bare få hver deres bur? smiley

• #21   21. mar 2010 hver deres bur er ikke så skønt synes jeg. Jeg vil gerne kunne se dem hoppe rundt og hygge sig i deres kæmpe indhegning.
    Altså de har mulighed for at gøre som kaniner gør. Graver, hopper rundt og spiser græs osv hvor det vokser.
    Derfor vi har den store indhegning med net under.

• #22   21. mar 2010 jeg har to dvægvæddere, den ene er overdrevet kælen og elsker mennesker, den anden er lidt sky.
    såé det vel os lidt forskellig fra kanin til kanin:)

• #24   22. mar 2010 Hmm det er altid en risiko at tage, hvis du vil have dem i samme bur. Kaniner leger ikke rigtigt sammen.. Det er IKKE flokdyr ligesom heste er og de fjoller ikke rundt sammen ligesom heste. Kaniner bor i kolonier, hvilket vil sige at hver kanin har deres egen hule.

Alle de kaniner jeg har haft, har haft et brændende ønske om at dræbe hinanden, selvom de har fået lov til at gå frit i min 56 m2 lejlighed. Så jeg holder altid mine kaniner adskilt.
    Ud over dette vil jeg ikke anbefale hunner. Jeg vil derimod anbefale kastrerede hanner. Hunkaniner kan være meget meget aggresive når de er i brunst.

• #25   22. mar 2010 Men hvis du VIL have to til at gå samme så ville jeg prøve med en kastreret han og en hun som nogle folk herinde siger.

• Maja T
    Maja T Tilmeldt:
    mar 2017

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #26   8. mar 2017 2 hunner omgås klart bedst.

Jeg har selv 3 hunner en dværgvædder, en Hermelin blandet med dværgvædder og en tysk schekke det er klart den tyske schekke og Hermelin blandingen der er mest kælne

• #27   8. mar 2017 Vil klart anbefale dig at melde dig ind i kaninliv gruppen på Facebook. Det er en lukket gruppe, så du ansøge om at blive medlem, men det er den bedste gruppe, man kan spørge om alt og manlære sindssygt meget i gruppen smiley

profilbillede
Kommentér på:
kaniner... hvilken race?

Annonce