{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
916 visninger | Oprettet:

Sabbat år - Stx el HG - ARGH *seriøst* {{forumTopicSubject}}

Jeg er en glad, frisk pige på 17 år som virkelig står med et problem. Jeg har Ingen ide om hvad jeg skal efter 10 klasse og står og falder med et valg om 3 måender.

Jeg Skal jo til at vælger hvilken uddannelse jeg vil på efter 10 klasse og jeg har ingen anelse.

Jeg er Enormt stærk Dansk, historie, samfundsfag. Fysik/Kermi. Jeg har mine svagheder i Engelsk og matematik, selvom det går fremad.

Jeg er ret teknisk god på en computer, og er hurtig på tasterne.

Jeg er glad for Dansk, Historie og samfundsfag.

Jeg er en meget aktiv pige, der rider, cykler og løber til daglig og ofte. Løber 1-2 gange ugeligt og cykler 2-3 gange ugelig a. 1 t og 30 min.

Jeg ELSKER at tale med nye mennesker og selvom jeg har svært ved fx. engelsk gør jeg hvad jeg kan selvom det måske ikke er så godt. Jeg er en figther og prøver virkelig mit bedste, selvom det ikke altid er godt nok.

Jeg er lettere talblind, dvs jeg har enormt svært ved matematik. Engelsk har jeg bare vanskeligt ved, men det er under forbedringer og kan selv sporer fremskridt, selvom det går langtsomt.

Men jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre. For er i tvivl om jeg kan klarer en STX, og ærgerligt talt, så holder jeg ikke til en 3 årige skolegang endnu. HG er jeg noget usikker på, for selvom det ikke er nogle særlig svær uddannelse, er det jo netop ikke en "rigtigt" uddannelse, ihvertfald ikke en som jeg kan bruge til videre uddannelse - eller jo, med anden læsning, og det har jeg ikke lyst til. plus den tager 4 år.

Så er der Sabbat år, og det er det jeg hælder mest til, da jeg er skoletræt og egentligt ikke orker/magter en 3-4 årige skolegang endnu.. Jeg vil så ud og arbejder med det samme. Helst med Dyr. Jeg har overvejet en uddanelse inden for dyrenes verden. Men er ikke sikker endnu...

Hvad sys du jeg skal vælge? Selvom jeg godt ved det er mit eget valg.
Hvad Valgte DU? og med hvilken begrundelse.?

Hjælp mig, for er virkelig fortvivlet

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sabbat år - Stx el HG - ARGH *seriøst*
  • #1   29. dec 2009 Jeg synes du skal vælge en HF. Den tager to år og er lige så brugbar som STX mht universitetsuddannelser. Sværhedsgraden er lidt under STX.
    Jeg ville personligt ikke tage et sabbatår. Synes det er spild af tid, men det er bare min mening.

Jeg går selv på STX, den naturvidenskabelige linje.

• #2   29. dec 2009 HGs grunduddannelse tager kun 2 år med rent skoleforløb og så er der praktik som er 2-årigt med små skoleperioder.. smiley
    Går selv på HG og skal afslutte til sommer - og sidder selv i saksen, om jeg skal læse videre på noget andet eller om jeg vil i praktik.

• #3   29. dec 2009 Jeg ville heller ikke vælge et sabbatår nu, det er spild af tid...
    Jeg ville vælge HF eller STX, da det er det, du kan bruge til mest efterfølgende.
    Så kan du altid tage et sabbatår her, hvis du trænger til et pusterum smiley

... Selv har jeg taget STX lige efter 9., naturvidenskabelig linje, hvor jeg efterfølgende tog et sabbatår. Er lige startet på min videregående uddannelse smiley
    Jeg vidste ikke, hvad jeg ville læse til, derfor tog jeg den naturvidenskabelige linje, da jeg så havde flere valgmuligheder efterfølgende smiley

Vh Christina smiley

• #5   29. dec 2009 Vil du have en boglig uddannelse?
    Du kan evt. tage en EGU (:

• #6   29. dec 2009 Ærlig talt, hvis jeg var dig ville jeg vælge at tage et sabbatår!
    Hvis du kan mærke ved dig selv at du er skoletræt, vil det ikke blive bedre ved at du begynder med en uddannelse, så vil karakterene nok bare smutte den forkerte vej (;
    Samtidig fortæller du at du ikke ved hvad du vil, hvis du nu prøver at komme ud på arbejdsmarkedet og prøve dine kræfter af finder du måske noget som du synes er noget for dig smiley Find et eller flere halvtidsjob og prøv en masse forskelligt d;

• #7   29. dec 2009
    Har selv taget STX lige efter 9klasse. Det er godt nok en hård omgang må jeg indrømme.
    Du kan ikke bruge dine karaktere i folkeskolen til en fis på gymnasiet, man skal regne med at synke 1-2 karaktere. Det er jeg også gjort.
    Jeg er elendig til matematik,fysik, naturvidenskab, kemi og hvad det ellers hedder derfor kan jeg ikke følge med og overlever kun med nød og næppe rapporterne der er halvt lavet og en masse udenom snak. I matematik aflevere jeg konsekvent kun 1-2 opgaver ud af 11 fordi jeg ikke kan.

Engelsk er et fag jeg er stærk i, men her på gym syntes min engelsk lærer ikke om det jeg kan. Hun går utroligt meget op i grammatik mm. og er ret svær at stille tilfreds, så i det fag jeg troede ville være et jeg nød har jeg nedtur.

Det der får mig til at blive er fællesskabet, for fælleskabet er virkelig det dejligste! vores gymnaise er virkelig hippier, alle mulige slags mennesker. Samt der faktum at jeg ikke orker at droppe ud, for at komme ind senere hvor jeg er ældre og nok ikke føler for det særligt meget når jeg i forvejen er skoletræt. Orker ikke når jeg er 18år fx. og begynde på 3år i uddannelse.

Men syntes du skal prøve en uddannelse, se hvad det er - du kan altid droppe ud inden du skal vælge studieretning eller droppe over på noget ande.

• #8   29. dec 2009 Synes bestemt ikke du skal vælge gymnasiet, hvis du allerede nu er skoletræt. Det er 3 hårde år, specielt 2. år. Med en studentereksamen er du også i stor udstrækning nød til at læse videre derefter.

Jeg er selv student fra gymnasiet, men kan den dag i dag godt se jeg havde mere at bruge en Højere handelseksamen til.

Hvad med at vælge en HH, det er knap så hårdt som gymnasiet og efter de 3 år er du rustet til at komme direkte igang med at arbejde f.eks. i butik.

• #9   29. dec 2009 Jeg startede på stx på rosborg i vejle, fandt så ud af i 2.g at jeg var pisse træt af skole, så gik jeg på produktionsskole indtil næste skoleår startede, og startede derefter på hf.
    Nu går jeg på Hf på rosborg, skide godt!! er rigtig glad for det, og kan godt mærke forskellen fra stx til hf.

vælg hf, stx er så langtrukkent smiley

• #10   29. dec 2009
    om man vælger gymnasie eller handelskole, hander jo hvad man vil og kan ;). jeg fravalgte handelskolen fordi jeg er elendig til alt med talt og verdensøkonomi er jo noget man har på handelskolen og andre fag der involvere tal.

også har jeg ikke nogle planer om at skulle noget med handel.

• #11   29. dec 2009 jeg vælger et år fri og rejser til usa! smiley så prøver jeg en del arbejde, af det jeg godt kan lide at lave f.eks. psykolog, staldhjælper, træner for noget, osv osv. På det ene år, skal jeg ha fundet ud af hvad jeg godt kunne tænke mig, også tager jeg tilbage og tager den uddannelse! smiley

Kommentér på:
Sabbat år - Stx el HG - ARGH *seriøst*

Annonce